Українські релігійні вишивки

Заходами о. д-ра Дмитра Блажейовського появилась збірка Українських Релігійних Вишивок, які для видання приготовила Нуся. Збірка вишивок появилась більше року, але невідомо з яких причин вона не знайшла належного відмічення, хоч на це вповні заслуговує. Ось цією заміткою хочемо проломити мовчанку цінної появи українських вишивок, які складаються на багатство окремішности Помісної УКЦеркви. Ця поява вишивок є наслідком потреби відпорошити і запрезентувати наші церковні мистецькі скарби.

В замітці «Від Видавництва», о. Д. Блажейовський підкреслив, що коли він організував парафії на Заході Америки тоді він відчув брак узорів релігійних вишивок. Він бажав щоби нашу Церкву в середині улаштувати в українському дусі, відмінною від латинської, але йому бракувало взорів української релігійної вишивки, Після цього його думка не покидала, щоби таку збірку релігійних вишивок видати. Бажання, здійснити цю ідею, на протязі довгого часу, не покидало о. Дмитра Блажейовського. В першу чергу була трудність зібрати і випрацювати найкращі зразки релігійних вишивок. Після деяких зусиль і старань о. Д. Блажейовському вдалось здійснити свою ідею і видати, приготовлені Нусею, вишивки в 1979 p., в Римі. Збірка складається з шести ікон: Київська Святософійська Богородиця — Оранта з одинадцятого століття, Вишгородська Богородиця, яка була біля Києва у Вишгороді, але в 1115 р. Андрій Боголюбський її забрав з Вишгороду і примістив у Владімірі, а зараз знаходиться в Третяковскій Ґалерії, Римська Українська Богородиця, якій приписується кілька чуд, Покрова, Ісус Христос Вседержитель, це копія мозаїки розміщеної у Св. Софії в Києві і окремо є фраґмент Київської Святософійської Богородиці — Оранта, що була згадана на початку. Всі ці зразки ікон є подані в кольорах та відповідно розчисленні для практичного вжитку. Крім цього окремо подано від 1 до 10 зразки вишивок хрестиком на обруси та ручники до церкви також випрацьовані в кольорах. До збірки є залучений трираменний патріярший хрест, що його вживали по наших церквах поки не замінено хрестом московського зразка. Подано хрест складний з чотирьох трикутників, який часто ставили на могилах поляглих вояків. До збірки додано два відмінні зразки Покрови і Оранти, які мають служити для кращого практичного опрацювання. Також долучено до збірки різні відмінні зразки обрамувань. В цілому збірка включає одні з кращих зразків української іконографії. До збірки подано інформації, які треба вживати кольори і марку ниток.

Це справді цінний подарок для поширення мистецької вишивки по наших церквах, який є одним з виявів нашої української церковної ідентичности. Тепер треба подбати, щоби ці зразки ікон знайшли своє практичне застосування, щоби вони появились по наших церквах на коругвах та церковних обрусах. Треба не тільки відпорошувати, але й плекати наші церковні традиції тут в діяспорі, бо там атеїстична Москва робить все можливе, щоби якщо не затерти всі сліди нашої релігійної традиції, то собі присвоїти. Українська діяспора під тим оглядом може багато зберегти, але цим повинні також зайнятись наші парафії. Якщо взяти до уваги що по наших церквах встановляються коштовні мозаїки то варто також подумати, щоби по наших церквах були коругви з українськими іконами. Тут слово і діло за нашими отцями парохами, які мають для цього всі можливості. Напевно знайдуться охочі, які будуть готові виконати такі вишивані мистецькі твори.

О. д-р Дмитро Блажейовський, видаючи виготовлені праці Нусі здійснив благородне діло за що йому належить подяка і признання. Збірку Українських Релігійних Вишивок можна набути по деяких наших крамницях або замовляти безпосередно в о. Дмитра Блажейовського в Римі.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>