Свіжий номер

2(508)2025

Час ставати сильнішими

Стати автором

Олеся Семчишин-Гузнер

Живописні, графічні та скульптурні прижиттєві портрети Митрополита Андрея Шептицького

«Особливої значности і ширшого зацікавлення набуває портрет, коли його зроблено не з людини звичайної, а з особи високопоставленої понад її окруженням – “мужа волі і чину” і коли до того ще й сам вигляд тієї особи імпонує виразом величности, ума і доброго серця. Такі особи вже за життя належать до історії, а їх постаті, увіковічнені в портретах і монументах, мають право на почесне місце в Національнім Пантеоні їх націй»1.

Частина ІІ

Андрей Шептицький очима Михайла Бойчука

Над портретуванням Андрея Шептицького активно працював, перебуваючи у Львові на початку 1910-х років, ще один талановитий стипендіат Владики, засновник української школи монументального живопису Михайло Бойчук. Чимало написано про трагічну долю цього митця, розстріляного 1937 року, а також про свідоме нищення його творів.  Невідомо, чи Бойчук створив викінчений портрет Митрополита, проте процес творення цього образу відображають кілька начерків олівцем, що тепер належать Національному художньому музею в Києві (один), Львівській національній картинній галереї (сім) і Національному музею у Львові (один). Ще одна пам’ятка зберігається у приватній колекції.

Бойчук Михайло. Шкіц до портрета Андрея Шептицького. Папір, олівець. Збірка НМЛ.

У змалюванні Митрополита митець оперує лінією, образ формує чистими великими площинами, уникає деталей та мінімальними засобами шукає найбільш характерного, пізнаваного. І це йому вдається. В кожному ракурсі голови портретованого у три чверті, в анфас перед очима постає монументальний лик Андрея Шептицького, який переносить нас до пам’яток давнього іконопису. В літературі також є інформація про портрет Андрея Шептицького на іконі Михайла Бойчука «Покрова Богородиці» 1912 року зі збірки Петра Лінинського (нині в колекції НМЛ). 

М.Бойчук. Покров Пр. Богородиці. 1912 р. Дошка, темпера. Збірка НМЛ.

Образ Андрея Шептицького в творчості Олекси Новаківського

«Ваша Ексцелєнція зволять повірити мені, що здаю собі справу з історичної ваги хвилі тоді, коли маю честь компонувати портрети Вашої Ексцелєнції. Для нашого народу нема єще портрету, який би відповідав історичному значінню. Вірю в те, що не лиш малярське заінтересовання для незвичайного моделя, але також відчуття національної конечности та історичної достойности позволить мені розв’язати композицію портрету, як його в думках своїх виджу»2.

Наймасштабніше, найбільш проникливо змальований Митрополит на майже двох десятках живописних творів та понад двох сотнях рисунків, серед яких не лише портретні композиційні начерки, але й великоформатні завершені твори. Образ Його Екселенції наскрізно присутній у творчості маестро впродовж двох десятиліть (1913–1934 рр.) пошуку, зі слів художника, «твору натхніння». Навіть у начерках чи в кількох дивом уцілілих малярських полотнах простежується невпинна праця митця над портретом, «в якім хочу представити те, що в сій проблемі передумував … до розв’язання композиції портрету Князя Церкви і владики сердець. Потягає мене трудність портрету …, в якім завданням буде не сама зовнішня сторона подібности …, а малярське представлення самої композиції, виведення в інтерпретації моєї краски і власної лінії сих вальорів історичної достойности, які хочу знайти в такому портреті, що повинен мати цінности, не пов’язані з часом … Життя кожного коротке, а не є легко знайти такий вираз, що переконав би по сотках літ і замкнув все, що потрібне для розуміння життя і праці моделя…», писав у 1930 році Новаківський. Саме цими ємними судженнями живописця й пояснюються особливі зображення Владики, які не є звичними класичними портретами, а тим невпинним від моменту зустрічі з Шептицьким і майже до кінця життя митця різним творчим, переважно символіко-алегоричним осмисленням його феномену: «Князь Церкви» (1915, 1919 рр.), «Мойсей» (1915–1919 рр.), «Тяжкий сон» (1920 р.), «Йордан» (1920 р.), «Владика» («Проведіння») (1929–1930 рр.), «Митрополит у чернечій рясі» (1930–1931 рр.) та інші.

Звісно, лише добре знання моделі, напрацьоване в численних різноракурсних начерках постаті, голови Андрея Шептицького, уможливлювало подальші узагальнення зі збереженням індивідуальних характеристик портретованого. Такі промовисті шкіци олівцем або чорнилом, як: «Митрополит у кріслі», «Портретна студія до образу Митрополита», «Портретний начерк Митрополита» (1913–1914 рр.), «Начерк погруддя Митрополита», «Начерк голови Митрополита», «Композиційний начерк до портрету Митрополита у кріслі» (1915 р.), «Портретний шкіц обличчя Митрополита під час розмови» (1916 р.), «Начерки до портрету митрополита Андрея Шептицького» (1931 р.) та інші. «Маємо цілу низку студій до портретів Митрополита. Є вони доказом, якою важною мистецькою проблємою була для маляря ця тема. А вкладав він у цей портрет не тільки величність Владики, але й те, …, що найшло вираз у мистецькій ґльорифікації не лиш минувшини, але й теперішности», зазначав Володимир Сас-Залозецький.

Новаківський О. Князь Церкви, [Другий варіант]. 1919 р. Полотно, вугіль. Збірка НМЛ.

Живописна композиція «Князь Церкви» (уже втрачена), якій передували також два олійні ескізи (їх місцеперебування тепер невідоме), опрацьована Новаківським у кількох рисункових варіантах. Уперше митець звернувся до неї 1915 року, тоді як Шептицький був ув’язнений в Росії, звідки й доповнювальна авторська назва «Шкіц з пам’яти». Також цього року випав 50-літній ювілей Митрополита, що стало додатковим стимулом для виконання репрезентативного портрета, задуманого митцем ще від 1913 року.

Новаківський О. Портрет митрополита Андрея (етюд). 1913 р. Картон, олія. Приватна збірка.

На цій роботі Андрей Шептицький сидить, змальований до колін, в архиєрейських ризах у митрополичому кріслі на тлі пишного інтер’єру барокової церкви. Постать, закомпонована справа, з ледь нахиленою вперед головою та хрестом у правиці, вражає масивністю, підкресленою, за враженнями очевидців, глибоким тоном колориту. Далі ліворуч на столику – розгорнена книга, митра і хрест. Вираз обличчя «трохи строгий і разом сумовитий», поглядом портретований активно контактує з глядачем. Поза тим, що портрет виразно репрезентативний, «нема тої неприступности і дистансу, які бувають звичайно в того рода портретах. Бачимо, що артистові знову в першій мірі ходило не про передачу репрезентативного штафажу (хоч і він не поминений), а про передачу особистости і духово-психічних рис характеру. Артист не конструює портрету зверху у глибину, тільки навпаки – внутрішні прикмети складаються на зовнішній вигляд. Про портретовані особи Новаківського можна сказати, що «їхня душа будує собі відповідне тіло»»3.

До цього вдалого, надзвичайно глибокого першого програмного твору над образом владики Новаківський повертався у 1919-му і в 1929–1930 роках. 2012 року родина Святослава Гординського передала до НМЛ рисунковий портрет на полотні 1919 року, що є пізнішою авторською версією твору 1915 року. Живописний варіант 1929–1930 років під назвою «Владика» («Проведіння»)», що вважається шедевром пізньої творчості художника, який зберігався в приватній збірці, був знищений у 1940-х роках. Наближеними до нього є також два збережені малярські твори ескізного характеру з датуванням 1913-м і 1924 роком, де Владика сидить у кріслі в соборі Святого Юра.

Новаківський О. Владика (Проведіння). 1929-1930 рр. Фототека НМЛ.

Також пам’ятного 1915 року Новаківський створив промовисту композицію «Мойсей», де в старозавітному пророкові впізнаємо портретні риси Шептицького. Малярський твір нині входить до збірки Музею митрополита Андрея Шептицького у Львові. Пам’ятка виділена серед інших зображень Митрополита й ретельно проаналізована ще 1934 року Сас-Залозецьким: «Одною з найбільше характерних рис тої доби – це потенціювання психічної енерґетики лиця в одних і тих самих типах.  […]  Доходить воно до того, що маляр творить надіндивідуальний тип як втілення психічної і фізичної сили. Таким надіндивідуальним типом є «Мойсей». У ньому можна ще розпізнати риси подібности Митрополита, та це вже не портрет, а передача деяких надіндивідуальних ознак, як цього вимагала постать Мойсея. Чоло картини виповнене могутнім погруддям Мойсея. Тим витинком, який розпирає своїми монументальними пропорціями рями, викликана ще сильніша ілюзія могутности постаті. Мойсей зійшов із скелистих гір, які тягнуться за ним, і нам здається, що він іде, звернений до нас. Цей рух зазначений палицею з держалом, яке він держить у сильно стисненій руці. Фронталізм цілої постаті і погляд, просто звернений, надають йому вигляду незломної суворости. А закінченням цієї крицевої законности формальних засобів зображення є голова Мойсея. Очі набрали якоїсь надземної пророчої суґґестивности. Їм можна вірити, що доконували чудес»4.

Новаківський О. Мойсей (портрет Митрополита Андрея). Збірка Музею Митрополита Андрея Шептицького.

Останнім малярським портретом Його Екселенції став твір «Митрополит у чернечому одязі» 1930–1931 років, де Андрей Шептицький уособлює образ святого, «стоїть майже у фронтально-візантійській суворости зпереду. У протилежності до його спокійної постави весь краєвид розбурханий, майже експресіоністично-орнаментальний. Таким чином фігура і краєвид творять дві окремі частини картини – наче живуть своїм життям. Фігура не стоїть у природнім витинку краєвиду, бо він є тільки експресіоністичним тлом, від якого відбивається гієрично підхоплена постать»5.

Любов Волошин у книзі, присвяченій дослідженню ролі Андрея Шептицького в житті та творчості Олекси Новаківського, підсумувала: «Праця над цим образом [Митрополита] була фактично однією із програмних тем у його творчості. Художник талановито виразив в цих творах не тільки свій особистий, сповнений глибокої шани і вдячности стосунок до Митрополита, але й значною мірою втілив у його портретах високий суспільний, морально-етичний ідеал свого часу. […] Портрети Митрополита, що їх створив Олекса Новаківський, не мають собі рівних серед аналогічних у тогочасному галицькому малярстві ні за кількістю виконаних варіантів цього образу, ні за рівнем їх мистецького виконання. Ніхто з-поміж сучасних Новаківському живописців не зумів досягти такої, як у його творах, масштабности ідейно-образного звучання портретів Митрополита і такого рідкісного поєднання монументальної узагальнености образу із точністю та глибиною індивідуальної психологічної характеристики портретованого. В мистецькій інтерпретації О. Новаківського образ Митрополита завжди овіяний маєстатом його високого духовного і суспільного рангу і водночас перейнятий теплотою безпосереднього почуття та неповторним чаром його особистости»6.

У 1920-х роках репрезентативний живописний цілофігурний портрет Андрея Шептицького в церковному інтер’єрі виконав художник-емігрант із Великої України Петро Холодний. Постать Митрополита в митрі, єпископському облаченні зміщена вправо, майже фронтальна, ледь розвернена вправо. У правій руці – хрест, ліва тримає жезл. Характерний нахил голови, зосереджений вираз обличчя, поглядом портретований контактує з глядачем. За постаттю зліва, дещо в глибині – єпископське крісло під балдахіном. Твір експонували на виставці, однак його вважають втраченим. Старе фото роботи дає нам загальне уявлення про цю пам’ятку, але унеможливлює повну її характеристику.

У 1920-х роках також портретував Митрополита Андрея відомий дипломат і митець за покликанням граф Михайло Тишкевич (1857–1930 рр.). Великий живописний портрет його авторства (розміри 110×84 см) 1928 року був переданий Шептицьким до НМЛ 1932 року, однак знищений 1952-го.

До портретування Андрея Шептицького в другій половині 1930-х років долучився також учень школи Олекси Новаківського, живописець,  стипендіат Владики, уродженець Тернопільщини Михайло Мороз. Після завершення навчання в Парижі та подорожі Італією цей митець від 1935 року багато часу проводив на Святоюрській горі, а впродовж 1937–1939 років навіть проживав у митрополичих палатах. «…так тоді, перебуваючи в духовній орбіті Великого Митрополита, міг я постійно студіювати цю надзвичайну індивідуальність», писав у спогадах Мороз. Тоді ж на прохання Митрополита він малював портрети українського духовенства, зокрема отця Йосифа Сліпого як ректора Богословської академії у Львові. А 1937 року виконав відомий «Портрет Митрополита Андрея Шептицького під час Служби Божої». Передвоєнні роки були для митця періодом творчого злету, та й близькість до свого добродія, спільне перебування й активне спілкування, зокрема на мистецькі теми, сформували гарні умови, додали Морозу сміливості взятися за портрет Владики, про створення якого залишив спогади сам митець: «Я часто бачився з Митрополитом Андреєм і слухав Його розмов і дискусій, наук і проповідей на протязі майже двадцяти літ. Я був наочним свідком, як Він молився, відправляв, постив, умертвлявся, терпів… Це все проймало мене до глибини душі. Через три роки я майже щоденно служив Йому до св. Служби Божої (співаючи) і приймав св. Причастя з Його священних рук. В часах молитви лице Митрополита Андрея було іншим, ангельським, святим, особливо ж коли по освяченню Предложених Дарів Він молився до Св. Духа, або в часі «Отченашу», як Він, піднісши руки вгору, могутнім голосом вимовляє: «Отче наш»…[…] Тоді то я змалював той священний момент «Отченашу», як наш Великий Святець і Національно-Духовий Пророк, піднісши руки к’Небесам, молиться за нарід свій і всіх і вся. З того часу той образ стався центральним і найціннішим моїм твором поміж трьома тисячами образів в усій моїй понад півсторічній мистецькій праці».

Мороз М. Портрет митрополита Андрея Шептицького під час Служби Божої. 1937 рік.

Михайло Мороз зобразив майже повнофігурну сидячу постать Андрея Шептицького, лівим профілем з похиленою головою й піднятими в молитві руками, в ясному облаченні, що за колоритом поєднується з сивиною Владики і формує немов невагомий образ. Як писав про це сам автор: «Його тіло було тоді якесь астральне, немов надземне!». Загальну містичну атмосферу портрета посилює світло від двох свічок і лампи, що стоять на столику, з образом й розгорненою книгою перед Митрополитом.

Цей портрет Мороза був не єдиним. 1952 року зі збірки НМЛ знищили ще дві пам’ятки, одна з яких, імовірно, була виконана від час перебування митця у Підлютому й залишалася в родинному маєтку Шептицьких до 1945 року – до того часу, коли отець Климентій Шептицький передав її як депозит до НМЛ.

Були знищені також два портрети Владики, акварельний та олійний, авторства ще одного учня школи Олекси Новаківського і стипендіата Андрея Шептицького – Василя Дядинюка. Ці роботи були створені орієнтовно в 1930-х роках.

Було б надзвичайно цікаво бачити портрети Митрополита Андрея, намальовані митцями-самоуками. Втім про їх існування знаходимо лише згадки в літературі чи епістолярії. Той самий Вороний у примітці до своєї публікації про відомі до 1926 року портрети Владики писав: «Дуже хвалять за подібність до оригінала портрет, зроблений ділєтантською, але талановитою рукою о. Косановського з Залужа»7. А самоук Никифор (Ничипор) Коваль із Рівненщини, долею якого переймався Андрей Шептицький, у листі 1935 року до свого благодійника писав: «Тепер я намалював другий портрет Вашої Ексцелєнції».

Постать Андрея Шептицького знаходимо й у творах станкової графіки. У символічному образі постає Митрополит в лінориті Олени Кульчицької 1916 року «Пастир і вовки», де художниця висловлює власні й загальнонаціональні переживання за Владику в неволі. Петро Обаль виконав «Портрет Митрополита Андрея Шептицького» в техніці деревориту, але цю роботу знищили комуністи.

Знаємо, що існували й портрети Шептицького, створені в останні роки його життя. Початком 1940-х був датований уже тепер втрачений твір «Митрополит Андрей» Осипа Куриласа, відомий за репродукцією в тогочасній періодиці. Цю роботу експонували на ІІІ виставці «Спілки праці українських образотворчих митців» 1942 року у Львові. Раніше, в 1930-х, художник також створив відому широкому загалу великодню листівку з портретом Митрополита Андрея, який благословляє. Ймовірно, що в ті самі роки кілька портретів Шептицького виконала Марія Водзіцька (1878–1966). Так у збірці НМЛ до 1952 року зберігалися два такі живописні твори: один у депозиті отця Климентія Шептицького, другий у депозиті монастиря отців-студитів. Нині відомий лиш один невеликий шкіцевий акварельний портрет Митрополита в збірці НМЛ із колекції Петра Лінинського.

Курилас О. Портрет Андрея Шептицького на ІІІ виставці Спілки праці українських образотворчих мистців. 1942 рік. Фототека НМЛ.

Вважається, що останнім із відомих прижиттєвих зображень Владики був погрудний портрет 1943 року (папір, олівець), виконаний з натури чудовим портретистом єврейського походження Семеном Грузбергом. Твір належав банку «Дністер» у Львові, і від 1944 року й до моменту знищення зберігався в депозиті НМЛ. Сам художник проживав у Львові й, вочевидь, його портрет – це також подяка Шептицькому за його людяність та сміливість у часи німецької окупації Галичини.

У списку тих, що зверталися до образу Його Екселенції в своїй творчості чи в живописі, чи графіці, чи в монументальному малярстві, є ще багато імен, на що вказує значний пієтет до особи Андрея Шептицького та його діянь уже серед сучасників. Не менш вагомим є внесок українських пластиків Андрія Коверка, Нестора Кисілевського, Сергія Литвиненка, які створювали прижиттєві скульптурні портрети Митрополита Андрея.

Відомий український майстер Андрій Коверко, який працював із деревиною, каменем та гіпсом, 1930 року до 30-річчя владики Андрея на митрополичому престолі створив дерев’яну рельєфну композицію «Митрополит Андрей». Про неї судимо лише за давньою світлиною, бо оригінал знищений. Твір експонували на ретроспективній виставці українського мистецтва, організованій у Національному музеї у Львові 1935 року. Поясний портрет Владики у чернечому вбранні з хрестом на грудях закомпонований у ледь заокруглену площину, обрамленням якої слугує проста, але вишукана архітектурна конструкція. Вгорі – герб Андрея Шептицького, митра, хрест та жезл, під ними – картуш, у центрі якого підкова зі стрілою. Плавні лінії верхнього контуру конструкції закручуються у дві волюти, які спираються на дві об’ємні колони з цікавими капітелями. Останні слугують обрамленням портрета. На п’єдесталах колон вказані дві дати: 1900 і 1930. Врівень з роками під портретним зображенням вирізьблений напис «МИТРОПОЛИТ АНДРЕЙ». Цей портрет Його Екселенції надзвичайно вдалий, із характерною поставою, виразною характеристикою обличчя з промовистим поглядом, спрямованим на глядача. Знищене в 1952 році й погруддя Андрея Шептицького з тонованого гіпсу 1931 року.

Коверко А. Митрополит Андрей Шептицький. 1930 р. Дерево, різьба. Фототека НМЛ.

Коверко також був автором першого пам’ятника Шептицькому, встановленого 1932 року в саду греко-католицької Богословської академії у Львові. «У монументальній статуї, вирізьбленій з полянського вапняку, було підкреслено голову з виразом натхнення на обличчі. Тіло трактовано більш загально, з важкими ритмізованими складками одягу», характеризує твір Юрій Бірюльов. Скульптуру втрачено під час бойових дій Другої світової війни. У фондах НМЛ збереглась авторська гіпсова модель пам’ятника.

Коверко А. Модель пам’ятника Шептицькому. Поч 1930-их рр. Гіпс тонований. Збірка НМЛ.

Автором другого прижиттєвого пам’ятника Шептицькому з білого штучного каменю, що його урочисто встановлено й відкрито 1935 року на території перед будівлею Національного музею у Львові на вулиці Драгоманова, 42, був Сергій Литвиненко. На жаль, і ця пам’ятка, репродукована в давній періодиці, знищена 1947 року. Скульптор зобразив засновника музею сидячим у кріслі в задумі. Подібно до Коверка Литвиненко послуговувався для формування образу великими чистими площинами, всю увагу через декоративне опрацювання волосся, вусів, брів та бороди зосередивши на голові. Також цікавими є погруддя Митрополита, виконані автором 1941 року.

Литвиненко С. Пам’ятник Шептицькому. 1935 р. Фототека НМЛ.
Литвиненко С. Фрагмент пам’ятника Шептицькому. 1935 р. Фототека НМЛ.
Литвиненко С. Пам’ятник А. Шептицькому перед будівлею Національного музею у Львові. 1935 р. Фототека.
Литвиненко С. Погруддя митрополита Андрея Шептицького. 1941 р. Гіпс тонований. Збірка НМЛ.

1937 роком датоване гіпсове погруддя Митрополита Андрея Шептицького авторства репресованого й засланого в Сибір скульптора Нестора Кисілевського (1909–2000 рр.), створене в Підлютому. Твір тривалий час зберігався у пивницях будинку-майстерні Новаківського, віднайдений самим автором 1989 року і подарований Національному музею у Львові.

Окрему групу творів із зображенням Глави Української Греко-Католицької Церкви становлять твори дрібної пластики: медалі, плакети тощо. Для прикладу, дерев’яна ювілейна плакета авторства Коверка «25-ліття Національного музею» 1930 року з портретним зображенням Андрея Шептицького як основника музею на реверсі (також знищена).

А. Коверко. Митрополит Андрей Шептицький. 1939 р. Плакета. Фототека НМЛ.
А. Коверко. Митрополит Андрей Шептицький. 1939 р. Плакета. Фототека НМЛ.

Чи плакета 1942 року «Зимова допомога» (випалена глина, барельєф) невідомого автора, на якій погруддя Митрополита, що супроводжується легендою «Зимова 1942 допомога. Митрополит А. Шептицький».

Невідомий автор (Литвиненко С.?). Плакета з портретом Андрея Шептицького. 1942 р. Збірка НМЛ.

1917 роком датована двостороння металева медалька авторства Петра Терещука (1875–1963 рр.) «Де стадо, там і пастир. Митрополит Андрей граф Шептицький». На її аверсі поруч із погруддям Митрополита дві ледь помітні дати: 19.ІХ.1914 – 7.VII.1917. З-за плечей із двох боків до дат дугою майже непомітно позначені тернові гілки. Перервана погруддям легенда «Митрополит Др. Андрій граф Шептицький».

П. Терещук «Де стадо там і пастир». Митрополит Андрей граф Шептицький. 1917 р. Фототека НМЛ.

Загалом через портрети Андрея Шептицького, створені українськими митцями, його сучасниками, які мали щастя бачити і знати цього великого Мойсея нашого народу, розуміли важливість його діяльності, його послідовної багатогранної праці задля майбутнього тих, що живуть тепер у незалежній Україні, яка в стані війни, промовляє історія – пережита, відчута, осмислена.

Олеся Семчишин-Гузнер

Живописні, графічні та скульптурні прижиттєві портрети Митрополита Андрея Шептицького 

Частина І

«Особливої значности і ширшого зацікавлення набуває портрет, коли його зроблено не з людини звичайної, а з особи високопоставленої понад її окруженням – “мужа волі і чину” і коли до того ще й сам вигляд тієї особи імпонує виразом величности, ума і доброго серця. Такі особи вже за життя належать до історії, а їх постаті, увіковічнені в портретах і монументах, мають право на почесне місце в Національнім Пантеоні їх націй» писав Микола Вороний у 1926 році1.

Велич і значення Глави Української Греко-Католицької Церкви для українців у цілому світі, його підтримка і захист народу в період бездержавності, в роки світових воєн і переслідувань, масштабність його діяльності, яка не була замкнена лише в питаннях духовних, його вроджене лідерство, інтелігентність і навіть його небуденна статура й риси обличчя не могли не знайти свого відображення в мистецтві. До створення портретів Андрея Шептицького художники звертаються й досі, бо його діла великі й актуальність їх не проминає, а набирає нової сили і стає джерелом натхнення та мотивації в сьогоденні.

Значиме, втрачене, незнане…

Знаковість постаті Митрополита, його глибоке переконання в особливій ролі культури у формуванні світогляду народу, щире піклування про митців спонукали багатьох українських живописців, скульпторів, графіків початку ХХ століття до портретування Владики. Серед них передусім ті, що знали Митрополита Андрея Шептицького особисто: Модест Сосенко (1875–1920), Олекса Новаківський (1872–1935), Іван Труш (1869–1941), Михайло Бойчук (1882–1937), Осип Курилас (1870–1951), Петро Холодний (1876–1930), Михайло Тишкевич (1852–1930), Василь Дядинюк (1900–1944), Михайло Мороз (1904–1992), Андрій Коверко (1893–1967), Сергій Литвиненко (1899–1964) та інші. Кожен із них залишив різні, неповторні з мистецького боку, глибоко пережиті й творчо осмислені образи Владики, в яких закладені повага та вдячність кількох поколінь. Саме про ці прижиттєві портрети варто згадати хоча б кількома словами з огляду на те, як цілеспрямовано їх нищила радянська влада, щоб затерти нашу пам’ять про Велику Людину та її правдивий внесок в історію народу. Ділимося тим, що знаємо, що вдалося віднайти, хоча б на чорно-білих світлинах, у спогадах, у публікаціях першої половини ХХ століття, у мистецтвознавчих дослідженнях незалежної України, щоб згадати, запам’ятати й передати прийдешнім поколінням. 

Загалом питання збереження прижиттєвих портретів Андрея Шептицького складне. Оскільки поза музейними збірками (де вони були заобліковані) твори зберігали в різних українських організаціях, в приватних осіб міжвоєнного часу, а у вирі історичних подій ХХ століття «мігрували», «губилися», нищилися, тому чітко визначити, скільки їх було, неможливо. Тільки з Національного музею в липні 1952 року серед багатьох інших пам’яток були вилучені, вивезені та знищені 93 живописні, графічні (61 начерк; 4 викінчені твори) та скульптурні портрети графа Андрея Шептицького, як зазначалося тодішніми представниками місцевої влади «вірного пса Ватикану й фашизму», створені різними авторами. Доля пам’яток, про існування яких довідуємося з каталогів виставок чи епістолярію, які, ймовірно, були в приватних колекціях, здебільшого невідома. Додатково ускладнюють завдання й однакові назви пам’яток у джерелах: «Портрет митрополита Андрея Шептицького», «Портрет Андрея Шептицького», «Митрополит Андрей» без вказання інших даних, як-от основа, техніка, розміри чи рік виконання. Щоб дізнатися якнайбільше про те, як виглядали втрачені твори, потрібно провести серйозну й тривалу пошукову роботу, яка – і це треба розуміти – на жаль, не дасть відповіді на всі запитання.

Початки портретування Владики припадають орієнтовно на 1910–1914 роки. Їхніми авторами були Труш, Сосенко, Новаківський, Бойчук.

Сосенко, уродженець села Пороги теперішнього Івано-Франківського району Івано-Франківської області – перший з багатьох молодих талантів, кому Шептицький сприяв у здобуванні мистецької освіти. Новаківський, уродженець села Нова Ободівка теперішнього Гайсинського району Вінницької області, завдячував Митрополитові кардинальні зміни у своєму житті, пов’язані з переїздом на стале проживання до Львова. Труш, уродженець села Висоцько теперішнього Золочівського району Львівської області – активний учасник мистецького життя Галичини від зламу ХІХ–ХХ століть, знаний та успішний митець-пейзажист і портретист, майстерню якого Владика відвідував уже в перший рік свого служіння на митрополичому престолі. Бойчук, уродженець села Романівка теперішнього Тернопільського району Тернопільської області – митець, чию творчу сміливість відчув Великий меценат, підтримуючи фінансово молоду людину в навчанні.

Портрети Митрополита авторства Труша

«Кружок почитателів Ексцелєнциї Митрополита замовив у артиста маляра, пана Івана Труша портрет нашого Князя Церкви більших розмірів, який випав дуже гарно» – повідомляла газета «Діло» в листопаді 1911 року. Власне відтоді можна умовно провадити мову про перші прижиттєві портрети Андрея Шептицького. Їхніми авторами були Сосенко і Труш. Відразу зазначимо, що невідомо, як ці твори виглядали, не володіємо ні їхніми фото, ні описом. Хіба, за оцінкою Кирила Студинського, портрет пензля Труша «був більших розмірів, а його виконання приносило честь артистові». Припускаємо, що обидві пам’ятки були репрезентативними, оскільки їх виконували під замовлення: Сосенко – для товариства «Народна гостиниця» у Львові, Труш – на прохання українських послів державної ради. Портрет Шептицького авторства Труша делегація в складі Кирила Студинського, отця (майбутнього Луцько-Острозького єпископа УГКЦ) Йосифа Боцяна і Тадея Соловія від імені українських послів урочисто подарувала його батькові на 75-літній ювілей. З цієї нагоди в Прилбичах разом із дарунком було проголошено святкову промову: «Сей твір нашої штуки – нехай буде символом злуки наших почувань, гордости Отця і почести суспільности! [..] Нехай остане він для Вас і Вашого Роду видимим знаком тих зв’язків, які пов’язали Ви з нашою суспільністю, «даючи їй те, що у Вас було найдорожчого». Розчулений увагою і пошанівком, ювіляр, граф Іван Шептицький, також сказав своє слово: «Нині так мало вдячности на світі, що я Вам за сю хвилю великої радости складаю сердечну подяку. Передайте її українським послам, з котрими тісно зв’язаний мій син і Ваш загал!». Портрет Владики став виявом поваги і вдячності цілого народу, який «бачив в особі Митрополита провідника й мецената національно-культурного відродження», і цей глибоко символічний жест української інтелігенції знайшов відгук у колі родини. Пам’ятка зберігалась у родинному маєтку в Прилбичах, згодом – в отця Климентія Шептицького, а від 1945 року – в депозиті НМЛ до трагічного 1952-го. 

1914 року Труш малює ще два портрети Митрополита. Один із них, живописний ескіз, зберігався в приватній колекції отця-каноніка Олександра Ковальського (де тепер цей твір, невідомо); другий, замовлений львівськими українськими товариствами, входив до збірки НМЛ. Його знищив радянський режим. Докладний опис обох пам’яток дійшов до нас у критиці 1926 року. Отже, це були поясні подібні профільні зображення, де Андрей Шептицький змальований у чернечій рясі з білим комірцем і нагрудним золотим хрестом. На голові – фіолетова шапочка (zucchetto). «На обличчу поважна задума; умислова енергія відбивається на високому чолі в виразі крислатих брів; […] брак зморшок між бровами позбавляє лице суворого виразу, а навпаки накладає відпечаток погоди духа. Профіль чіткий і ясний […] Тонові зміни […] доконані в імпресіоністичних плямах ширшим мазком, щобільшої звинности і сили удара набуває в формі заросту на бороді й вусах. Завдяки цій манері характеристичні риси індивідуальности виступають з ніжною експресією, даючи гармонійний вираз певної скристалізованої волі, шляхотности і глибокого ума. Загальний колорит м’який і досить легкий, прозорий; в кольористичних вальорах відчувається дистингований2 смак і дещо переніжений сентимент. Артист бере момент, коли ніби по салоновій розмові наступила хвилева павза поважної застанови» – спостерігає суворим оком критика Микола Вороний на викінченому портреті5. А в творі «зробленому в трохи шкіцовій манєрі, є немов би модифікація першого. […] 

Митрополит […] так само в профіль, але з легким зворотом голови так, що видко праву брову і ціле ліве око; ясний, спокійний погляд, зосереджений на якийсь одній думці. […] хоч гама фарб в нім дещо понижена, але се не перешкоджає йому в рисунку і делікатнім колориті справляє симпатичне вражіння»8.

Збереглися лише пізніші портрети Андрея Шептицького пензля Труша 1917 року і 1920-х років. Перший належить сестрам-василіянкам, останній – приватній особі. 

Труш. Портрет митрополита Андрея Шептицького. 1917 (сс. василіянки)

1917-го, в рік створення портрета, Митрополит повертався до Львова з кількарічного ув’язнення в Росії, тож зображення вирізняється на тлі інших, створених Трушем уже тим, що основою для нього стала світлина, хоча й з пізнішими авторськими доопрацюваннями. Колорит загалом темний, з контрастовим освітленням партій обличчя. Шептицького важко впізнати, проте, можливо, художник і прагнув зафіксувати момент, у якому з сірої пітьми, долаючи втому та виснаження, виривається на світло сильна, незламна особистість. Перед нами звичайна людина, яка здолала складний шлях випробувань неволею, але поза тим вражає дух, велич та аристократизм портретованого. 

Труш. Портрет митрополита Андрея Шептицького. 1920-ті рр. Приватна колекція

Портрет Владики 1920-х років загалом композиційно споріднений із зображеннями 1914 року: живописець знову повертається до поясного профільного образу Андрея Шептицького в рясі з хрестом на грудях, лише без zucchetto. Через теплий, в охристих барвах колорит Труш немовби висловлює особисте ставлення до Митрополита, який сидить у кріслі в спокійній задумі. Обличчя сміливо модельоване впевненими мазками, тло нейтральне. Як писав Вороний: «Портрети кисти Івана Труша відзначаються […] досконалою портретовою технікою, легкою й елегантною».

Портрети Шептицького авторства Сосенка

У Модесті Сосенкові Андрей Шептицький знайшов однодумця, зокрема в справах розвитку церковного мистецтва. Їх єднали понад 20 років знайомства та спілкування. Певна річ, що митець не раз намагався відтворити на полотні образ свого благодійника, мецената української культури та Глави Церкви й упродовж цілого життя шукав відповідної мистецької форми для реалізації свого задуму. 

Нині складно достеменно визначити, скільки портретів Шептицького намалював Сосенко. Зібрана з різних джерел інформація дає змогу лише приблизно зорієнтуватися в їх кількості (до 10 творів) та часі виконання (1911–1917 рр.). Це число не можна вважати остаточним. Усі Сосенкові портрети Владики, які до 1952 року перебували в збірці НМЛ (а це сім живописних пам’яток), знищені. Більша частина цих творів була власністю Митрополита, частина – самого митця, один портрет – із депозиту монастиря отців-студитів. 

Сосенко. Портрет митрополита Андрея Шептицького (втрачений НМЛ)

Серед втрачених варто згадати «Портрет митрополита Андрея Шептицького» 1913 року, який був власністю основника Національного музею. Це єдина пам’ятка, знана в мистецтвознавчих колах завдяки кільком репродукціям, зробленим ще за життя Владики. Уперше цей портрет був опублікований 1921 року як ілюстрація до короткої ознайомлювальної статті про Митрополита, яку під назвою «Андрей граф Шептицький» надрукував журнал «Світ дитини». Відтак 1926 року репродукцію твору використав Вороний у своїй публікації в часописі «Богословія». На посмертній виставці робіт Сосенка 1920 року пам’ятку експонували під назвою «Портрет митрополита Андрея Шептицького на тлі св. Юра». На полотні зображене погруддя духовної особи в чернечій одежі Чину Святого Василія Великого: у габіті з білим комірцем, поверх якого накинені мантія та каптур. На грудях – хрест із розп’яттям, на голові – піюска єпископа. Портретований чоловік середнього віку, з видовженим обличчям, високим чолом, виразними очима, прямим носом і стуленими вустами, обрамленими акуратними вусами, що переходять у коротку бороду. Увагу глядача притягує спрямований на нього пильний, проникливий, глибокий погляд Владики. Погруддя в легкому повороті ліворуч займає більшу частину формату картини. Шептицького змальовано на тлі ранньовесняного краєвиду з огорожею та собором Святого Юра. У верхньому правому куті розміщений герб Митрополита Андрея Шептицького: на щиті овальної форми – підкова дугою догори з хрестом на верхів’ї, зовні до її правого кінця трохи скісно прилягає стріла, вістря якої націлене праворуч доверху. Щит шатром огортає мантія, увінчана митрою, обабіч якої – єпископський жезл (ліворуч) і хрест (праворуч) із верхньою горизонтальною поперечиною. Завершує геральдичну композицію капелюх паломника з двадцятьма китицями, розміщеними симетрично, по десять із кожного боку, відповідно до ступеня архиєпископа чи митрополита в Церкві. У гербі поєднані символи давнього роду Шептицьких: підкова, стріла та хрест із символами церковного єрарха. Вороний, який на власні очі бачив оригінал портрета, так оцінив його: «Безперечно цікавійший великий портрет, трактований в напів-византійськім стилі, де маляр проявив і чуття артистичного смаку, і нерв шукання. Портрет також бюстовий, в пелєрині, з обличчям en facе і в шапочці. Загальний вираз сухо-поважний, трохи терпкий, ніби з міною невдоволення (навіть надутости в формі уст). Вираз очей мрачний, трохи сумний, без властивої ориґіналові шафірової променистости. При скупім колориті обличчя – кольор бороди все таки заясний. Загалом портрет робить вражіння подібности, але характеристичних рис індивідуальности мало. Цікава композиція портрета на тлі св. Юра, що підкреслює в нім інтимно-релігійний мотив, але дещо змаляє саму постать, взагалі трактовану не імпозантно, більше здержливо і холодно. Як вище зазначений загальний вираз обличчя і умовність позиції в поставі, так і скупість портретової фактури, власне – в’ялість тонових змін, однотонність сухого колориту, без акцентуації вальорів – все це дасться пояснити і законно виправдати строгістю византійського стилістичного канону, хоч подекуди делікатний рисунок зраджує модерну стилізацію, що очевидно й лежало в пляні композиції артиста. Все ж таки, як данина духовно-византійській традиції, портрет має свою артистичну вартість»9.

Подібним до цього «Портрета митрополита Андрея Шептицького» загальною композицією та художнім вирішенням вважаємо однойменний твір, зафіксований на іншій світлині з фототеки Національного музею. Припускаємо, що цей портрет походив із колекції «Студіон» і від 1946 року як депозит отців-студитів належав до збірки НМЛ. Як видно зі світлини, на ньому зображення духовної особи є ідентичним до попереднього: попри дещо віддалений план, портретований показаний в тому самому одязі й на тлі краєвиду зі собором Святого Юра. Збігається і ракурс, в якому поданий образ на обох портретах. Проте, наскільки дає змогу спостерегти стан фото, аналізований твір вирізняється більш прецизійним викінченням, що помітно в деталях: у моделюванні обличчя, опрацюванні пейзажу, зображенні на шиї Владики хреста без розп’яття, перенесенні герба на середину поля в нижній частині картини, як у низці давніх пам’яток.

Сосенко. Портрет митрополита Андрея Шептицького. 1913 р. Фототека НМЛ

Складно ідентифікувати з наявними вихідними даними ще один портрет Шептицького, представлений на світлині. Цей твір умовно можна назвати «Портретом митрополита Андрея Шептицького з авторською сигнатурою внизу праворуч: «Модест Сосенко / – 1913 –». Цей образ відтворює Главу УГКЦ в повсякденному житті василіянського ченця, у звичному габіті, з хрестом на грудях, із непокритою головою. Погруддя Владики на нейтральному світлому тлі подане в глибшому повороті ліворуч, голова розвернена до глядача. У правому верхньому куті – родовий герб.

Очевидно, це далеко не всі портрети Андрея Шептицького, які виконав Сосенко. Їх могло бути більше, але про інші не згадано ні в документах, ні ширше в літературі. Так, наприклад, у доробку художника були й зовсім невеликого формату портрети Шептицького, що їх виконано в 1913–1914 роках. До них належить єдина щасливим випадком збережена пам’ятка, яка є власністю Українського національного музею в Чикаго. Портрет містить авторську сигнатуру й датований 1913 роком. Історія надходження цієї пам’ятки до музею невідома. На початку 2010-х років твір в архіві установи виявила кураторка музею Марія Климчак. Вона й долучила портрет до каталогу виставки особистих речей Митрополита (до 150-ліття від дня його народження) і ввела пам’ятку в науковий обіг.

Сосенко. Митрополит Андрей. 1913 р. Збірка Українського національного музею в Чикаго

Портрет «Митрополит Андрей» (дошка, олія; 42×28 см) представляє погруддя Його Екселенції в тричвертному повороті праворуч, голова Владики повернена до глядача майже в анфас. Погляд портретованого самозаглиблений, зосереджений. Андрей Шептицький зображений у фіолетовому вбранні та головному уборі на нейтральному охристо-рудому тлі. Оригінальний твір розкриває особливості авторської манери письма: Сосенко моделює обличчя вільними і вправними пастозними мазками, а одяг і тло трактує узагальнено, площинно. Чітко прочитується контур зображення – цілісний, спокійний, який посилює загальне сприйняття образу та гармонійний вишуканий колорит, побудований на відтінках взаємодоповнюваних барв. Портрет не є репрезентативним, на ньому немає жодних атрибутів, які акцентували б на суспільній позиції зображеної особи. Основна увага зосереджена на обличчі духівника. Його одяг і єпископський головний убір зорієнтовують глядача в тому, що портретований представляє саме цей єрархічний ступінь священства. Погруддя заповнює весь формат картини. Така композиція монументалізує зображення. 

1913 рік – час, яким датована більшість портретів, створених Сосенком, був знаменний і для українців, і для Митрополита, адже саме наприкінці того року Андрей Шептицький офіційно передав свою мистецьку збірку у власність українському народові. Орієнтовно впродовж 1912–1914 років Сосенко на замовлення свого благодійника змалював, зокрема, копії давніх портретів унійних єпископів. Така обізнаність художника з історичною традицією портретних зображень, пізнання пам’яток зблизька через безпосередній контакт могли вплинути на бачення митця щодо трактування образу Шептицького. Саме такі портрети Владики, принаймні серед зафіксованих на світлинах, становлять найчисленнішу групу в творчій спадщині художника. Характерний ракурс портретованої особи, погрудне зображення і герб як обов’язковий атрибут на портретах Шептицького пензля Сосенка – основні ознаки, які притаманні й давнім пам’яткам. Ба більше, художник зумів створити суголосні своєму часу живописні твори з яскраво вираженими авторськими ознаками.

Сосенко малював портрети Шептицького і в 1917 році, відомі під назвою «Митрополит Андрей у мантії, мітрі і з хрестом». Митець тоді перебував на італійському фронті в складі австрійської армії, але підтримував зв’язок з родиною та друзями, від яких дізнався про звільнення Владики Андрея з трирічного заслання до Росії. У тодішніх воєнних умовах художник не мав змоги виконати портрет Митрополита з натури з нагоди його повернення до Львова і, очевидно, змальовував свого благодійника зі світлини. Це припущення ґрунтується на фотоматеріалах із спадщини Сосенка, зокрема, як зазначено в Книзі надходжень Національного музею, на фото «з ретушом і рисунком М. Сосенка 1917 р. митрополита в сакосі, мітрі, з хрестом і жезлом, гербом і написом», із сигнатурою внизу ліворуч: «Модест Сосенко / – 1917 –».

Світлина митрополита Андрея Шептицького з ретушшю та рисунком М.Сосенка. 1917 р.

На основі докладного опису зображення, яке можна розгледіти й на збереженій світлині, робимо висновок, що художник підкреслив на полотні високий статус Глави УГКЦ за допомогою одягу, атрибутів, цілофігурної постаті та герба як доказу давності та шляхетності роду Шептицьких і його значення в історії народу. Проте в той час митець двічі звертався до образу Митрополита. Підказкою є світлина з фрагментом виставки до 35-ліття НМЛ, де зафіксований ще один, цього разу поясний, майже профільний портрет Андрея Шептицького в мантії, митрі та з хрестом і з ледь помітним гербом на тлі поруч. У той історичний момент, коли українська громадськість активно й щиро вітала з поверненням свого Митрополита, справді важливим був мистецький образ Шептицького як Глави УГКЦ, і Сосенко це відчув.

Порушивши тему образу Андрея Шептицького в творчості Сосенка, не можемо оминути увагою і сакральних творів художника, в яких він наділив святих портретними рисами Митрополита.

Сосенко. Андрій Первозваний (Шептицький), Золочів, 1913

Зокрема, загальновідомою є ікона святого апостола Андрія Первозваного із зовнішньою схожістю до Андрея Шептицького, виконана 1913 року для іконостаса церкви Святого Миколая в Золочеві. Довший час оригінальний твір зберігався в допоміжному фонді Національного музею у Львові. Туди надійшов, як припускаємо, в 1964 році з експедиції музейних працівників до Золочева з метою порятунку пам’яток сакрального мистецтва від знищення. Щойно 1997 року пам’ятку перевели до основного фонду музею, відтак запровадили в науковий обіг. Це олійний твір, виконаний на полотні, з фігурним завершенням, суголосним із обрамленням цілого іконостаса. Сивий апостол зображений доколінно в легкому повороті ліворуч. Хоча голова святого похилена, його погляд спрямований на глядача. Андрій Первозваний зображений у червоному хітоні та зелено-синьому гіматії. Лівою рукою апостол підтримує символ свого мучеництва – скісний хрест, а правою, опущеною додолу, – книгу. Обабіч золотистого, багато декорованого німба святого зроблені написи «҇С҇ТЫЙ /апостолъ / АН-/ДРЕЙ» і «ПЕРВО-/ ЗВАННЫЙ». Тло ікони, подібно як і в парному до неї зображенні священномученика Йосафата Кунцевича, брунатне, збагачене золотистим хрестиковим орнаментом.

Образне ототожнення Владики з Христовим апостолом є своєрідним ключем до розуміння і сприйняття постаті Андрея Шептицького, ролі та значення його діяльності. Певну схожість із Його Екселенцією бачимо і на зображенні «Святий Теодосій» у цьому самому іконостасі. Ще в 1920-х роках Михайло Драган наголошував на схожості з Андреєм Шептицьким образу єпископа в митрі, змальованого навколішках на іконі «Покров Богородиці» авторства Модеста Сосенка в бічному вівтарі храму Воскресіння у селі Поляни на Золочівщині. Ще помітнішою є схожість на іншому авторському варіанті ікони зі збірки василіянського музею в Мондері (Канада).

На основі розрізнених матеріалів, які нам вдалося віднайти, можна умовно класифікувати портрети Андрея Шептицького пензля Модеста Сосенка на дві групи. Першу з них формують зображення Владики, виконані на зразок давнього єрархічного парадного портрету. На творах 1913–1914 років духовна особа постає як представник давнього українського роду Шептицьких, який присвятив своє життя служінню Богові та рідному народові. Портрети 1917 року представляють провідника Церкви, опору й надію українців у складний історичний період. До другої групи належать невеликого формату, камерні за вирішенням твори, в яких митець зумів передати величезну повагу та пошану до свого опікуна й мецената, всю глибину духовного світу котрого пізнав у багаторічному спілкуванні. Психологічний портрет Шептицького доповнює і сприйняття його Сосенком як Апостола Церкви, який здійснював покладену на нього велику місію – нести людям безмежну Христову любов, підтримувати їх у вірі та зміцнювати її в їхніх серцях прикладом власного життя. Історичну важливість і значимість Владики, його присутність біля знедоленого народу митець підкреслює у збірному зображенні «Покрова» або в образі святого Теодосія Печерського.

Олеся Семчишин-Гузнер

Портрети митрополитів

У теперішньому світі, де є безліч можливостей і варіантів зафіксувати вигляд тої чи тої особи в будь-якому віці у різних життєвих обставинах та зберегти її образ для майбутніх поколінь, питання мистецького портрету може вважатися анахронізмом або ж, можливо, навіть примхою. Проте, заглиблюючись у давнину, розуміємо, що саме художні пам’ятки візуалізують визначні історичні постаті, відображають ставлення до них суспільства та віддзеркалюють саму добу їх створення. Портретні зображення – це насамперед питання пам’яті й пошанування.

Зображення духовних осіб – окрема цікава сторінка нашої історії мистецтва. Хоча джерела портрету на українських землях дослідники пов’язують із ХІ століттям, найдавніші збережені пам’ятки цього жанру належать до ХVI століття. Є згадка про те, що на стінах соборної церкви в Перемишлі, зведеної в ХVI столітті, яка проіснувала до кінця ХVIII століття, були змальовані портрети перемиських єпископів. Традиція формування портретних галерей церковних єрархів при єпископських катедрах у нашій історії простежується в архівних джерелах та літературі впродовж багатьох століть. Відомо про існування Церковно-історичного музею в Холмі, який, зі спогадів Владислава Реумонта від 1909 р., «складався з кількох невеличких кімнат і з однієї великої зали, призначеної для зібрання «братства». На одній зі стін висять у кілька рядів портрети давніх унійних єпископів і митрополитів, таких як Поційовські, Терлецькі та Рутські, творці унії…» На жаль доля, згаданих пам’яток невідома. Зважаючи на різноманітні історичні події, поділи, війни, заборони, ліквідацію Греко-Католицької Церкви, можемо говорити, також переважно спираючись лише на архівні матеріали, і про подібні збірки, що їх, імовірно, заклали наприкінці ХІХ, а наповнили впродовж кількох десятиліть ХХ століття. Значною мірою до формування історичної галереї портретів духовенства (мовиться про мистецькі копії давніх пам’яток, виконані українськими художниками переважно початку ХХ століття) при Галицькій митрополії, спричинився Андрей Шептицький. Згідно з інвентарним списком від 1927 року, що охоплює період від 1901 року та був укладений отцем Титом Войнаровським, при митрополії на безпосереднє доручення Андрея Шептицького була створена галерея із 71 пам’ятки – портретів, на яких зображені унійні єпископи і митрополити: полоцькі, вітебські й мстиславські, луцькі, володимирські, київські, турово-пінські, берестейські, львівські, перемиські, холмські та галицькі. Так, дотримуючись теми публікації, фіксуємо, що в галереї було два портрети Київського митрополита Ісидора (1436–1458 рр.), зображення Іпатія Потія як єпископа Володимирського і Берестейського (1591–1613рр.) та митрополита Київського (1600–1613 рр.), а також два портрети митрополита Йосифа Велямина Рутського (1613–1637 рр.). Записи отця Войнаровського та дослідження, наприклад, отця Михайла Ваврика, ЧСВВ, про василіянські монастирі та інші джерела дають розширену інформацію і дозволяють стверджувати про наявність портретних галерей духовенства і при більших монастирях, зокрема василіянських. Поважна збірка давніх портретів була ще в перші десятиліття ХХ століття у Вільнюсі, при монастирі Святого Онуфрія у Львові. Світлина з рефектаря у василіянському Святомиколаївському монастирі на Чернечій горі в Мукачеві фіксує зображення владик й у цьому духовному осередку Срібної землі. До цього переліку можна внести окремі портрети в Лаврівській чернечій обителі біля Старого Самбора, монастирі Благовіщення в Підгірцях і, можливо, інших, про які ще потрібно шукати згадки в архівах.

Точно відомо, що у василіянському монастирі Святого Онуфрія у Львові були давні зображення митрополитів Іcидора та Іпатія Потія, оскільки саме з них змальовували деякі копії до портретної галереї Львівської митрополії. З видання зі спогадами одного православного священника 1880 року, присвяченими Почаївській лаврі, дізнаємося, що в 1848-му і кількох наступних роках у західному крилі лаврських будівель серед інших предметів бачили більш ніж 12 прекрасно збережених поясних портретів різних унійних єрархів і василіянських настоятелів Почаївської лаври: від митрополита Ізидора до останнього почаївського ігумена.

Такий стислий і, припускаю, далеко не повний огляд осередків, які містили історичні галереї портретів духовенства, доповнює колишнє зібрання при Львівській духовній семінарії Святого Духа, укомплектування якого припадає на 1920-ті–1930-ті рр., особливо на роки ректорства Йосифа Сліпого. Портретна галерея семінарії налічувала понад 90 пам’яток. Це переважно також були копії давніших портретів (живописних, гравюр, літографій та портретів уже початку ХХ століття), виконані впродовж 1920-х–1930-х років різними авторами, однак більш ніж половина творів належать авторству художника Дмитра Якимовича, який часто на звороті зазначав не лише те, коли виконав копію, а й з якої пам’ятки та колекції. Після пошкодження будівлі семінарії внаслідок бомбардування в 1944 році портрети потрапили на Святоюрську гору, а в 1945-му були, із втратами, передані до Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Там вони зберігаються досі. У цій групі пам’яток є по одному портрету митрополитів Ісидора та Іпатія Потія, а також два портрети митрополита Йосифа Велямина Рутського. Ще один живописний портрет Йосифа Велямина Рутського невідомого автора, ймовірно, давній, який зберігався у збірці НМЛ від 1912 року, був знищений у 1950-х із багатьма іншими мистецькими пам’ятками, які вважалися «націоналістичними».

Портрет митрополита Йосифа Велямина Рутського (копія). Автор: Дмитро Якимович, 1930 р. Збірка НМЛ, ДФ-1616.

Тит Войнаровський не просто дав перелік портретів духовенства в галереї Галицької митрополії, а й вказав, хто їх виконував і яка пам’ятка слугувала за оригінал. Були в митрополії: «Портрет Митрополита Ісидора Київського (1437–1458)» з фрески Беноццо Гоццолі з палацу Медічі Рікарді у Флоренції, змальований Василем Дядинюком; «Портрет кардинала Ісидора Київського» після образа василіян у Львові; «Портрет Йосифа Велямина Рутського яко ученика грецкої колегії в Римі», «копія Модеста Сосенка з оригіналу в римській колєгії»; портрет-копія Йосифа Велямина Рутського, виконаний Модестом Сосенком із давнього твору в духовній семінарії при церкві Святої Трійці у Вільнюсі та копія портрета Іпатія Потія зі збірки василіян у Львові. Однак жодного з цих портретів ми не знаходимо в музейних колекціях. Проте цілком імовірно, що збережені в НМЛ пам’ятки зі збірки духовної семінарії, на яких зображені згадані єрархи, є їхніми копіями. Зокрема, на звороті твору авторства Дмитра Якимовича, що представляє Йосифа Велямина Рутського як учня Грецької колегії в Римі, читаємо: «Іосиф Рутскій яко питомець Греческої колегії в Римі, після порт. наход. в митр. палаті у Львові. Копіював Д. Якимович. 1936». Тож, узагальнивши дані, можна припустити, що, можливо, пензлю Якимовича належить і копія з портрета-копії Іпатія Потія, виконаного з оригіналу втраченої колекції у Львівському василіянському монастирі чи копія з портрета-копії Ісидора Київського авторства Степана Луцика, в основі якого лежить теж втрачений, відомий лише завдяки старим світлинам давній портрет із тієї самої василіянської колекції, а також портрет-копія невідомого автора, оригінал якого був у Вільнюсі. Саме до цих живописних творів пропоную придивитися уважніше.

Звісно, складно зібрати й укласти в стислий огляд усі відомі давніші й сучасні зображення київських митрополитів, які чимало зробили для єдності Церкви: Ісидора, Іпатія Потія та Йосифа Велямина Рутського. Проте навіть зосередження на пам’ятках, які вдалося віднайти, формує уявлення про персональні характеристики портретованих і дозволяє відстежити їхній вплив на образи єрархів у сучасному, насамперед українському, мистецтві.

Київський Митрополит і кардинал Ісидор (1436–1458 рр.)

Цей митрополит, як представник Київської Церкви, був активним учасником Ферраро-Флорентійського Собору. Підписавши акт церковного порозуміння в 1439 році, він відновив єдність української Церкви з Католицькою – Вселенською. Вже сам цей факт, незважаючи на різноманітні (передусім політичні.Ред.) перешкоди, які унеможливили втілення унії в життя, став важливим кроком, який мав продовження аж наприкінці ХVI століття. Поза тим Ісидор Київський того ж 1439 року став першим кардиналом в історії української Церкви.

Для флорентійців Собор також став визначною подією, яка не могла не відобразитися в тогочасному мистецтві. У фреску «Похід волхвів» (XV століття) в каплиці палацу Медічі Рікарді у Флоренції художник Беноццо Гоццолі вводить чимало зображень видатних сучасників, зокрема й тих, що брали участь в Соборі. У сцені «Процесія молодого короля» на східній стіні каплиці митрополит Ісидор, як вважається, змальований серед інших достойників сивобородим старцем із благородними рисами обличчя. На його голові  поверх червоної тканини (багряниці) вишукано оздоблена кругла шапка. Тож не дивно, що Андрей Шептицький, який чудово орієнтувався в європейському мистецтві, спонукав українських митців до ближчого пізнання світових шедеврів через копіювання. Ба більше, формував портретну галерею унійних єрархів.

Цікавим з огляду на опозиційну до унії особу автора – російського священника Андрія Хойнацького – є опис зображення кардинала Ісидора з галереї давніх портретів Почаївської лаври, який пригадує: «Але особливо в числі цих портретів інтересував нас портрет митрополита Ісидора. Як тепер ми бачимо його в червоній кардинальській шапці з обличчям чисто єзуїтським, так і готового вискочити з портретних рам, щоб усім пожертвувати для папи: і вірою і душею…». Ця специфічна характеристика, якщо абстрагуватися від висловленого сарказму (а також від її неісторичності, бо орден єзуїтів був заснований щойно 1534 року.Ред.), має чимало спільного з копією портрета Київського митрополита, що її виконав Степан Луцик у 1938 році на основі оригіналу, який належав львівським василіянам і був утрачений у вирі Другої світової війни.

Портрет митрополита Ісидора (копія). Автор: Степан Луцик, 1938 р. Збірка НМЛ, Ж-2185.

Отже, бачимо досить жвавий образ худорлявого і сивого старшого чоловіка. Зображення поясне, майже фронтальне, на правій руці – коштовний перстень, вона дещо піднята (немовби готується благословляти), голова на три чверті повернена вліво, на нейтральному темному тлі. Обличчя видовжене із гострими вилицями, великими очима, задумливий погляд яких спрямований повз глядача наліво, тонкими дугами брів, прямим довгим носом, акуратними вусами, що зливаються з хвилястою бородою. Високе чоло з маленьким пасмом сивого волосся посередині, голова покрита червоною піюскою, з-під якої з боків хвильками виступає сивина. Портретований у зеленкаво-блакитній накидці з рядом дрібних червоних ґудзиків спереду, накиненій на темніше вбрання. На грудях – хрест, оздоблений коштовним камінням. Із плечей митрополита спадає на спину червоний каптур, кінці якого лежать на грудях. На тлі, біля голови владики, зображений герб із василіянським палаючим стовпом, єпископським жезлом та хрестом, увінчаний червоним кардинальським капелюхом (справа), і картуш із латинським текстом про портретованого, увінчаний митрою (зліва). У тексті зазначено, що Ісидор – митрополит Русі, очільник делегації на Флорентійському Соборі, прихильник унії, за Папи Євгенія ІV – кардинал, за Папи Пія ІІ – Константинопольський патріарх і що помер він у 1463 році.

Отже, можемо підсумувати, що митрополит Ісидор був енергійною людиною худорлявої статури, що, вочевидь, в очах його російських опонентів через пів тисячоліття асоціювалося з невідомих причин із єзуїтами. Насправді в рисах обличчя церковного достойника можна добачити радше грецьке походження, а загальний образ, змальований невідомим митцем, навіть у повторній копії передає інтелігентність портретованого, яка є невіддільною від його слави як одного з найвизначніших тогочасних богословів, гуманіста і знавця мов.

Митрополит Київський, Галицький і всієї Русі Іпатій Потій (1600–1613 рр.)

Іпатій Потій – «владика, нарочно післаний Богом до великого діла церковної єдности», який рішуче, із самопожертвою працював над підняттям Української Католицької Церкви та її правовим статусом, один із творців та зачинателів утвердження Берестейської унії.

На поясному портреті – «двічі копії» (копії з копій.Ред.) Дмитра Якимовича 1930 року – бачимо Іпатія Потія, зображеного в повороті на три чверті вліво на нейтральному темному тлі. Це огрядний чоловік середніх літ із дещо повним обличчям, вкритим коротким темним заростом, великим широким підборіддям і тонкими акуратними вусами, близько посадженими карими очима, що пильно дивляться на глядача, а також прямим носом. На ньому єпископське вбрання червоної барви, мантія теж має характерне оздоблення. На грудях митрополита на подвійному ланцюжку висить хрест. Голова покрита чорним василіянським каптуром із білою підкладкою, кінці якого спадають на груди.

Портрет митрополита Іпатія Потія (копія). Автор: Дмитро Якимович, 1930 р. Збірка НМЛ, Дф-1612.

Зліва за портретованим розміщений багатий на символіку герб, під яким є текст польською мовою: «Ясновельможний Іпатій Потій, Архиєпископ Митрополит Київський Галицький і цілої Русі, Єпископ Володимирський і Берестейський 1599–1613». Присутність герба на портреті Іпатія Потія пов’язана з його шляхетським походженням. Рід Потіїв у Речі Посполитій був удостоєний власного герба «Вага», основний символ якого, що природно, є центральним на живописному портреті.

Надзвичайно подібним до живописної пам’ятки вважається зображення владики й на літографії 1885 року, що також є в збірці Національного музею у Львові. Портрет і літографія різняться лише деталями облачення. Також на літографії простіший, проте з характернішими ознаками належності духовній особі (щит, увінчаний митрою, і хрест) герб поданий у центрі змальованої сургучевої печатки під портретом. Зліва від печатки – зразок особистого підпису портретованого.

Київський митрополит Йосиф IV Велямин Рутський (1613–1637 рр.)

Цей митрополит – «Великий Атаназій на Руси», як його назвала Апостольська столиця. Саме йому випала складна місія продовжити справу свого попередника Іпатія Потія та зміцнити Українську Католицьку Церкву. Як василіянин, який був приятелем і свідком посвяченого Богові життя також василіянина, Полоцького архиєпископа Йосафата Кунцевича в боротьбі за Українську Церкву, Рутський піднімав молоде освічене чернецтво, дбав про освіту духовенства, чимало зусиль доклав і майже реалізував створення Українського католицького патріархату.

Портретів Йосифа Велямина Рутського давнішого часу є кілька, попри їх свідоме нищення московитами, як і зображень інших унійних владик. Два портрети – «двічі копії» Рутського, виконані Дмитром Якимовичем для духовної семінарії у Львові в 1930-х роках, доносять до нас абсолютно відмінні зображення. На одному з них, 1936 року, відповідно до напису на звороті, церковний достойник зображений на початку свого шляху служіння, коли він навчався в Грецькій колегії у Римі.

Цей портрет камерний за своїми характеристиками. Зображення поясне, розвернене вліво. Чоловік з вусами і середньої довжини бородою похилив голову. Його високе чоло вкрите глибокими зморшками, а погляд великих очей немов самозаглиблений. Нейтральне оливкове тло, пляма темного вбрання – ніщо не відволікає від обличчя, в якому автор копії на своєму мистецькому рівні намагався відтворити  портретованого, як писали про митрополита на початку 1920-х років у «Календарі Місіонаря»: «такі таланти серця і уму, котрі вказували, що з нього може вийти для нашої Церкви правдивий апостол св. віри». Мусимо враховувати те, що пам’ятка має віддалений зв’язок із оригіналом, тому первісна подача образу Велямина Рутського в молодому віці, ймовірно, була більш виразною.

Ще один портрет пензля Якимовича, виконаний у 1930 році, є найбільш поширеним зображенням митрополита. Його пов’язують з давньою пам’яткою із Віленського василіянського монастиря Святої Трійці. Традиційна поясна подача портретованого у повороті на три чверті вправо, у єпископській мантії та з каптуром на плечах на темному нейтральному тлі. Особливістю є те, що в правій руці владики – патериця з округлим срібним наконечником.

На портреті 1930 року зауважуємо ті самі риси обличчя, що й на попередній пам’ятці: вкрите зморшками високе чоло, вдумливий погляд. Однак у портретованого, що було характерним для монахів, поголена тім’яниця, а пишні вуса й борода ледь вкриті сивиною. Понизу портрета в світлій смузі вміщений напис латиною «Йосиф Велямин Рутський митрополит всієї Русі».

Надзвичайно рідкісним і цікавим є, можливо, найдавніший зі збережених живописний портрет митрополита другої половини XVII століття, який експонували на виставці «Володимирова спадщина: Київська православна митрополія у калейдоскопі української історії ХVII–XVIII століть». Раніше цей портрет зберігався в колекції Центрального історичного музею імені Тараса Шевченка (назва 1934–1935 рр., тепер це Національний музей історії України.Ред.). Варто звернути увагу на професійність виконання невідомим автором цього портрета, як-от колірне тлумачення вбрання, цікавий головний убір, загалом на образ митрополита, який поглядом активно контактує з глядачем. Розлогий напис польською мовою понизу цієї пам’ятки традиційно інформує про портретовану особу. Згадка у ньому про Рутського як фундатора монастиря є підказкою, що портрет може бути фундаторським.

Митрополити в творчості митців ХХ–ХХІ століть

На творі «Подвижники Унії» Михайлини Стефанович-Ольшанської, виконаному на замовлення Йосифа Сліпого для духовної семінарії у Львові, поруч із центральним зображенням Йосафата Кунцевича можемо, спираючись на згадані копії, легко впізнати з-поміж інших осіб митрополитів Йосифа Велямина Рутського та Іпатія Потія, а також із великою ймовірністю добачити худорляву постать Ісидора кардинала. Подібно їхні образи змальовані й на розписах храму Різдва Христового в Жовкві у сцені Берестейської унії, що їх виконав у 1930-х роках Юліан Буцманюк.

Упродовж 1992–1993 років митець Василь Лопата працював над серією графічних портретів київських митрополитів, серед яких є й зображення Ісидора, Іпатія Потія та Йосифа Велямина Рутського. Помітно, що художник ретельно вивчав давні зображення кожного владики, їхні життя та діяльність. У кожній гравюрі ретельно опрацьовані особистісні характеристики портретованих, а поза тим їхні образи поглиблюються додатковими символічними зображеннями. Облачений в єпископську мантію, із каптуром на голові владика Ісидор тримає в руках перед собою розгорнуту книгу, що символізує його ерудицію. Важливість його участі та позиції у Флорентійському Соборі підкреслює зліва від постаті будівля флорентійського собору Санта-Марія-дель-Фйоре на тлі затягнутого хмарами неба. Митрополит Іпатій Потій у роботі Василя Лопати постає майже так само, як і на давніх зображеннях, з тією лише відмінністю, що деталі нижньої частини твору підказують нам, що портретований сидить у кріслі, його ліва рука на поруччі, а права притримує книгу на столі. За спокійним і зосередженим образом архиєрея, зліва, подібно як на портреті єрарха Ісидора, розміщене зображення-символ, а саме загальновідома ікона Богородиці Одигітрії з села Красів на Львівщині. У ній, як пише Дмитро Степовик у книзі «Господь – сила народу свого» (Львів, 1996 р.): «виразно виявилася тенденція переорієнтації українських іконописців зі східної іконографії на європейську, українську», що співзвучне з діяльністю Іпатія Потія. Основана на найбільше відомому давньому зображенні Йосифа Велямина Рутського його гравюра-портрет авторства Василя Лопати має більш розлогу символіку, яка наголошує на ролі портретованого у відродженні чернецтва, а саме Василіянського чину, до якого належав і сам єрарх. Зліва за його півпостаттю змальований небесний патрон василіян, святитель, філософ, творець літургії та законодавець Чину святий Василій Великий. На тлі справа одна над одною – дві сцени свячення, які, за вбранням упізнаємо, здійснюють святий Василій та Йосиф Велямин Рутський.

У серпні 2008 року в Києві за підтримки Міністерства культури і туризму України була організована Всеукраїнська виставка «Свята Русь-Україна. Видатні особистості», на якій експонували портрет митрополита Іпатія Потія авторства сучасного художника В. Відіщука. Автор твору не відходить від традиційного зображення єрарха, проте стилістика інша. Образ ретельно модельований, митрополит зосереджений на молитві, на що вказує вервичка у його лівій руці. Чорне, з незначним золотистим оздобленням облачення формує цільний силует портретованого та посилює його молитовний стан.

Київські митрополити Ісидор, Іпатій Потій та Йосиф Велямин Рутський – троє великих духовних мужів, кожен із яких був сміливим та діяльним. Ні складні історичні обставини, ні всілякі перешкоди не змогли посіяти навіть зерна сумніву в їхній непохитній любові до Бога і збити зі шляху до поновлення єдності української Церкви з Церквою Вселенською. Усвідомлення глибини їх посвяти відображене в мистецтві та не згасає до наших днів. Зафіксовані в портретах понад трьохсотлітньої давності, попри «старання» часу та свідоме намагання ворогів стерти з історії Церкви і пам’яті нащадків примітивним шляхом нищення їхніх образів, обличчя київських митрополитів Ісидора, Іпатія Потія та Йосифа Велямина Рутського збереглися навіть через творення кількох пізніших копій. Відтак вони знайшли своє втілення і в сучасному мистецтві: живописі, графіці й монументальному малярстві.

Олеся Семчишин-Гузнер, мистецтвознавиця