Третя збірка релігійної вишивки

Нещодавно я писав про появу двох збірок зразків вишивок для прикраси наших церков, виданих дбайливим старанням і власним коштом о. д-ра Дмитра Блажейовського в Римі. Не довелось довго ждати, і появилась його третя збірка з дещо зміненою тематикою, ніж у другій збірці. Можна б сказати — вона є доповненням зразків другої збірки церковних вишивок. Зладив її о. Дмитро на численні прохання і заохоту тих, що дбають про красу наших храмів і люблять нашу рідну вишивку.

Хоч видання цих збірок відбулось без реклями, без розголосу, а все таки знайшлось поважне число зацікавлених по всіх наших поселеннях, що збірку купили і використали. Радіти треба, що між зацікавленими є велике число наших дівчат, що вже народились на чужині, і наша вишивка стала для них наче євшан-зілля, яке торкає їхню душу і зацікавлення, а навіть охоту її студіювати. Подібне явище маємо з писанками! Велика, однак, шкода, що збіркою досі не зацікавились спеціялісти і критики вишивкарського мистецтва і не дали своєї оцінки та критичних зауваг для дальшого розвитку і напрямку церковної вишивки. Це є питання поважної студії.

Що є питоменним для нової збірки о. Блажейовського? Коли не врахувати в ній зразків для вишивання стихарів (чотири сторінки), писаної азбуки на одній сторінці та зразків для вишивання фелонів (чотири подвійних сторінки), тоді ця третя збірка подає зразки вишивання постатей Святих: Архистратига Михаїла, Івана Хрестителя, св. Анни, св. Миколая, українських Святих, Почаївської Богоматері, Покрова і однієї ікони Спасителя та ін. Це рід «вишиваної ікони». Задум сміливий, може бути проблематичний з точки зору іконопису, але виправданий, коли зважити, що церковне вишивкарство є таки порівнюючи молодим нашим церковним мистецтвом.

Чимало років тому з України почали привозити вишивані портрети Шевченка, козаків-бандуристів та зображення інших наших історичних постатей. Хоч якими скромними засобами там їх виконано, вони є гарними мистецькими творами наших жінок і є новою появою у вишивкарськім мистецтві. Само собою, виникла думка, чи не застосувати цього для наших ікон. Вони своїм іконографічним стилем краще до цього надаються, ніж фотографії чи портрети. І ось це подає третя збірка зразків о. Блажейовського. Виникає питання, чи можна б такі зразки назвати церковною вишивкою. В церкві можна б такі вишивки застосувати для різного роду хоругов, які є прикрасою церковних процесій і маніфестацій. Не можна собі уявити, щоб намісними іконами в іконостасі були вишивані ікони, хоч можливе воно в малих каплицях з чепурно зладженим іконостасом. Вишивані ікони святих надаються також для домашнього вжитку, і цю третю збірку можна б назвати радше релігійною вишивкою.

Чи прийметься того рода ікона в українській хаті, чи в українських світлицях, манастирях, парафіяльних домах чи громадських домівках? Чи може витиснути вона писану ікону? Ледве чи так. Оригінально писана ікона є коштовною річчю, зокрема старовинна або пензля відомого іконописця. Сьогодні існує великий попит на наші східні ікони чи їхні копії. Колекціонує їх чи прикрашує ними помешкання спеціяліст чи любитель ікон. Друкованими іконами прикрашує свою хату кожний побожний українець. Вони дешеві, легко їх набути , замінити, і вони створюють молитовну атмосферу в родині.

Ікона-вишивка є коштовною річчю і вимагає багато більше часу, щоб її виконати, ніж писана ікона-копія. Її тривкість є обмежена, як матеріял, з якого вона зроблена, що робить її менше попитною. На комерційнім ринку вона буде рідкістю, але це зробить її коштовною, бо виконати її можуть тільки терпеливі мистці й любителі вишивки, що мають на те час, сьогодні такий коштовний у модерної людини. Вишивана ікона буде власністю любителів цього мистецтва,і для них призначена ця збірка. Між ними є вже не тільки жінки, але появились й молоді юнаки, що захоплюються вишивкою, вишиваною іконою і виконують їх не гірше від своїх суперників-жінок на цьому полі досі. Важко передбачити долю вишиваної ікони в наших часах. Але вона появилась, і збірка подає гарні зразки з потрібними деталями та поясненнями в англійській мові. Скористати з неї може і чужинець.

В цілому третя збірка має 25 зразків, 19 з них ні подвійних сторінках. Вибрав о. Блажейовський ікон?: виключно Святих, що люблені чи почитувані 5 Україні (Михаїл, Предтеча, Миколай, Юрій, Кирил: і Методій), а також подав наших рідних Святих: Антонія і Теодосія Печерських, Володимира і Ольги Бориса і Гліба. З Богородичних ікон вибрав о Дмитро Почаївську Богоматір і Богородицю-Покров. В той спосіб збірка зразків є цілковиті своєю тематикою нашою, українською.

Треба привітати нову збірку в нашому вишивкарському мистецтві і побажати їй такого успіху, як мали його попередні дві збірки. Це трудніший вишивкарський «жанр», бо виконанню ікони не те, що виконання обруса чи рушника. Але треба сподіватися, що між нашими ентузіястами вишивки знайдуться такі, що кинуться і на цей рід вишивкарської тематики з аматорства чи й глибших релігійних мотивів.

Нову і дві попередні збірки нашої церковної і релігійної вишивки можна замовляти за попереднім надісланням грошей (звичайним особистим чеком, звичайною поштою) в самого видавця або у наших крамницях і книгарнях. Ціна збірок: 1-ша — 10 долярів, 2-га — 12 долярів і третя — 15 долярів. На пересилку (реєстрованою поштою) треба залучити два доляри.

Завмовляти: Rev. D. Blazejowskyj
Piazza Nadonna dei Nonti 3,
00184 Roma, Italia