Свіжий номер

1(501)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

Дві мови про одну справу

У висловах Святійшого Отця і Блаженнішого Кир Йосифа є виразні різниці розуміння та інтерпретації явищ, що мали місце в Римі, з кінцем листопада минулого року. Ці різниці треба конечно знати й пояснювати, спеціяльно тим людям, що в засягу своєї громадської праці мають завдання інформувати других.

Найосновніша різниця вислову є в стосунку до самої УКЦеркви, якої б легальної назви для неї сьогодні не вживати. Святійший Отець декілька разів говорив про «найдорожчі католицькі українські громади», коли наш Патріярх, їх Блаженство Кир Йосиф І говорив виразно про «нашу Українську Помісну Церкву». Консеквентно Святійший Отець вітає і говорить про «присутніх тут ревних єпископів», коли Кир Йосиф І говорить про «нас тридцять українських єпископів, що могли й не могли приїхати»… Вже із цієї вступної різниці кожному видно, як нас бажають бачити у Ватикані, а чим ми фактично є і чого нам треба завжди держатися.

Святійший Отець говорить лиш про «350-ліття мучеництва вашого святого Йосафата Кунцевича». Блаженніший виразно вказав, що в Римі відбулося урочисте відзначення річниці смерти священномученика Йосафата і перенесення тлінних останків Києво-Галицького Митрополита Йосифа Сембратовича. Власне опінія бл. п. Йосифа Сембратовича промовчується в Римі, а головну вагу кладеться на того, на кого можна. Промовчується людину, якої праця й життя говорять про права й помісність УКЦ.

Звертаючися до дійсности в Україні Папа говорить про «співбратів, що осталися в Україні», Блаженніший натомість виразно підкреслює вислів «Церква в Україні».

Папа цитує, і покликається три рази на свого листа, посередньо даного для усіх Східніх Церков, (коментованого на іншому місці цього журналу), Блаженніший одначе, напевно через скупий зміст, не згадував про цього листа ні разу.

Згадано також і вислови вдячности за цього листа Святійшому Отцеві від українських вірних. Звичайно, жест вдячности є завжди високим атрибутом і треба бути радим, що хтось із українських вірних на це здобувся. Не маючи змоги прочитати цю подяку в пресі тяжко говорити про її зміст. Цікаво, одначе, чи автори подяки були свідомі цих наявних розбіжностей і їхнього значення в сучасній хвилині змагань за права УКЦ!

Поділитися: