Краса як відповідь і відповідальність

– Отче Олександре, де краса «не росте»?

  • Краса є здійсненням притаманної людині трансцендентності, тобто відкритості назовні, відкритості до іншого, інакшого в любові. Що більш відкритим та всеохопним є цей діалог, то більше він наближається до любові – повної відкритості одного назустріч другому, і що більше він нагадує молитву, то більше красивого ми віднаходимо в тому діалозі, який триває від початку людської історії. Тому з прадавніх часів краса була невіддільною від релігійності. Той, хто створював малюнки в печерах, звертався до своїх родичів, але через них – до Вищої Долі, сьогодні ми сказали б – до Бога, Всевишнього. Трансцендентність людини кличе її відкритися назустріч тому, хто поза останнім краєм кличе її до Бога. Ми розпізнаємо красу в Його творчості і відповідаємо творчістю на творчість, любов’ю на любов. Людина бажає відкритися не тільки тому, хто поряд, а й тому, хто поза останніми кресами. Вона прагне розповісти про свій світ, про те, що її «я» в тому світі знаходить, із чим стикається. У тому діалозі людина має шанс відтворити і наново створити навколишній світ, створити його майстерно, щоб він був гідний співрозмовника, відповідний адресатові – ось де таємниця мистецтва і таємниця краси! Вона криється у «відповідності». В самому цьому слові є відповідь. Красу ми знаходимо там, де маємо відповідь, – діалог, який базується на вмінні слухати, сприймати і відповідати. Відповідь, відповідність і відповідальність за спілкування, за комунікацію, за єдність, за можливість переказувати отой дар для іншого і є наріжними каменями прекрасного. Тому відповідь на ваше питання, де краса «не росте», може бути тільки така: вона «не росте» там, де нема діалогу, її немає там, де людина втопила себе в самоті споживацтва, егоцентризму, що не дає побачити навколо себе співрозмовників. Такій людині нема кому подарувати красу, бо краса з істоти призначена не так для «мене», як для того, щоб її презентував ти, дарувати. Краса завжди для когось і заради когось.

 Повністю інтерв’ю можна прочитати у паперовій версії журналу.

Свіжий номер

2 (477) 2020 2-2020-internet-web