Свіжий номер

1(501)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

Regentum mixtum (мішане правління) та Україна

Якщо оглянути швидким оком історію розвитку державного устрою різних народів світу від найдавніших часів до наших днів, то можна зауважити, що форми правління державою загалом розвиваються від авторитарних і демократичних. Цьому можуть бути дві причини: або демократична форма правління сама по собі є більш досконалою, тобто більше здатна задовільняти потреби людей в будь-якому суспільстві, або її поширення пов’язане із вдосконаленням самої людини в сенсі розвитку в ній здатности до самоконтролю власної суспільної поведінки. Це окрема тема, тому не будемо на ній зосереджуватися, дасть Бог, ми до неї ще повернемось, а поки що розглянемо питання, чи демократія дійсно найліпше відповідає завданню організації суспільства на найбільшу користь людини. Прихильники демократії люблять повторювати: «Так, демократія як форма правління недосконала, але людство досі ще не вигадало нічого іншого». Чи це так?

Уважно розглянувши структуру влади держав минулого і сучасності, можна прийти до висновку, що завжди існувало поєднання демократичних і авторитарних форм правління, і там, де це поєднання було більш гармонійним, держави досягали найбільших успіхів. Якщо ж це поєднання було менш гармонійним, там відбувалися почергові зміни демократичних і авторитарних форм. Згадаймо хоча б історію старинного Риму. Там від початку була монархія, потім демократія, а далі державою керував імператор, обмежений інколи, можливо, формально демократичними інститутами — сенатом, народними трибунами.

В середні віки в Европі панували монархічні форми правління, але, як не дивно, певна демократичність досягалася існуванням іншої авторитарної влади — загальноєвропейської влади над душами людей католицької Церкви в особі Папи Римського. Захищаючи християнські засади, Папа Римський ставав в обороні підданих королів та імператорів від їх свавілля та надуживання владою. Найяскравіше така оборона людських прав народів Священої Римської імперії проявилася у боротьбі папи Григорія VII (1073-1085 pp.) з імператором Генрихом IV (1056-1106 pp.). Коли імператор перейшов межі своєї влади, папа звільнив вірних від присяги імператору у випадках, коли той порушував існуючий закон. Піддані імператору світські магнати почали відмовляти в послуху свому свавільному сюзерену. Розлючений Генрих IV видав декрет про скинення папи, обвинувативши його в злочинах, у відповідь на що Григорій VII відлучив імператора від Церкви, що остаточно лишило його підтримки васалів. Усвідомивши владу папи над душами своїх підданих, Генрих IV мусив покаятися, після чого папа у 1077 р. зняв з нього відлучення. Фактично своєю боротьбою з імператором Генрихом IV папа Григорій VII започаткував новий підхід до розуміння влади як інституції, обмеженої у своїх повноваженнях певними рамками закону. З цього часу в історії європейського права починається новий етап. В європейських університетах, в першу чергу в найстарішому Болонському, починає розроблятися нова теорія права. Ця теорія, базована на праві римському, передбачає систематизацію і юридичних законів таким чином, щоб вони не суперечили один одному і в основі своїй виходили з християнської моралі, оборонцем якої на ті часи була католицька Церква. В ті ж часи в Европі виникла ідея «regentum mixtum» (мішане правління), котра передбачала поєднання влади Папи Римського над душами вірних із світською владою монархів.

В наш час навіть в найдемократичніших державах існують авторитарні інституції — армія, поліція, прокуратура. Демократична процедура прийняття законів у парляменті зовсім не заваджає авторитарному наглядові за їх суворим дотриманням. Фактично демократія закінчується там, де починає діяти закон. Відповідно і інституції, котрі слідкують за дотриманням законності побудовані на авторитарних принципах. Однак існує і найвищий закон, котрий діє в будь-яких державах, — Закон Божий, втілений у заповідях Божих, котрі не підлягають обговоренню, бо є загальновизнаними аксіомами, на котрих і досі побудоване право, хоча про це часом забувають деякі правники.

Загальне падіння моральности в усьому світі, котре почалося не в останні десятиліття, а має своє коріння в ідеях матеріялістів 18 століття, безсумнівно пов’язане з поступовим падінням впливу Церкви на життя суспільства. Можна вважати, що Церква часом не встигає за розвитком суспільства і не реформує достатньо швидко своїх поглядів відповідно до певних об’єктивних змін в суспільних явищах, але неможна нехтувати її ролю у формуванні суспільної моралі, побудованої на непорушних Заповідях Божих.

Враховуючи історичний досвід, можна припускати, що ефективність управління суспільством мала би підвищитися, якщо би воно було побудоване на гармонійному поєднанні авторитарних церковних і демократичних світських форм правління при виразному розмежуванню сфер їх юрисдикції. Таке поєднання суперечливих форм правління відповідало би гегелівському діялектичному методу, згідно з яким боротьба протиріч є джерелом розвитку. Однак навряд чи громадська думка сприйняла би цю теоретичну ідею для практичного втілення з відповідними змінами у конституціях сучасних держав, тим більше в умовах, коли церква відділена від держави. Значно реальніше було би реалізувати цю ідею в рамках вже існуючих традицій і досвіду співіснування та співпраці існуючих церков із світськими владами.

Централізоване управління католицькою церквою, побудоване багато в чому на засадах адміністративної системи старинного Риму з часів середновіччя полегшувало ефективний нагляд з боку Церкви над дотриманням християнських засад світськими владами, хоча часом цей нагляд ставав занадто ригоричним, що можна пояснити загальним духом того часу. Церква ж бо не тільки впливає на світські влади, але і сама підлягає її впливам, як і впливам цілого суспільства. В цьому відношенні католицька Церква як наддержавна структура має суттєві переваги над церквою православною, котра не маючи свого повноважного зверхника, є більш беззахисною перед свавіллям світської влади. Маємо досить прикладів в історії, особливо в історії Росії, де російська православна Церква в решті-решт перетворилася на іграшку в руках комуністичної тоталітарної влади.

Централізована структура дозволяє католицькій Церкві підтримувати власну цілісність і єдність, а відтак і власний авторитет в усьому світі. Якщо відмежуватися від церковних догм і теологічних суперечок, а зосередитись тільки на організаційних принципах душпастирства Церкви над вірними, то можна прийти до висновку, що організаційна структура католицької Церкви найбільше б відповідала авторитарному складнику з діялектичного поєднання демократії світської влади з авторитаризмом церковної.

Слід зазначити, що для реалізації ідеї «regentum mixtum» зовсім не обов’язково провадити відповідні зміни в конституції країни. Вистачить і самого визнання вірними верховенства Вселенського Архієрея у справах суспільної моралі і віри.

В теперішньому часі, коли з великими труднощами іде розбудова незалежної Україн­ської держави, чільні політичні і громадські діячі, та взагалі патріотично налаштовані громадяни відчувають нагальну потребу консолідації нації довкола якоїсь притягальної ідеї, котра б згуртувала населення України в ім’я високої мети і дозволила спільними зусиллями подолати перманентну кризу в суспільстві і вийти на широкий шлях розвитку і прогресу. Висловлюються і такі думки, що консолідації нації сприяло би об’єднання існуючих в країні християнських конфесій у з’єднаній українській християнській Церкві. Цю думку підтримують ієрархи усіх найчисленіших українських християнських церков, але йти на якісь поступки заради об’єднання ніхто з них не хоче або не може в силу достатньо серйозних, з їх точки зору, причин.

Особливості організаційної структури православної Церкви, котра не має жодного адміністративного центру і поділяється на окремі незалежні патріярхати, ускладнюють об’єднання окремих автокефальних церков, котрі виникають час від часу і котрі завжди мають можливість, принаймі надію, на досягнення власного патріяршества. Історія свідчить, що донині православна церква тільки ділилася. В таких умовах можливість об’єднання українських православних Церков в одну виглядає дуже сумнівною. Натомість унія котроїсь з них з католицькою Церквою може бути достатньо реальною справою.

Багатовікове існування греко-католицьких церков при визнанні Папи Римського і католицьких догматів і одночасному збереженні традиційного обряду, до котрого українці більш прив’язані, ніж до будь-яких догматів, підтверджує життєвість цієї ідеї і забезпечує перспективи її подальшого розвитку в напрямку екуменізації усіх християнських церков.

Значну ролю в цій справі може зіграти Українська Греко-Католицька Церква. Після десятиліть переслідувань в Радянському Союзі вона тепер буквально воскресла з попелу і поступово набирає сили та авторитету серед мирян. Маючи за собою багатовіковий досвід, моральну та матеріяльну підтримку Вселенської Церкви, УГКЦ при активній і розумній місійній роботі може знайти прихильників і серед православних Східної України, котрі ближче познайомившись з греко-католицькою Церквою, зможуть нарешті подолати в собі тради­ційну ворожість до католицизму, прищеплювану їм віками Москвою.

Поділитися: