Свіжий номер

2(508)2025

Час ставати сильнішими

Стати автором

Анатолій Бабинський

Ефіопська Католицька Церква

Цією статтею завершуємо огляд Східних Католицьких Церков невізантійського обряду. З часу створення рубрики «Східні Церкви» ми розповіли про чотири обрядові родини східних католиків – вірменську, халдейську, александрійську та антіохійську. Останньою в цьому ряді є Ефіопська Католицька Церква, яка належить до александрійської родини і про яку йтиметься цього разу. Крім того, ми ознайомили читачів з історією кількох Церков візантійської традиції – Мелькітської, Російської та Грецької. Про Східні Католицькі Церкви візантійської традиції розповідатимемо й у наступних числах «Патріярхату», бо їх є найбільше. Після завершення загального огляду Церков перейдемо до заглиблення у їх літургічну, аскетичну богословську традицію.

Апостол Пилип і св. Фрументій

У книзі Діянь апостолів є розповідь про хрещення апостолом Пилипом ефіопського євнуха. І хоч іс‑ торики твердять, що йдеться не про територію сучасної Ефіопії, передання приписує першу проповідь християнства саме цьому охрещеному євнуху, який служив у цариці Кандакії.

Першим ефіопським єпископом був святий Фрументій з Тира. Корабель, на якому він плив, зазнав кораблетрощі біля берегів Ефіопії. Вибравшись на берег, Фрументій почав проповідувати Євангеліє. І вже у 330 році завдяки прихильності правителя Аксума християнство стало державною релігією. Близько 347 року Фрументій був рукоположений у єпископи славетним Афанасієм Александрійським. В традиції ефіопського християнства святого Фрументія називають «батьком миру» і «відкривачем світла».

А в 480 році до Ефіопії прибуло «дев’ятеро святих». Згідно з переданням, ці люди були в опозиції до рішень Халкідонського Собору і якийсь час жили серед коптів. Свої богословські погляди вони принесли в Ефіопію, і місцева Аббісинська Церква (ще одна назва Ефіопської Церкви – Авт.) пішла шляхом Коптської, не погодившись з рішеннями Вселенського Собору. З цього часу ефіопи разом із коптами опинились поза католицьким сопричастям. Водночас діяльність «дев’ятьох святих» мала потужний місійний характер і суттєвий вплив на розвиток місцевої чернечої традиції.

Від самого початку Ефіопська Церква була частиною Александрійського Патріархату. Її митрополита і єпископів призначав Александрійський (Коптський) Патріарх. Митрополит, глава Церкви, мав титул «абуна», себто «отець», «папа». Характерною особливістю ефіопського християнства стало дотримання деяких древніх юдейських традицій – таких як шабату (і в суботу, і в неділю існують певні обмеження в їжі, схожі на юдейські – Авт.). За своєю структурою ефіопський храм нагадує юдейський. У «святая святих» зберігається символічний ковчег завіту – табот. Існує версія, що християнство в Ефіопії по‑ чало поширюватися з Палестини. А до того часу тут були осередки юдеїв-прозелітів. Саме тому передання про ефіопського євнуха, який дорогою з Єрусалима додому читав книгу пророка Ісаї, був охрещений апостолом Пилипом і став просвітителем Ефіопії, не є безпідставним. Літургійна традиція ефіопів, незважаючи на спорідненість із коптською, зазнала сирійського впливу і перетворилася на самобутній обряд.

Єдність «не по розуму»

Ще у XIV столітті в Ефіопію прибули католицькі місіонери, а Папа Євген IV у 1439 році надіслав правителю цієї країни листа, запропонувавши Ефіопській Церкві приступити до відновлення католицької єдності в контексті тогочасної Ферраро-Флорентійської унії між Західною Церквою і Церквами Сходу. Але така ініціатива не знайшла підтримки.

Саме на XV століття припав період небаченого розквіту Ефіопської Церкви. У той час вона активно провадила місійну діяльність та розвивала науку. Ситуація змінилась у XVI столітті, коли в 1531 році Ефіопії завдало нищівного удару мусульманське військо Ахмеда Гранга. І хоча мусульмани в країні на той час вже мали свою меншину, християнське населення опинилось у непростих умовах. Правитель Ефіопії звернувся по допомогу до португальців, які тоді перебували в Гоа (південний захід Індії). Завдяки їм натиск ісламських військ вдалося стримати.

Разом із португальцями до Ефіопії прибули єзуїти. Спочатку їх місія не була успішною, хоча після першої зустрічі з «католицьким світом» ефіопи виявили слабке бажання єднання. У 1553 році Хуан Альфонсо де Поланко звернувся до засновника єзуїтів Ігнатія про відрядження до Ефіопії талановитих священиків для місії. Уся ця історія закінчилась тим, що 24 січня 1554 року Папа Юлій III затвердив єзуїта Хуана Нуньєса Баррето першим Патріархом Ефіопської Церкви. Налагодивши тісні зв’язки з місцевою елітою, єзуїти у 1622 році схилили правителя Сусейноса до унії з Римом. У 1623-му єзуїт Альфонсо Мендес став Патріархом Ефіопської Церкви, якого затвердив Папа Григорій XV. Офіційно унія в Ефіопії була проголошена у 1625 році, але тривала недовго – всього 10 років. Причиною чергового розриву єдності стали активні реформи Мендеса, який, не зважаючи на місцеві звичаї і традиції, взявся перекроювати ефіопське християнство з допомогою латинських лекал. Активна, я б сказав, агресивна латинізація (Мендес намагався замінити ефіопський обряд латинським – Авт.) спровокувала громадянську війну в країні. І у 1636 році (імператор Сусейнос помер 1632-го) єзуїтів вигнали з Ефіопії.

Друга спроба єднання

Католики змогли повернутись в країну тільки через 200 років. У 1839-му сюди прибули монахи – лазарити і капуцини. Однак вільно працювати вони змогли тільки після 1889 року, коли правителем Ефіопії став Менелік ІІ. У той час контроль над Еритреєю перебрала Італія, що сприяло активній діяльності католицьких місіонерів та зародженню католицьких ефіопських спільнот. У 1935 році Ефіопія потрапила під владу Італії, що також посилило католицький вплив. А в 1940-му на запрошення імператора Хайле Селассіє до Ефіопії прибули єзуїти з метою заснування першого в країні університету, який існує донині.

Повноцінна церковна структура Ефіопської Католицької Церкви виникла у 1961 році, коли було створено митрополію Адіс-Абеби з двома єпархіями в Асмері та Адіграті. Проте не надто багато ефіопських християн вирішили перебувати в єдності з Римом. Мабуть, не останню роль відіграли сумні події XVI століття, коли тої єдності намагалися досягти шляхом «ламання хребта» помісній Церкві Ефіопії.

У 1993 році Еритрея здобула незалежність, завдяки чому було засновано дві єпархії – в Керені й Баренту. А тепер Ефіопська Католицька Церква має три єпархії в Ефіопії та три в Еритреї. Окрім єпархій, які додержують древнього ефіопського обряду, було створено п’ять апостольських вікаріатів латинського обряду на півдні країни. Церкву очолює митрополит Адіс-Абеби Берганеєсус Д. Сурафіель. Ефіопська Церква налічує 230 тисяч вірних (вірних латинського обряду – 500 000), 207 парафій, 600 священиків та майже 1200 монахинь. Має дві семінарії в Асмері та Керені (Еритрея). Крім того, молодь може навчатися у францисканському інституті філософії і теології в Адіс-Абебі. Існує Папський ефіопський коледж у Римі, заснований Папою Бенедиктом XV у 1919 році.

Ефіопська Католицька Церква підтримує дружні відносини з Ефіопською Православною (Дохалкедонською або Орієнтальною) Церквою, яка охоплює більшість християн країни та отримала автокефалію від Коптської Церкви у 1959 році. Ефіопська Православна Церква, своєю чергою, надала незалежність Еритрейській Церкві у 1993 році. Православна Церква Ефіопії налічує понад 25 мільйонів вірних і 30 000 парафій.

Ефіопські християни можуть похвалитися великою кількістю місце‑ вих традицій, зокрема в архітектурі та іконописі. Вірні дотримуються багатьох постів (миряни – 180 днів у році, духівництво – 250). За легендами, старозавітній ковчег був викрадений і вивезений до Ефіопії, де й зберігається дотепер у храмі Божої Матері Сіонської. Проте ні підтвердити, ні спростувати ці чутки не вдалося нікому, адже монахи до храму не пускають нікого.

Анатолій Бабинський

Колонка редактора

Кажуть, що на колір і смак товариш не всяк. У цьому мав змогу переконатись кожен, і не раз. Навіть те, що вважається класикою світового мистецтва, не може перебувати в якомусь тоталітарному становищі щодо інших творів і творців, диктувати їм форму та зміст. Особливо безглуздо такий тоталітаризм виглядав би в сучасному світі, де постійно наголошується, що кожен має право на абсолютно автономну позицію, яку ніхто не може критикувати чи посягати на неї, бо у відповідь почує: «А я так бачу…» Цей мистецький «релятивізм» ширше відчинив двері не лише справжнім митцям, але й різним нездарам і аферистам, котрі можуть представити відвідувачам у виставковій залі, до прикладу, бляшанки з екскрементами і дивитися на відвідувачів з постаменту, як їм видається, високого сучасного мистецтва. А «піпл» буде мовчки все це «хавати», адже не кожен наважиться признатися, що не розуміє «високого сучасного мистецтва», виглядати «непросвіченою темнотою». Критика таких творів сприймається як посягання на свободу митця. У своїй вседозволеності сучасний релятивізм тоталітарний і «іншої» думки чи критики категорично не сприймає. Якщо сучасне мистецтво часто є лише засобом вираження внутрішнього світу того, хто береться за пензель чи скульпторську стеку, то церковне мистецтво поки що залишається теоретично формою з наголосом не на внутрішньому світі художника. Так, він використовує власний талант, перепускає через себе віру та досвід попередників, черпає зі свого внутрішнього світу, де ця віра живе. Проте головною метою все ж залишається не прагнення «виразити себе», адже храм не приватне помешкання. Сюди приходять люди не для того, щоб зануритись у внутрішні пошуки чи грози митця. За прекрасною традицією ми часто називаємо церкву храмом Божим і аж ніяк не храмом художника. Посли князя Володимира, побувавши у Константинополі ще до прийняття християнства, свідчили, що не відали, де перебували – на землі чи на небі. Це уприсутнен‑ ня краси Царства Божого, до чого покликане внутрішнє оздоблення наших храмів, часом за‑ недбується на користь стилізації «під Царство Боже», дивлячись на яке глибоко в душі закрадається відчуття, що тебе обманюють, – настільки убого виглядають «плоскі» трафарети на стінах. Не менша біда є тоді, коли ми хочемо перетворити «красу дому Твого» (з літургії Івана Золотоустого – Авт.), себто Божого дому, на «красу дому мого», а ще гірше, коли з невідомих причин храм справляє гнітюче враження вже з порога. Тоді хочеться сказати: «Як не можете створити неба на землі, не робіть хоча б пекла!» Названих вище випадків спотворення церковного простору доволі багато. Але є й багато таких домів Божих, де перехоплює дух, де легко молитись, бо самі святі, зображені на стінах, підносять молитву до самого склепіння, звідки на нас глядить лик Христа. Ми часто недооцінюємо, наскільки важливим є мистецтво в житті християн. Але в старій гуцульській церкві завжди легше молитися, аніж перед іконостасом, що виблискує кольоровими вогниками, який влучно називають «Богородицею Лас-Вегас». На жаль, нині на такий «Лас­-Вегас» часто перетворюють і гуцульські храми… Господь дав людині талант творити красу і таким чином прославляти Його, виявляти Його присутність у цій красі. Тож хочеться, щоб цей талант не був ані заритий, ані замінений бездарністю.

Анатолій Бабинський

Халдейська Церква: від ізоляції до єдності

Халдейська Католицька Церква, як і всі східні Католицькі Церкви, має унікальну традицію та історію. Одна з особливостей цієї Церкви полягає у тому, що в середовищі халдеїв-католиків та ассирійців, з якими вони ділять спільну традицію, можна зустріти людей, які послуговуються мовою Ісуса Христа – арамейською. І хоча з тих часів, коли Спаситель ходив по нашій землі, ця мова зазнала різних змін, приміром, халдо-католики використовують північно-східний неоарамейський діалект, все ж зберігає частковий зв’язок із тою говіркою, що існувала за часів Ісуса Христа. Халдеї-католики нині перебувають у такому ж становищі, що й усі християни на Близькому Сході. Їхня Церква щодня стикається із насильством та переслідуваннями. Тільки у вільному світі халдо-католицькі парафії мають змогу вільно розвиватись.

Рання історія

Згідно з переданням, засновниками Церкви стали апостоли Петро і Тома, котрі проповідували парфянам, а також апостол Мар Аддай, який був серед 72-х Христових учнів. Завдяки йому християнство прийняло древнє Едесське царство. За легендою, цар Едесси Абгар листувався з Ісусом Христом, який прислав йому обрус зі своїм «нерукотворним образом», а його учень Мар Марі організував єпархію в Селевкії-Ктесифоні, столиці Парфії. В середині ІІІ століття християн Церкви Сходу накрила перша хвиля переслідувань, особливо після приходу до влади в Ірані династії Сасанідів. Утиски посилились в середині IV століття. На сьогодні неможливо встановити точний період, коли було засновано формальну структуру Церкви Сходу, як її часто називають. Ймовірно, це відбулось в останніх декадах ІІІ – на початку IV століття, коли центральну кафедру Ктесифона очолював єпископ-патріарх Мар Аггай. В часі переслідувань упродовж 40 років (348 – 388-й) Церква не могла обрати нового предстоятеля. Занепала її богословська школа, що негативно позначилось на майбутньому Церкви. В IV столітті після І Вселенського Собору ассирійський єпископ Яків заснував богословську школу в Нісібісі, яку очолив відомий отець Церкви і його учень Єфрем Сирін. Школа проіснувала до 363 року і була перенесена до Едесси. В 410 році в Селевкії-Ктесифоні відбувся церковний Собор, який прийняв Нікейський Символ Віри та постанови Соборів, які проходили на території Римської імперії. А в 424 році Собор під головуванням Патріарха Мар Дадішо проголосив повну незалежність Церкви Сходу, головно від Патріарха Антіохії, який претендував на юрисдикцію в цьому регіоні. І правдоподібно раніше її мав. Відокремлення від Вселенської Церкви не лише політичними кордонами, але й через проголошення церковної незалежності, занепад богословської освіти, брак контактів з християнською екуменою, а також популярність в середовищі ассирійських богословів ідей Теодора Момпсуесійського та Несторія (як правило, священики Ассирійської Церкви здобували освіту в Едессі, де панувала антиохійська традиція богослов’я, якої додержувались і Теодор, і Несторій – Авт.), котрі перенаголошували на розрізненні двох природ у Христі, після Ефеського собору 431 року спричинили остаточний розрив єдності із Вселенською Церквою. Конфлікт поглибився після того, як багатьох прихильників Несторія вигнали за межі Візантійської імперії і вони оселились у Персії. Наприкінці V століття деякі елементи вчення Несторія стали практично офіційним богослов’ям Ассирійської Церкви. Однак на сьогодні вчені дійшли висновку, що цей розкол стався не лише через богословські розбіжності. З одного боку, протистояння із візантійцями посилювалось політичною відокремленістю Ассирійської Церкви, яка була в Персії, що, своєю чергою, часто воювала з Візантією. З іншого боку, розбіжності значною мірою виникали внаслідок відмінностей у термінології, яку використовували опоненти, та незбігу в грецькій та сирійській мовах певних понять.

Після розколу

Після розриву єдності із Вселенською Церквою Ассирійська Церква розвивалась і далі. Її місії сягали найдальших куточків Сходу. Ассирійці дійшли до Монголії та Китаю, Індії та Індонезії, Сибіру та Тибету, заснували єпархії на території сучасного Узбекистану. У 766 році резиденція Патріарха Церкви була перенесена до Багдада. Незважаючи на те, що Ассирійська Церква розвивалась у здебільшого нехристиянському середовищі, її ізоляція від візантійського та західноєвропейського християнства сприяла тому, що арабські правителі прихильно ставились до неї, а ассирійці активно докладались до розвитку суспільства. Ассирійські християни нерідко посідали визначні місця в соціумі, сприяли розвиткові науки та мистецтва. У 1318 році Церква складалась із 200 єпархій та 30 митрополій. Однак саме на той час припадає і початок її занепаду. Нищівного удару Церкві Сходу завдав Тамерлан, який наприкінці XIV століття майже стер її з лиця землі. Ареал проживання ассирійських християн зменшився до невеличкої гірської території на південному сході Туреччини, північного Ірану й Іраку.

Відновлення єдності

Перші контакти між представниками латинського світу та ассирійцями виникли під час хрестових походів. Вже у ХІІІ столітті відбулось кілька обмінів думками щодо єдності між представниками Римської Церкви та Ассирійської Церкви Сходу. Так у 1235 році домініканець Вільям з Монтферата прибув до Патріарха Сабрішо V з листом від Папи Григорія ІХ. Ассирійський Патріарх виявив свою прихильність щодо єдності з єпископом Риму. В 1304 році Патріарх Ябгалага надіслав до Риму визнання віри та висловив бажання єдності з понтифіком. У 1340 році ассирійський єпископ Нікосії на Кіпрі Ілля теж визнав католицьку віру. Проте унія між ассирійцями Кіпру та Римом офіційно була зафіксована тільки в 1445 році в Буллі Папи Євгенія IV. Контроверсійна подія, що сталася в Ассирійській Церкві у XVІ столітті, в чергове привела частину ассирійців на шлях пошуку єдності з Римом. Патріарх Симон ІІІ Басіді та його наступники запровадили у Церкві єретичний звичай, згідно з яким влада в Ассирій‑ ській Церкві передавалась лише в одній родині – від дядька до племінника. Ця традиція призвела до глибокої кризи в Церкві, коли на патріарший престол обирали зовсім юних спадкоємців. Приміром, після Патріарха Симеона V бар Мами залишився тільки один племінник, якому на той час було 8 років. Цей випадок переповнив чашу терпіння частини єпископів Ассирійської Церкви, котрі, зібравшись у 1552 році на Соборі в Мосулі, обрали Патріархом настоятеля одного з ассирійських монастирів Юанана Сулаку, який після цього подався до Риму, аби відновити єдність Ассирійської Церкви з Римським престолом. На початку 1553 року Папа Юлій ІІІ визнав його Патріархом Халдеїв Симеоном VIII та рукоположив на єпископа 9 квітня 1553 року в базиліці святого Петра. Після повернення з Риму Патріарх Сулака почав впроваджувати реформи в життя Церкви, які, однак, викликали спротив у частини вірних та кліру. Він також рукоположив кількох єпископів для Церкви Сходу, але боротьба між прокатолицькою і антикатолицькою партіями в середовищі ассирійців загострювалася щораз більше. В 1555 році Патріарха Сулаку ув’язнили і стратили представники світської влади. Подальші 200 років стали для ассирійських католиків періодом постійної боротьби за існування. Упродовж цього часу в середовищі ассирійців не вщухали суперечки з приводу існування Церкви – в єдності з Римом чи окремо. Час до часу ассирійські патріархи висилали до Рима визнання католицької віри, проте стабільної єдності не було. Водночас виник розкол у середині самої прокатолицької партії ассирійців – обидві групи прагнули бути в єдності з Римом та конкурували між собою. Лише в 1830 році Папа визнав Йоана Горміздаса єдиним Патріархом Халдеїв з осідком в Мосулі. Група ассирійців, яка не бажала єдності з Римом, продовжила свій шлях ізольовано від усіх християнських конфесій світу і сьогодні існує як Ассирійська Церква Сходу.

ХХ століття

Халдейські католики зазнали значних втрат підчас різанини у Першій світовій війні: загинуло 4 єпископи, багато священиків та монахів, а також понад 70 000 вірних. У 1950 році осідок халдейських патріархів було перенесено назад до Багдада. В 1994 році відбулась історична подія – Папа Іван Павло ІІ та Патріарх Ассирійської Церкви (некатолицької) підписали спільну Декларацію, присвячену христології. Документ відчинив двері до порозуміння між католиками та ассирійцями. І діалог між халдеями-католиками і ассирійцями почав стрімко розвиватись. У 2001 році був підписаний спільний документ, у якому йшлося про взаємне визнання Таїнств та можливість причастя вірних у надзвичайних обставинах (коли поблизу немає відповідного храму), зважаючи на важке становище обох спільнот халдеїв і ассирійців як на батьківщині, так і в діаспорі. Однак у документі зазначалось, що це не означає відновлення повного сопричастя Церков. На сьогоднішній день стосунки між Халдейською Католицькою Церквою та Ассирійською знову погіршились. Через це один із ассирійських єпископів – Бавай Соро вирішив приєднатись до халдеїв-католиків. Нині Халдейська Церква налічує півмільйона вірних та 17 єпископів. Очолює її Мар Емануїл ІІІ Делі, Патріарх Вавилону Халдейського. Існують парафії в Туреччині, Ірані, Іраку, Сирії, Лівані, Єгипті, Канаді, США та Австралії.

Анатолій Бабинський

Сирійська Католицька Церква

Історія Сирійської Церкви доволі трагічна. За дві тисячі років вона пережила час піднесення, затяжний період мучеництва, розколи та ізоляцію. Та й нині її доля, як католицької, так і православної частин, залишається украй непевною. Зрештою, як і доля будь-якої християнської спільноти в переважно ісламському регіоні. Незважаючи на важку історію, ця Церква змогла дати імпульс зародженню окремої помісної Церкви в Індії, а її місійна діяльність сягнула теренів Афганістану. Історія християнства на Сході може стати добрим стимулом збереження християнства тут, де живемо ми, у Європі чи в Америці. «Ілюстрація» Сирійської Церкви є прикладом того, як колиска християнства, де кожне друге село можна вважати апостольським престолом, перетворилась на музей християнських руїн просто неба.

Рання історія

Християнство на території сучасної Сирії має беззаперечне апостольське коріння, адже перший престол цієї Церкви – Антіохія – не раз згадується в Новому Завіті. А засну‑ вання єпископської кафедри в Антіохії церковне передання приписує апостолові Петру. Першу згадку про Сирійську Церкву знаходимо в одного з ранніх отців Церкви, чи, як їх ще називають, апостольських отців – святого Ігнатія Антіохійського. Він писав, що християнство дуже інтенсивно поширюється в цьому краї. І саме із Сирії воно прийшло до Едесси та Малої Азії.

Ще у 64 році до Різдва Христового сирійські території були завойовані Помпеєм і стали римською провінцією, поділеною на дві частини. Древні джерела вказують на те, що у 190 році єпископи Тиру і Птолемаїсу (місто у південній частині сирійської провінції) брали участь в Синоді у Палестині. А в 325 році 22 єпископи з південносирійського регіону були присутні на І Вселенському соборі у Нікеї. Християнство на території сучасної Сирії із самого початку відрізнялося від тих традицій в теології, які переважали у Палестині чи в Малій Азії, та було тісно пов’язане з юдейською традицією. Зокрема, ще у ІІ столітті Пасху сирійські християни святкували 14 ніссана – разом із юдеями. Майже одразу після зародження монашества на території Єгипту перші ченці з’явилися і на сирійських землях. Археологічні дані підтверджують поширення на цих територіях стовпництва. В західносирійських горах певний час жили святий Йоан Золотоустий та святий Єронім (автор латинського перекладу Біблії – Вульгати), який, перебуваючи серед відлюдників, вивчав єврейську мову та збирав древні рукописи.

Конфлікт і розкол

У 430 році сирійські (антіохійські) богослови перебували в опозиції до богослов’я святого Кирила Александрійського. В 431 році на Ефеському Соборі вони не стали на його бік, однак уже в 433-му на чолі з єпископом Йоаном Антіохійським підписали акт примирення з александрійськими богословами. Але після Халкедонського Собору 451 року антіохійське християнство розкололось на тих, хто прийняв формулювання Собору, і тих, хто його не прийняв. Останніх назвали монофізитами через те, що вони приймали тільки формулювання про одну природу в Христі, на противагу Халкедонському Собору, який потвердив: Церква вірить, що у Христі є дві природи – Божа і людська.

З погляду сучасних досліджень, конфлікт теологічних шкіл Александрії та Антіохії, що виник на Ефеському Соборі і продовжився на Халкедонському, величезною мірою став «заручником» неузгодженості в термінології (богослов’я сирійців не збігалося з ученням автора монофізитської єресі Євтихія). Однак насильство імператорської влади, з допомогою якого втілювались у життя рішення Соборів (без сумніву, задля досягнення монолітності в імперії) не завжди виштовхувало сирійське християнство за межі загальновізантійського.

До термінологічної неузгодженості додавалась різниця між сирійцями та візантійцями в царині другорядних традицій і літургічних практик. Попри конфлікт, Церква Антіохії балансувала на межі розколу аж до 518 року. Конфлікт між двома християнськими традиціями поглибився після того, як єпископ Едесси Яків Барадай рукоположив для сирійців багато єпископів та священиків, які захищали монофізитизм на противагу офіційному віровченню Візантії. Тому часом сирійських християн називають «яковітами». Ця частина Антіохійської Церкви, яка об’єднала майже 75% вірних регіону, зберегла «західносирійський», або ж антіохійський літургічний обряд і послуговувалась сирійською мовою у богослужіннях.

Під час завоювання Сирії арабами в 633 році сирійські християн підтримали завойовників на відміну від грекомовних мелькітів, які зберігали єдність з Церквою Візантії. Своєю чергою, араби підтримали сирійців та їхню Церкву.

У «вільному плаванні»

Завоювання Сирії арабами закономірно ускладнило життя християн та дещо пригальмувало розвиток Церкви. Проте завершення візантійського панування, з іншого боку, позитивно вплинуло на розвиток наук – теології, історії та філософії. Сирійська Церква розширила свої кордони аж до східних теренів Афганістану. У часи розквіту налічувала 103 єпархії, об’єднані у 20 митрополій. Але розвиток цієї Церкви був перерваний завоюванням Сирії військами Тамерлана, який піддав Церкву жорстокому переслідуванню. У 1393—1404 роках десятки тисяч християн прийняли мученицьку смерть, більшість монастирів і храмів були зруйновані. Таким чином на початку XIVстоліття Сирійська Церква налічувала всього 20 єпархій. Багато тамтешніх християн залишили свою батьківщину і подались до інших країн.

Єдність з Римом

Вже у VIII столітті в Сирійській Церкві виникають рухи за вихід із церковної ізоляції. У 709 році єпископ Муйафаркіну Георгій склав Ісповідання католицької віри, його приклад наслідував єпископ Костянтин, єпископ Харану та його наступник Лев. У ХІ столітті знову кілька сирійських єпископів вступили у єдність з Римом. Подібні випадки зафіксовані у ХІІ та ХІІІ століттях (в 1237 році єдність з Римом визнав Патріарх Ігнатій Дауд). У 1340 році з благословення Папи Бенедикта ХІІ на Кіпрі відбувся провінційний Синод за участі різних єпископів, наприкінці якого сирійські, вірменські та ассирійські єпископи визнали католицьку віру.

Під час хрестових походів спостерігались дружні взаємини між хрестоносцями та сирійськими християнами. Формальне об’єднання відбулось на Ферраро-Флорентійському Соборі у 1444 році за участі Патріарха Сирійської Церкви. 30 листопада був підписаний документ Multa et Admirabilia, проте і цього разу все обмежилося тільки Декларацією. І хоча рух за єдність з Римом існував упродовж всього часу, лише у XVII столітті завдяки місії єзуїтів та капуцинів, яка розпочалась 1626 року, в середовищі Сирійської Церкви сформувалась сильна сиро-католицька група. А після смерті глави Сирійської Церкви у 1662 році сиро-католики змогли обрати поміж себе нового Патріарха – Дениса (Андрея) Акхіджана. Цікаво, що після його смерті було обрано двох Патріархів – дядька і племінника. Один представляв проримську групу, а другий належав до противників єдності з Римом. Католицький Патріарх помер у 1702 році, та нового обрано не було. Турецька Порта підтримала антиримську партію серед сирійців, тому з того часу католики зазнавали переслідувань та діяли нелегально. У 1782 році Синод Сирійської Церкви обрав Патріархом єпископа Михаїла Ярвега (Мар Ігнатій Михаїл ІІІ), який після інтронізації оголосив про свою єдність з єпископом Риму і через це мусив виїхати до Лівану, де заснував семінарію та монастир. Саме від нього йде спадкоємство патріаршої влади в Сирійській Католицькій Церкві донині.

Тільки в 1829 році турки дозволили легальне існування Сирійської Католицької Церкви. Резиденцією Патріарха стало спершу місто Алеппо, а в 1850-му – Мардін. Ці переїзди були пов’язані перш за все із переслідуваннями християн у країні.

Сучасний стан

Під час Першої світової війни сирійські християни – як католики, так і православні (хоча сирійці не належать до сім’ї помісних Пра‑ вославних Церков візантійського обряду, свою Церкву вони називають Сирійською Православною Церквою, а часом – Древньою Православною Церквою) зазнали значних переслідувань з боку турків. Протягом 1915 – 1917 років турки вирізали близько півтора мільйона християнського населення Верхньої Месопотамії. Лише у Мардіні сирійці втратили 96 тисяч вірних. Сирійські католики постраждали від різні чи не найбільше. На початку 20-х років ХХ століття осідок Патріарха перенесли до Бейрута. Тепер сирійська католицька спільнота налічує 158 тисяч вірних. Головні осередки Сирійської Католицької Церкви – в Сирії, Лівані та Іраку. Існують спільноти і в Єгипті, Туреччині, Йорданії та Судані. Діє єпархія у США (Нью-Джерсі) та спільнота у Венесуелі. Церква має 85 парафій, якими опікується 10 єпископів. Офіційний титул Глави Церкви – Сирійський Патріарх Антіохії і всього Сходу. Після інтронізації кожен Патріарх додає до свого титулу ім’я Ігнатій – на спомин про святого Ігнатія Богоносця (Антіохійського). Ця традиція сягає 1293 року і підкреслює приємство антіохійських Патріархів від отця Церкви. Церква має семінарію у монастирі Шарфег у Лівані, яку заснував Патріарх Ігнатій Михаїл ІІІ. Нині Церкву очолює Патріарх Ігнатій Йосиф ІІІ Юнан.

Анатолій Бабинський

Церковний вимір 2011 року

Рік, що минув, за насиченістю внутрішнього життя українських Церков Володимирового хрещення та інтенсивністю відносин між ними дуже відрізняється від попереднього десятиліття. Востаннє таке пожвавлення церковного буття спостерігалось 10 років тому – в часі приїзду до України Папи Івана Павла ІІ. А у 2011 році серед важливих подій церковного життя було, безперечно, святкування десятилітнього ювілею його апостольського візиту на нашу землю, а також внесення імені Івана Павла ІІ до числа блаженних Церкви. В православних юрисдикціях України відбулись хоч і менш яскраві події, аніж в Українській Греко-Католицькій Церкві, однак кілька тих штрихів, що потрапили в цей огляд, рано чи пізно переростуть в інші процеси, які безумовно визначатимуть обличчя українського православ’я на багато років наперед.

УГКЦ: рік змін

Для Української Греко-Католиць‑ кої Церкви минулий рік розпочався кардинальними змінами: вже у лю‑ тому глава УГКЦ Блаженніший Любомир (Гузар) оголосив про те, що бажає відійти на спокій, передавши керівництво Церквою своєму наступникові. Виборчий Синод, який зібрався вже наступного місяця, обрав наймолодшого єпископа УГКЦ – Святослава Шевчука. Подія, яка для католицького світу не стала чимось екстраординарним, для України чи взагалі для східнослов’янського світу є унікальною. Перш за все тут ідеться про те, що не так давно від своїх урядів у Східних Католицьких Церквах відійшли ще два Патріархи: маронітський і сирійський. Тому в східнокатолицькому контексті такий спокійний відхід та обрання нового глави не був чимось революційним. Проте для східнослов’янського християнського світу, частиною якого є УГКЦ, – то непересічна подія. Для візантійської традиції влада – це вам неабищо. Звернусь до недавнього прецеденту в Єрусалимській Церкві, у якій після розслідування зловживань та спільного рішення, яке ухвалили представники Православних Церков під головуванням Константинопольського Патріарха, було обрано нового Главу Феофіла. Натомість колишній та усунений з престолу екс-Патріарх Іриней не погодився з таким рішенням. І до сьогодні вважає себе законним предстоятелем Єрусалимської Церкви. Загалом, наша традиція – слов’янська чи грецька – зобов’язує предстоятеля нести служіння на чолі Церкви до смерті. Навіть у випадку важкої чи невиліковної хвороби, як це було нещодавно у Сербії чи сьогодні є в Українській Православній Церкві (Московського Патріархату). Приклад УГКЦ став викликом не тільки для інших Церков, в яких амбіції чи традиції часом затуманюють розум, але й для всього українського суспільства. Українська громада по‑ бачила в УГКЦ динамічну спільноту, яка не боїться змін, навіть масштабних. Інтронізація нового Глави про‑ довжила лінію змін. Блаженніший Святослав був інтронізований у Києві 27 березня 2011 року. На урочистій літургії були присутні предстоятелі інших Східних Католицьких Церков, зокрема Патріарх Антіохійський і всього Сходу Григорій ІІІ. За свідченнями аналітиків, такий обмін делегаціями, якщо матиме продовження в майбутньому, вказуватиме на відродження у Католицькій Церкві древніх традицій спілкування між Помісними Церквами. На користь такого аналізу свідчить і крок самого Блаженнішого Святослава, який надіслав листи сопричастя всім главам Східних Католицьких Церков. На інтронізації нового Глави УГКЦ вперше були присутні представники трьох Православних Церков України. Раніше їхня спільна участь в рамках церковних відправ відбувалась виключно з ініціативи державних очільників, які намагались організовувати спільні молебні з нагоди тих чи інших пам’ятних дат. Те, що три православні єпископи, які належать до різних ворогуючих юрисдикцій, зустрілись під склепінням греко-католицького (!) собору (для підсилення значення варто ще пригадати православно-греко-католицький конфлікт на початку 90-х), для декого було знаменням останніх часів. Знову ж таки, участь православних єпископів стала свідченням, що ініціатива Блаженнішого Любомира, яку він сформулював у своєму посланні «Один Божий народ – на Київських горах», починає ставати реальністю і на сьогодні на противагу їй не запропоновано іншої здоро‑ вої альтернативи. Навіть якщо вона розтягнеться на довгі десятиліття. Не менш революційною подією з нагоди інтронізації Глави УГКЦ стало привітання «офіційного голосу» Московського Патріархату – митрополита Іларіона Алфеєва.

Продовжуючи тему Української Греко-Католицької Церкви, слід хоча б кілька слів сказати про презентацію нового Катехизму УГКЦ, чергову сесію Патріаршого Собору та Великого Синоду, що пройшли у Бразилії, та заснування трьох митрополій наприкінці минулого року. Видання нового Катехизму, який, зі слів керівництва Церкви, повинен стати настільною книгою кожного українського греко-католика, збіглося із завершенням праці над стратегією розвитку Української Греко-Католицької Церкви. А наприкінці року Блаженніший Святослав видав послання під назвою «Жива парафія – місце зустрічі з живим Христом». Цей обширний документ, який потребує уважного прочитання та обговорення на кожній без виключення парафії, не є «стратегічною картою» у чистому вигляді. Однак поміж його рядків можна прочитати, чим керувався єпископат, розробляючи свої єпархіальні «дорожні карти» та визначаючи загальноцерковні вектори руху. Додавши до цього вже згаданий Катехизм, можна з певністю ствердити: керівництво Церкви повертає свою увагу «всередину» (і нас закликає до цього!), зосереджується на своєму конкретно‑ му вірникові (якому дає Катехизм) і на спільноті вірних – парафіях. До цього часу левова частка енергії та ресурсів витрачалася на унормування зовнішніх засобів для функціонування структур Церкви. Цілком логічно, що ці структури не можуть бути самоціллю – тільки засобами на дорозі до «святості об’єднаного Божого люду». Святість неможлива без зустрічі з Христом, зустрічі у спільноті з братами та сестрами навколо Трапези Господньої – Євхаристії, яка звершується на кожній парафії. Свого роду вінцем зовнішнього розвитку Церкви стало проголошення нових митрополій на теренах Галичини. Митрополичі структури дуже чітко вписуються в усю попередню і нову стратегію Церкви. З одного боку, це логічний процес завершення розвитку патріаршої організації в УГКЦ і, зі слів митрополита Львівського Ігоря, тепер залишається лише питання «папської печатки». З другого боку, митрополії – це крок вперед у новій стратегії, митрополичі округи – це засіб кращого функціонування внутрішнього життя Церкви, в центрі якого стоїть жива парафія як місце зустрічі з Христом. Багато хто вважає, що в попередні роки зовнішнім структурам було приділено занадто багато уваги і сил, у той час як треба було працювати над «архітектурою душі», яка де-не-де протікає, прогнила, а то й зовсім завалилась. Внутрішній стан нашої спільноти, безперечно, міг би бути кращим. Виправлення його потребуватиме титанічної праці, нової євангелізації, а для початку – просто чесного аналізу.

Про проблеми, які залишились невирішеними з минулого року, варто було б написати окрему статтю. Тому зверну увагу лише на ті думки, які озвучили українські греко-католики зі США на сторінках нашого часопису. Маю на увазі статтю Андрія Сороковського «Хто нас поховає?» (Патріярхат №5, 2011 ) та Привітання Блаженнішого Святослава з нагоди інтронізації від Патріархального товариства в США (Патріярхат №2, 2001).

УГКЦ vs РПЦ

Однією з найбільш резонансних подій в українському церковному житті 2011 року стало пожвавлення відносин між Українською Греко-Католицькою Церквою та Московським Патріархатом. Як уже зазначалось, із обранням Главою УГКЦ Блаженнішого Святослава привітав митрополит Іларіон Алфеєв (друга особа в Московському Патріархаті, голова відділу зовнішніх церковних відносин Патріархії). Цей крок вселяв неабиякий оптимізм та мав позитивні відгуки в УГКЦ, зокрема у новообраного Глави Греко-Католицької Церкви Блаженнішого Святослава. Він висловив готовність зустрітися з Московським Патріархом (про що говорив і попередній глава УГКЦ Любомир Гузар), однак з боку Москви відповіді на таку пропозицію не було. Натомість бажання зустрітися висловив митрополит Іларіон, який хотів провести цю зустріч особисто. Якими могли б бути її результати? Адже з Римо-Католицькою Церквою в Польщі Російська Церква змогла вийти на досить конструктивний рівень відносин, крім того, готується до підписання декларація примирення між двома Церквами і народами. Хоча втілення цієї ініціативи з невідомих причин зупинене.

Чи можливе сьогодні примирення між УГКЦ та РПЦ? Подальші події показали, що такий діалог наразі не розпочнеться. У одному зі своїх недавніх інтерв’ю Блаженніший Святослав заявив, що Московський Патріархат не готовий до діалогу. Водночас глава УГКЦ натякнув, що РПЦ намагається здобути певні преференції чи зобов’язання з боку УГКЦ завдяки такому діалогу, натомість «такі зустрічі якраз і послужать тому, щоб пізнати один одного, усунути певні упередження, що існують як певний стереотип та пережиток минулого. Такі зустрічі вкрай необхідні для того, щоб ми загоїли рани минулого». Спостерігаючи за діяльністю Московської Патріархії у міжцерковних відносинах, неважко зауважити, що жоден крок не робиться без якогось прорахунку користі чи здобуття певних вигідних для РПЦ позицій. Це відбувається як у екуменічному діалозі з католиками, так і у відносинах з іншими православними, зокрема із Константинопольським Патріархом.

Не знаємо, які умови діалогу поставив Московський Патріархат греко-католикам, про що свідчать слова Предстоятеля УГКЦ, однак очевидним є те, що в Москві цей діалог бачили не діалогом примирення, а виключно способом здобуття необхідних засобів для кращого про‑ вадження своєї політики. Зрештою, примирення вимагатиме спершу прийняти той факт, що ти вчинив кривду іншому, чого від РПЦ наразі годі чекати… Про те, якими могли бути ці умови, можемо судити з останнього інтерв’ю митрополита Іларіона Алфеєва агентству УНІАН, в якому він виокремив ключові точки діяльності УГКЦ, які дратують Московський Патріархат: спілкування з українськими автокефальними православними юрисдикціями і розвиток УГКЦ поза межами Галичини.

Головним прагненням Московського Патріархату, на думку автора цих рядків, було все-таки бажання внести непорозуміння у відносини між УГКЦ та УПЦ (КП) і УАПЦ, розбрат в близькі за багатьма ознаками церковні спільноти, а також ще більше ізолювати автокефальні юрисдикції. Про це свідчать і натяки деяких православних єпископів, зокрема Іонафана (Єлецьких) та ін., які продемонстрували, що у відповідь можуть підтримати «групу Догнала» («підгорецьких отців»), яка намагалась розколоти УГКЦ, а її очільники були відлучені від Католицької Церкви. Незважаючи на невдалу спробу діалогу з очільниками Московського Патріархату, Блаженніший Святослав мав теплу зустріч із главою Української Православної Церкви в єдності з Московським Патріархатом Блаженнішим Володимиром (Сабоданом). Обидві сторони відзначили важливість та добру атмосферу, в якій відбулось спілкування двох предстоятелів, спадкоємців Київського митрополичого престолу.

Українська Православна Церква: затамувавши подих

Всі без винятку Церкви Воло‑ димирового хрещення із сумом зустріли звістку про важкий стан та госпіталізацію предстоятеля УПЦ (МП) Володимира (Сабодана). Керівництво Церков звернулось до своїх вірних з проханням молитись за якнайшвидше одужання Митрополита. Діяльність глави УПЦ (МП), який зумів вибудувати балансуючу модель Церкви, до якої входять особи часто вкрай протилежних поглядів, як на сьогоднішній стан Церкви, так і на майбутній, сприймається багатьма аналітиками як найбільш вдала і корисна для Церкви. Відхід старця може порушити баланс сил, якого, зрештою, дехто в Церкві й бажає. Саме з цієї причини в особі Митрополита Володимира, у якому стані він не перебував би, вбачають гарантію збереження і мирного розвитку Церкви. В той же час лідери і спільноти автокефальних православних юрисдикцій в Україні бачать у Митрополиті Володимирові гарантію того, що УПЦ (МП) не втратить самостійного статусу. А з часом може вимагати і більшої незалежності – автокефалії. Наразі стан глави УПЦ (МП) украй важкий, проте він ще предстоятель і залишатиметься ним, імовірно, до самої смерті. Будь-які різкі кроки, як показують події 2011-го, в цій юрисдикції можуть мати трагічні наслідки.

У 2011-му відбувся Помісний Собор УПЦ, який не скликали вже 20 років. Ще до початку цього ювілейного зібрання навколо нього розгорнули кілька скандальних кампаній в ЗМІ. І на самому Соборі не обійшлося без гучних демаршів, які вчинив один із провідних меценатів УПЦ Віктор Нусенкіс, звинувативши керівництво УПЦ (МП) в нелояльності до Московського Патріарха. І навіть якщо напередодні Собору керівництво Церкви планувало робити більш сміливі кроки та ухвалювати більш сміливі рішення, скандальна кампанія, яка йому передувала, змусила звести засідання до формального урочистого заходу.

УПЦ (КП) vs УАПЦ

Після того як православні автокефальні юрисдикції України – УПЦ (КП) і УАПЦ – оговтались від шоку після приходу до влади Віктора Януковича, який, як усі сподівались, мав би піти відкритою війною на «розкольників», вони зосередились на своїх внутрішніх проблемах. Загалом, життя обох автокефальних Церков не вирізнялось у 2011 році особливими подіями. Кожна Церква продовжувала артикулювати і відстоювати ті самі інтереси, що й у минулі роки. Не справдились їхні сподівання і щодо зібрання предстоятелів древніх православних патріархатів, яке відбулось у вересні в резиденції Константинопольського Патріархату. Надії на вирішення «українського питання» були більше притаманні УАПЦ, в той час як УПЦ (КП) одразу поставилась до цього зібрання доволі індиферентно. Хоч Патріархи і висловились про дотримання принципу канонічної території всіма Православними Церквами, практичних рекомендацій чи конкретних прикладів не було. Тільки аналізуючи всі заяви Константинопольських Патріархів останніх десятиліть, можна припустити, що й тут Константинополь непрямо вказав на Україну як на свою канонічну територію. Однак ресурсів для практичного втілення цього у нього немає. Набагато більшу увагу привернуло поновлення діалогу між УПЦ (КП) і УАПЦ, який відбувся наприкінці минулого року. Діалог, який розпочався з оптимізмом, в котре завершився цілковитим фіаско, після чого Київський Патріархат заявив про те, що готовий приймати парафії УАПЦ, чи й цілі єпархії, в індивідуальному порядку і не бажає вести діалог з керівництвом УАПЦ. Причиною, за даними Київського Патріархату, стала вимога митрополитів Мефодія і Андрія усунути Патріарха Філарета від керівництва об’єднаною структурою. Чіткої версії з боку УАПЦ так і не було озвучено. Аналізуючи реакцію представників УАПЦ, можна ствердити, що сторони таки змогли домовитись на рівні робочої комісії, проте митрополит Мефодій не прийняв умов об’єднання.

Українське Православ’я увійшло в 2012 рік, затамувавши подих. У кожній юрисдикції чекають часу «Х» у опонента. Оскільки від змін у керівництві Церков можуть активізуватись надзвичайно різні тенденції, які дотепер не проявлялись уповні. Залишається лише сподіватись, що будь-які переміни, якщо вони відбудуться, продовжать ту позитивну лінію змін, яку започаткувала в 2011 році Українська Греко-Католицька Церква.

Анатолій Бабинський

Колонка редактора

В Україні ще з часів Радянського Союзу популярне одне прислів’я: «Вони роблять вигляд, що платять, а ми робимо вигляд, що працюємо». Повальна симуляція процесів – економічного, політичного і навіть «творчого» (хоча про таку «творчість» можна писати тільки в лапках) – була буденною реальністю на 1/6 земної суші. Проте завжди існували люди, групи людей, які відчували задуху через «несправжність» і шукали істинний зміст таких слів, як «політика» чи «творчість». Багато з них знаходили свободу від світу вдавання у релігії, в більшості випадків – у християнстві. Тому що християнство є антиподом симуляції. Християнство – це зустріч із живим Христом, така ж реальна, як реальним було воплочення Господа і його страждання на хресті. Християнство – це життя. А реальне життя є антиподом симуляції, життя удаваного. Вже тому комунізм не міг терпіти біля себе справжнього християнства. Він може уживатись тільки із удаваним або просто підконтрольним. Хоча, зрештою, це ознака не лише тієї політичної системи. Незважаючи на те, що комуністична спадщина ще досить голосно відлунює у наших головах та корелює нашу поведінку, наше суспільство зазнало нових впливів, цього разу вже з Вільного світу. Бажання високої якості життя, накладене на радянське «людина людині – вовк», дало вибухову суміш. І від її великого вибуху населення розлетілось у різні боки: одна невелика частина стрімко полетіла в бік надмірного збагачення, друга – в бік зведення кінців з кінцями. На тлі всіх цих суспільних процесів на початку 90-х ми бачили неймовірне духовне піднесення: переповнені храми, багатотисячні хресні ходи та богослужіння. Через 10 років була велелюдна зустріч з єпископом Риму – першим Папою, який ступив на українську землю. Попри це, відносини всередині суспільства, його духовне здоров’я ставали щораз гіршими – так ніби у храмах перестали проповідувати заповідь любові до Бога та ближнього. Якщо глянути правді у вічі, то наше християнство все більше і більше зводиться до «посвятити паску чи яблука», або в кращому випадку «відстояти службу в неділю». Можливо, дехто й несвідомо зводить християнську віру до виконання ритуалів чи дотримання традицій. Проте якщо хоча б раз прислухатись до Євангелії, яку виголошують щонеділі у храмі, неважко зрозуміти, що це не так. Я спеціально зосередив вашу увагу на суспільному вимірі, оскільки навіть форма спілкування людей на ринку свідчить про стан духу суспільства. Прикро, що місцями удаваним стало і саме християнство, яке повинно бути бастіоном перед світом симуляції. Що може цьому зарадити? Тільки повернення до СУТІ, тільки нова євангелізація. А яких форм вона набуватиме – це вже питання технічне.

Анатолій Бабинський

Грецька Католицька Церква

Греція, ця країна вповні може відноситись до ареалу євангельської історії. І хоч сам Христос тут не проповідував, після його Воскресіння і Пятидесятниці грецький чи еллінський світ став другим після юдейського світу, середовищем де було проповідуване Євангеліє Ісуса Христа. Із книг Нового Завіту ми дізнаємось, що апостол Павло проповідував колосянам, коринтя нам, галатам, филіпійцям та фесалонікійцям та іншим. По всій території Греції в скорому часі постали спільноти вірних, яким судилось стати християнськими центрами з світовим ім’ям. Не зважаючи на те, що територія сучасної Греції в епоху формування над-митрополичих структур – Патріархатів перебувала в юрисдикції єпископа Рима, все ж культурна і богословська традиція даного регіону скоріше належала християнському Сходу аніж Заходу. З часом, а особливо через зростаюче політичне та культурне відчуження між Римською Церквою та християнським Сходом на чолі з Новим Римом, грецькі території переходять під сильніший вплив єпископа Константинополя. Після падіння єгипетської Александрії у 641 році Тессалоніки, батьківщина святих Кирила і Методія, стали другим за значенням містом у Візантії. А її архієпископ очолював Іллірійський вікаріат Римської Церкви. В ході затяжного конфлікту, який супроводжувався кількома розіривами єдності між Західною і Східною Церквами, єпископ Рима втратив юрисдикцію над грецькими єпископствами. Церковну владу над територією вдалось відновити тільки насильним способом, під час хрестових походів. Так у 1185 році нормани захопили Тессалоніки, а після нападу хрестоносців на Константинополь у 1204 році, наступного року Папа Інокентій ІІІ заснував латинське архієпископство в Атенах. Після повернення греків до Константинополя, візантійці повернули собі владу над територіями, однак у Греції ще залишались колонії західних феодалів, які проіснували тут до падіння Константинополя у 1453 році. Створені під час IV Хрестового походу латинські структури таким чином прийшли в занепад. Під час турецького панування багато талановитих греків шукали можливостей отримати освіту на Заході. Папа Григорій ХІІІ створив у 1576 році спеціальну колегію в Римі для студентів з Греції. Також багато грецьких єпископів, священиків та інтелектуалів вступали в єдність з Римським престолом, часто це було таємно. У 1829 році султан Махмуд ІІ ровів реформу у релігійній сфері, за‑ вдяки, якій стало можливим створити структури для греків-католиків. Це відбулось у 1830 році, коли Папа Григорій XVI створив апостольську делегатуру, а у 1834 році назначив єпископа Сіроського Блансіса, апостольським делегатом. У 1875 році Папа Пій ІХ відновив ієрархію для греків латинського обряду, на чолі з архієпископом Аттіки і Пелопонесу з осідком в Атенах. Проте ще у 1856 році, священик латинського обряду Йоан Гіацинт Ма- рангос заснував в Константинополі невелику громаду греків-католиків, які однак зберігали візантійську традицію. До цієї громади приєдналось два єпископи Константинопольського Патріархату Мелетій Драм- ський і Бенджамін Неапольський. Після того як о. Марангос поїхав до Атен, його працю продовжив о. Полікарп Анастасіадіс. У 1895 році допомагати у розвитку католицько-візантійських громад прибули монахи-асумпціоністи, створені ними дві парафії однак не були надто чисельними. Проте вони також заснували семінарію для греків візанто-католиків. У 1911 році Папа Пій Х заснував у Константинополі ординаріат для греків-католиків візантійської традиції. Першим єпископом став Ісая Пападопулос, а після І Світової війни його змінив єпископ Георгій Клавассі. Після еміграції більшої частини греків з Константинополя (який залишився в руках турків) в Грецію єпископ Калавассі перебрався до Атен, а у 1923 році ординаріат було реорганізовано в апостольський екзархат, який у 1932 році було розділено на Атенський і Константинопольський. Останній очолив єпископ Діонісій Варухас. Незважаючи на недоброзичливе ставлення з боку Православної Церкви Еллади екзархат продовжив свою діяльність. Зокрема було розвинуто працю для бідних, створено школи, а у 1944 році було створено одну з кращих лікарень у Греції «Паммакарісто». На сьогоднішній день стамбульська (Константинополі) громада налічує не більше 50 вірних, якими опікується священик. В Греції Екзархат налічує 2325 вірних, більшість з яких проживає в Атенах. Проте в останні 20 років при кафедральному соборі Святої Трійці в Атенах діє громада східних католиків іракців, які дотримуються халдейського обряду. А також спільноти заробітчан з Румунії і України. На сьогодні Апостольський Екзархат в Атенах очолює відомий кантоніст, член змішаного комітету по діалогу між Католицькою і Православною Церквами архієпископ Димитріос Салахас, який був покликаний на це служіння Папою Бенедиктом XVI у 2008 році.

Підготував А. Б.

Колонка редактора

Слова Блаженнішого Любомира про стан богословської науки в Українській Греко-Католицькій Церкві пригадали мені «Регенсбурзьку лекцію» Бенедикта XVI. Різкі слова Папи про іслам стали одним із каталізаторів католицько-мусульманського діалогу. Звісно, в значно меншому масштабі різкі слова Блаженнішого Любомира на адресу грекокатолицьких богословів відіграли роль каталізатора в дискусії про сьогодення та майбутнє теологічної науки в УГКЦ. Дискусія не вщу‑ хає вже три місяці і, здається, триватиме й далі. Але її висновки в будь-якому випадку стануть доленосними. Незалежно від того, хто яку відповідь дасть Блаженнішому Любомиру та особисто собі, ця відповідь визначатиме подальший розвиток богослов’я УГКЦ. Наш часопис не міг оминути цю тему, оскільки богослов’я помісної Церкви – це щось таке, без чого вона є неповноцінною. Я не кажу, що сьогодні в нас його немає. Воно є, без нього Церква взагалі не може існувати. Богослов’я – це «досвід Бога». За всіма діями Церкви, починаючи від її глави, діяльністю парафії та вірою кожного мирянина стоїть певна богословська парадигма. Це богослов’я необов’язково є цільним, добре осмисленим і сформульованим, воно може складатись із уривків історичних традицій, часом навіть дуже різнорідних, але воно все одно є. Часто паралельно з тим богослов’ям чи богослов’ями, які практично втілюються в житті Церкви, існує ще «високе» богослов’я, яке розвивають «професійні» богослови. Коли ці теологічні реальності не збігаються і ніяк не перетинаються, Церква живе немов у стані богословської шизофренії. В ідеалі все повинно бути в гармонії. Але ніколи в історії так не було. Більшою чи меншою мірою розрив існував завжди. На мою думку, що вище намагалось скочити «високе» богослов’я, то примітивнішим ставало «практичне». В той час як візантійські мислителі розмірковували над зв’язком «образу з первообразом», вірники їли фарбу зі святих ікон. Я дещо спрощую, але це для того, щоб показати залежність між двома теологічними реальностями. Не кажу, що богослов’я повинно виростати виключно «знизу», бо вже сама його природа є «висока», бо це досвід Найвищого. Слова апостола Павла: «Живу вже не я, а живе Христос у мені» (Гал. 2:20) не залишають сумнівів, яким було джерело його богослов‘я. Але коли ми візьмемо в руки всі послання цього богослова, то побачимо, що його теологія звернена до конкретних людей, дуже конкретних. Кожне його послання має чітко визначено‑ го адресата. Цей зв’язок дає нам ключ до розуміння, яким має бути богослов’я. Даний номер – дуже важкий, його важко буде читати поспіхом, але прошу дорогих читачів набратись терпцю, бо він того вартує.

Колонка редактора

Минуло понад сто днів від часу інтронізації нового Глави УГКЦ Блаженнішого Святослава. Проходить час піднесених емоцій, люди починають більше прислухатись до слів, розпитувати про перші кроки, про плани. Редакція нашого часопису разом із колегами з Релігійно-інформаційної служби України мала можливість поспілкуватися з Блаженнішим Святославом в Києві. Ми розмовляли на різні теми: питання патріаршого статусу, становище Церкви в діаспорі, розвиток УГКЦ в майбутньому. Частина цього інтерв’ю раніше була надрукована на сайті РІСУ, однак версія для нашого часопису є оригінальною, оскільки містить багато тих питань, які раніше не публікувались. Тому запрошую наших дорогих читачів уважно прочитати це інтерв’ю, а також до дискусії на розглянуті теми. Ми завжди очікуємо Ваших листів, роздумів, коментарів, які публікуватимемо на сторінках нашого часопису.

Іншою провідною темою «Патріархату» цього разу стало церковне капеланство. Коли в університеті я вивчав філософську антропологію, один із колег-студентів в кінці лекції, вимучений тим, що потрібно було постійно максимально зосереджувати свою увагу на словах професора, а також великою кількістю специфічної термінології, запитав викладача, чи не можна було б усе спростити. Говорити простішою мовою на ці теми, без термінології. На що викладач дав дуже слушну відповідь: кожен термін є унікальним, він дає найточніше означення того явища, яке необхідно описати. Тому для повної і точної передачі своєї думки професіонал користується відповідною термінологією. Він також навів приклад хірурга, який має в своєму розпорядженні понад сотню інструментів, кожен з яких призначений для конкретної дії, і лікар може скористатись будьяким один раз за весь час операції, зробити дрібну дію, проте сам інструмент є незамінним. Йому потрібний саме такий, саме такої конфігурації.

Терпеливий читач, дочитавши до цього місця, вже б поставив мені запитання: «І яке це має значення у Церкві? ». А відповідь дуже проста. Церковне капеланство, це «термінологія» Церкви, це її «інструменти», кожен із них незамінний і потрібний для кожного конкретного випадку. Церква повинна говорити зі студентами їхньою мовою, а військове капеланство у своїх методах відрізняється від інших форм душпастирства. Кожна суспільна група живе своїм життям, має внутрішні коди спілкування, матриці засвоєння інформації, а також свої потреби і проблеми. А Церква повинна дійти до кожного, не накладаючи на них часом надмірного обов’язку подолати свої середовища і увійти в якесь загальноцерковне. Церкві не обов’язково створювати єдине загальне церковне середовище, вона може воцерковити кожне з них своїм входженням туди. А щоб це входження і воцерковлення було легким, Церква повинна бути готовою, знати і мати всі необхідні інструменти й володіти навичками користування цими інструментами. Ось це і є церковним капеланством. Для цього в Церкві існують різні комісії та форми служіння – це інструменти воцерковлення всіх середовищ найбільш пристосованим і зручним для вірних чином.

Анатолій Бабинський

Коптська Церква: школа богослов’я і школа монашества

Християнство на території сучасного Єгипту почало поширюватись ще в І столітті. За церковним переданням, Александрійська Церква була заснована євангелистом Марком, який мученицьки загинув в Єгипті близько 68 року. Святий Марко також вважається першим єпископом Єгипту, і від нього ведуть свій родовід александрійські патріархи.

Проповідь євангелиста знайшла відгук в серцях не тільки греків та юдеїв, яких на той час багато проживало в Єгипті, а й серед місцевого єгипетського населення, яке греки назвали «коптами». Блаженний Єронім називає апостола Марка засновником найдавнішої християнської катехитичної школи в Александрії. З цієї школи вийшло багато богословів ранньої Церкви, зокрема «батько теології», автор близько 6000 коментарів до Біблії Оріген.

Однак Єгипет славний в християнському світі не тільки своєю наукою, а й своєю пустелею. Саме туди в ІІІ столітті попрямували перші монахи-пустельники, а згодом тут почали формуватись і спільножитні монастирі. Атанасій Великий, Павлоанахорет, Макарій Єгипетський та Пахомій, засновник спільножитніх монастирів, були першими монахами Вселенської Церкви. Окрім богослов’я та монашества, Александрійська Церква розвинула власну традицію іконописання та літургійний обряд, відомий сьогодні як «александрійський» чи «коптський».

Практично всі богословські суперечки раннього християнства були так чи інакше пов’язані з церквою Александрії. Саме тут зародилась перша велика єресь, відома за ім’ям александрійського пресвітера Арія – «аріантво». В Александрії про‑ живав також борець проти цієї єресі Атанасій Великий. Святий Кирило Александрійський, Отець Церкви, який очолив боротьбу проти несторіанства, також був представником Церкви Александрії. Протягом перших віків християнства Александрійський Патріархат, посідав друге місце після Рима в переліку церковних престолів, та постійно намагався довести справедливість такого статусу в суперечках то з Антіохійською Церквою, а згодом із зростаючою Церквою Константинополя. Aле завдяки політиці візантійських імператорів таки поступився цим місцем Царгороду. Цікавим фактом є також те, що в переліку офіційних титулів александрійських патріархів міститься титул «Папи».

Розкол єгипетського християнства

Александрійці брали активну участь у перших Вселенських Соборах. Однак під час Халкедонського собору було засуджено александрійського патріарха Діоскоруса, який захищав монофізитське вчення, вважаючи, що він захищає вчення святого Кирила Александрійського. З цього часу єгипетське християнство перестало існувати як єдине ціле. Хоч великою мірою за розколом між Александрійським Патріархатом і Католицькою Церквою стояли богословські причини, значну роль у цьому конфлікті зіграли політичні фактори протистояння між корінним населенням Єгипту та грецькою за своєю суттю імперією.

Після Халкедону Патріархат розділився. Частина, яка не прийняла постанов собору, з цього часу називається Коптською Церквою та очолюється Патріархом. Інша частина, здебільшого єгипетські греки, отримали свого патріарха, якого призначали з Царгороду та який отримував значну підтримку з боку імператора. Тому ця частина древньої Церкви називалась «мелхіти» або «царські», тобто ті, яких під‑ тримує імператор. У своїй боротьбі проти візантійців копти вважали, що захищають свої законні права і автономію, а також старий порядок структури Церкви, який порушив Константинополь узурпацією вла‑ ди. Конфлікт одразу переріс у свого роду релігійну громадянську війну. Тільки у 567 році імператор Юстин ІІ визнав двох Патріархів Александрії. Коптська Церква, яка також відома як дохалкедонська Церква (разом із Сирійською, Вірменською, Малабарською і Маланскарською Церквами) зберегла александрійський обряд, натомість імперська Церква поступово відходила від древніх традицій, а в ХІІ столітті зовсім його відкинула і ввела візантійський обряд.

У 642 році Єгипет був завойований арабами. Візантійське військо потужно протистояло завойовникам, однак коптське населення не надто підтримувало греків у боротьбі, сподіваючись завдяки арабам позбутись грецького керівництва. Однак після завоювання Єгипту мусульманами з часом християнство в країні (особливо після приходу до влади мамлюків у 1250 році) почало становити меншість.

Контакти з Римом

Римський престіл доклав значних зусиль для єдності Коптської Церкви з наслідниками апостола Петра. Тим паче, що в питанні привілеїв Церков Рим ішов не за політичними ознаками, за якими на Сході найперше місце зайняв Константинополь, а за принципом апостольського походження престолів. Згідно з цим принципом, Александрія посідала друге місце після Рима. Перша спроба віднайти єдність була на Флорентійському соборі у 1442 році, де 4 лютого було підписано документ під назвою Cantate Domino. Однак у самому Єгипті цей документ не знайшов співчуття. Наступна спроба поєднання була на соборі в Мемфісі у 1582 році.

В XVII столітті свою активну місіонерську роботу в Єгипті розпочали францисканці та капуцини, а згодом до них приєднались і єзуїти. В цьому ж столітті відбулось кілька безплідних діалогів між католиками і коптами. Тільки в 1741 році коптський єпископ Єрусалима Амба Атанасій приєднався до Католицької Церкви. Папа Бенедикт XІV призначив його апостольським вікарієм для коптів католиків у Єгипті. Однак згодом єпископ Атанасій повернувся в Коптську Церкву. Незважаючи на це, існування Копт‑ ської Католицької Церкви не припинилось. Вже у 1824 році було створено Коптський Патріархат, який, однак, існував довгий час тільки на папері. У 1829 року турецька влада визнала існування коптів-католиків та дозволила будувати храми. А у 1895 році Папа Лев ХІІІ апостольським листом Christi Domini повторно підтвердив заснування Александрійського Патріархату. Патріархом у 1899 році став Кирило Макарій. Територія Єгипту була поділена на три єпархії: патріарша єпархія нижнього Єгипту (північна частина країни, дельта Нілу), єпархія Гермополіса та єпархія Фів. Патріарша резиденція була розміщена в Каїрі. Наприкінці ХІХ століття в Коптській Католицькій Церкві відбувся Синод, на якому було введено в практику деякі латинські запозичення. В Церкві відбувся конфлікт, через який Патріарх подав у відставку, і до 1947 року керівництво здійснювали апостольські вікарії. Нового Патріарха було обрано тільки у 1947 році. Ним став єпископ Александр Скандар. Інтронізація відбулась 7 березня 1948 р. Після цього територію Патріархату було розділено на нові єпархії. Загалом Церква складається з семи єпархій у Єгипті та 11 парафій у Європі, Америці, Австралії і Кувейті.

Церква сьогодні

Сьогодні Коптська Католицька Церква налічує 165 парафій, понад 160 тисяч вірних у Єгипті та діаспорі. Опікуються Церквою 10 єпископів. Коптська Церква утримує понад 100 початкових та середніх шкіл. Церква має велику лікарню, багато медичних пунктів та госпіталів, а також дитячі будинки. В Церкві на сьогодні немає монастирів, які продовжували древню традицію єгипетського монашества. Існує францисканський монастир, а також три жіночі згромадження: сестри Пресвятого Серця, сестри Ісуса і Марії та Малі сестри Ісуса, які займаються освітньою та харитативною діяльністю. У 2006 році Патріархом коптів-католиків став Антоній Нагіб, народжений у 1935 році. Центр патріархату є в Каїрі.

Патріарх Антоній І Нагіб. Джерело: https://www.vaticannews.va/.

Слід зазначити, що коптська католицька спільнота досить малочисельна та не в силах у повноті представити коптську традицію у Вселенській Церкві, оскільки багато питомих елементів традиції Церква втратила. Вповні свідчення коптської традиції зможе відбутись тільки тоді, коли відбудеться об’єднання Коптських Патріaрхатів, католицького і до-халкедонського. Сучасна ж Коптська Церква може стати для решти коптів свідком вселенської єдності Церкви. Однак це буде можливим тільки у випадку того, якщо в Римі добре розумітимуть необхідність пошанування незалежності цього східного патріархату та віддання йому належних почестей, відповідно до його древньої традиції.

Анатолій Бабинський