Свіжий номер

1(501)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

Потрібна й цінна праця

The Millennium of Ukrainian Christianity,

за ред. Миколи Чировського, Нью-Йорк: Philosophical Library, 1988, стор. 617.

Нема такої галузі в нашому житті, яка не була б осяяна світлом безсмертних ідей християнства. Слід, отже, вітати появу нового, виданого англійською мовою, збірника «Тисячоліття Українського Християнства», бо в ньому саме обговорюються різні галузі цього життя, які протягом сторіч розвивалися й міцніли під впливом ідей християнства. У збірнику вміщено, як сказано у вступі, «усе найцінніше», щоб гідно відзначити Тисячоліття. Книга появилася до знаменної дати святкувань Тисячоліття Християнства в Україні, які ми урочисто відзначали в минулому році.

Праця Тисячоліття українського християнства складається з чотирьох частин, в яких під різними кутами зору розглянено й оцінено розвиток і здобутки українського життя. Тут взято до уваги чотири різні перспективи: історичну, релігійну, організаційну і культурну. У книзі вміщено статті 28 авторів, які своїми працями зробили поважний вклад до пізнання великого фактичного матеріялу, що має не тільки першорядне загальне й довідкове значення, але також торкається й деяких теоретичних проблем.

Як розглянений фактичний матеріял, так і авторські оцінки в цілому не викликають принципових уваг чи заперечень, у них чимало оригінальних і переконливих думок, які заслуговують на увагу, зокрема сьогодні, коли ми хотіли б перетворити їх в реальність. Адже перед нашим життям, мистецтвом та літературою з кожним днем постають особливо великі й почесні завдання. Тому вивчення нашого минулого, зокрема його блискучих проявів, є не тільки запорукою наших успіхів у майбутньому, воно набуває також першорядного значення в наш час. При такому ставленні питання не важко дійти до висновку, що кожна окрема стаття в міру дальших шукань і розкриття, прихованих у ній ідей, вноситиме не тільки ясність у цілість питання, але причиниться до невпинного зростання вартости збірника. А наочність впливу ідей християнства, що має багатовікову давність і є рушійною силою в формуванні історичних явищ релігійного, організаційного і культурного характерів, стане повсякденною потребою нашої науки в боротьбі проти всяких ворожих настанов та ідеологій.

Продуману й струнку ідейну композицію збірника порушують хібащо деякі статті, які стоять далеко до теми Тисячоліття, як стаття Дмитра Донцова «Київ — місто божественної мудрости». Ця стаття, не зважаючи на багатий ідейний обсяг і цікавий матеріял, своїм вістрям і прицілом звернена на прославлення столиці. Непотрібно вміщено також в книзі по дві статті тих самих авторів, замість дати можливість ширшому колу дослідників зробити свій вклад, а разом з тим поширити ідейний кругозір праці.

В окремих статтях ми помітили вміння авторів розкрити політичні й релігійні зв’язки минулого й розглянути їх серйозно та без пристрасті. Приємною позитивною рисою майже всіх праць є синтетичність викладу й загальна тенденція до розкриття ідейно-естетичних особливостей окремих проблем. Подекуди помітний посилений психологізм разом з використанням соціологічної аналізи. Дещо від’ємним явищем якости деяких статтей є тенденція до переказу історії замість використання фактажу матеріялу для короткої аналізи й більшої концентрації при обговоренні висновків.

Дуже помітним явищем, ще – мало корисним в багатьох статтях, є їхня чітка побудова з вступом, окремими розділами, висновками тощо. Ця схематичність і прямолінійність причинилася до максимального охоплення матеріялу, а найосновніше, до влучення малоістотного, яке або відійшло на задній плян, або його зовсім пропущено. Не думаю, що це відбилося на вичерпності окремих статтей.

Для ілюстрації цікавих думок і ідей, що спрямовують увагу читача на характер і вартість книги, розглянемо деякі статті з чотирьох вищезгаданих частин, а саме: Миколи Чировського «Розвиток Християнської Церкви в Україні з історичної перспективи», о. Романа Мірчука «Модерне розуміння християнства українським молодим поколінням», о. Івана Хоми «Організація Церкви в Україні в Києво-Галицькому періоді», Василя Ленцика «Початки українського патріярхату» Богдана Стебельського — «Вплив християнства на українську культуру» та Івана Головінського «Християнство й формування українського національного характеру: короткий психологічний вгляд».

Докладно описати «Розвиток Християнської Церкви в Україні з історичної перспективи» є дійсно нелегко. Нам, до речі, відомі такі спроби змалювання, але в своїй більшості вони виявилися дуже однобічними, з урахуванням обмеженого матеріялу й внаслідок цього їх загальний характер став надто схематичним. Миколі Чировському тим часом вдалося позитивно розв’язати це важливе питання. Його стаття чи вірніше праця написана із знанням історичної обстановки, суспільно-політичних та релігійних течій. Він чітко й, можна сказати, науково, а рівночасно цікаво використав історичний матеріял, який у нього має безпосередній вплив на зображення шляхів розвитку Церкви в Україні. Додатнім причинком у його праці є добра організація матеріялу й широке використання джерел.

Зовсім в іншому стилі написана стаття о. Романа Мірчука «Модерне розуміння християн­ства українським молодим поколінням». Вона звучить як глибокоідейна доповідь, виголошена на релігійному з’їзді. Проте, форма її не принесла цілості шкоди, а, навпаки, скріпила її. Зміст статті глибокий, а проблеми, порушені в ній, мають далекоглядне майбутнє. Вона є відважним кроком в наступне тисячоліття нашого християнства. У ній прийшло до поєднання минулого з сучасним, а рівночасно зроблено тут і приціл у майбутнє. Блискуче звучать прикінцеві звернення автора, коли він закликає молоде покоління до вірности Христові: «Іди і підтримуй в народі віру Христа! Іди до повної перемоги — в Христі, з Христом, через Христа й для Христа».

У праці о. Івана Хоми дуже грунтовно розглядається розвиток організації Церкви в Україні в Києво-Галицькому періоді. Автор зумів добре показати поступальний характер цього розвитку. Велику увагу приділив він цілком справедливо розглядові зв’язків з Римом. В цілому в його статті відчуваємо широке історичне тло, зроблене на належному науковому рівні.

Стаття «Початки українського патріярхату» є одною з кращих праць у збірнику. У ній докладно розглядається історія і, так би мовити, передісторія цього наболілого питання наших днів. Спираючись на грунтовну аналізу історичних джерел, Василь Ленцик справедливо відзначає законність українських прямувань до патріярхату й рівночасно по-науковому інформує читача про становище Ватикану в цій справі, цитуючи лист Папи Павла VI з 7 липня 1971 р. до Митрополита Йосифа, що, мовляв, «Ми з справжнім жалем прийшли до заключення, що принаймні в цей час не можна встановити Українського Патріярхату. На перешкоді стоять канонічні, історичні й духовні причини, які не дозволяють нам задовольнити Вашого бажання й бажання української католицької ієрархії…». Свою цінну статтю автор закінчив словами Патріярха Йосифа з його заповіту: «… ніколи не зрікайся патріярхату твоєї терплячої Церкви…».

Дуже важливою в книзі є стаття Богдана Стебельського «Вплив християнства на українську культуру». Він стверджує, що «Український нарід прийняв християнство з глибоким внутрішнім пронизанням і готовністю місійної роботи для поширення його серед інших народів, навіть коли б прийшлось скласти жертви в його імені. Християнство, українська культура, стали синонімними поняттями в умі українського народу протягом сторіч. Це засвідчено трагічними переслідуваннями українських Церков, Православної і Католицької з боку царського й совєтсько-російського режимів та неймовірним пригніченням Української Катакомбної Церкви в 1970 і 1980 роках». Таким чином, можна прийти до висновку, що християнство стало для українського народу чимось дуже особливим. Воно запліднювало народні творчі сили, з яких виростали могутні плоди духовної культури.

Остання стаття, яку плянуємо тут розглянути, — це праця Івана Головінського «Християнство й формування українського національного характеру: короткий психологічний вгляд». У ній розглянено питання складного впливу християнства, вірніше християнської ідеології на формування українського національного характеру й колективної ментальности. У своєму заключенні автор приходить до дуже цікавого висновку, а саме до поняття симбіози (форми співжиття чи співвідношення) поміж християнською філософією і українським національним характером, на що вказують численні приклади з української історії і етнографії. Таким чином, український характер в поведінці й діяльності — це виявлення широкого пошанування людської гідности, рівности, толеранції та змагання до забезпечення національних і людських прав.

Підсумовуючи, хочемо ствердити, що мета, яку поставив перед собою редактор збірника — допомогти своїм читачам зрозуміти й оцінити здобутки нашого життя й культури, що склалися під впливом християнської думки й ідеології, досягнуті повністю. Перед нами тридцять цікавих статтей з критичним оглядом використаних джерел, їх кількісного й якісного складу та багатьох повчальних порівнянь з галузей філософії, психології, етнографії тощо. Статті в своїй більшості мають обширний науковий апарат. Тисячоліття українського християнства за ред. Миколи Чировського є потрібною і цінною науковою працею, Вона, безперечно, приверне увагу всіх, хто цікавиться впливами християнських ідей на українське життя і його здобутки протягом останніх десятьох сторіч.

У книгу включено також чотири цінні додатки: Заповіт Його Блаженства Патріярха Йосифа І, Заяву Львівського Крилоса з 13 вересня 1984 р. і два Меморандуми Ярослава Стецька, колишнього Прем’єра Українського Уряду з 1941 р. до Папи Павла VІ в справі Українського Патріярхату й до Кардинала Тести в справі захисту традиції Української Католицької Церкви.

Книгу присвячено світлій пам’яті Достойному Ярославові Стецькові, колишньому Прем’єрові Українського Уряду з 1941 p., який перший висловив ідею пошанування тисячоліття українського християнства цим цінним виданням.

Праця в цілому багато ілюстрована знятками історичного й культурного характеру. Наприкінці книжки вміщено докладний іменний покажчик. До видання включено також докладні дані про авторів і мапу України XX сторіччя.

Поділитися: