Свіжий номер

1(501)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

Східне християнство в Індії

В нинішніх часах найбільше живуча і творча Східня Церква — це Малабарська Церква чи, іншими словами, Церква християн св. Томи. Малабарці — це жителі південно-східнього побережжя Індії, що зветься Малабар. Після проголошення незалежности Індії більшість малабарських земель ввійшли у Федеральний Штат Керела, який є 4,000 км. довжини. Малабарці живуть також і по інших індійських штатах. Керела – цетеж індійський штат з найбільшим процентом християнського населення.

По досить певній традиції, яка потверджена Вселенською Церквою, сам апостол Тома прибув до побережжя Малабару, до міста Кранганору, щоб там проповідувати Боже Слово. В місті Мілапор, коло Мадрасу, почитується мощі й гріб апостола. Початок індійської церковної ієрархії зв’язаний з апостолом Томою.

Довгі століття ця апостольська громада була одинокою Церквою, розповсюдженою по всіх сторонах Індії. Голів цієї Церкви називали «Митрополитом всієї Індії» і «Архидияконом всієї Індії». Цей останній титул був уживаний навіть по приході португальських латинських місіонерів. Вони прибули до Індії з початку 16-го століття і там застали ієрархію християн св. Томи. В тих часах ця ієрархія начисляла чотирьох єпископів, а християн було приблизно 30,000 родин. Християни св. Томи завжди уважали себе в злуці з Римом, хоч не було жодної формальної ані практичної підлеглости Римові до приходу «місіонерів». Халдейський патріярх призначував архиєпископів Ангамалії, що були главами всіх єпископів і митрополитами Індії. Останній митрополит всієї Індії, призначений халдейським патріярхом, був Мар Абрагам в 1567 р. Митрополити всієї Індії були завжди халдейцями, і так це малабарці розуміли. Він був тільки номінальним головою Малабарської Церкви, мав єпископську гідність, дбав про обряд, який малабарці прийняли від халдейців; він був теж святителем.

Справжнім главою християн св. Томи був архидиякон всієї Індії, що ніколи не був єпископом; він був обраний на такий пост священиками і мирянами і провадив життям Малабарської Церкви. Був він малабарцем. Така дуже рідка система урядування в Східніх Церквах була дуже успішна і до приподоби в Індії.

Тоді, коли португальські купці старалися про монополь над торгівлею між Европою та Індіями, то місіонери, з свого боку, хотіли осягнути монополь в церковних справах. Вони почали втручатися в церковне автономне життя Малабарської Церкви, щоб нарешті зовсім його знищити.

В 1534 році папа Павло III заснував латинську єпархію в Ґоа, а в 1558 році підніс її до архиєпархії і митрополії, з суфраганом — Кохін, для всіх португальських посілостей на Сході. По короткому часі, португальці почали вимагати юрисдикцію над «всією Індією», що посідали митрополити всієї Індії — місіонери хотіли підданство християн св. Томи їхній латинській юрисдикції! По смерті Мар Абрагама почалася латинізація чи радше «навернен­ня» малабарців. Все, що не було таке, як латинська служба хотіла, було уважане єресю чи схизмою. Латинський архиєпископ Ґоа — Менезес примусив архидиякона всієї Індії і голів малабарських громад присягнути, що не будуть приймати в себе ніякого єпископа, не призначеного Римом. І так в 1599 році був призначений латинський єпископ-португалець на малабарський престіл Ангамалії, що з митрополіївживають таких самих прав і мають такі самі обов’язки, навіть того, що відноситься до проповіді Євангелії в цілому світі під кермою Римського Архиєрея». Так що в такому дусі Індійська Католицька Церква — це спільнота трьох індивідуальних Церков: Малабарської, Маланкарської і Латинської. Прийшов вже час, щоб Латинська Церква зрозуміла, що вона є частиною католицизму, а не католицизмом.

Так, як ми бачили, існує аномалія в Індійській єпископській конференції, бо ж так, як це сьогодні поставлено, більшість, тобто три чверті, латинських єпископів, представляють три партикулярні Церкви. Латинські єпископи можуть щонебудь перерішити. А ситуація тим трудніша, що єпископська конференція є представником Католицької Церкви (а їх є три) перед цивільними властями — урядом Індії. Навіть згідно з латинським Кодексом канонічного права кожна Церква має сама собою рядити. Так що в теперішній ситуації кроком вперед було б творення Конфедерації єпископських конференцій з однако­вими правами для всіх трьох Церков. Нині існує теж Малабарська єпископська конференція, але без прав. Очевидно, що Конфедерація конференцій — це був би перший крок, бо відомо, що Східні Церкви не керуються конференціями, а синодами, що мають зовсім іншу структуру і ціль, ніж конференції.

Ще сьогодні Малабарська Церква не має автономії поза Керела. Багато (півмільйона) вірних живуть поза Керела, наприклад в Бомбеї, Делі, Калькуті, Бенґалі, Мадрасі, Пуні, де вони практично залишені без власної Церкви, власного обряду, а відомо, що вони мають багато священичих покликань, щоб їм принести рідну пасторальну підбудову. Коли малабарці просять юрисдикції над всією Індією, це не є йти поза територією (рефрен, завжди вживаний проти українського патріярхату), бо ж їхня територія — це ціла Індія. Власна юрисдикція — це не означає йти проти латинників, так як декотрі латинські індійські єпископи твердять — це тільки мати можливість вільно обслуговувати своїх вірних! Індійська Малабарська Церква прямує, так як і українська, до патріярхату.

Хоч по Східньому Канонічному Праву (Постквам Апостолічіс Літеріс 303, пар. 2) Індія є східньою територією і таким чином мала б бути під Конгрегацією для Східніх Церков, то вона ще до сьогодні підлягає Конгрегації для євангелізації народів. Тільки східні християни Керела підлягають Конгрегації для Східніх Церков. Це теж є невиясненою аномалією «індійських латинських місій», це є несправедливістю супроти християн св. Томи.

Маланкарці-якобіти хотіли б нині приєднатися до Риму, але вони ставлять собі такі питання: які будуть гарантії для того, щоб самим керувати своєю Церквою, так, як вони дотепер це роблять? Чи вони зможуть мати юрисдикцію над своїми вірними в цілій Індії, як дотепер? В них же повно церков і громад по цілій Індії, не так, як в маланкарців-католиків і малабарців, присуджених до золотої клітки територіяльности. Яка буде можливість євангелізації?

Понад триста років Індія була полем «місій» латинників і це далося відчути на різних відтинках церковного життя. Коли Блаженніший Патріярх Йосиф був в Індії і брав участь в Євхаристичному Конгресі в Бомбеї (1964 p.), то відвідав Керела та бачив і говорив про латинізацію християн св. Томи і латинську ментальність маланкарського духовенства. Постать Блаженнішого Патріярха Йосифа відома і дуже шанована між християнами св. Томи, й нерідко появляються публікації про його героїчну постать, його змагання за рідні права, за Патріярхат. Видавець К. Коодапуза — поважного східньо-індійського журналу богословської мислі — Християнський Схід, що його видає Інститут Східніх Студій у Вадаваторі, Керела, в останньому випуску цього журналу, в якому написано про «велику ролю, яку відігравав для української Церкви їх Блаженство Йосиф Сліпий. Це був автентичний представник Східнього Християнства нашого століття. Його сила переконань є джерелом надхнень». В цьому періодику є довша стаття на дванадцять колюмн п.н. «Він не заломився, але як герой достойно видержав» (Про життя, терпіння і боротьбу Й.Мадея).

Інститут Східніх Студій у Вадаваторі є колискою східньої науки, звідки приходить надхнення і сила для повороту до джерел власної традиції, а там лежить сила, відвага і живучість сучасної і майбутньої Малабарської Церкви.

Примітка. Хрест св. Томи

Символічне представлення богословії Воскресення св. Павла на індійському культурному тлі.

— На базі індійський цвіт «Лотус», що вбуддизмі-гіндуїзмі символізує Божество.

Східній хрест, без розп’яття, з чотирма сферами,що представляють чотири сторони світу і перемогухреста над ними.

— Голуб — це богословія Воскресення св.Павла, це значить Христос воскреслий з поміччю Святого Духа.

— П’єдестал під хрестом — це поширення християнства по цілій Індії.

Цей хрест є символом християн св. Томи, бо стояв на гробі Апостола ще перед приходом португальських місіонерів до Індії. По цілій Індії цей символ прийнятий, як хрест св. Томи. В 900-річчя мучеництва Апостола індійський уряд прийняв цей символ як символ всього християнства в Індії і видав з цієї нагоди поштову марку з цим хрестом.

Хрест св. Томи — це свідок давнього християнства малабарців.
Це символ християн св. Томи.

Поділитися: