Свіжий номер

3(509)2025

Час ставати сильнішими

Стати автором

Андрій Танасійчук

Про деякі канонічні аспекти душпастирства УГКЦ в Італії

Вступ

Організація українського греко-католицького душпастирства в Італії набирає щораз більшої актуальності в житті нашої Церкви з огляду на численну присутність в країні українських громадян та їх приналежність до однієї із східних, а також і найбільших Церков свого права.

Українці почали прибувати в Італію на початку 90-х років. Причин переселення багато, та, безумовно, нові політичні й соціально-економічні процеси в країнах Східної Європи вплинули на рішення багатьох громадян.

Важливо, однак, зазначити, що термін «емігрант», який часто і не раз справедливо використовується щодо українців в Італії, вважаю, втрачає своє значення, якщо ці громадяни перебувають у країні понад двадцять років. Термін «емігрант» визначає тимчасове і перехідне проживання громадян на новому місці. Сьогодні, однак, спостерігаємо, як постійно зростає число осіб, які хоч і залишаються громадянами своєї країни, та вирішили поселитись в Італії на постійно, деколи тому, що створили там сім’ю (українську або ж мішану — українсько-італійську), а деколи з майнових (стали власниками нерухомості) або ж інших важливих причин. Тому слід вважати ці категорії людей проявом утворення нової діаспори українського народу.

У цій статті я розгляну релігійно-канонічний фактор, тобто стосунки між Українською Греко-Католицькою Церквою, яку в більшості випадків представляють її вірні, що проживають в Італії, та Італійською Церквою, тобто Латинською Церквою, яка приймає цих вірних на своїй національній та церковній території.

Взаємини між двома вказаними Церквами свого права, Східною і Латинською, відображаються насамперед в організації душпастирського служіння для східних католиків на території, де немає їх власної церковної ієрархії у формі єпархії чи екзархату.

Душпастирсько-церковна структура

Організація Душпастирства українців греко-католиків в Італії опирається на стосунках між двома церковними структурами Українською ГКЦ та італійською Латинською Церквою.

Окрім священиків УГКЦ, в душпастирстві безпосередньо задіяні також Апостольський візитатор та координатор Душпастирського служіння, призначені й номіновані компетентною церковною владою. Українські священики, однак, отримують юрисдикцію отримують юрисдикцію (дозвіл) Душпастирського служіння від італійських дієцезіяльних єпископів. Слід також зазначити, що східні католицькі священики і їхні вірні завжди підпорядковуються ієрархові/ ординарієві місця.

Апостольський візитатор

Оскільки юрисдикція Патріарха чи Верховного Архієпископа поширюється виключно в межах території Церкви свого права, найвищий законодавець, яким є Святіший Отець, передбачив особу Апостольського візитатора з особливим завданням виконувати душпастирське служіння для вірних, які проживають поза межами очолюваної Патріархом чи Верховним Архієпископом Церкви свого права. Залежно від обставин, місія Апостольського візитатора може бути тимчасово або в буд-який час і повністю припинена. Титул «Апостольський» означає, що візитатора офіційно номінує Римський Архієрей, а Синод українських єпископів пропонує кандидатуру для номінації.

У 2002 році феномен еміграції українців греко-католиків вперше став предметом вивчення в середовищі УГКЦ. Справу еміграції представлено і розглянуто й на Синоді єпископів Української Греко-Католицької Церкви в 2010 році. Як наслідок праці духовенства, 3 березня 2004 року церковна влада номінувала першого Апостольського візитатора – єпископа Гліба (Лончину), титулярного єпископа Барети, для українців греко-католиків в Італії.

Основне завдання першого Апостольського візитатора для українців греко-католиків в Італії полягало в тому, щоб зібрати інформацію щодо чисельності та канонічної ситуації вірних (тут розуміються церковне вінчання, охрещення новонароджених дітей українських чи з італійсько-українських подруж). Для ефективнішої праці владика Гліб організував канцелярію та її штат в особі канцлера і секретаря. Працівники канцелярії зосередились над систематизацією зібраної інформації про чинні спільноти українських вірних в Італії та над встановленням і зміцненням зв’язків з дієцезіяльними єпископами, на території яких перебували українці греко-католики. Місія першого Апостольського візитатора завершилась 15 грудня 2008 року.

7 січня 2009 року Апостольський Престол номінував нового Апостольського візитатора для українців греко-католиків в Італії. Ним став владика Діонісій Павло (Ляхович), титулярний єпископ Еґнації.

У своєму служінні новий Апостольський візитатор зосереджується найперше на поглибленні встановлених зв’язків з латинською (італійською) ієрархією. Крім того, владика Діонісій звернув увагу на структурну організацію душпастирського служіння, згрупувавши спільноти вірних відповідно до італійських географічних зон (північні, центральні та південні території). З кожної групи обрано представника — одного з українських греко-католицьких священиків, який також виконує завдання координатора (декана) своєї територіальної зони. Слід підкреслити, що в даному випадку не йдеться про деканати чи єпископські вікаріати, тому що Апостольський візитатор, на жаль, не має права утворювати церковні структури.

Іншим важливим кроком Апостольського візитатора став вибір радників з питань канонічного права. Присутність радників-каноністів зумовлена наявністю багатьох канонічних питань, які потребують спільного вирішення з боку Апостольського візитатора та місцевих дієцезіальних єпископів або ж інших італійських церковних структур.

Координатор душпастирського служіння

Президент Конференції єпископів Італії (КЄІ) номінує координатора душпастирського служіння, запропонованого Апостольським візитатором за згодою єпархіального
єпископа, терміном на п’ять років.

У своїй діяльності координатор душпастирського служіння стикається з певними обмеженнями. Ці обмеження зумовлені відсутністю юрисдикції щодо місіонерів-українських капеланів, які виконують душпастирське служіння в Італії і належать до тієї самої Церкви свого права. Можна з певністю сказати, покликуючись до Інструкції «Erga migrantes caritas Chisti» (ч. ІІ, арт. 11 $ 4), що координатор душпастирського служіння позбавлений будь-якої юрисдикції і здебільшого виконує місію представника УГКЦ при КЄІ.

Однак, незважаючи на присутність Апостольського візитатора та координатора душпастирського служіння на території Італії, де численні українці греко-католики проживають вже понад двадцять років, все ще не встановлені засоби (відповідні юрисдикції), необхідні для організації належного душпастирського служіння. В даній ситуації духовенство не завжди може іти назустріч і задовольнити справедливі прохання вірних, які мають повне право «отримувати від своїх пастирів допомогу з духовних дібр Церкви, особливо від слова Божого і святих Тайн» і прославляти Бога «згідно з приписами власної Церкви свого права».

Координатори душпастирського служіння також не можуть добре представити чи захистити інтереси українських священнослужителів в Італії. Часто трапляється, що українських священиків приймають у певних місцях і парафіях, щоб опікувались українськими вірними, однак юридично ці священики отримують декрет парафіяльних вікаріїв латинських парафій, і буває так, що з часом вони змушені приділяти більше часу на душпастирське служіння для латинських вірних, ніж для східних католиків.

Відсутність власного одного і єдиного ординарія/ієрарха (східного чи латинського), під юрисдикцією якого перебувало б організоване душпастирське служіння для українців греко-католиків Італії, тісно пов’язано з відсутністю офіційного представника на Конференції єпископів Італії. Можливо, у вирішенні даного питання слід звернутись до одного з двох єпархіальних єпископів церковних візантійсько-католицьких округів Італії, тобто до єпископа єпархії Лунґро або ж до єпископа єпархії албанців Піана.

Незважаючи на присутність в країні двох східних католицьких ієрархів (передбачених як Синодом, так і КЄІ), до сьогодні всі українці греко-католики підпорядковуються різним ієрархам місць Латинської Церкви. Дана ситуація відображає постанову кан. 916$ 5 ККСЦ, згідно з яким, вірні однієї Церкви свого права підпорядковуються ієрарху місця іншої Церкви свого права (і латинської також), якщо на даній території немає ієрарха їх власної Церкви.

Кодекс канонів Східних Церков передбачає також іншу можливість, тобто право єпархіяльного єпископа вказаних вірних призначити як пароха одного з священиків іншої Церкви свого права, який перебуває на тому самому місці, де проживають вірні (кан. 916 § 4 ККСЦ). Священик, в свою чергу, повинен отримати дозвіл на служіння для вірних іншої Церкви свого права від єпископа, якому він підпорядковується. Крім того, щоб служити в іншому обряді, священик Латинської Церкви повинен отримати індульт бірітуалізму від Конґреґації для Східних Церков та окремий дозвіл від власного дієцезіяльного єпископа на уділення Тайни Миропомазання (кан. 696 § 2 ККСЦ).

Українські греко-католицькі священики

На даний час в Італії діють 140 сталих спільнот українців греко-католиків. Та, незважаючи на це значне число, лише одна спільнота в Римі має статус особової української греко-католицької парафії та ще одна церква в Римі, базиліка Св. Софії, виконує функції ректорської церкви. Базиліка Св. Софії належить також до юрисдикції Римської дієцезії.

Канонічний стан інших спільнот прирівнюється до капеланств/місій, утворених для вірних іншої Церкви свого права, які проживають на території латинських дієцезій. Ці спільноти перебувають під проводом священиків (наразі в Італії несуть служіння 53 священики), які отримали від латинських (італійських) єпископів декрет душпастирського служіння для українських вірних на території їх дієцезій. Вивчення і зіставлення декретів виявляє різні форми і відмінну термінологію щодо опису функцій священика: парафіяльний вікарій, капелан, коад’ютор капелана, асистент-духівник, парафіяльний сотрудник.

У процесі дослідження даної теми виникає цікаве питання: яких канонічних норм (Кодекс канонічного права чи ККСЦ) притримується латинська церковна ієрархія щодо українських греко-католицьких священиків, які юридично підпорядковуються східному законодавству і виконують душпастирське служіння для вірних власної Церкви свого права та, як часто трапляється, також і для латинських вірних.

Спроба детальнішого вивчення вказаних номінацій вказує на те, що східний Кодекс застосовується лише в єдиному випадку — щодо східних священиків, які підпорядковуються виключно законодавству ККСЦ. У всіх інших випадках латинські єпископи застосовують норми ККП (кан. 271; кан. 564; кан. 565; кан. 568). Застосування латинського Кодексу проявляється також в тому, що в більшості випадків юридична термінологія і канонічний стан східних священиків у латинських церковних округах не відповідають східному законодавству.

Більшість українських священиків, хоч і надалі належать до власної Церкви свого права і приписані до власної помісної Церкви (єпархії, екзархату), виконують служіння для вірних власної Церкви, а також і для латинських чи східних католиків, приналежних до іншої помісної Церкви (кан. 360 ККСЦ). Якщо, крім східних католиків, вони служать для латинських вірних, то потребують індульт бірітуалізму.

На сьогодні існують три випадки, коли східні католицькі священики іншої Церкви свого права (відмінної від помісної Церкви вірних) служать капеланами українців греко-католиків. Ці священики не потребують індульту бірітуалізму, бо хоч і належать до інших церковних структур, та є об’єднані з вірними спільною візантійською традицією.

Як вже вказано вище, українські греко-католицькі спільноти встановлені в латинських дієцезіях як місії або капеланства. Однак, піднесення їх юридичного стану до особових парафій сприяло б не лише органічному церковному розвитку українських спільнот, а й помісній Церкві, в якій ці спільноти отримали постійний осідок. Така зміна дозволила б спільнотам вірних Східної Церкви свого права, які проживають в латинських округах, отримати статус церковної юридичної особи з правами і обов’язками, передбаченими найвищим законодавцем.

Окрім українців греко-католиків, в Італії проживають також православні вірні з України, які часто і з різних причин (відсутність власного православного священика, незнання церковної дисципліни, нестача релігійного виховання, зумовленого радянською ідеологією тощо) звертаються до греко-католицьких священиків як тих, що розуміють мову, служать візантійську Літургію та ін. Православні вірні звертаються також з проханням уділити їм Святі Тайни. Тут слід зауважити, що греко-католицькі священики повинні дотримуватись норм communicatio in sacris, приписаних кан. 671 §3 ККСЦ щодо уділення православним вірним Тайни Покаяння, Євхаристії чи Єлеопомазання. Натомість у випадку подружжя між двома українцями православними, священик повинен звернутись до ординарія місця (латинського ієрарха) за дозволом-ліцензією благословити шлюб (кан. 833 ККСЦ); так само і у випадку мішаного подружжя (одна сторона греко-католицька, інша — православна) він потребує дозволу ієрарха місця. Якщо ж справа стосується уділення Тайн християнського втаємничення дітям православних батьків, українські греко-католицькі священики повинні пам’ятати про те, що новоохрещені законно приписуються до Церкви батьків. Дотримання цих норм дозволить уникнути критики Православних Церков і звинувачень у прозелітизмі.

Закінчення

Як наслідок неіснування власних церковних структур для вірних окремої Церкви свого права в душпастирській опіці над цими вірними утворюються додаткові труднощі. В нашому конкретному випадку це поширюється на духовенство Української Греко-Католицької Церкви, безпосередньо задіяне в душпастирюванні для вірних, приналежних до цієї ж самої Церкви. Варто зазначити, що наші священнослужителі часто стикаються із різного виду труднощами, через які підкреслюється ідентичність нашої Церкви, пов’язаними із відправою Літургії і інших богослужінь, властивих візантійській традиції, згідно з літургійними приписами власної Церкви свого права, що повною мірою відображаються в літургійних книгах (кан. 17 ККСЦ).

Важливою порадою і пропозицією щодо вирішення цієї ситуації могло би бути призначення, згідно з кан. 916 §5 ККСЦ, одного і єдиного ординарія/ієрарха для вірних, приналежних до Української Греко-Католицької Церкви, які на даний час позбавлені такої можливості через факт перебування на території Італійської держави. Згодом такий тимчасовий спосіб вирішення канонічної ситуації міг би закінчитись утворенням екзархії або і єпархії, що було би природним завершенням остаточного упорядкування душпастирства і його організації на цій території.

В першому і другому випадку така церковна влада отримала би можливість утворення і організування власних внутрішніх структур (наприклад, призначення протосинкела, канцлера, економа, секретаря, організування власного архіву і навіть церковного трибуналу), що тим самим би покращило якісне виконання довірених їм обов’язків, вказаних у ККСЦ і Вселенським Архієреєм (канн. 243–303 ККСЦ). Крім того, наявність власного ієрарха для наших вірних надало би йому право брати участь у засіданнях КЄІ як члена з вирішальним голосом. Це дозволило б йому представляти і захищати законні інтереси нашої Церкви і зокрема наших вірних в Італії.

Також надання права на існування єдиного ієрарха для вірних окремої Церкви свого права дозволило б краще організувати душпастирство для цієї групи вірних і гарантувати існування і розвиток Східних Католицьких Церков на території держави, національна і церковна традиція якої є латинська. Крім того, таке канонічне упорядкування ситуації вплинуло б і на екуменічний діалог між Католицькою Церквою та Православними Церквами. Йдеться про гарантування такого права через утворення власних церковних структур, що в свою чергу спричинялось би до зберігання власної традиції з боку вірних, приналежних до Східних Католицьких Церков. Це змогло би показати турботу Вселенської Церкви про вірного і належне зберігання власної традиції, про яку говориться в особливий спосіб у навчанні ІІ Ватиканського Собору, а також його канонічного затвердження через східне католицьке законодавство. Власне в такий спосіб органічний розвиток окремої Східної Католицької Церкви був би важливим доказом, прикладом і результатом єдності з Римським Архієреєм.

о. д-р Андрій Танасійчук, доктор канонічного права, професор Папського Східного інституту в Римі та факультету канонічного права св. Пія X у Венеції

Східний єпископ у світлі сучасного католицького церковного законодавства

Для кращого розуміння особи і уряду Єпископа у Церкві, що він виконує згідно з вченням сучасного церковного законодавства, а саме Кодексу Канонів Східних Церков (далі ККСЦ), проголошеного Святішим Отцем Іваном Павлом ІІ у 1990 для усіх Східних Католицьких Церков, необхідно звернутись до витоків історії розвитку церковних структур.

Початок організації Церкви сягає часів Римської імперії, яка складалась з різних географічних територій. Слід зазначити, що структура первинної Церкви, сформована в перші віки існування, у великій мірі продовжує зберігатись і до сьогодні. Також і сучасна церковна термінологія для окреслення та визначення певних церковних одиниць або дій у Церкві взорується на словництві адміністративного поділу східної частини Римської імперії. Римська імперія поділялась на чотири префектури, які, в свою чергу, підрозділялись на дієцезії. Дієцезії охоплювали великі території, які в сучасному розумінні можна прирівняти до території кількох держав. Дієцезії поділялись на ряд провінцій.

Зростаючи, первісна Церква, потребувала відповідної організації і, для цього, запозичила вже існуючий геополітичний поділ цивільної влади. Так, наприклад, на місцевому рівні поодинокі християни спочатку згуртовувались у громади під проводом пресвітера. Громади, число яких сягало близько двадцяти, об’єднувались у більші спільноти під керівництом Єпископа. Тут слід зазначити, що термін episcopos, який походить з грецької мови, у буквальному перекладі означає наглядач: «epi» над «scopos» – глядіти. Тобто, ми бачимо особу Єпископа з особливим урядом наглядати за групою вірних, які проживали в одній досить великій території.

Наступний етап організації діяльності первинної Церкви торкався особи митрополита, осідок якого знаходився в головному провінційному місті, і який об’єднував декілька спільнот очолюваних окремими Єпископами.

Крім митрополита, який голову‑ вав над Єпископами, церковна історія вказує також і на особу Екзарха (не плутати з поняттям Екзарха в сучасному канонічному праві), пізніше перейменованого на архиєпископа. Архиєпископ отримував владу управління над кількома митрополитами, які управляли окремими митрополіями.

Сучасна ситуація

Сьогодні, після довгих років праці і досліджень, Східні Католицькі Церкви отримали єдине церковне право. Це право дозволяє їм ефективніше реалізувати поставлені завдання в різних вимірах щоденного церковного життя, а також дозволяє розбудовувати і модифікувати власні церковні структури. Слід зазначити, що сучасні церковні структури мають дещо інший канонічний вимір і відрізняються від структур минулих часів. Крім того, на них не можна дивитись в світлі церковного права Латинської Церкви (Кодекс Канонічного Права), тому що вони значно відрізняються від латинських церковних структур. Прикладом такої відмінності може бути виконання законодавчої влади в Церкві. Так як Вселенський Архієрей є Найвищим Законодавцем для всієї Католицької Церкви, так для окремої Церкви свого права, включно з Українською Греко-Католицькою Церквою (далі УГКЦ), таким законодавцем, на нижчому рівні, виступає Синод Єпископів патріяршої або верховноархиєпископської Церкви. До складу Синоду входять лишень висвячені Єпископи, які виконують власний уряд в межах території патріяршої або верховно‑ архиєпископської Церкви або поза нею і мають право вирішального голосу. Натомість, цього не можна сказати про національні Єпископські Конференції, які є зібранням владик Латинської Церкви, а східні Єпархи або Екзархи, що знаходяться поза територією власної Церкви свого права, можуть бути запрошеними на ці зібрання, але із дорадчим голосом, хіба що статути Єпископських Конференцій вказують на щось протилежне. Участь східних католицьких Єпископів в Єпископських Конференціях, здебільшого, зосереджується на питаннях душпастирського характеру і змісту, тому що в усіх дисциплінарних питаннях вони керуються власним церковним законодавством, тобто ККСЦ, а також постановами Синоду Єпископів власної Церкви свого права.

Богословське поняття

Окрім історичного походження і юридичного розвитку значення особи і уряду Єпископа, слід підкреслити також і його богословський характер, а саме те, що Єпископи є правними наступниками апостолів, які об’єднані між собою вузлами любові, що виражається через відповідальність за розвиток не тільки своєї Церкви, для якої були поставлені, але також і за всі Церкви. Будучи наслідниками апостолів «(…) від Господа, якому дана всяка власть на небі і на землі, одержують місію навчати всі народи й проповідувати Євангелію всьому сотворінню, щоб усі люди через віру, хрещення та виконування заповідей осягнули спасіння».

Канонічна структура Церкви

Говорячи про сучасну канонічну організацію структур Східних Католицьких Церков, то вони складаються з єпархій і екзархій, над якими поставляють Єпископів, що іменуються, відповідно, Єпархом або Екзархом. Вказані церковні одиниці (єпархія і екзархія) входять до складу однієї Церкви свого права, яка окреслюється спільною богословською, літургічною, дисциплінарною і духовною традицією, як, наприклад, УГКЦ, і виконують своє завдання в межах партіяршої чи верховноархиєпископської Церкви або ж поза нею.

Окремі єпархії об’єднуються або входять до складу одного регіону (провінції), тобто території, яка в канонічному праві отримала назву митрополії. Над таким об’єднанням єпархій або екзархій поставляється митрополит, який згідно з традицією і запровадженою практикою (оскільки канонічного обґрунтування у східному Кодексі немає), називається – архиєпископом, а його єпархія – архиєпархією.

Митрополії, в свою чергу, можуть входити до складу патріяршої або верховноархиєпископської Церкви, яку очолює Патріярх або Верховний Архиєпископ. Визначення Патріярха також бере свої початки в далекому минулому, натомість термін Верховний Архиєпископ є порівняно сучасним, і об’єднує давню традицію з новими церковними обставинами та вимогами сучасності. Як вже було сказано попередньо, архиєпископ у минулому поставлявся над митрополитом. Однак, сьогодні в Церкві латинської традиції цей титул надається також і митрополитам та іншим Єпископам, які не мають підлеглих Єпископів. Тому отже, щоб не плутати понять і чітко вияснити застосування титулу Архиєпископа, поставленого над митрополитами у Східних Католицьких Церквах, правники вирішили впровадити термін Верховного Архиєпископа, що, з одної сторони, сягає початків розвитку структур первинної Церкви, а з другої – відрізняється від сучасної практики церковної юриспруденції і традиції Латинської Церкви. На сьогоднішній день в Католицькій Церкві існують чотири Верховноархиєпископські Церкви: Сиро-Малабарська Церква, Сиро-Маланкарська Церква, Румунська Греко-Католицька Церква і Українська Греко-Католицька Церква.

Загального окреслевши історичне виникнення, розвиток і організацію уряду Єпископа і єпархії в минулому, а також їх віддзеркалення в сучасній Церкві, перейдемо до їх детальнішого представлення і розгляду згідно з канонічним правом для Східних Католицьких Церков.

Єпархіяльний Єпископ

Насамперед потрібно сказати, що церковне право, передбачає дві категорії Єпископів, а саме єпархіяльний Єпископ і титулярний Єпископ. Перша категорія характеризується самою назвою: Єпископ поставлений для управління окремою єпархією. Говорячи про єпархію, слід наголосити, що вона так як і екзархія, є частиною Божого народу, довіреною душпастирській опіці окремого Єпископа, який разом із священнослужителями, співпрацівниками в Христовому винограднику, які належать його юридичній владі, здійснює в цій визначеній Церквою території проголошення Божого Слова і уділення Святих Таїн. Слід також підкреслити важливість єдності в єпархії між вірними християнами, тобто духовенстом, чернецтвом, мирянами і поставленим для них Єпископом. Перебування в єдності з Владикою свідчить про перебування в єдності з Католицькою Церквою.

Важливою характеристикою уряду єпархіяльного Єпископа є те, що він виконує доручену йому владу від власного імені, а не від імені Папи Римського (так як її виконують титулярні Єпископи, напр. Апостольські або Патріярші Екзархи). Тому влада єпархіяльного Єпископа є власною, і у її виконанні він «(…) керує своєю Церквою від першої особи, як заступник і посланець Христа, а не як заступник Папи чи Патріярха». Такий Єпископ носить титул єпархії, для якої був призначений. Далі, його влада є звичайною, тому що виконується через повірений йому уряд над спасінням душ, і, вкінці, безпосередньою, тому що між єпархіальним Єпископом і Вселенським Архиєреєм немає посередників, хоча «(…) його влада підлягає обмеженням, окресленим найвищою владою Церкви заради спільного добра».

Другою вагомою характеристикою уряду єпархіяльного Єпископа є його служіння, яке виражається у трьох сферах церковного життя: виконавчій, законодавчій і судовій. Єпископ може сам виконувати служіння, або ж з допомогою інших осіб, передбачених церковним законодавством. Так, наприклад, виконавчу владу єпархіяльний Єпископ може виконувати через Протосинкела [Генерального Вікарія (вікарій – з лат. «заступник»)], завдання якого охоплює кожну ділянку церковного життя єпархії, або через Синкела (єпископського Вікарія), який призначається для певної частини єпархії або для виконання окремого роду завдань. В деяких випадках він може бути призначений навіть для окремої групи вірних, які не належать до тієї самої Церкви свого права, але для яких його призначено, щоб гарантувати їм отримання Святих Таїн згідно з власним обрядом.

Судову владу єпархіяльний Єпископ виконує особисто або через судового вікарія, який разом з іншими суддями, промотором справедливості, захисником вузла, нотарем, аудиторами, утворюють церковний трибунал єпархії.

Законодавчу владу єпархіяльний Єпископ виконує особисто і не може делегувати її нікому. Тут слід пам’ятати, що єпархіяльний Собор користується лише дорадчим голосом, тому рішення і постанови, прийняті на ньому, отримують силу закону лишень після того, як будуть проголошені окремим декретом єпархіяльного Єпископа.

Що ж торкається категорії титулярних Єпископів, ними є ті владики, які виконують інше повірене їм завдання в Церкві, тобто вони не є єпархіяльними Єпископами, або ж вже перестали ними бути, з огляду на осягнення відповідного віку, а саме 75 років, або ж на стан здоров’я.

Титулярний Єпископ

На відміну від єпархіяльних Єпископів, які призначені для однієї єпархії, титулярні Єпископи характеризуються окремим поділом, відповідно до виконання покладених Церквою завдань. ККСЦ представляє класифікацію титулярних Єпископів, розрізняючи два рівні завдань, а саме завдання Вселенського (світового) або партикулярного (місцевого) масштабу. Розпочнемо з другого рівня – виконання уряду титулярного Єпископа в межах партикулярної Церкви.

Екзарх

Екзархи, в залежності від географічного місця виконання уряду і від церковної влади, яка їх призначила, поділяються на Апостольських і Патріярших чи Верховноархиєпископських. Згідно з канонічним правом, влада управління екзархією, яка, як і єпархія, є частиною Божого народу, окреслена відповідною територією і повірена окремому пастирю, Екзарху, який прирівнюється до влади єпархіяльного Єпископа. Екзарх може виконувати її від імені особи, яка його призначила, або від власного імені, але цей останній чинник повинен бути чітко вказаний під час заснування або зміни екзархії. Тому, отже, в Східних Католицьких Церквах існують Апостольські Екзархії і Патріярші/ Верховноархиєпископські екзархії. УГКЦ налічує три Апостольські Екзархії, розташовані поза територією головного осідку Патріярха/ Верховного-Архиєпископа: екзархія у Великобританії, у Німеччині і у Франції. Також існують три Патріярші/Верховноархиєпископські екзархії, утворені в Україні: Донецько-Харківський екзархат, створений 11 січня 2002 року, Одесько-Кримський екзархат, заснований 28 липня 2003 року і Луцький езархат, який розпочав свою діяльність 15 січня 2008 року.

Єпископ-помічник

Єпископ-помічник є титулярним Єпископом, який призначається для допомоги єпархіяльному Єпископу у виконанні душпастирських oбов’язків. Призначення Єпископа-помічника зумовлене, в першу чергу, душпастирськими потребами єпархії і відбувається на прохання єпархіяльного Єпископа. В єпархії може бути один або й більше Єпископів-помічників. У виконанні свого уряду в єпархії Єпископ-помічник діє від імені єпархіяльного Єпископа і йому підпорядковується у владі управління. Обсяг завдань може охоплювати усі справи Єпархії, а також включати додаткові уповноваження з огляду на певні обставини.

Єпископ коад’ютор

До титулярних Єпископів належить також Єпископ-коад’ютор. Так як і Єпископ-помічник, Єпископ-коад’ютор призначається для допомоги єпархіяльному Єпископу у виконанні довірених йому завдань. Права і обов’язки Єпископа-коад’ютора регулюються східним Кодексом і завданнями, вказаними в грамоті призначення. Вагома різниця між Єпископом-помічником і Єпископом-коад’ютором полягає в тому, що Єпископ-коад’ютор у випадку вакантності єпархії автоматично успадковує право управління нею.

Єпископи патріяршої курії

Патріярх або Верховний Архиєпископ, згідно зі східним католицьким законодавством, має право старатися мати Єпископів патріяршої курії, які допомагають йому. Ці Єпископи виконують різні функції, доручені Блаженішим, і відповідають за певні відділи й напрямки діяльності патріяршої курії. Кількість Владик паріяршої курії не повинна перевищувати трьох. Ці Єпископи належать до категорії титулярних Єпископів, але не утотожнюються з Єпископами-помічниками єпархії, ані з «Генеральними Вікаріями» для усієї патріяршої Церкви.

Титул вислуженого Єпископа

Так, як вже згадувалось вище, у Церкві можуть бути й такі Єпископи, які через осягнення приписаного правом віку або через інші обставини перестають виконувати oбов’язки єпархіяльного Єпископа. У такій ситуації вони переходять до категорії титулярних Єпископів з титулом вислуженого Єпископа єпархії.

Інші види титулярних Єпископів

Ми розглянули визначення і уряд титулярного Єпископа, задіяного в житті партикулярної (місцевої) Церкви. Однак, є ще категорія титулярних Єпископів, які, на відміну від попередніх, виконують уряд на рівні Вселенської Церкви. Тобто, мова йде про тих Єпископів, які виконують завдання, повірені безпосередньо Римським Архієреєм в межах Римської Курії або при окремій Церкві свого права чи в окремій державі.

Обов’язки і права Єпископа

Права і обов’язки єпархіяльного Єпископа, передбачені у церковному законодавстві для всіх Східних Католицьких Церков, пов’язані з уділюванням Святих Таїн, пропо‑ відуванням Божого Слова, а також управлінням (адмініструванням) єпархією.

Виконання уряду і влади єпархіяльного Єпископа стосується усіх вірних християн, тобто духовенства, чернецтва і мирян.

Одним із головних завдань єпархіяльного Єпископа є душпастриська опіка усіма повіреними йому вірними християнами. Під виразом вірні християни розуміємо усіх вірних католиків, які є членами тієї ж Церкви свого права, що і Єпископ, а також тих вірних християн, які через різні обставини оселилися на території єпархії, але не мають власних душпастирів.

Адміністративні обов’язки єпархіяльного Єпископа виражаються здебільшого стосовно духовенства, яке священнодіє під його владою у єпархії. Так, наприклад, серед таких обов’язків згадується завдання охороняти церковну єдність усієї Церкви, запорукою якої є вірне дотримання церковної дисципліни з боку духовенства та усіх інших вірних християн, які перебувають на його території. Крім того, Найвищий Законодавець, яким є Святіший Отець, вказує, що проявом порядку і єдності в Церкві, а в нашому випадку мова йде про єпархію на чолі з єпархіяльним Єпископом, також є вірне дотримання літургійних норм власної Церкви свого права при уділюванні вірним Святих Таїн, а та‑ кож вірного переказування навчання Церкви щодо проповідування Слова Божого.

Іншою ознакою адміністративного управління єпархіяльного Єпископа є канонічна візитація, тобто відвідування і перевірка осіб, церковних інституцій і майна Церкви, які знаходяться в межах його єпархії. Такі відвідини відрізняються від звичайної душпастирської візитації, тому що під час канонічної візитації відбувається перевірка церковного майна, парафіяльних книг (хрещення, вінчання, померлих, а також книг приписаних партикулярним правом і книг економічного характеру, наприклад, інвентару церковних речей парафії тощо), а також чистоти церковного посуду і речей, які вживаються до богослужінь. Канонічна візитація повинна передбачати також зустрічі з різними товариствами та організаціями, які діють в межах парафії. Об’єктом таких відвідин можуть бути й інші юридичні церковні особи (чернечі доми, садочки, школи, семінарії, які діють від імені Церкви, і перевірка катехитичного навчання.

Окрім дисциплінарних доручень зі сторони Церкви, єпархіяльний Єпископ виконує також і ряд завдань літургійного і освячуючого характеру, а саме він повинен дбати про зростання святости вірних, яке відбувається через активну участь у Святих Таїнах. До цих завдань належить також часте відправляння Божественної Літургії за народ довіреної йому єпархії. Єпархіальний Єпископ виступає захисником обряду власної Церкви свого права, який виражається у літургійній, дисциплінарній, богословській і духовній спадщині.

Щодо обов’язків навчального характеру то вони виражаються, в першу чергу, у проповідуванні Слова Божого. Тому що «(…) єпископи є проповідниками віри, що приводять до Христа нових учнів, та справжні вчителі, тобто обдаровані властю Христовою, що проповідують порученому собі народові віру, для прийняття та примінення обичаїв, пояснюючи її в освітленні Святого Духа, виймаючи з скарбниці Об’явлення нове і старе, роблять її плідною та захоронюють чуйно своє стадо від помилок, що загрожують йому». Це завдання включає також організацію духовних вправ, тобто реколекцій для вірних, підтримку різних ініціятив зі сторони вірних єпархії, діла апостоляту. Крім того, єпархіальному Єпископу належить обов’язок огортати любов’ю неохрещених осіб і старатись, щоб вони змогли прийти до пізнання Христової науки. Єпархіяльний Єпископ є відповідальним за правильне катехитичне навчання, яке проводиться в його єпархії.

Закінчення

Переглянувши основні поняття і твердження про Єпископа, можемо підсумувати, що обрання на цей уряд в Церкві, а також служіння довіреній йому пастві потребують постійної допомоги Святого Духа. Наказ, даний Єпископам щодо провадження інших до Бога через виконання різних видів служіння в Церкві, знаходить свої богословські коріння в навчанні ІІ Ватиканського Собору. Власне в декреті про пастирський уряд Єпископів підкреслюється велике значення такого служіння, тому що походить воно від задумів самого Спасителя, який: «(…) дав апостолам та їх наслідникам доручення і власть, щоб навчали всі народи й освячували людей у правді, й пасли їх. Тому Єпископи, через Святого Духа, який був їм даний, стали правдивими й автентичними Вчителями віри, Архиєреями і Пастирями».

о. д-р. Андрій Танасійчук, доктор канонічного права, професор Папського Східного Інституту в Римі та Факультету Канонічного Права св. Пія X у Венеції