Свіжий номер

1(507)2025

Час ставати сильнішими

Стати автором

Ліліана Гентош

УГКЦ міжвоєнного періоду: питання вирішені й невирішені. Суспільно-релігійний аспект

27 жовтня 2015 року в приміщенні Українського католицького університету відбувся семінар за участі голови Патріархального товариства в США доктора Андрія Сороковського, на якому він поділився своїми міркуваннями стосовно досвіду Української Греко-Католицької Церкви у міжвоєнний період. Доктор Сороковський показав широку палітру тих питань, на які доводилось шукати відповіді греко-католицькій спільноті. Дискутантами виступили львівські історики Ліліана Гентош, відома дослідниця постаті та діяльності Митрополита Андрея Шептицького, та Олег Беген, дослідник мирянських рухів в УГКЦ довоєнного періоду та відносин між Церквою і націоналізмом.

д-р Андрій Сороковський, голова УПТ в США:

– У міжвоєнний період (1918 – 1939 рр. ) Українська Греко-Католицька Церква зіткнулася з низкою проблем. Деякі з них вона змогла вирішити, деякі потребували на це часу, а деякі залишаються відкритими донині.

Поруч із тріумфом українського руху і занепадом москвофільства в першій третині ХХ століття Церква осягнула українську ідентичність, незважаючи на своє неоднозначне ставлення до православ’я. Мабуть, нелегко було греко-католикам ідентифікуватися з антиуніятською козацькою традицією українського відродження. Нелегко було прийняти антикатолицькі вислови у віршах Тараса Шевченка. Але щоб стати справді українською, Церкві необхідно було відмежуватися від латинства та польських впливів.

З іншого боку, зближення із православ’ям мало свої небезпеки. Здавалося, що монополія на візантійсько-слов’янську спадщину належала Російській Церкві. Проте Церква зуміла вирішити цю проблему шляхом популяризації києво-візантійської традиції та більш екуменічної концепції Унії, базованої на ідеї Петра Могили та Йосифа Вельямина Рутського (річницю смерті якого відзначали в 1937 році). Підтвердженням тяглості києво-візантійської традиції було святкування 950-ліття Хрещення Руси-України в наступному 1938 році.

Нова ідентичність Греко-Католицької Церкви як української та києво-візантійської вимагала обрядової переорієнтації на східні традиції. Це стосувалося як літургії, так і інших релігійних практик і набоженств. Поряд із цим треба було відмежувати плекання візантійської традиції від зловісної спадщини галицького клерикального русофільства минулого століття. Процес гальмували окциденталісти на чолі зі Станиславівським владикою Григорієм Хомишином, які вважали, що візантійство доведе до схизми та занепаду Церкви.

Суперечка між орієнталістами та окциденталістами була вирішена на користь перших, принаймні в теорії. На практиці ж літургійні питання були вирішені щойно шляхом створення в 1938 році Папської літургійної комісії та публікації узгоджених літургійних текстів у Гроттаферраті в 1940-их роках. Щоправда, донині залишаються розбіжності в різних обрядових питаннях, наприклад, щодо клякання, вервиці, навіть filioque. Сам Митрополит Андрей не впроваджував раптових радикальних змін – його Літургікон від 1929 року зберіг деякі латинізми та filioque, а в своєму пастирському листі «Про обрядові справи» від 21 квітня 1931 року він критикував надмірний візантинізм. Так, наприклад, захищав збереження набоженств до Пресвятої Богородиці (Pospishil, «Sheptyts’kyi and Liturgical Reform», in Magocsi, «Morality and Reality», 1989).

У цей міжвоєнний період знову постала проблема календаря. Спроба єпископа Хомишина перейти на новий календар в 1916 році не увінчалася успіхом. Однак нова польська влада та польські єпископи підтримували такий перехід. У 1925-ому Конференція архиєреїв УГКЦ постановила: «Беручи під увагу настрій серед духовенства, інтелігенції й народу», реформа календаря була б «небезпечним експериментом». А в 1929 році на конференції владик трьох Церков (Вірменської, Української та Польської) Митрополит Шептицький знову відмовився від неї.

У 1920–30-их роках виглядало так, що з різних місіонерських, суспільно-економічних та духовних міркувань поступово творилося безженне духовенство. Нагода навернути православний світ, нібито відкрита революційними подіями 1917 – 1918 років, вимагала місіонерів, готових до самопожертви та не обтяжених родинами. Антиклерикальні настрої, викликані потребою утримання великих священичих сімей, теж спонукали до думки, що безженне духовенство зможе краще конкурувати з польським. Вже у жовтні 1918 року Митрополит Андрей схвалив резервацію половини місць у Львівській духовній семінарії для питомців, готових прийняти свячення в безженному стані, а 20 вересня наступного року конференція владик (Андрея, Григорія і Йосафата) постановила «всіх кандидатів стану духовного, приниманих від тепер на перший рік богословія», висвячувати «лишень в безженнім стані». Однак, як відомо, це рішення було впроваджене лише у Станиславівській єпархії (1920 р.) та в Перемиській (1925 р.). Хоча навіть там спротив частини питомців, духовенства та мирян був сильний. Після ліквідації Церкви в 1946-ому та переходу її в підпілля процес творення безженного духовенства припинився.

Наступне питання, питання націоналізму, було вирішене на теоретичному рівні. З одного боку, Церква не могла схвалити ідеологію, яка ставила націю понад усе, з іншого – не могла засуджувати патріотизм тих, що бажали творити незалежну, соборну Українську державу. Звісно, треба було засуджувати терористичні акти українців, як і репресії з боку польської влади. На конференції шістьох владик Галицької провінції 4 жовтня 1930 року в період жорстокої польської «пацифікації» Шептицький та інші владики згадали «нещастя, спричинене репресіями польської влади з нагоди саботажів і підпалів в краю, спричинених українською тайною організацією, а ще більше польськими провокаторами, комуністами і спекулянтами», і постановили «рішучо і енергійно осудити підпали, як і усі нелєгальности репресій і звірства карних експедицій». У 1932 році Митрополит видав пастирське послання до української молоді, нагадуючи, що навіть «найкраща ціль не освячує лихих засобів».

Проблемою націоналізму цікавився не лише Митрополит. У 1922-ому отець-доктор Гавриїл Костельник опублікував в журналі «Нива» статтю «Народна чи вселенська Церков?». Описавши національну ексклюзивність єврейського народу часів Христа, він аргументував, що сам Христос відділив релігію від національності та зробив її вселюдською. Костельник критикував національні та, зокрема, націоналістичні Церкви православного світу, засуджуючи їх філетизм. У Автокефальній Церкві в радянській Україні він вбачав протестантський вплив.

У 1927 році на сторінках «Нової зорі» відомий історик Церкви Микола Чубатий пов’язав національне відродження з духовним. Він критикував матеріалістичне поняття, що нібито національне відродження можна осягнути шляхом соціальної революції. Радше стверджував, що справжнє відродження має підставою моральне відновлення людини. Це не означає, що завданням Церкви та релігії є підтримка національних інтересів. Але релігія має підготовити людину для моральної дії та жертви. Відновлення людини уможливлює відродження нації. Перемога християнського ідеалізму в душах народу уможливить воскресіння України.

Однак на практиці проблема націоналізму не була вирішена, і напруженість між національним та релігійним залишилась донині. З нашої перспективи вплив націоналізму на релігію можна бачити як один аспект модерної секуляризації.

Питання адаптації католицького соціального вчення до умов Західної України було частково вирішене Митрополитом Шептицьким, зокрема, в його пастирських листах про соціальне питання (1904 р.), про українську державність (грудень 1941 р. ) і про милосердя (травень 1942 р.), а також в його промові 1931 року з нагоди 40-літнього ювілею енцикліки Папи Лева ХІІІ Rerum Novarum. В останньому документі Митрополит сказав: «Суспільне питання, соціальна проблема, чи радше проблема кризи і хвороби людської суспільності, зродилася на ґрунті капіталізму, панування машини в продукції і хаосу в цій продукції». Перед тими трьома «демонічними» силами робітник залишився беззахисним, «тим більше, що пануюча тоді ліберальна система до тих справ не мішалася, бо ліберальна теза в політичній економії вчила, що треба лишити повну свободу всім і що держава має боронити свободи кожної одиниці, навіть коштом свободи загалу». Тоді «відізвався голос великого Папи» (Лева ХІІІ) «в обороні робітників перед соціалізмом і перед капіталізмом, і перед хаотичною продукцією». Попри те що минуло вже 40 років, каже Шептицький, «ми найшли би там не одно, що можна би пристосувати також до нашого положення, розвинути чи доповнити».

Однак не було достатньо часу і можливостей, щоб застосувати це вчення на практиці. Хоча католицьке соціальне вчення критикує всі матеріалістичні філософії – соціалізм і комунізм, як і ліберальний капіталізм, сьогодні, коли над комунізмом переміг неоліберальний капіталізм, критика останнього рідко чується. Зокрема, ігнорується зв’язок між економічним, політичним та морально-культурним лібералізмом. Щоправда, з нагоди століття Rerum Novarum (1991 р.) святий Папа Іван Павло ІІ застерігав нас перед консумізмом (споживацтвом) та іншими небезпеками нестриманого модерного капіталізму (див. Centesimus Annus №42). А в енцикліці Laudato Si від травня 2015 року Папа Франциск демонстрував зв’язок між економікою, моральною поведінкою в суспільстві, станом навколишнього середовища та долею бідних. Залишається питання, однак, чи УГКЦ тепер зможе творити власне соціальне вчення, чи бодай варіант вселенського, чи це взагалі доцільно.

Якщо можна вважати фемінізм одним із видів лібералізму та модерності, не було б дивно, якби Українська Греко-Католицька Церква мала до нього певні застереження. Однак, як довела Марта Богачевська, український фемінізм міжвоєнного періоду був відмінний від європейського та американського («Білим по-білому», 1995 р.). Він був більш прагматичний, аніж теоретичний, і мав тенденцію підпорядковувати жіноче питання національному. Хоча одна феміністка вважала, що жінки повинні мати право стати священиками, у загальному між жіночим рухом і Церквою не було суттєвих конфліктів. Роль черниць в освіті та суспільній роботі, участь дружин священиків у парафіяльному житті показували певну спільність інтересів жінок і Церкви. Підтримка родини з боку зорганізованого жіноцтва хоча б із національних причин посилила їх згоду з Церквою. Такі відомі католики, як отець Степан Решетило, ЧСВВ, та мирянин-журналіст (колишній радикал) Осип Назарук, підтримували Український жіночий рух. Сьогодні, очевидно, коли в Україні існують різні варіанти фемінізму, і деякі з них радикальні, справа виглядає дещо інакше.

Нетривалі суперечки в українській Церкві про віру і розум (fides et ratio) у 1920-их роках були в кінцевому рахунку вирішені у папських документах. Критику з боку отця Гавриїла Костельника (1922–1923 рр.) і Осипа Назарука, в інших питаннях його палкого противника (1926 р.), позитивізму і матеріалізму в творах Івана Франка про релігію та Святе Письмо можна бачити як відгук антимодернізму святого Папи Пія Х в декреті Lamentabili та енциклиці Pascendi (1907 р.). Пій Х засудив «агностичний» підхід до біблійних текстів та біблійної історії. Він твердив, що науковець не може бути роздвоєний між вірою та наукою. Розв’язка знайшлася в неотомізмі, що наново злучив віру і філософію, релігію та раціоналізм, прихильником якого був ректор Львівської духовної академії отець Йосиф Сліпий (Aidan Nichols, OP, From Hermes to Benedict XVI: Faith and Reason in Modern Catholic Thought, 2009; Jaroslav Pelikan, Confessor between East and West, 1990, chapter 6). Підкресленням важливості схоластичної філософії святого Томи з Аквіно була енцикліка Папи Пія ХІ Studiorum Ducem (1923 р. ). Різні питання стосовно біблійної та історичної науки були вияснені в енцикліці Пія ХІІ Divino Afflante Spiritu (1943 р.) – схвалення історично-критичного методу; вживання оригінальних біблійних текстів; наукова свобода; заперечення конфлікту між науковою та Божою правдою. А в 1965 році Догматична конституція Другого Ватиканського Собору Dei Verbum підтвердила, що Святе Письмо, традиція Церкви, її вчення (Magisterium) нерозривно пов’язані (№10), а проте вчені повинні скористатися історичнокритичним методом (№12). Ширші питання віри та розуму були темою енцикліки святого Папи Івана Павла ІІ Fides et Ratio (1998 р.).

Як видно з вищенаведеного, часами наші проблеми мусили вирішувати інші. Обрядові проблеми, наприклад, ми самі не змогли остаточно вирішити. Щоправда, загальні моральні питання вирішуються на вселенському рівні найвищої церковної влади. Але, згідно з католицьким принципом субсидіарності, відповідальність вирішувати специфічні проблеми нашої Церкви лежить на нас.

Олег Беген:

– Я хотів би говорити про дві гострі проблеми того часу, з якими Церква стикалася щодень, – стосунки між націоналістами і Церквою. І тут цікавою є позиція Шептицького, який толерує світські громадянські скаутські товариства, яким іде назустріч, допомагає. І коли в Другій Речі Посполитій забороняють Пласт, він згуртовує молодь довкола Католицької Акції і надає рухові скаутських рис, намагається перетягнути з підпілля, з пластового середовища виховників у ці структури. І це було підпільною націоналістичною організацією (ОУН) розцінено як зазіхання на певну монополію на молодь. Шептицький з групою священиків сформулював ідею, яка називається «християнський націоналізм» і є альтернативою інтегрального націоналізму, так би мовити. Часто під поняттям «християнський націоналізм» розумівся патріотизм у його найкращому значенні. Сам він цього не формулював, але були священики з його оточення, які займалися питаннями поєднання католицизму, націоналізму, патріотизму, оскільки бажали висунути ідею, альтернативну інтегральному націоналізму. Вони, напевне, з Митрополитом це узгоджували. Їхнє гасло «Бог і Україна! », але ніколи «Україна понад усе! ».

Міжвоєнний період – це період панування ідеологій у Європі. В цьому контексті, правдоподібно, духовенство хотіло запропонувати галицькій молоді свою ідеологію (бо всі тоді мислили категоріями ідеологій) – націоналізм, наповнений християнськими принципами. Для цього навіть був унікальний клімат, бо якщо польська чи італійська Католицькі Акції виконували суто суспільні соціальні завдання, то в українських реаліях Католицька Акція дуже швидко підняла національний прапор – прапор боротьби за державність. Більшість її членів згодом влилися у лави УПА чи дивізії «Галичина».

В 1933 році Шептицький організовує з’їзд «Українська молодь – Христові», але йому протистоїть все те ж націоналістичне підпілля, яке заявляє, що будуть можливі теракти під час ходи учасників з’їзду у Львові. Вони закидають Митрополитові угодовство стосовно Польської держави, адже він теж погодився на включення Галичини до Другої Речі Посполитої. Проте він зі священиками, які приєдналися до Католицької Акції, якраз активно пропагує ідеї християнського націоналізму. І що цікаво, з одного боку, гостро критикує на сторінках «Мети» вбивство директора Академічної ґімназії І. Бабія, скоєне ОУНівцями, а з іншого – залучає Андрія Мельника до керівництва Католицькою Акцією Української Молоді (КАУМ), і Мельник успішно цим займається до вбивства Коновальця у Роттердамі (коли його обирають головою ОУН і він таємно залишає Львів та виїжджає за кордон).

Те, що Шептицький запрошує Андрія Мельника очолити КАУМ, це, можливо, спроба не допустити «малої громадянської війни» між націоналістичним підпіллям і КАУМом, яка хоч і була дещо аморфною організацією, та все ж наймасовішою – мала близько 30 тисяч членів тільки на Львівщині. Мельник мав би пом’якшувати цей конфлікт. Це перше питання.

Друге питання – непорозуміння в середині галицького єпископату, зокрема між Хомишином і Шептицьким. Все почалося з обрядових речей, але далі переросло в протистояння організаційне. Коли Шептицький засновує у Львові Інститут Католицької Акції, владика Хомишин на таке не погоджується і таку саму структуру засновує в Станиславові. Це була Католицька Акція товариство «Скала». Хомишин був великим патріотом, але його погляди на вирішення українських проблем у Речі Посполитій відрізнялися від поглядів Шептицького. Це протистояння розширювалося дискусіями на шпальтах «Мети» з одного боку і «Нової Зорі» з іншого, за яким громада стежила. Але радянська окупація досить швидко всіх «примирила» в казематах і таборах ГУЛАГу…

Ліліана Гентош:

– Міжвоєнний період в житті Церкви був найважчим. І не через те, що тут були якісь особливі умови, як під час Другої світової війни (у час війни було досить чітко зрозуміло, які є сили, які позиції, на чому вони стоять). У міжвоєнний період проводові Церкви було складно і забирало багато часу, щоб зрозуміти ситуацію. Найкращі і найпрозорливіші філософи і політики цього часу помилялися у своїх судженнях. Це був час становлення двох ідеологічних течій, які здавалися противниками, а виявилися союзниками. Зрозуміти, що відбувалося в суспільстві, що відбувалося в політиці, зрозуміти, яким шляхом йде людство, було дуже складно. Для Митрополита і для його оточення це був дійсно винятковий час, і ми бачимо, що було чимало проблем, які не були вирішені. Це, на мою думку, не через те, що провід Церкви не міг дати з ними ради, а через винятковість контекстів та обставин.

Банальна проблема календаря… Насправді на Митрополита і Церкву в цьому питанні був тиск з боку польського уряду, і він розумів, що якщо проведе реформу календаря, це буде сприйняте як поступка урядові. Для Шептицького то було питання концептуальності: діяти на вимогу світських влад. З іншого боку – спротив населення, яке сприйме цей крок як спробу ополячення. Проблема не надто складна, але викликала велике збурення.

Літургійна реформа і лавина поділів у Церкві на візантиністів, латиністів і так далі… Для Митрополита Андрея ця ситуація і дискусії, пов’язані з нею, мали глибоке значення. Ми маємо буквально два документи, скеровані в Римську курію, у яких він чітко висловлюється, що бачить латиністів на чолі з єпископом Григорієм Хомишином як представників традиціоналізму. І він характеризує цей традиціоналізм через закритість, нетолерантність та агресивність до тих, що не поділяють думки традиціоналістів. Це тип католицизму, який відкидає національні традиції, народні традиції, відкидає східну обрядовість. Шептицький поділяє думку Папи Бенедикта XV, який засудив такий нестримний традиціоналізм. На цих прикладах видно, що Митрополит займає чіткі позиції. Він, не дивлячись ні на що, чітко знав, якою хоче бачити свою Церкву, писав про те, що буде для неї погибеллю, а що спасінням. Він бачив вирішення проблем, але не міг цього здійснити.

Варто згадати й про те, що Церква у міжвоєнний час діяла в правовому полі Польської держави, і відносини між державою та Церквою були регульовані Конкордатом 1925 року. Це складний документ, який довго готували. На початковому етапі всі єпископи були усунені від дискусій щодо цього документа і поінформовані про статті Конкордату щойно в останній момент. Перше, що в цьому документі стосувалося Греко-Католицької Церкви, це її обмеження трьома єпархіями. Друге – майновий момент, за якого Церква мала б втратити більшість своїх земель. А на той час Греко-Католицька Церква була найбагатшою українською інституцією і взагалі найбагатшою церковною інституцією в межах Польської держави. Тож найбільше постраждала від Конкордату. Навколо цієї майнової статті точилася затята боротьба. На останньому етапі опрацювання Конкордату Римська курія залучила Митрополита таємним радником щодо цього питання, оскільки представники держави не могли дійти консенсусу. Завдяки йому було прийнято, що Церква може сама на ринку продавати надлишки землі. Це врятувало Церкву в 20 – 30-ті роки. Шептицький наполягав на ринковому продажу, жодних державних облігацій – лише ринкова ціна! Завдяки цьому вижили більшість українських національних і культурних інституцій. Це була велика перемога Митрополита в міжвоєнний час.

Багато проблем міжвоєнного часу не були вирішені, але все ж був заданий напрямок їх вирішення, і це значне досягнення.

Митрополит не формулював термін «християнський націоналізм». А от термін «християнський патріотизм» був у виступах, у публікаціях в «Меті», проте не в пастирських посланнях. Щоправда, Шептицький не заперечував його вживання. Єдиний факт, який доводить його ставлення до того, що ми називаємо «християнський націоналізм», є скерування КАУМ «Орли», очолюваної Андрієм Мельником. Там були конфлікти на межі розпаду організації, які особисто вирішував Митрополит Андрей. В усіх важких ситуаціях Мельник радився із Шептицьким і діяв на його пораду. Конфлікти, власне, виникали на ґрунті того, що розуміння націоналізму одними членами було наближене до інтегрального націоналізму, а іншими – до християнського.

Погляди Митрополита могли бути щодо питання християнського націоналізму одними, а наміри іншими. Саме наміром було протиставити щось радикальному націоналізмові, пошук альтернативи. Це був винятковий час, тому дати чіткі окреслення і відповіді досить складно.

Інша річ, коли отець крилошанин Блозовський підтримав створення Фронту національної єдності і вступив до ініціативної групи зі створення цієї партійної організації, яка існувала все-таки на засадах інтегрального націоналізму, то Митрополит дав розпорядження розпочати проти нього канонічний суд. Отця було позбавлено посад. Шептицький чітко показав, що священик може робити, а чого не може, під чим може підписуватися, а під чим не може.

Так само було зі спробами деяких членів КАУМ «Орли» засуджувати дії єпископа-помічника Івана Бучка, які видавалися їм угодовськими, але їх швидко поставили на місце.

Митрополит був харизматичний, духовний, але й умілий керівник, людина, яка могла діяти прагматично, навіть деколи різко.

Як будувати (сучасну) рідну хату?

Українське державобудування у світлі пастирського послання Митрополита Шептицького «Наша державність. Як будувати рідну хату»: історичний контекст та сьогодення.

Пастирське послання «Наша державність. Як будувати рідну хату» було написане Митрополитом Шептицьким в грудні 1941 року. Основна його тема – перспективи української державності та проблеми українського державного і національного будівництва. В першій частині цієї праці автор визначає засади політичного устрою та функціонування державної влади. Дуже важливими є роздуми Митрополита про переваги демократичного устрою та про те, яким має бути ідеальний демократичний устрій. На його думку, демократія як утілення природного права народу повинна будуватися на християнських засадах любові до ближнього та на розумінні здійснення владних функцій як служіння на благо всього суспільства. Андрей Шептицький зазначає, що демократія і широка участь народу у виконавчій владі не може служити реалізації фальшивих цілей та ідеалів, під якими він розумів соціалізм і не тільки…

Важливо наголосити, що всі роздуми Митрополита про політичний устрій, джерело влади та про засадничу важливість християнського підґрунтя суспільно-політичного життя є наслідком його власного глибокого вивчення багатьох суспільних, історичних, політичних та економічних проблем і явищ, наслідком здобутого ним досвіду проживання в різних за типом політичної організації державних утвореннях. За багатьма реченнями, уступами тексту цього пастирського послання стоять дуже складні інтелектуальні пошуки, власні пережиття Митрополита і досвід попередніх років. Деякі думки в непрямий спосіб стосуються саме питання функціонування національної/ багатонаціональної держави та національної/релігійної толеранції. Загалом знання такого ширшого історичного контексту постання конкретних уступів пастирського послання може допомогти краще зрозуміти як глибину думок Андрея Шептицького, так і зазначення актуальності його спадщини сьогодні.

Деякі слова Митрополита мають відношення до характеристики негативних сторін функціонування держави – чи то національної, чи то багатонаціональної. У першому розділі послання Шептицький двічі порушує тезу про негативні сторони етатизму (посилене втручання держави в економічне і політичне життя країни ред.) або, як він каже, «державного тоталізму», характеризуючи цей тип політичної організації влади як такий, що виник на противагу крайньому лібералізму. Митрополит почав уживати цей термін стосовно Польської держави в 1930 році через сумнозвісну пацифікацію. Хоча й раніше давав вичерпні характеристики негативним сторонам польського політикуму, особливо в контексті дуже агресивної політики стосовно національних меншин та активного втручання уряду в питання життєдіяльності Католицької Церкви, особливо Греко-Католицької. Щодо останнього, то польський католицький єпископат під певним тиском узгоджував більшість своїх кроків у справі місійної праці серед православних українців, білорусів Польщі з основними напрямними національної політики правлячої польської еліти, детально інформував уряд про дискусії та рішення стосовно вибору методів і шляхів місійної праці, зокрема, допускав присутність міністра віровизнань та народної освіти С. Грабського на єпископських конференціях. Митрополит активно протестував проти такого втручання держави у справи Церкви. Він добре розумів, що Апостольський Престол усунув його особисто та його Церкву від діяльності серед православних українців Волині, Холмщини, Підляшшя в основному з огляду на тиск польського уряду. Слова Шептицького про неприпустимість надмірного втручання держави у життя суспільства не втратили актуальності й нині, адже багато українських громадян мали негативний досвід проживання в країні крайнього етатизму – СРСР. Тому переборення своєрідного «пієтету» до держави, її офіційних представників, вироблення в суспільстві засобів регулювання державних прерогатив є дуже важливим.

Андрей Шептицький мав послідовні переконання щодо ролі й права держави стосовно Церкви, при цьому політичний устрій не мав тут значення. В згаданому пастирському посланні Митрополит чітко формулює засади відносин Церкви та держави: “У цій цивільній толеранції супроти всіх вірувань і культів влада не має входити у внутрішній зміст тих вірувань, не апробує їх, а тільки запевнює громадянам у практиці цивільну свободу. Христовій Церкві, основаній самим Богом Ісусом Христом, влада зобов’язана запевнювати повну свободу виконання її Божого післанництва і проповідання слова Божого Об’явлення”. Для Андрея Шептицького це було важливе переконання, якому він слідував ще з перших років свого перебування на архиєпископській катедрі. Він завжди намагався зберігати незалежність своїх дій та рішень від світських чинників, через що мав незначні, але часті конфлікти з австроугорським імператорським урядом. Його послідовність в критичному ставленні до російського царату призвела до тривалого ув’язнення. В міжвоєнній Польщі Шептицький різними способами відстоюватиме незалежність діяльності своєї Церкви, інколи спираючись на підтримку Апостольської Столиці. Зіткнення з тоталітарним атеїстичним режимом ще більше укріпило його в думці, що Церква повинна мати право цілком незалежно від світської влади вирішувати питання внутрішнього життя та душпастирства. Теза про право Церкви на незалежність від світських органів влади та про гарантії державних чинників цієї незалежності є актуальною і в наш час, тільки набуває іншого значення. Сьогодні йдеться радше не про пряме втручання світської влади, а про намагання втягнути церковні інституції в політичні чи моральні дискусії виключно із секулярної точки зору або ж використати Церкву в політичній боротьбі конкретних партій чи партійних груп.

Андрей Шептицький мав досвід проживання в державах різного політичного устрою – в конституційній монархії Габсбургів, в демократичній, але з ознаками авторитаризму Польщі, в тоталітарних Радянському Союзі та фашистській Німеччині. Кожна з цих держав мала ще ту особливість, що була багатонаціональною. В пастирському посланні є дуже важлива фраза, що стосується саме багатонаціональної держави як такої. Митрополит звертає нашу увагу на те, що “коли олігархія спирається на одну партію або на один народ, спокуса надуживати власти для гноблення іншої партії чи національностей є більша. Чесноти громадян, що беруть участь у власті, мусять бути тим більші, чим більше партійність та національний шовінізм засліплюють чоловіка супроти прав противників”.

Що ж спонукало Шептицького саме до такої думки, до такого формулювання? Ця фраза, дуже ймовірно, має відношення до міжвоєнної Польщі, до її політичної еліти, котра розправлялася в рішучий спосіб з політичними опонентами – приміром, ув’язнила в Березі Картузькій політичних опонентів Пілсудського з центролівиці. Але ще більшою мірою на слова Митрополита вплинула національна політика міжвоєнної Польщі супроти української, білоруської та німецької меншин, яку характеризували плани, проекти агресивної асиміляції української і білоруської меншин та в основному витіснення німецької. Митрополит дуже скоро зрозумів усю небезпечність такої політичної лінії. Ще 1924 року в листі до Апостольського нунція у Варшаві Л. Лаурі він предметно критикує політику ендецького уряду, зокрема дії міністра С. Грабського стосовно української меншини в Польщі, вважаючи, що в даному випадку одна партія накидає своє шовіністичне бачення цілій державі, цілому польському суспільству. З політикою польської народної демократії Митрополит Андрей спершу пов’язував урядові заходи знищення культурного, політичного та суспільного життя своєї української пастви. Певний час мав надії на те, що в середовищі Юзефа Пілсудського є інші думки, ідеї стосовно української меншини. Однак невдовзі ганебна пацифікація української цивільного населення польськими військовими поклала край намірам Митрополита відігравати роль посередника українсько-польського порозуміння, залишивши глибоке переконання в шкідливості надмірного зосередження влади в руках однієї людини. На думку Галицького митрополита, і ендецькі уряди, і провід Пісудського діяли в інтересах польської нації та часто в інтересах власної партійної групи. Тому така заангажованість, короткозорість правлячої еліти не сприяли ні нормальному функціонуванню українців у Польській державі, ні досягненню українсько-польського порозуміння в Польщі. Цитовані вище слова Шептицького співвідносяться з нашим сьогоденням в тому сенсі, що державне будівництво в державі, де живуть різні національності та співіснують різні за ідеологічними і соціальними ознаками партії, ставлять особливі вимоги до політичних та суспільних лідерів. Власне відсутність глибокого розуміння значення нематеріальних цінностей, ваги переконань, моральних якостей особистості та моральних принципів і критеріїв призвели до того, що українське суспільство переживає дуже серйозну кризу – деморалізація владних еліт привела його до глибокого розчарування, зневіри. Всі проблеми становлення держави Україна з її багатонаціональністю, полікультурністю, із серйозним тягарем радянської спадщини можна пояснити відсутністю моральних цінностей або чеснот, як каже Митрополит, як у тих, кого обирають, так і в тих, хто обирає. А для задовільного співжиття і взаємного розвитку різних національностей в Україні відсутність високоморального, високоосвіченого керівництва стає серйозною проблемою.

Чи можемо знайти якусь підказку, здатну допомогти консолідації народу України, перебороти нашу роз’єднаність? Думаю, тут варто повернуся до роздумів Шептицького про національну єдність, про те, що нас робить, попри все, одним народом. Так, на думку Митрополита, мова має дуже велике значення в процесі постання національної єдності. Шептицький увесь час був великим поборником україномовної освіти та розширення поля функціонування української мови. Не всі знають і те, що саме Митрополит Андрей розпочав у 1924 році активну протидію законодавству міністра С. Грабського, котре обмежувало функціонування української мови в Польщі та завдало серйозного удару українському шкільництву. Шептицький дав розпорядження всім греко-католицьким священикам роз’яснювати парафіянам, як, використовуючи чинне законодавство, домагатися відкриття україномовних класів для своїх дітей. А Львівська архиєпархія до 1939 року вела судові процеси за право робити в Польщі метричні записи українською. Говорячи про значення мови, Митрополит стверджує, що національна єдність базується ще й на “стихійній, мало свідомій волі всіх одиниць злучитися в одну організацію. Така воля є доказом тих різних прикмет чи характерів народу, які інстинктовно пхають його до хотіння бути одним”. Шептицький має на увазі те, що не тільки видимі ознаки об’єднують людей в одну націю, як-от територія, мова, спільне етнічне походження, а існують інші поняття з духовної царини, ідейної. Тут можна побачити, що думка Шептицького перегукується з працею Е. Ренана “Що таке нація? ” (1882 р.), у якій автор каже просто: “нація – це душа” або ж “воля, бажання людей жити разом і творити значні якісь великі важливі речі разом”. Ренанові ідеї вплинули на багатьох сучасних дослідників, у тому числі й на Б. Андерсона, який у 1983 році висунув тезу про “націю як уявлювану спільноту”. Митрополитові погляди на національну консолідацію досить сучасні, можуть допомогти зрозуміти наші перспективи сьогодні. Тобто нині слова Шептицького означають перш за все те, що для національного об’єднання українців великої ваги набувають саме нематеріальні вартості – спільні моральні цінності, спільна воля до побудови майбутнього, спільні ідеали, що переступають колишні поділи й непорозуміння.

Ліліана Гентош – історик, науковий працівник Інституту історичних досліджень Львівського національного університету ім. І. Франка, фахівець з історії Католицької Церкви в Україні, авторка монографії «Ватикан і виклики модерности. Східноевропейська політика папи Бенедикта XV та українсько-польський конфлікт у Галичині (1914 – 1923 рр. )» (Львів, 2006).

Фінансово-економічна діяльність митрополита Андрея

Митрополит Шептицький упродовж усього свого життя дотримувався думки, що роль Церкви в житті спільноти повинна бути різнобічною і відповідати змінним потребам суспільства. В деяких аспектах його погляди на завдання Церкви в сучасному йому світі перегукувалися з модерністськими ідеями, що активно циркулювали і дискутувалися у середовищі католицького духовенства Західної Європи та США. Позиція та методи діяльності Митрополита були зумовлені спеціальними умовами його душпастирської місії. Його паства була однією з найбідніших і соціально відсталих у католицькій Європі. Складні суспільні та, зрештою, й політичні умови спонукали Шептицького широко та креативно дивитися на свої душпастирські завдання. Очоливши таку складну архиєпархію, Митрополит Андрей одразу почав відігравати важливу роль у різних сферах життя, особливо в освітній та культурній.

Джерелом засобів для допомогової та меценатської діяльності стала фінансово-економічна активність Митрополита. Засадничо вся фінансово-економічна діяльність Шептицького мала харитативну спрямованість; прибутки перерозподілялись на благочинні цілі, на різні допомогові акції. Митрополит дбав про те, щоб його економічні проекти ставали поштовхом до якісних змін, до реформування українського суспільства. І, що не менш важливо, економічні ініціативи митрополита мали на меті запропонувати високі моральні стандарти ведення бізнесу та відповідальності перед спільнотою.

На початок ХХ ст. фактично не існувало українського бізнесу, а присутність українського фінансового капіталу була мінімальною. Українське суспільство було аграрним, міська верства – малочисельною, а її участь у торгівлі й підприємництві – вкрай обмежена.

У той час, коли монах Андрей Шептицький обійняв єпископську катедру в Станіславові, він показав достатньо глибоке розуміння проблем українського/русинського суспільства, в тому числі в економічній царині. У своєму пастирському листі від 2 серпня 1899 р. як єпископ Станіславівський він накреслив напрямні, які мали б вивести руську/українську спільноту на шлях розвитку й процвітання. Він наголошує на відсутності українського підприємництва та торгівлі й на негативних наслідках панування чужинського капіталу: «нехай будучі покоління возьмуть в свої руки торговлю і промисл, бо слабою завсігди є суспільність, що свого промислу не має; убогою суспільність, в котрій торгують чужинці». Водночас митрополит акцентував на необхідності суворого дотримання християнських моральних імперативів у підприємницькій діяльності та піклуванні про добробут всієї громади, бо «лиш та суспільність багата і сильна, в котрій всі, або майже всі, відповідно до свого положення, суть заможні». Шептицький також закликав до ощадливості й розумного провадження господарства, а водночас до щедрих пожертв на добрі громадські цілі. Сам молодий єпископ був у тому найкращим прикладом. Винесений із родинного дому підхід до продуманого й ощадливого витрачання коштів найкраще видно за його розрахунковими книгами – книгу прибутків і видатків він, навіть будучи єпископом та архиєпископом, уважно вів сам.

Ставши Галицьким митрополитом, Шептицький відразу взявся за господарювання маєтностями архиєпархії. Він залучив до адміністрації маєтностей митрополії о. Тита Войнаровського, д-ра Тадея Соловія, свого брата Казимира (Климентія) Шептицького й, трохи пізніше, о. Василя Лициняка. Розумне і зважене керівництво доволі швидко перетворило архиєпархіяльні маєтки на прибуткові. Напередодні Першої світової війни вони щорічно давали прибутку близько півмільйона австрійських корон. Отримані доходи митрополія не просто витрачала на загальногромадські цілі, як-от заснування Національного музею чи Народної лічниці, а й активно вкладала у проекти, які могли б дати вищі прибутки або гарантували швидший оборот капіталу.

Важливе місце у фінансово-економічній діяльності митрополита займали операції з нерухомістю. Нерухоме майно, скажімо, земельні ділянки або земельні ділянки зі спорудами, розглядалися як об’єкт вкладення капіталу. Нерухоме майно, придбане за кошти Церкви, служило різним цілям – як на потреби самої Церкви та її структур, так і на різні благочинні цілі, приміром, на підтримку української освіти й культури. Митрополит як меценат часто дарував різним українським організаціям саме нерухомість. Іноді ділянки купували без конкретного плану їх подальшого використання, а з метою вкладення вільних коштів. Також із метою побудови чиншових будинків було придбано велику земельну ділянку, прилеглу до австрійських військових укріплень – Цитаделі у Львові. Через воєнні лихоліття цей проект не вдалося втілити. У будинках на вулиці Вороновського, яких не вдалося реконструювати і розбудувати, після закінчення Першої світової війни замешкали багато емігрантів зі Східної України, в т. ч. проф. Іван Огієнко, художник Павло Ковжун, Людвик Седлецький.

Нерухомість Церкви часто використовували українські організації. Наприклад, українська кооперативна спілка «Маслосоюз» отримала від митрополита в 1932 р. приміщення для своєї нової молочарні в одному з будинків на вул. Городоцькій. Загалом, митрополит Шептицький найчастіше купував нерухомість для конкретної мети, як-от для приміщення Національного музею.

Однак найбільша за розміром вкладених коштів Митрополитова трансакція з нерухомістю мала релігійне підґрунтя. Йдеться про придбання 1 130 моргів або 1 578 акрів землі у с. Зарваниці, яке було знаним на Галичині місцем прощ до чудотворної ікони Матері Божої. Митрополит планував саме тут спорудити величавий храм для цієї ікони, а також хотів заснувати різні церковні й прицерковні заклади. Пізніше частину земельної власності він передав монахам-студитам для монастиря й торгово-ремісничої школи. Ще одна велика земельна ділянка – частина нерухомості, придбаної у 1913 р. в с. Зарваниці, – перейшла для забезпечення архиєпархіального сиротинця.

Присутність митрополита Шептицького у банківській сфері Галичини була важливою і значною. Прибутки від архиєпархіяльної власності та інші кошти, які перебували у розпорядженні митрополита, лежали на рахунках різних банківських установ, переважно галицьких. Митрополит намагався більшість фінансово-економічних проектів здійснювати через галицькі банківські установи, які були акціонерними товариствами, де акціонерами були переважно українці. Наприклад, найстарішою українською фінансовою установою, 96% акціонерів якої були українцями (станом на 1917 р.), було Товариство взаємних забезпечень і взаємного кредитування «Дністер». Митрополит Шептицький та всі греко-католицькі єпископи й парохи страхували церковну власність тільки в «Дністрі». Шептицький став почесним пре‑ зидентом Товариства «Дністер», а також одним із найбільших акціонерів. Митрополит підтримав створення української страхової компанії «Карпатія», яка займалася переважно страхуванням життя українців. Митрополит також заснував Сільськогосподарський гіпотечний банк, ставши головним інвестором та вклавши у нього 1 мільйон корон.

Найкращим прикладом діяльності митрополита в банківській сфері є Земельний гіпотечний банк у Львові, заснований у 1908 р. Митрополит викупив 1000 акцій нового банку, тобто володів керівним пакетом акцій. Митрополит був членом Надзірної ради Земельного банку, який став найбільшою фінансовою установою українців Галичини. Він вважав справою першочергової ваги, щоб українська спільнота Галичини мала власну банківську установу, яка могла б сприяти зростанню економічної активності українців. Особливо Шептицький був зацікавлений у тому, щоб обидва засновані ним банки кредитували на вигідних умовах селян.

Митрополит Шептицький був потужним промотором українського кооперативного руху. Він неодноразово у своїх пастирських листах і звертаннях до вірних та кліру наголошував на потребі розвитку власного кооперативного руху, а також на активній підтримці греко-католицьким кліром цих процесів. Посвячуючи 3 червня 1934 р. прапор української кооперації, митрополит так сформулював своє бачення її ролі: «На кооперації в переважній частині спирається добробут народу. Через кооперацію, через організацію, через скупчування наших сил, через порядок і єдність ми вдесятеро множимо наші економічні сили, наш добуток». Митрополит фінансово підтримував діяльність найбільших українських кооперативних спілок – «Центросоюзу» та «Маслосоюзу», Краєвого пекарського кооперативу «Хлібосоюз». Покровительство митрополита українському бізнесові, особливо кооперативному рухові, мало на меті запровадити й активізувати серед українців такі форми бізнесової активності, що найкраще могли б відповідати соціальному профілю української громади.

Відсутність власного великого капіталу та підприємництва робили розвиток саме таких форм економічного господарювання найбільш доцільними і сприяли емансипації всієї спільноти. Митрополит намагався прищепити високі моральні засади ведення бізнесу і відчуття співпереживання за долю всієї громади. Він як покровитель Товариства українських ремісників, промисловців і торговців «Зоря» підтримав створення секції опіки над молоддю, значну роль в організації ремісничої молоді мало б відігравати виховання на християнських засадах. На прохання митрополита, «Маслосоюз» на спеціальні купони «бльочки», які розподіляв митрополичий секретаріат, видавав молоко малозабезпеченим мешканцям міста. У свою чергу, кредитно-банківські спілки провадили свою харитативну діяльність, і за прикладом митрополита підтримували українських митців, освітні та наукові організації, здібне студентство. Як бачимо, митрополича фінансово-економічна діяльність мала і виховну ціль – виплекати в українській спільноті солідарність та відчуття громадянського обов’язку. Відсутність великого українського бізнесу фактично підштовхнула митрополита до започаткування кількох дуже серйозних ділових проектів. Кошти для заснування підприємств походили із доходів від адміністрування архиєпархіяльної власності, особливо лісів, та оренди нерухомості й землі. Митрополит мав у своєму розпорядженні власні кошти. Ставши монахом, він відмовився від особистої власності, прийнявши обітницю бідності. Однак, як кожен католицький архиєпископ та єпископ, він отримував від уряду чималу щорічну квоту на власні потреби та на утримання канцелярії.

У 1912 р. митрополит Шептицький запросив австрійських і французьких експертів для дослідження можливості промислового видобутку нафти у с. Перегінсько. Проте, розпочати промисловий видобуток нафти вдалося щойно після Першої світової війни, коли у 1920-х роках митрополит став співзасновником нафтової акційної спілки «Унія». У 1933-1934 рр. на додачу до раніше експлуатованого родовища «Митрополія» було розпочато експлуатацію родовищ «Сарматія ІІІ» та «Сарматія V» (коло с. Ріпне).

Митрополит був також співвласником акційної спілки з видобутку нафти «Радова», яка була чималенькою, бо нараховувала 128 точок видобутку. Участь митрополита в такому бізнесі, як нафтовий, можна пояснити намаганням започаткувати український великий бізнес і спробувати взяти участь у експлуатації природних багатств Галичини. Митрополит вчинив ще кілька спроб започаткувати чималі українські ділові проекти. Він вирішив заінвестувати значні кошти у розвиток підприємства відомого українського архітектора й дизайнера Івана Левинського. Андрей Шептицький фінансово забезпечив реалізацію сміливого проекту – створення індустріального виробництва художнього скла, порцеляни, кахлів. Він думав створити декілька фабрик, які б дали роботу багатьом українцям Галичини. То була велика інвестиція – митрополит придбав на вул. Личаківській неподалік Кайзервальду так звану Пісківню – земельну ділянку площею 20 моргів, де була відповідна сировина для виробництва скла. Митрополит також організував консультації австрійських виробників скла й порцеляни, які б мали допомогти у розвитку цього бізнесу в Галичині. Однак, через війну і повоєнне лихоліття фабричне виробництво порцеляни розвинути не вдалося, хоча гута художнього скла, започаткована митрополитом Шептицьким, проіснувала донедавна, виплекавши не одне покоління митців.

Митрополит намагався розбудовувати український бізнес і в умовах незалежної польської держави. Після Першої світової війни він надавав значну підтримку кондитерській фірмі «Фортуна Нова», яку організувала та якою керувала Климентина Авдикович. Митрополит вирішив підтримати цю пані, котра спершу створила в Перемишлі невелике підприємство для виробництва цукерок. Приклад «Фортуни Нової» демонструє готовність митрополита інвестувати у різні ділянки промисловості й, що найважливіше, відсутність у нього гендерних і релігійно-національних упереджень. Багато з його сучасників критикували митрополита за вкладання значних коштів у бізнес, який провадила жінка. Та попри складні перипетії з рентабельністю підприємства, Климентина Авдикович була вдячна особисто митрополитові за «батьківську опіку» над нею, «першою українською жінкою», яка відгукнулася на заклик «творім український промисл».

Додаткові прибутки із вкладення коштів у різні промислові проекти чи нерухомість давали засоби, які ми‑ трополит використовував для своїх численних харитативних заходів. Митрополит був найбільшим благодійником галицьких українських сиріт. Тільки після Першої світової війни митрополит одразу витратив понад 500 тис. американських доларів для допомоги військовим сиротам. І до війни, і після війни він дбав про те, щоб забезпечити фінансову основу для існування сиротинців. Зазвичай купував і дарував сиротинцям землю або нерухомість для подальшого їх утримання. У 1917 р. митрополит купив великий маєток у с. Посіч Майдан, кошти з експлуатації якого мали йти на допомогу дітям, осиротілим внаслідок війни. У цьому ж році він придбав будинок для проживання у Львові 120 дівчат-сиріт, які навчалися у гімназії. Ба більше, митрополит дбав також про освіту та фахове навчання сиріт. Частина землі, купленої у Зарваниці й призначеної для утримання сиротинця, з часом стала сільськогосподарською школою, а в Милованому було відкрито торгову школу, яка, щоправда, працювала недовго.

Поширюючи ідеї митрополита, отці-студити заснували кілька професійно-технічних шкіл серед гуцулів. Взагалі, Андрей Шептицький вважав дуже важливим розвинути в Галичині інституції фахового навчання, де молодь могла б отримати відповідні знання та навички конкретного фаху, ремесла. Таким чином митрополит намагався вплинути на зміну соціальної структури української громади в бік зростання частки міського населення. Поширення навчання конкретного фаху чи ремесла мало на меті зняти соціальну й економічну напругу серед селянства, пов’язану із малоземеллям та нерентабельністю сільського господарства у деяких районах (наприклад, у горах).

Розбудовуючи українську промисловість і бізнес, Шептицький намагався свідомо (а іноді й несвідомо) прискорювати модернізаційні процеси в економічній і соціальній площині для того, щоб подолати відсталість українського суспільства Галичини. Харитативні заходи митрополита, на які була переорієнтована левова частка прибутків від різних фінансових і промислових проектів, часто мали на меті не просто допомогти в конкретну важку хвилину, а зробити об’єкт допомоги самодостатнім у майбутньому. Так само дуже часто у своїх допомогових акціях митрополит надавав перевагу тим, які мають загальногромадську вагу та спрямовані у майбуття. З тієї точки зору, він охочіше і в більшому обсязі підтримував будівництво, становлення закладів освіти, ніж спорудження церков. То був закид, який йому чинили сучасники. У 1920-30-х роках вищезгаданий закид багатьом видавався слушним, особливо на тлі спорудження десятків нових церковних будівель під патронатом львівських римо-католицьких архиєпископів Юзефа Більчевського і Болеслава Твардовського. Митрополит Шептицький мав задум збудувати на вул. Личаківській у Львові, неподалік від церкви Матері Божої Остробрамської, великий сучасний шпиталь зі всіма можливими відділеннями та найновішим устаткуванням. Шпиталь його мрії мав за рівнем перевищувати всі наявні не тільки в Польщі, а й у Центрально-Східній Європі. Концепція була дуже цікава: по-перше, митрополит наполягав, щоб «лікарня була відкрита для хворих усіх національностей та всіх віросповідань»; по-друге, він бажав, щоб побудову лікарні у Львові підтримала Апостольська столиця як взірцевий харитативний проект католицької Церкви, приклад її модерного підходу до проблем тогочасного світу. Збирати необхідні великі кошти для побудови шпиталю планувалося різними способами. Андрей Шептицький та його радники задумали випустити облігації-бони із невеликим відсотком річного прибутку, до розповсюдження яких серед громади залучити молодь, що, в свою чергу, як зазначалося на нараді в митрополита, мало б і виховний ефект. Першу значну квоту на побудову лікарні вирішили отримати як банківську позику. До збору коштів також сподівалися залучити різні католицькі організації Західної Європи.

Великий і коштовний проект потребував чималих зусиль. Митрополит уповноважив координувати проект побудови лікарні голландського юриста Яна ван Хенгеля. Голландський радник, так само, як і Андрей Шептицький, вважав, що для успіху починання слід отримати підтримку Апостольської столиці. Для цього він спочатку сам зустрівся із монсеньйором Чіконьяні, асесором конгрегації для Східної Церкви. Відтак митрополит особисто звернувся у питанні спорудження лікарні до Східної Конгрегації Римської курії. Однак, монсеньйор Чіконьяні не вважав за можливе надати подібного листа. Ван Хенгелю вдалося знайти банк, який погодився стати гарантом позики під облігації. Банк запропонував митрополитові надати майно під заставу, але не брав до уваги можливу заставу нерухомості в Польщі. Тоді Андрей Шептицький запропонував під заставу земельну власність у Чехословаччині. На заваді реалізації проекту стало погіршення світової економічної ситуації. Але митрополит не хотів так легко відмовитися від своєї ідеї й намагався таки знайти необхідні для побудови шпиталю кошти. Він уповноважив ван Хенгеля продати велику земельну нерухомість у Німеччині – на о. Сілт.

Андрей Шептицький шукав також інші доволі незвичні способи швидкого отримання значних сум, потрібних йому для харитативної діяльності. У тому ж 1929 р. митрополит вклав гроші (4 тис. ам. дол.) у спілку «Perridon’s Kolenhandel», яка мала провадити розвідку та видобуток золота на о. Суматра. 6 березня 1930 р. він доручив цій фірмі звернутися від його імені до уряду Нідерландів із проханням дозволити пошук золота на вказаних потенційно золотоносних ділянках на о. Суматра. А позаяк задуманого шпиталю так і не спорудили, то, очевидно, що із Суматри митрополитові не вдалося отримати очікуваних прибутків. Шпиталь «Народна лічниця» постав у Львові у 1938 р., але не зовсім такий, як вимріяв раніше Андрей Шептицький. Загалом побудову великого сучасного шпиталю у Львові не вдалося втілити з огляду на багато причин – насамперед, економічну кризу та, напевне, брак підтримки цієї ініціативи митрополита і Церквою, і громадою. Сама ідея побудови шпиталю і заходи стосовно її реалізації говорять про глибоке розуміння митрополитом соціальної місії Церкви. Надаючи перевагу фінансуванню освіти, митрополит дбав про нове покоління освічених, фахово навчених українців, які зможуть подбати про розбудову власної Церкви і власної громади. Фінансово-економічні проекти митрополита Шептицького не завжди були успішними. Реалізації деяких його економічних починань перешкодили катаклізми – світові війни та світова економічна криза. Шептицький також не був застрахований від помилок, іноді він довіряв своїм діловим партнерам більше, ніж вони цього заслуговували. Однак труднощі та особливість праці в царині фінансів і бізнесу не знеохочували його. Фінансово-економічна активність митрополита Шептицького була продуманою та цілеспрямованою. Вона в особливий спосіб прискорювала модернізаційні процеси серед українців Галичини. В той же час багато заходів та ініціатив митрополита були спрямовані на те, щоб злагодити негативні наслідки модернізації, запропонувавши суспільству різні форми взаємодопомоги та взаємопідтримки.

Ліліана Гентош, історик, науковий працівник Інституту історичних досліджень Львівського національного університету ім. Франка, фахівець в історії католицької церкви в Україні, авторка монографії «Ватикан і виклики модерности. Східноевропейська політика папи Бенедикта XV та українсько-польський конфлікт у Галичині (1914–1923 рр. )» (Львів, 2006)