Свіжий номер

2(502)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

Актуальність служіння

Скликавши дванадцятьох, Ісус дав їм силу й владу над усіма бісами, й оздоровляти недуги, і тоді послав їх проповідувати Царство Боже й недужих лікувати

(Лк. 9, 1-2)

Пандемія коронавірусної інфекції (Covid-19) охопила майже всю земну кулю і спричинила велике потрясіння світової спільноти та кожного з нас зокрема. Ця пандемія кидає виклик людству і постає як індикатор готовності та спроможності міжнародної спільноти протидіяти поширенню нового вірусу через лікування заражених та загальну вакцинацію. З другого боку, пандемія дає нагоду людству ділитися між собою знаннями, ідеями, новими технологіями та бути солідарними перед спільною загрозою. Ми всі, якщо сказати образно, опинилися в одному човні у бурхливому морі життя. На рівні кожної окремої спільноти нашого проживання ця недуга стає також іспитом нашої особистої зрілості, відповідальності та готовності до співпраці, дисципліни, порядку та самопожертви одне для одного. Для нас, людей віри, ця пандемія є й новим викликом, який спонукає нас усіх діяти в загрозливих обставинах життя згідно з нашими виробленими духовними та моральними цінностями, а не впадати у розпач і безнадію.

Справді, легше вірити в Бога і з довірою ставитися до Божого Провидіння, коли нашому життю чи безпеці наших рідних нічого не загрожує. Непевний період, в якому ми всі зараз перебуваємо, є особливим часом іспиту нашої віри, християнського світогляду та міцності наших життєвих принципів. Зараз усе лежить на поверхні нашої свідомості, і ми всі, мабуть, отримали нагоду зробити певні висновки щодо вартостей, смислу і цілей у нашому житті. Без сумніву, для кожного з нас загострилися питання змісту життя, духовних цінностей та безпеки.

Найбільшими цінностями для всіх нас є наші рідні та близькі, їхнє здоров’я, безпека і благополуччя. Мине ще чимало часу, коли ми, люди віри, зможемо дати глибоку богословську інтерпретацію теперішніх подій. Зміст і суть пережитого краще зрозуміємо з відстані часу. Слава Богу, що науковці з цілого світу спільними зусиллями спромоглися створити низку ефективних вакцин, які допоможуть нам зберегти своє здоров’я та життя наших ближніх. Тепер, на пораду наших сімейних лікарів, нам усім потрібно отримати вакцину проти Covid-19, якщо немає медичних протипоказань, і старатися постійно зміцнювати своє здоров’я, дбати про спротив до розвитку хронічних недуг, які є загрозливим кофактором (comorbidity factor) і часто спричиняють серйозні ускладнення як після коронавірусної, так і решти інфекцій. Адже, як гласить народна мудрість, береженого Бог береже.

Служіння, яке завжди буде актуальним

У цій статті мовитиметься про важливість запровадження особливого служіння в нашій Церкві – служіння здоров’ю вірних. Пандемія коронавірусної інфекції показала нагальну потребу й актуальність такого служіння, яке, на превеликий жаль, не було сформоване, випробуване та систематизоване нашою Церквою заздалегідь. Варто відразу зазначити, що служіння здоров’ю вірних не повинно бути тимчасовим, тобто лише реакцією на кризу, виклики та болючі наслідки цієї пандемії. Це служіння, найімовірніше, має бути сформоване на постійній основі та інтегроване в загальне служіння Церкви. Служіння здоров’ю вірних є актуальним не тільки в часі пандемій чи епідемій. Науковці-епідеміологи стверджують, що глобальне питання нашої доби полягає не в тому, чи будуть нові пандемії в найближчому майбутньому, а радше в тому, коли це станеться.

Служіння здоров’ю вірних буде завжди актуальним і потрібним не тільки через загрозу пандемій, а й тому, що на наше здоров’я впливає багато інших постійних чинників, пов’язаних зі способом нашого життя. Наприклад, тут, у Сполучених Штатах Америки, в 2020 році основними причинами смерті були хронічні захворювання, а саме серцево-судинні (690 882 смерті), онкологічні недуги (598 932 смерті), цереброваскулярні інсульти (150 000 смертей), хвороба Альцгеймера (121 499 смертей), діабет (87 647 смертей). На їхній розвиток сильно впливають індивідуальний спосіб життя, харчування, навколишнє та соціальне середовище. Від коронавірусної інфекції в США у 2020 році померли 345 323 особи. Понад те, за цей же рік наклали на себе руки 47 511 осіб, ще близько 40 000 смертельних випадків сталося на дорогах США через порушення правил, недосипання, вживання алкоголю або наркотиків. Також 2 000 000 травм закінчилися інвалідністю після серйозних аварій на дорогах Америки. Церква може і повинна розвинути служіння здоров’ю вірних з метою запобігання розвитку багатьох хронічних недуг і психологічних травм, які підривають здоров’я людини та часто призводять до передчасної смерті. Отже, пропоную читачам, церковній владі, братам-священникам та мирянам звернути увагу на доцільність запровадження у наших парафіях цього окремого служіння  – служіння здоров’ю вірних Церкви. З огляду на обмежений формат допису спробую коротко висвітлити окремі базові аспекти цього важливого служіння і приклади його реального практичного впливу на здоров’я, благополуччя та безпеку спільноти.

Основи служіння здоров’ю вірних

У Євангелії від Івана читаємо: «Я прийшов, щоб ви мали життя сповна» (Йо. 10, 10). Під час свого служіння на землі серед людей Ісус Христос сповнив подвійну спасительську місію, а саме спасіння людської душі та зцілення єства людини. Ми, душпастирі, через ласку священства покликані проповідувати, навчати, освячувати та зцілювати, наслідуючи Христа Господа. Це великий виклик і благословення проповідувати Боже Слово, навчати Катехизму, вділяти Святі Тайни та гоїти духовні, емоційні й фізичні рани серед дорученої нам пастви. Треба визнати, що у наших католицьких семінаріях, на жаль, не було окремих програм і викладів для підготовки майбутніх душпастирів до провадження у парафіях цього окремого служіння здоров’ю вірних. Усвідомлюючи вартість такого служіння, автор цього допису присвятив свої наукові дослідження та докторську працю саме цій міждисциплінарній ділянці: поєднанню релігії та медицини, віри та здоров’я. Наша парафія Христа Царя у Бостоні стала своєрідною лабораторією застосування принципів і методів цього окремого служіння здоров’ю пастви з благословення нашого владики Павла Хомницького, єпарха Стемфорда. Впродовж останніх 15 років у нас щотижня звершують літургії Зцілення, ми регулярно проводимо тематичні освітні сесії здоров’я, запрошуємо науковців-медиків для доповідей. З метою інформування душпастирів та мирян автор цих рядків цілеспрямовано створив серію дописів для нашого єпархіального часопису «Сівач» саме про доцільність організації цього окремого служіння здоров’ю вірних Церкви1.

Практичні поради

«Найкращою прославою Бога є людина у повноті свого життя», – навчав святий Іреней. Наше здоров’я, добрі стосунки між людьми, базовані на принципах любові та правди, справедливості та милосердя, і служіння одне одному в потребах сприятимуть повноті нашого життя. Після того, як ми проаналізуємо біблійні основи окремого служіння здоров’ю вірних, зможемо зробити важливі практичні висновки, які допоможуть душпастирям відповідно впроваджувати це служіння у парафіях. Біблійний погляд на Бога і людину, питання святості й ладу, здоров’я і зцілення збагатить наше служіння вірним Церкви новим змістом. Критично важливим є те, щоб ми в цьому окремому служінні взяли собі за зразок самого Ісуса Христа, Його науку, місію та посвяту щодо спасіння і зцілення людини. Також дуже актуальною є самоосвіта душпастирів щодо впровадження та звершення служіння здоров’ю вірних у наших парафіях.

Пропоную адаптувати такі біблійні принципи і методи зцілення людини в нашому служінні у церковних громадах:

1. Сприймати Святе Письмо як джерело Божого об’явлення і Його волі щодо людства, божественного авторитету і натхнення з висоти. Господь є нашим Спасителем, остаточним цілителем і життєдавцем, джерелом життя, здоров’я та спасіння. Наша свята віра формується і розвивається з трьох основних джерел, а саме: Святого Письма (Старий і Новий Завіти), вчення отців і матерів Церкви та святої традиції Церкви, яка в часі розвивається й адаптується у постійно змінному культурному середовищі. Прийняти з вірою і довірою Божу волю, виражену в Декалозі (10 Заповідей) і передану людству через Мойсея, та основний Закон любові Ісуса Христа з метою осягнення святості життя, ладу та гармонії у відносинах з Богом і людьми, з якими ми живемо, працюємо, молимося та проводимо дозвілля.

2. Важливо дотримуватися цілісного біблійного підходу щодо сутності єства людини без поділу і суперечностей. Поділ природи людини на фізичний, ментальний, соціальний та духовний рівні є умовним і не відповідає її сутності (вплив грецької філософії dichotomy). Тепер наша мова не має окремого терміна чи слова, котрі описали б у повноті цю унікальну сутність людини. Тому в нашому служінні здоров’ю парафіянам варто дотримуватися біблійного цілісного підходу (biblical principle of wholism), в основі якого лежить поняття nefish, що означає «цілісна одухотворена людина». Отже, критичним є те, щоби при плануванні та організації тих чи тих освітніх практичних сесій здоров’я (wellness sessions) були включені різноманітні теми для охоплення потреб людини в цілому.

3. Заохочувати парафіян дотримуватися біблійного принципу шалом (shalom). Шалом – це відповідь людини віри на Божий заклик жити повнотою життя у гармонії зі собою, Творцем, людьми, спільнотою та природою. Цей важливий біблійний принцип повинен бути добре вивчений, усвідомлений, а відтак практично застосований у служінні вірним у наших парафіях. Підхід із застосуванням принципу шалом дозволить осягнути мету нашого служіння, а саме пропагувати здоровий спосіб життя, дотримуватися гігієни, профілактики та гармонії як на рівні окремої особи, так і спільноти в цілому.

4. Поряд із біблійним принципом шалом важливо пропагувати серед вірних не менш важливий біблійний принцип ґадош (gadosh), який вимагає від людини святості життя в наслідуванні святості самого Бога як у юдейській, так і в християнській традиціях. Християнська спільнота покликана до святості у прославі Бога, яка проявляється в дотриманні таких чеснот, як скромність і смиренність, віра і довіра, любов і вдячність, лад і гармонія, поміркованість і великодушність. Біблійна святість вимагає гігієни духу та тіла – чистоти цілого єства людини. Парафіяни повинні бути свідомі ризику «забруднення» свого єства (розуму-тіла-душі) різними непотрібними та шкідливими речами, як-от грішними злими думками і бажаннями, зловживанням шкідливими звичками (тютюном, алкоголем тощо), переїданням та вживанням наркотиків. Святість і лад у житті людини вестиме до кращого духовно-морального самопочуття і повноти здоров’я.

5. Віра в Бога є критичним компонентом зцілення. Незважаючи на великі досягнення у ділянці біотехнології та відкриття глибинних біохімічних процесів людського організму на клітинному рівні, медицина – це не тільки наука, а й мистецтво. Медицина має справу з живим організмом людини, де всі органи і системи функціонують в унісон і є взаємозалежними. Старий біомедичний підхід до лікування окремої хвороби замінив новий біо-психо- соціодуховний підхід до зцілення самої людини. В наш час набула популярності та визнання інтегративна функціональна медицина (integrative & functional medicine) з нахилом до пропагування здорового способу життя щодо підтримки оптимального здоров’я пацієнтів. Зрозумілим є те, що легше запобігти розвитку хвороби, аніж потім її лікувати. Наше служіння здоров’ю вірних Церкви може неабияк сприяти підтримці їхнього оптимального здоров’я та зцілення від недуг через освітні сесії здоров’я та літургії Зцілення в наших церквах. Результати клінічних досліджень доводять, що віра пацієнта в Бога поряд із вірою у компетенцію лікаря та в силу ліків (ефект плацебо) у рази збільшує ймовірність одужання, зцілення.

Лікар лікує, але Бог зцілює. Душпастирі покликані допомагати вірним Церкви у плеканні сильної віри в Бога як остаточного Цілителя людини, який вживає модерну медицину як засіб лікування та зцілення. Отже, наша віра в Бога і віра в сучасну медицину доповнюють одна одну, а не виключають в осягненні зцілення від недуг.

6. Душпастирі покликані допомогти вірним Церкви знайти духовний зміст у терпіннях, спричинених тою чи тою недугою, травмою, вадою або втратою. Людина терпить не тільки через саму недугу, а й через брак розуміння змісту свого терпіння. Вірні Церкви, які з вірою переносять на своїх раменах тягар свого терпіння, підкладають власне плече під хрест Спасителя дорогою на Голгофу. Терпіння людини з вірою і довірою до Бога стає особистою жертвою – додатком до остаточної жертви Христа Господа в акті відкуплення людського роду. Отже, служіння повноцінному здоров’ю вірних Церкви повинне включати, поряд із освітніми сесіями на теми здоров’я, літургією Зцілення, відповідні проповіді й катехитичні науки на теми здоров’я, терпіння, зцілення та спасіння.

7. Теми профілактики недуг та зцілення від них повинні бути наголошені в служінні вірним у церквах. У Старому Завіті є наголос на профілактику через дотримання Закону Левітів, принципу святості ґадош і повноти життя за принципом шалом. У Новому Завіті Ісус із Назарета виступає як Цілитель людської душі та тіла, зцілюючи людей від їхніх недуг цілковито і безповоротно. В нашому служінні здоров’ю вірних Церкви ми маємо можливість та обов’язок поєднати ці два взаємодоповнювані підходи Старого і Нового Завітів через запровадження у наших парафіях регулярних освітніх сесій та лекцій на тему профілактики хвороб та підтримку здоров’я, виголошення відповідних проповідей і катехитичних наук, літургій Зцілення та уділення вірним Святих Тайн зцілення, які є видимим знаком невидимої Божої ласки.

8. Наше здоров’я має не тільки внутрішню онтологічну цінність, а й функціональну вартість. Без доброго здоров’я нам буде важко здійснити свої життєві мрії та обов’язки в родині, на роботі, в спільноті. Здоров’я вірних Церкви повинне бути не самоціллю, а добрим середником до осягнення основної мети християнського життя – служіння Богові та людині поруч.

9. Самоосвіта душпастирів: слуга Божий Митрополит Андрей Шептицький наголошував: «Наука є другою після Ласки Божої». І оскільки служіння здоров’ю вірних відбувається переважно в церковних громадах, душпастирі повинні бути належним чином підготовлені, щоб стати провідниками у цій благородній місії. Варто визнати, що традиційна богословська наука та духовна формація у семінарії є недостатньою для того, аби душпастирі були готові одразу розпочати таке служіння без додаткових знань і підготовки. Зрозуміло, що їм необхідно здобути певні базові знання і навики організації служіння здоров’ю вірних Церкви у формі цілеспрямованої безперервної освіти. Тому заохочую душпастирів, які бажають очолити служіння здоров’ю у своїх парафіях, бути готовими пройти додатковий вишкіл (освітні програми, спеціальні курси, лекції, майстер-класи та семінари). Варто також створити відповідні мережі серед провідників цього служіння у церковних громадах та представників місцевих відділів охорони здоров’я з метою професійної підтримки, освіти та обміну інформацією.

10. Провід церковної влади. За змоги варто створити в кожній парафії комітети здоров’я із залученням медичних працівників та науковців – спеціалістів з різних ділянок, пов’язаних із охороною здоров’я людини. На рівні єпархій, аж до рівня Патріаршої курії, доцільно створити окремий відділ, відповідальний за служіння здоров’ю вірних Церкви на постійній основі. Ректорам семінарій рекомендую створити для семінаристів окремий курс лекцій і практичних пасторальних семінарів та сертифікаційні програми для душпастирів і мирян.

Стараймося бути Людьми!

Як уже мовилося, найуразливішими до Covid-19 є люди похилого віку та люди з хронічними недугами: серцево-судинними (особливо гіпертонією), цукровим діабетом, ожирінням, легеневою та нирковою недостатністю. Згідно з висновками окремого дослідження, опублікованого в медичному журналі JAMA (Journal of the American Medical Association) за 22 квітня 2020 року, близько 94% хворих на Covid-19 y Нью-Йорку та околицях страждали від цих хронічних недуг, які стали додатковою суміжною причиною важкого перебігу коронавірусної інфекції та смерті. Отже, до групи великого ризику потрапили особи уже з наявними хронічними недугами (comorbidity factor). Відрадним є те, що ми самі за допомоги наших сімейних лікарів та дієтологів можемо вже зараз покращити своє здоров’я і позбутися багатьох хронічних недуг та інших розладів. Пропоную читачам та їхнім сімейним лікарям взяти до уваги науково обґрунтовані та клінічно апробовані лікувальні протоколи функціональної медицини (Functional and Lifestyle Medicine) окремих лікарів-експертів. Саме вони можуть допомогти особам, які потерпають від вищезгаданих хронічних недуг. Прикладом є доктор Дін Орніш – клінічний професор медицини в Каліфорнійському університеті, президент Дослідницького інституту профілактичної медицини у Сан-Франциско (Preventive Medicine Research Institute). Він розробив лікувальний безмедикаментозний протокол (lifestyle changes), який не тільки запобігає та зупиняє розвиток серцево-судинних недуг, включаючи гіпертонію, діабет II типу, депресію, ожиріння, підвищення рівня холестерину та інші, а й може повністю повернути до норми2.

Заохочую читачів «Патріярхату» взяти до увагу подану вище інформацію та разом із професійними порадами їхніх сімейних лікарів пробувати робити певні позитивні зміни щодо підтримки здорового способу життя, яке зміцнить здоров’я і потенційно зменшить ризик вразливості до Covid-19 та інших недуг. Звертайтеся по духовну, емоційну, моральну підтримку до своїх душпастирів у цей важкий час випробувань. Стараймося бути Людьми (з великої літери) в усіх життєвих обставинах: добрими, чуйними, уважними і відкритими до потреб одне одного в родині, на роботі та в спільноті, щоб зберегти цей потрібний внутрішній спокій, злагоду і надію на краще. У цей спосіб ми направду станемо живими іконами Христа Господа в цьому світі. З Божою поміччю та взаємною підтримкою переживемо ці випробування, терпіння і тягарі, які впали на наші плечі через пандемію Covid-19. Нам усім треба усвідомити, що кожен із нас відповідальний за своє здоров’я та за здоров’я, благополуччя і безпеку наших рідних та близьких. Вакцинація проти коронавірусної інфекції збереже наше власне життя та життя наших рідних і близьких. Це буде добрим конкретним прикладом нашої власної усвідомленої самоопіки і турботи про добро спільноти.

о. д-р Ярослав Налисник, парох Церкви Христа Царя у Бостоні

  1. Див. е-архів часопису: www.stamforddio.org/sower-2021.
  2. Dean Ornish, MD. UnDo It: How simple lifestyle changes can REVERSE most chronic diseases. LOVE more; EAT well; MOVE more; STRESS less. Ballantine Books, 2019.
Поділитися:

Популярні статті