Не люблю термін «діаспора». Я тут удома, і люди тут удома

– Які конкретні форми співпраці з православними співбратами з вашого досвіду є ефективними?

– Щодо цього останнього питання – співпраці з православними, впродовж 31 року я є членом діалогу православних і католицьких єпископів. Ми зустрічаємося щорічно. Є два відділи: окремо зустрічаються богослови, окремо єпископи. Участь беруть по двоє єпископів (від кожної Східної Церкви – Ред.) і богослови. Ми здійснили значні прориви. Богослови спільно опрацювали багато речей. Замість того, щоби шукати те, що нас роз’єднує, ми шукаємо те, що нас єднає. І виявили, що перебуваємо всього лише на відстані простягнутої руки одні з одними. Ми навіть дійшли до пункту, де можемо сказати, що питання Філіокве не має сенсу. І це по довгих роках… Врешті-решт, у рамках діалогу єпископів ми не зациклюємося на тому, що називають «аспектами поділу». Ми разом обговорюємо наше пастирське життя. Як діяти, коли стається шлюб між православними і католиками? Що з цим робите ви? Як нам слід чинити? Як щодо дітей? Тож тут ми розвинули значний діалог. Цьогорічну зустріч пропускаємо через коронавірус, але це тільки перерва. Не в спілкуванні з усіма, а проте перерва.

Також ми спромоглися на значущий діалог із греками, коли тут, у Бруклайні (штат Массачусетс – Ред.), користали з освітніх можливостей їхньої Богословської школи Пресвятого Хреста. Впродовж одного року я був ректором семінарії. Коли в цьому статусі бував на зустрічах, то тодішній єпископ, а тепер Архиєпископ Деметріос казав: «Наші найкращі студенти – це мельхіти». Греки ходили (на навчання – Ред.) лише тому, що треба. Це все показово, і діалог триває. Він займе багато часу. Я мав зустріч через сервіс Zoom із нашими кандидатами на дияконські свячення (наша літня програма відтермінувалася, і ми не знаємо, можливо, перенесена на наступне літо), і вони просто хочуть зібратися разом для розмови. Одне з питань, яке вони порушували, чому ми не можемо святкувати Пасху разом із православними. Сумно, дуже сумно. На Середньому Сході ми пробували це робити, але відчуваємо потребу бути одностайними з іншими Східними Церквами. Та ця одностайність поки не спрацьовує. Ви вважаєте, що хтось мав би робити щось, друга сторона – що не мав би… І це дійсно складно.

Повністю інтерв’ю читайте у паперовій версії журналу або в електронній на сайті https://journals.ua/