Свіжий номер

1(501)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

Листопадова проповідь Блаженнішого Патріярха Йосифа виголошена в соборі Святої Софії в Римі, дня 2 листопада 1975 року

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.

Першого листопада, якого святкуємо нині, в неділю, з огляду на вчорашню беатифікацію в св. Петрі, то спомин великих подій в історії українського народу.

  1. Найперше, проголошено 1-го листопада самостійність України після довгих і довгих окупацій сусідними державами та й нищення нашого народу. Була це велика хвилина, піднесення стягу державної самостійности, хоч вдержатись не було сили. Всежтаки ця подія надала новий напрям думання і створила нову епоху в історії. Всі зачали думати, говорити, діяти, скільки змога, в дусі самостійности України. Ця подія жиє, хоч тривала недовго, жиє вона дальше в умах, стараннях, в діях, де б українська душа не дихала на земній кулі.
  2. Цього дня святкуємо також і пам’ять тих, що полягли за волю України. Слушно, хто ж більше заслуговує на любов, пошану, почитання і згадку, як не той, як каже Христос, хто «віддав свою душу за ближнього». А всі вони поклали молодечі голови сотками й тисячами за волю України. А їх жертву очолює «сотня смерти». Хоч кості їх вже трупішіють; то всетаки всі вони жиють в нашій пам’яті, в наших мріях, діях і молитвах в продовжуванню тої великої ідеї і події, за яку вони положили свої голови. Сотня смерти! За що — за Україну! І от, томуто нині в те свято, яке ми обходимо, віддаємо честь, поклін і заносимо наші молитви на Службі Божій за тих, що лягли трупами за ту ідею високу, яка 2,000 літ вже діє в історії нашого народу, і ця жертва, яку вони принесли, одушевляє та додає охоти і зазиває до наслідування увесь народ. За здійснення тої високої ідеї ми всі молимося і боремося. Всі грядучі покоління мусять бути задивлені у цей високий чин — самостійности України! А таксамо всі мусять склонити свої шиї і чола перед тими всіми, що зложили життя на Вівтарі Батьківщини.
  3. Як третя велика подія нинішнього свята, це смерть нашого великого, ґеніяльного й святого митр. Андрея Шептицького. 1-го XI.1945 р., в 2-ій чи пів до 3-ої пополудні, він скінчив своє життя. 45 літ він був архиєреєм і Мойсеєм, який провадив нарід, почавши від того свого діяння на Гуцульщині, від єпископства в Станиславові, а скінчивши, відтак, у Львові, як митрополит. Скільки старання він положив і які високі ідеї він мав, про які ніхто не думав! Він перший, вже тоді, коли оснував Музей, він видвигнув ідею самостійности України. Коли ще наші посли в Австрії, в парляменті у Відні, чи в сенаті у Львові обмежувалися до тих біжучих потреб, він тоді видвигнув ту найвищу ціль — створення своєї самостійної держави! Незабута хвилина, коли в своїй промові на відкритті Музею, підніс ідею — самостійности України! Цю ідею ми мусимо здійснювати, кожний на свойому місці, кожний після своїх сил і кожний після свого вміння. А з яким пожертвованням провадив він свій нарід! Насамперед, обдарений ґеніяльними спосібностями, він передбачував майбутнє. А відтак, коли прийшло йти в царську неволю, в царську тюрму — він не вагався піти за віру і за свій нарід. Тому то він такий великий! Та й нині, дай Боже, молимо Господа, щоб його прослава, щоб його беатифікація дійшла до щасливого кінця. Були б ми справді перед Богом достойні, якщо б ми могли відбути той акт так, як тут 15 чи 20 беатифікацій вже цього року проголошено. Дай Боже, щоб український нарід завершив свої церковні змагання прославою, беатифікацією, митрополита Андрея.
  4. Як четверте свято, мої дорогі, це свято смерти єп. Теодора Ромжі . Він так само віддав життя за віру, за нарід. Його вмисним наїздом тягарової машини так потовчено, що він відтак скінчив своє життя, як мученик. 1-го листопада вони обидва стоять перед престолом Господнім і моляться за нашу Україну.
  5. Як п’яте, те свято нині є святом інавгурації академічного року на УКУ. 12 літ скінчилося, розпочинаємо 13-ий; 24 семестри відбуто тут на Університеті, а 6 вакаційних — разом 30 семестрів. Слава Богу! З нічого ми розпочали, та й хоч скромні ми, а всетаки многознатно ми зазначили отут на Університеті наше існування. Коли на Україні за нашими творами їдуть вчені з Києва до Москви — то це говорить багато! Не будемо ми чванитися, та все ж таки є кілька творів, які є фундаментальні в нашій науці. І дякуймо Господеві, що ми своїми тими скромними силами, серед страшної недолі, поборюючи різні труднощі, і то не від чужих, але від своїх, ми вдержали оту святиню науки і молім Бога, щоби могли ж продовжувати. Коли нині чужинці приходять, от як недавно в цей храм ввійшли 450 американців. Які вони захоплені були нашим храмом, Університетом і цілою оселею!

Разом з проголошенням самостійности України проголосили духовенство і представництво держави УНР Український Патріярхат в 1920 р. 11-ий параграф Конституції Української Народньої Республіки говорить саме про Патріярхат. Очевидно його признали всі на Україні: і православні, і католики, як державно-церковний акт.

А таксамо зачали признавати і деякі патріярхати. Через зайняття України справа притихла.

Та після Євхаристійного Конґресу в Австралії, в 1973 р., вона дуже зактуалізувалася. Мелхітський Патріярх, Максим V. Гакім, іменований головою всіх прочан Євхаристійного Конґресу, проголосив в українській катедрі на проповіді, що нам «належиться Патріярхат»!

Опісля, на своїх Синодах єпископи, а на зборах духовенство і вірні, рішили поминати Патріярха, навіть на Україні!

Св. Отець Папа Павло VІ відмовив одначе признати. Треба пам’ятати, одначе, що патріярхату московського, румунського, болгарського, сербського і македонського не проголошував ні Вселенський Собор, ні Папа — але їх пізніше признавали.

На тій основі спираються і наші патріярхальники, бачучи в Патріярхаті збереження єдности нашої Церкви і народу. Не можна, одначе, не бачити великих труднощів з усіх боків. Та на Бога надія, що вони будуть поборені.

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь. 

Поділитися: