Студійна група Київської Церкви стрічалася з Папою та Царгородським Патріархом

Оттава (ФІіМАШ) Під час останньої поїздки до Риму Вселенського Патріярха Царгородського Вартоломея І, яка відбулася 28-29 червня з нагоди празника свв. Петра й Павла, були присутніми члени Студійної Групи Київської Церкви, які відбували саме тоді в Римі свої шості з черги екуменічні наради. Користаючи з історичної нагоди, Студійна Група відбула ряд важливих зустрічей, між ними зустріч з Папою Іваном-Павлом II та Вселенським Патріярхом Вартоломеєм І.

Студійна Група Київської Церкви заснована 1992 року в Оксфорді та складається з зацікавлених владик та науковців з Української Греко-католицької Церкви з одної сторони, а з другої з Царгородської Патріярхії та пов’язаних з нею Церков (включно з Українськими Православними Церквами під омофором Царгородського Патріярха). Раніше відбуті екуменічні наради Студійної Групи Київської Церкви відбулись в Оксфорді (1992), Стемфорді (1992), Оттаві (1993), Стемфорді (1993) та в Шеветонь, Бельгія (1995). Реферати, виголошені на цих нарадах, друкуються в науковому журналі «Логос», що його видає Інститут Східньохристиянських Наук ім. Митр. Андрея Шептицького при Університеті св. Павла в Оттаві.

Римські наради Студійної Групи Київської Церкви розпочалися 23 червня в приміщеннях української папської великої семінарії на горбі Джіяніколо, недалеко Ватикану. Преосв. Владика Василь Лостен виголосив доповідь про два важливих нові папські документи: «Оріентале Лумен» (в якому Папа закликає шанувати східньохристиянський підхід до життя й мислення в сьогоднішньому світі) та «Ут унум сінт» (в якому Папа вперше запрошує католиків та не-католиків помогти знайти формулу папського примату, яка була б усім сприятлива). Того ж пополудня д-р Борис Гудзяк виголосив доповідь про різні історіографічні підходи до питання Берестейської унії. Обидві доповіді викликали жваві дискусії.

У суботу, 24 червня. Студійна Група Київської Церкви відвідала Папську Раду для Єдности Християн, де відбулася плодовита двогодинна зустріч з її головою кардиналом Едвардом Кессиді та його головнішими адьютантами. Члени Студійної Групи зайшли також коротенько до сусідньої Конгрегації Східніх Церков, а пополудні відвідували старинну Грецьку Колегію та різні східні церкви Риму. Відвідини церков продовжувалися в неділю.

У понеділок, 26 червня, Владика Всеволод (Майданський) виголосив доповідь про шляхи до загоєння ран з часів Берестейського Собору 1596 р. На цей реферат першу формальну відповідь виголосив о. д-р Андрій Чировський з Інституту Східньохристиянських Наук ім. Митр. Андрея Шептицького. Нав’язалася жвава дискусія, у якій наголошувалося два пункти. Перше: яким способом можна було б зняти клятви, кинуті 1596 p.? А друге: чи не можна було б УГКЦеркві видати декрет, подібний до першого з тридцяти трьох артикулів 1595 p., у якому заявилося б, що УГКЦ приймає вчення про папський примат згідно з вченням Євангелія та свв. грецьких отців, і чи це не було б великим кроком в сторону евхаристійного поєднання з православними? Адже ж найвищі власті як Православної, так Католицької Церков підкреслюють нормативність першого тисячоліття в цьому питанні. Присутні католицькі та православні владики погодилися це питання віднести до відповідних інстанцій. В пополудневій сесії Владика Калістос (Вейр) з Оксфорду впровадив учасників Студійної Групи в дискусію над питаням колегіяльности на різних рівнях церковного життя.

Останній день доповідей відбувся у вівторок, 27 червня. Ранком д-р Борис Гудзяк представив членам Студійної Групи Київської Церкви візію розбудови Львівської Богословської Академії, яка стоїть на екуменічних засадах та наголос кладе на відшукуванні джерел (Св. Письмо, Літургія, свв. Отці). Члени групи з ентузіязмом вітали цю візію та подавали конструктивні коментарі. Відтак усі поїхали до Папського Орієнтального Інститут) на короткі відвідини та зустріч з ректором. По обіді відбулася плянувальна сесія. Рішено наступні наради відбути під час Світлого Тижня, 16 до 19 квітня 1996 р. Б., в приміщеннях Інституту Східньохристиянських Наук ім. Митр. Андрея Шептицького в Оттаві.

Наступного дня, 28 червня, члени Студійної Групи Київської Церкви мали нагоду під час більшої авдієнції стрінутися з Папою Іваном-Павлом II та вручити три обширні числа журналу «Логос», у яких знаходяться доповіді з їхніх екуменічних зустрічей. Папа з великим зацікавленням прислухався до інформації! і ставив запити, а додатково допитувався його секретар о. С. Дзівіш. Папа дав своє благословення для важливої праці «Логосу» в опублікуванні дослідів Студійної Групи Київської Церкви. Згадка про присутність Студійної Групи Київської Церкви на авдієнції була надрукована в Ватіканському часописі «Оссерваторе Романо». Того ж вечора Студійна Група Київської Церкви мала зустріч з Вселенським Патріярхом Вартоломеєм І в залі «Реджія» біля Сикстинської Каплиці. Коли Патріярх ввійшов до залі, члени Студійної Групи Київської Церкви привітали його многолітствієм у грецькій мові. Спершу Владика Всеволод привітав Патріярха, вияснюючи працю Студійної Групи.

Між іншим Владика Всеволод сказав: «Так довго як християни далі стараються іти у напрямі Єдности Святих Божих Церков, зросла надія, що Українська Греко-католицька Церква, яка була відділена на протязі кількох століть від Великої Церкви Христової, Вселенської Патріярхії, зможе відновити своє правильне духовне співвідношення, а понад усе відновити повну Евхаристійну єдність з Вселенською Патріярхією, а тим самим з повністю Православної Церкви. Первоієрарх та Синод Єпископів Української Греко-католицької Церкви висловили це бажання в кількох публічних документах, які були переслані Святому Престолові Константинопольському».

Далі говорив владика: «Прогрес Міжнароднього Богословського Діялогу між Православною Церквою і Католицькою Церквою та Богом дана благодать теперішніх відвідин Вашої Всесвятости у Єпископа Старшого Риму й Патріярха Заходу, Папи Івана-Павла II зміцнюють нас у молитві, що болюче роз’єднання між Українцями Православними, а Українцями Греко-католиками може нарешті полагодитися, за священним благословенням та мудрим проводом Вашої Всесвятости, так як ми з радістю стали свідками примирення українців православних в діяспорі під святим Омофором Вселенського Патріярха Цагородського.

Відтак Владика пояснив про працю Студійної Групи Київської Церкви та підкреслив, що хоч лишається багато роботи, то все ж таки осягнено те, що ще недавно виглядало неможливим.

Царгородський Патріярх відповів довшою промовою в грецькій та англійській мовах, у якій, між іншим, сказав:

«Дорогі Брати Студійної Групи Київської Церкви! З належною честю вітаємо усіх Вас, членів Студійної Групи Київської Церкви, словами псальмопівця: «Глянь, як мило й добре, коли брати живуть у єдності!». Дійсно, нема нічого кращого й святішого від зібрання такого, як наше сьогодні, в якому брати з різних традицій зв’язані зв’язком любови й стараються через контемпляцію й богословську науку «для праці служіння, для розбудови тіла Христового, доки ми всі осягнемо єдність віри й пізнання сина Божого» (До Єфесян 4:12).

Після свого слова Патріярх підійшов до членів Студійної Групи Київської Церкви, вітаючись особливо тепло не тільки з Владикою Всеволодом, але й з греко-католицькими владиками Митр. Максимом Германюком і Єпископом Василем Лостеном. Відтак редактори журналу «Логос», отці доктори Андрій Чировський і Петро Галадза передали Патріярхові три великі числа «Логосу», пояснюючи, що саме тут знаходяться реферати Студійної Групи Київської Церкви. Патріярх, усміхнувшись, прийняв дар і сказав: «Так, я знаю. І я сподіваюся, що цими днями Ви приготовляєте ще один цікавий том». Поодинокі члени Студійної Групи Київської Церкви тоді підходили до Патріярха, приймаючи в нього благословення.

Наступного дня відбулися спільні моління Папи та Патріярха в Базилиці св. Петра. Патріярх та Папа сиділи разом на однакових тронах перед головним престолом. Відмовили разом Символ Віри в грецькому оригіналі без середньовічного латинського додатку «філіокве» (що Дух Святий походить від Отця й Сина), та обмінялися поцілунком миру. Студійна Група Київської Церкви мала на цих торжествах досить почесні місця, зараз за представниками італійського уряду, кілька метрів від Вселенського Патріярха.

Богословський журнал «Логос» можна замовити в Інституті ім. Митр. Андрея:

Logos со The Cheptytsky Institute Saint University 223 Main Street Ottava, ON KIS 1C4

 

Свіжий номер

5 (492) 2022 OBKLADYNKA_sajt