Свіжий номер

2(508)2025

Час ставати сильнішими

Стати автором

Рома Гайда

Підпілля Церкви та її свобода. Погляд з діаспори

На другому Ватиканському Соборі тоді ще Митрополит Йосиф (Сліпий) засвідчив вірність Української Греко-Католицької Церкви (УГКЦ) Апостольському престолові і поставив ту частину своєї пастви, яка була засуджена на загибель псевдо-собором у Львові 1946 року, в центрі своїх змагань за помісність УГКЦ. Кращого речника і Глави Української Греко-Католицької Церкви ніж сповідник віри Патріарх Йосиф на той час не могло бути. Ми відчули власну гідність у його свідченні перед світом, в якому він не робив різниці між підпільною Церквою та Церквою на поселеннях. Зрозуміло, що була і є тільки одна Українська Греко-Католицька Церква.

Досвід «катакомбної» Церкви і діаспора

Досвід Церкви у підпіллі сильно відрізнявся від того, що відбувалось на той час у Церкві за межами України. Водночас, навіть у самій Україні він був різний. Були люди, які мали доступ до підпільного духовенства і тим самим входили до структур, очолюваних підпільною єрархією, але були й такі, які не мали змоги перебувати під душпастирською опікою священиків, монахів та монахинь чи владик Греко-Католицької Церкви. Вони відвідували Православну або Латинську Церкву. Третю групу складали ті люди, які мінімально або й зовсім не брали участі в богослужбовому житті жодної Церкви, та будучи охрещеними, тримали віру в серцях.

На поселеннях про життя підпільної Церкви в Україні ми довідувалися частково через церковний центр у Римі, а пізніше, завдяки Гельсінському договору (1975), ми отримували інформацію через український та міжнародний правозахисний рух.

Ми бачили, як Патріарх Йосиф вболівав за долю Церкви в Україні. Розкидані по цілому Радянському Союзі, люди роками залишались без Божого Слова, без богослужінь та Святих Тайн. Слідом за Патріархом Йосифом Патріархальне товариство на своїх конгресах сповіщало світову християнську громаду про євхаристійний голод в Україні. Проте, за винятком поодиноких священиків і єпископів, єрархія УГКЦ на загал не виявляла прагнення ставати в обороні людських прав (головно свободи совісті й віросповідання) своїх братів в СРСР, вважаючи переслідування політичною справою і трималися осторонь цього, мотивуючи небажанням займатись політикою. Одними із головних причин цього явища були: слабке усвідомлення власної помісної ідентичності та поверхове розуміння єпископського служіння.

Епізоди з духовного життя підпільної Церкви, про які ми довідувалися, були для нас будівничими та давали нагоду застановитися. Одним з таких прикладів була греко-католицька родина, членів якої вивезли в різні місця заслання. Коли дружина довідалася про мученицьку смерть свого чоловіка, вона символічно поховала його, вишивши образ Христа – Доброго пастиря на клаптику свого в’язничого вбрання1. З часом, жінка так само поховала інших членів своєї родини. Свій безмежний біль вона огорнула молитвою та з вірою поручила рідних Божому милосердю.

Цей приклад є краплиною широкого спектру свідчень віри, який включає богослужіння за відсутності священика, захист священнослужителів від атеїстичної влади, переховування літургійного начиння та книг, підпільна євангелізація та семінарії, врешті, невтомне служіння катакомбного єпископату. Це є євангельські перлини нашого часу.

Ми, мабуть, ніколи не зрозуміємо вповні обставин життя підпільної Церкви, але можемо почати, за прикладом австрійського богослова отця-доктора Преґера, ближче запізнаватися з ісповідниками віри. Пройшовши їхніми стежками, відвідавши місця їхнього проживання, ми торкнемося до недавньої історії, відсвіжимо нашу віру.

З досвіду підпільної Церкви можемо навчитися покори служіння. Підпільна Церква, подібно до ранньої Церкви, дала нам зразок єпископів-ісповідників, яким гідне служіння провадили і духовенство, і миряни. Наслідуючи традиції отцівського душпастирства, приміром якого був Слуга Божий Андрей (Шептицький), в часі переслідувань з’явилися блаженні о. Омелян Ковч, преподобна сестра Лаврентія Гарасимів та багато інших. І коли в Церкву починає вкрадатися авторитарний клерикалізм, коли духовенство розуміє життя Церкви виключно в категоріях свого священичого служіння, приклад єпископів та священиків-ісповідників підпільного періоду може повернути нас до розуміння істинного покликання й служіння священика. Служіння усіх членів Церкви, продемонстроване в час гонінь, є прикладом до наслідування сьогодні.

Що після підпілля?

Боже Провидіння виявляється в несподіваних аспектах. Якщо підпілля стало свого роду охороною від матеріалістичної філософії та випробуванням для церковної інституції УГКЦ, то сьогодні загрози для християнства хоч є менш брутальні, проте більш підступні та не раз доволі комплексні.

Вихід з підпілля УГКЦ у 1988–89 рр. є більш переломною подією в житті Церкви, ніж державна незалежність 1991 року. Перехід від фізичних небезпек до морально-духовних радикально змінив відношення Церкви до держави та до суспільства. Сьогодні Церква повинна зайняти критичну позицію щодо державної політики і суспільства, яке разом із західним світом відходить чимраз далі від християнських засад. Те саме стосується й економічного ладу — чи то олігархічний капіталізм Сходу, чи то корпоративний капіталізм Заходу. Все це вимагає від Церкви мудрості й розсудливості не тільки в Україні, але також на поселеннях.

Церква мусить промовляти до сьогоднішнього світу зрозумілою йому мовою, але без того, щоб прийняти всі його принципи. Замало є ставитися критично до різних явищ сучасного життя. Духовенство разом з мирянами повинно пропонувати альтернативи — чесну політику, справедливу економіку, інший спосіб особистого та суспільного життя, ніж той, який несе нам дух часу.

Також у діаспорі, як і в Україні, вірні очікують від керівництва Церкви вироблення власного канонічного права для забезпечення її еклезіологічної єдності, обізнання з літургічною практикою для того, щоб розуміти її — а не вважати її забобонним чи анахронічним ритуалом. Вірні та духовенство потребують знання власного східного богослов’я та, узагальнюючи, — розумного і розсудливого проводу. Для цього потрібно створювати в діаспорі власні богословські інституції, щоб постійно підтримувати та розвивати освіту духовенства і мирян, вишколювати місцевих провідників для глибшого розуміння проблем сучасності.

Сьогодні, завдяки співпраці знову об’єднаної Церкви, утворився живий зв’язок між Церквою на поселеннях та ядром церковного життя в Україні. Розвиток богословської науки і розбудова церковних інфраструктур, праця постійного Синоду владик України й діаспори, робота патріаршої курії та комісій є плодом розвитку помісності, якої прагнув Патріарх Йосиф. Завдяки зростанню числа питомців у нововідкритих семінаріях в Україні, єпископи діаспори змогли задовольнити потребу священиків на парафіях. Однак розбудовувати Церкву в діаспорі за рахунок нової хвилі емігрантів з України вже неможливо, водночас це суперечить самій життєдайній природі Церкви. А потреба розвитку богословської науки на поселеннях сьогодні не менша, а більша (як вже говорилося вище, в діаспорі є гостра проблема створення повноцінних богословських наукових осередків).

У своїх роздумах про вихід із підпілля УГКЦ професор Рудницький порівнює цю подію із руйнуванням Берлінської стіни. «Не стало муру, що ділив нашу Церкву. Настала єдність — Церква діаспори і матірна Церква на рідних землях стали врешті одним цілим». П’ять років до виходу з підпілля відійшов у вічність Патріарх Йосиф, але його праця продовжується. Наслідуючи його мужність йти проти течії, тепер і нам потрібно прийняти виклики сьогоднішнього дня, посилити та розвинути богословську науку, для повної участі в житті Церкви та для свідчення віри в нових обставинах.

Двадцяти років недостатньо, щоби оцінити вплив на діаспору події двадцятилітньої давності, але є можливість застановитися над тим, що таке помісність і як нам творити християнську спільноту Київської Церкви, яка розкидана по цілому світі? Немає сумніву, що Церква в Північній чи Південній Америці, в Австралії, чи в Україні буде в дечому різнитися, і це не є погано. Процес пізнання різноманітності нашої спільної ідентичності повинен стати частиною дозрівання.

Замість Post Scriptum

На запрошення Папи Івана Павла II взяти участь у Синоді прибули дев’ять владик підпільної Церкви, а це: місцеблюститель Володимир (Стернюк), владики Іриней (Білик), Павло (Василик), Юліян (Вороновський), Софрон (Дмитерко), Филимон (Курчаба), Іван (Марґітич), Михайло (Сабрига) та Іван (Семедій). 25 червня 1990 року Папа у присутності Патріарха Івана-Мирослава (Любачівського) офіційно вітав їх із виходом з катакомб. Леонід Рудницький, який тоді перебував у Римі, згадує, яке яскраве враження на нього справили владики підпільної Церкви, а особливо Володимир (Стернюк). «В особі владики Стернюка не можна було помітити жодної відсталості. Він відразу почувався в Апостольській Столиці немов у себе вдома. Справляв враження високоосвіченої людини, якою він був.

Після аудієнції у Папи, на пресконференції, яку ми (о. д-р Іван Дацько, я та інші) тоді зорганізували в Римі, і яку я провадив, він звернувся прекрасною французькою мовою, без жодних нотаток, перепросивши присутніх журналістів, що не може говорити італійською. Його виступ був надзвичайно сміливий, він логічно і переконливо говорив про зміни у Радянському Союзі, згадав горезвісний псевдо-собор 1946 року і підкреслив конечність визнання Греко-Католицької Церкви в Україні та визнання Патріархату УГКЦ. На мене, — продовжує Рудницький, — він справив враження «другого Сліпого». Він не мав, очевидно, його росту, ні постави, але мав його харизму ісповідника віри і його відвагу говорити правду».

Рома Гайда, д-р. Андрій Сороковський

У світлу пам’ять Сидора Тим’яка

Патріярхальний рух часом втішався людьми високих стандартів у їхній відданості ідеї, переданої Патріярхом Йосифом. До таких людей належав св. П. Сидір М. Тим’як.

Інженер Тим’як здобув високі позиції у сталеварних фірмах Америки й був в частих службових роз’їздах по світі, а головно до Европи і Канади. У 1960-х і 70-х роках – віці перед масовим подорожуванням та спілкуванням інтернетом, інж. Тим’як вміло поєднював професійні зобов’язання зі служінням Церкві у патріярхальному русі від початків його творення. Він був співзасновником Українського Патріярхального Світового Об’єднання (УПСО), до того ж через подорожі вчасно полагоджував потреби зорганізованого мирянства.

Хто мав привілей працювати з покійним, мав нагоду запізнати глибоку та щиру відданість людини, інтелігента-християнина. Відвертість особи інж. Тим’яка ніколи не дозволила втягнути його в закулісні гри різних груп мирянського руху, а тим більше в пошуки слави в комунікатах преси чи громадських відзначень. Щобільше, його присутність, яка за останніх 20 років була більше через кореспонденцію або розмови, вносила тон розважности, сприятливої для глибшого осмислення діяльности патріярхального руху. Його ніколи не вражала інша, а то й протилежна думка співбесідника. Інж. Тим’як працював для поширення патріярхальної ідеї в глибшому сенсі як тільки членство в Товаристві. Такого ми знаємо св. П. Сидора Тим’яка, невтомного працівника у проводі Українського Патріярхального Товариства в США, УПСО та в інших громадських і професійних організаціях.

Сьогодні при значно меншому Товаристві наш друг, св. п. інж. Тим’як продовжував працювати за помісність Української Католицької Церкви в світі до останнього віддиху свого багатогранного життя.

Сидір Михайло Тим’як народився у Глинянах 2 квітня 1922, закінчив Академічну гімназію у Львові й від 1939-41 року студіював в Інституті Політехніки, який завершив в Ґраці дипломом (1943) і пост-дипломну працю в університеті Інсбруку (1946). Разом з дружиною Марією створили родинне життя. Довгі роки мешкали в Пітсбуру (штат Пенсильванія), а в пенсійному віці поділяли побут у Флориді. Окружений родиною, Сидір М. Тим’як на поклик Господа відійшов 13 квітня 2008 року у небесні хороми, а тлінні останки повернуться в рідні Глиняни в Україні. Пані Марії Тим’як і дітям Романові, Лідії та Адріяні складаємо глибокі співчуття.

Рома М. Гайда, Голова Українського Патріярхального Товариства в ЗСА

Ad Limina Apostolorum

Від заперечення до ствердження помісности Церкви

Рома Гайда: Візити “ad limina” у Ватикані єпископами Східних Церков є певного роду дивовижою і роблять враження поновної субординації помісної Церкви. Хіба не достатньо, щоби Священний Синод зложив одноразову візиту з новообраним Патріярхом, щоб заявити вірність Христовій науці та Сопричастя з Намісником св. Петра?

Візити «ad limina» є нововведенням у Кодексі Канонів для Східних Церков. Цього не було раніше. З цього приводу я розмовляла з єпископом Мелхітської Церкви у США Ніколас Самра. Його попередник у Америці Владика Тавіль (1970-1989) ніколи не їздив складати візити «ad limina». На його переконання, попередні єпископи цього також не робили. Звітувати про стан єпархій єпископи Східних Католицьких Церков повинні на Синодах своїх Церков, які є єдиним правним чинником, що покликаний вносити поправки у служіння Церкви. З огляду на це, виникає питання, чи справді належить Патріярхові та його Синодові представляти стан церковного життя Церкви sui juris Намісникові святого Петра? На мою думку, в цьому акті відбувається ніби роздроблення цілісної Церкви sui juris на окремі єпархії, а це ставить під сумнів еклезіологію Церков-Сестер, запрошує людські амбіції взяти верх над дійсністю, і врешті-решт, вказує Східній Церкві на її ще не зрілий стан. Нещодавно римо-католицький єпикоп Мар’ян Бучек ствердив, що в Україні є тільки одна Католицька Церква, але два обряди. Але таке твердження заперечує еклезіологію Сестер-Церков та Сопричастя.

О. д-р Михайло Димид: Доки Східні Католицькі Церкви не стануть направду «sui juris», до того часу вони будуь приналежні до «ius romanum», а це значить, що вони прямо підпорядковуватимуться Римському Архиєреєві в усіх справах їхньої єпископської діяльности. В такій системі Синоди Єпископів — це лише спосіб привчати єпископів до колегіяльної діяльности. На тих єпископів, які, скажімо, відмовилися б виконувати спільне синодальне рішення, Синод не має реального впливу. Все поки що виконується лише після явного знаку із «центру». Ця «явність» не означає, що про всі справи повинні знати всі церковні чини, як от пресвітери чи миряни. Для цього і служить гідність «кардинала», яку надають навіть главам Східних Церков.

Це глибока рана на тілі Східних Католицьких Церков, які й далі залишаються не певними своєї легітимности. Замість того, щоб ще більше укріпляти свою церковність через реальне сопричастя з Римським Архиєреєм, ці Церкви й далі живуть вірою, що за свою церковність вони завдячують Римському Престолові, тим самим заперечуючи не тільки свою історію, а й буття як помісно-автокефальних Церков, які народилися до поділу Церкви на конфесії.

Термін «Церкви-Сестри» насправді не може стосуватися взаємин Римської Церкви й УГКЦ. Правильно вважають і православні, і римо-католики, що УГКЦ не є «католицьким православ’ям», як писав митр. Андрей, а римо-католицизм у православних шатах. Щоб УГКЦ, наприклад, могла претендувати бути Церквою-Сестрою, для цього вона повинна бути помісною, мати своє опрацьоване помісне право, своє богослов’я, главу із Синодом, які будуть говорити й писати правду про свою історію, очистять рани свого серця, зрозуміють трагедію свого буття й на таких основах виховають свій народ. Але виглядає, що цього ще не станеться в нашому поколінні: самі греко-католики занадто слабші, щоб це осягнути, а ніхто їх так не любить, щоб це зробити замість них.

Про те, що УГКЦ є частиною Римо-Католицької чи Католицької Церкви, говорить не лише єпископ Мар’ян Бучек, але можна це саме чути, хоч дещо по-іншому, від глави УГКЦ Любомира. Наприклад, у офіційному діялозі між Римо-Католицькою і Православними Церквами беруть участь три східні католицькі єрархи, які є членами римо-католицької делегації і цей свій статус не можуть змінити й у теперішніх обставинах.

Так само про УГКЦ думають і римські, й московські богослови.

Коли греко-католицькі богослови, а за ними також єрархи та журналісти почнуть називати УГКЦ Православною в сопричасті з Церквою Риму — це буде початок (хоч важкий) повернення до витоків соборности і своєправности. Таке йменування буде згідне з тим, що постановили соборно і своєправно Берестейські єпископи від імени Київської Церкви 1594 року в Сокалі і 1595 року в Бересті і що згодом було знехтувано або й зовсім перекручено посттридентійською Церквою Риму.

Важко, з одного боку, бути прохачем у Римо-Католицької Церкви (наприклад, щоб фінансувати свою безгосподарність. Бо що то за гонорова церковна громада, яка не може скласти на свої потреби десятину), а з другої сторони, вимагати від них не втручатися у внутрішні справи УГКЦ.

Потрібно повертатися, як це зробив Патріярх Любомир, до поняття Київської Церкви як самодостатньої у благодаті Церкви, яка спасала своїх вірних у всі часи, незалежно від її внутрішнього розподілу чи підпорядкування Константинополеві, Римові чи Москві. Це він (Патріярх Любомир) написав у пророчому посланні «Один Божий народ у краї на Київських горах» 13 квітня 2004 року. Тут Патріярх Любомир виявився гідним послідовником еклезіологічної візії і митрополита Андрея, і митрополита Петра Могили.

Діялог — це одна з форм існування Церкви, і якщо ми є Церквою, яка сама себе шанує, то будемо діялогувати з усіма. Коли пишу про діялог, не думаю про те, що називається «ad limina apostolorum» — до порогів апостолів; такий візит у випадку УГКЦ просто не повинен відбуватися в такій формі, в якій він нині передбачається, як звіт з діяльности за попередній період часу. Щодо єпископів офіційного подвійного підпорядкування, якими є єпископи УГКЦ поза Україною, і які прямо підлягають Римській юрисдикції, важко від них вимагати не звітувати перед своїми прямими зверхниками, якими не є власні «обрядові» єрархи (Патріярх чи Синод), а Папа Римський, який діє через свої управління. Щодо єпископів матірної території Церкви, то вони можуть їхати як делегація до Риму, але не для звіту, а для налагодження контаків і обміну корисною інформацією між двома великими Церквами — Римською і Київською. Але це зможе статися лише тоді, коли єпископи будуть переконані у своїй Київській ідентичності.

До Риму на зустріч із Римським Архиєреєм мають їхати всі єпископи, але це має бути так само вірогідним щодо візиту до інших моральних і християнських авторитетів світу і на Заході, і на Сході. Для нас — це Царгород, Москва, Єрусалим, Бейрут, і т. д., хоч як це нам могло б не подобатись.

Щодо східних єпископів прямого римо-католицького підпорядкування, то питання вкрай важке. Чому Римський Архиєрей, який має безмежне християнське довір’я до патріярхів Східних Католицьких Церков, вносить юрисдикційно поділ між єрархами так званих матірної території і діяспори? Поки що багато питань залишаються без відповідей для того, щоб нам у покорі працювати для досягнення волі Божої в Церкві.

Щоб зрозуміти, в який спосіб розвивається життя Церкви. Патріярх Любомир про цьогорічний візит «Ad limina Apostolorum».

«Можна, безумовно, дивитися на візит “Ad limina Apostolorum” як на звітування чи “відчитування”». Але, використовуючи такі терміни, ми дуже неточно описуємо суть візиту і зміст проведених розмов. Бо не йдеться про звичайне інформування: що зроблено, а що не зроблено. Мета — зрозуміти, в якому напрямку, в який спосіб розвивається життя Церкви. Тобто йдеться не тільки про перечислення певних статистичних даних, а й про аналіз стану та накреслення перспектив розвитку», — сказав Блаженніший Любомир, Верховний Архиєпископ Києво-Галицький, у інтерв’ю для «Радіо Воскресіння», розповідаючи про візит греко-католицьких єпископів з України до Ватикану під назвою «Ad limina Apostolorum». Цей візит відбувався від 28 січня до 2 лютого 2008 року.

При цьому Глава УГКЦ додав: «Можна дивитись на візит Ad limina в дуже сухий, адміністративний спосіб і говорити, що його головна мета це звітування, а можна розуміти, що його важливість у тому, щоб на підставі конкретної об’єктивної, проаналізованої інформації, спільно з відповідно до цього підготовленими працівниками Апостольської Столиці, які дивляться немовби ззовні, застановитися над станом своєї Церкви».

Також в інтерв’ю Блаженніший Любомир розповів, що цей візит і колись, і сьогодні має дуже виразний паломницький характер.

«Учасники візиту передусім стараються помолитися на гробах святих апостолів і відслужити Святі Літургії в чотирьох римських базиліках. Окрім того, єпископи служать Літургію у своїй церкві в Римі. В нас це є Прокатедральний собор Святої Софії, який спорудив святої пам’яті Патріярх Йосиф. Так що передусім потрібно бачити молитовний аспект, а відтак адміністративний», — пояснив Предстоятель УГКЦ.

Співчуття

Ваше Блаженство Митрополите Константине! Високопреосвященний Владико Антоніє!

З великим смутком Патріярхальне Товариство в США сприйняло вістку про перехід у вічне життя Архиєпископа Всеволода Скопелосу.

Світлої пам’яті Високопреосвященний Владика Всеволод жив духом поєднання Церков Київської традиції. Ми з вдячністю пам’ятаємо щиру відкритість та душпастирську поставу великого масштабу, починаючи від перших зустрічей Крайової Управи на передодні Тисячоліття Хрещення Руси-України. Та особливою заслугою було виведення питань існування наших Церков на світову арену екуменізму. Він був співзасновником Студійної групи Київської Церкви, завдяки якій українські Церкви — Католицька і Православні — вийшли на світовий форум екуменічного діялогу як автентичні послідовники Христової науки тисячолітнього свідчення. Ці старання відкрили багатий матеріял про нашу спільну спадщину і є доказом нашої здатности творити співприйнятні умови. Після завершення праці Студійної групи Київської Церкви екуменічна діяльність Владики продовжувалася в офіційних і неофіційних колах, серед яких були більше десятиліття конференцій Orienale L Вінгтоні, Сан Дієго, Стамбулі та Лондоні. Хай світла спадщина Архиєпископа та відданого душпастиря Всеволода буде плідним зародком продовження запізнавання глибин духовностей Київської Церкви у спільній прощі зближення, єдности та всебічного сопричастя із Царгородом та Римом.

Надіючись, що душпастирський дух святої пам’яті Архиєпископа Всеволода знайде нових послідовників великої ідеї, складаємо найглибші співчуття Вашому Блаженству і Вам, Високопреосвященний Владико, духовенству та усім віруючим Української Православної Церкви у США. Можемо знайти розраду, перефразовуючи слова 32 Псальма – веселімось у Господі, що дав нам правидного душпастиря, бо пам’ять Високопреосвященного Владики Всеволода буде з нами довгі роки.

З празником Богоявлення та глибокою пошаною.

Рома М. Гайда, Голова УПТ
Д-р. Андрій Сороковський, заступник

З історії “Патріярхату”

Історія журналу пов’язана із Патріярхом Йосифом Сліпим і його ідеями помісности Української Греко-Католицької Церкви та об’єднанням усіх її частин під одним патріярхатом.

На другому Ватиканському Соборі Патріярх Йосиф запропонував піднести УГКЦ до патріяршої гідности. І це дало поштовх до народження патріярхального руху на Заході. У 1966 році виникло Товариство за патріярхальний устрій УГКЦ. Його першим головою був Василь Качмар. Спочатку Товариство видавало бюлетень, а у травні 1967 року вийшло перше число журналу, тоді ще під назвою “За Патріярхат”. Головним редактором довший час був Степан Процик. У 1976 році обов’язки редактора виконував Василь Пасічняк, а з 1977 року Микола Галів. Відтоді журнал дістав теперішню назву “Патріярхат”. Видання знайшло своїх читачів у всіх куточках землі, де звучало українське слово, за винятком хіба самої України. На його сторінках публікувалися праці Патріярха Йосифа, розповідалося про його діяльність, публікувалися документи УГКЦ, аналітичні та просвітянські статті. Але насамперед це були матеріяли патріярхального руху, дослідження історії та ідентичности Української Церкви. “Патріярхат” сприяв з’єднанню Церкви на поселеннях, що було однією із найважливіших цілей Патріярха Йосифа.

Важко кількома словами описати всю історію журналу, розповісти про його успіхи і неуспіхи, слабкі та сильні сторони. Та довготривалість видання і розповсюдження його власними силами засвідчує важливість ідей Патріярха Йосифа та жертовність його послідовників з числа мирян і духовенства задля втілення цієї ідеї.

Проголошення і визнання патріярхату Української Церкви процес тривалий, а в його основі – усвідомлення ідентичности нашої Церкви. Це завдання журналу залишається актуальним і сьогодні.

Підготувала Рома Гайда

Собор як засіб консолідації Церкви

Думки напередодні третьої сесії Першого Патріяршого собору

Цього року заплановано третю сесію Першого Патріяршого Собору УГКЦ. Перші дві сесії стали справді історичними для нашої розсіяної по цілому світі, обрядово розрізничкованої Церкви. Вони стали новим етапом у поверненні Церкви до своєї східної еклезіології.

Собор є винятковим даром. Перебування Церкви на розмові із собою дає змогу відчути присутність Святого Духа.

Скликання Першого Патріяршого Собору УГКЦ супроводжувалося побоюванням невідомого нам досвіду. Але перейшло воно завдяки вмілому залученню учасників Собору до соборових нарад, зокрема, завдяки духовній науці о. Богдана Панчака і Владики Любомира про те, що Собор є актом Богопочитання і прослави Пресвятої Тройці. Для мене, як і для багатьох інших, то була нагода глибше зрозуміти богословський і церковний контекст Собору.

Щоб зрозуміти, як можемо “євангелізувати по-новому”, а саме над цим спонукала нас задуматись перша сесія Собору, треба було ознайомитись із всіма вітками нашої Церкви. Це ознайомлення було глибоко зворушливим. Попри різнорідний досвід, на цьому Соборі виявилася святість нашої Церкви і підтвердження її спасительної місії у світі. Церква заговорила однією мовою, що перевищило сподівання багатьох. Це був 1996 рік.

Через два роки було проведено другу сесію Патріяршого Собору “Роль і місце мирян у Церкві”. На жаль, цього разу не було духовного введення і бракувало проводу, який би надав сесії характеру релігійного акту. Більшість доповідачів виступили добре. Однак деякі доповіді засвідчили тривалу проблему ідентичности. Наприклад, довгі цитати із папських енциклік у доповіді “Церква і світ” зовсім оминули Церкву візантійсько-Київської традиції.

Водночас завдячую доповідачам,які висвітлювали східну богословську традицію і репрезентували багатий матеріал, як наприклад, доповіді “Сім’я та її завдання в ділянці християнізації народу” і “Співпраця та співвідношення між єрархією та мирянами”. Мені особисто понад двомісячна інтенсивна праця над матеріалами східних богословів дозволила розвинути тему, “Формація і духовність мирян УГКЦ” на духовних основах літургійного та релігійного життя нашої Церкви.

Прикро, що з невідомих причин “Проєкт Соборового Документу” другої сесії не містив жодних доповідей, що прозвучали під час її проведення.

Після чотирьох років наближаємося до третьої сесії “Ісус Христос – джерело відродження українського народу”, яка має розглянути соціяльні проблеми суспільства. Обговорення питань заплановано розглядати у таких аспектах: що Церква як громада може зробити щодо цих проблем в сьогоденні; який образ Святої Тройці допомагає в розв’язанні цих проблем; служіння Христа як приклад персоналістичного виміру розв’язки проблем на основі Святого Письма; як би митрополит Андрей Шептицький розв’язував нині цю проблему в Україні та діаспорі.

Зрозуміло, що делегати Собору мають усвідомлювати таїнственний характер Церкви. Однак поширене вузьке поняття “галицької” (чи навіть виключно “національно української”) оминає цю суттєву прикмету. Для вмілого поєднання соціології чи іншої галузі зі східним богослов’ям та розсудливого застосовування практичного підходу, який спостерігаємо у західній традиції, необхідні знання Візантійсько-Київських основ УГКЦ. Новопризначений у Філадельфії Митрополит Стефан Сорока вважає проблему ідентичности головною. Тому він запросив о. д-ра Петра Галадзу провести у квітні короткий семінар, щоб заповнити ту прогалину нашої дійсности. Такий підхід частково рятує ситуацію, але він не здатен заповнити спорожнілий престол Чикагської єпархії чи подібних єпархій, де немає діючого та ділового владики.

Ще кілька зауваг щодо підготовки до проведення третьої сесії. Без бібліографії до тематики третьої сесії та за відсутности семінарів по єпархіях на Секретаріят Собору лягає більший тягар. Провадити дискусії без попереднього ознайомлення із доповідями є дещо обтяжливим. Важливо і те, щоб модератори дискусії мали відповідне богословське підґрунтя.

Сподіваємося, що третя сесія завдяки вмілому введенню дійсно набуде характеру релігійного акту і що на ній буде представлений досвід попередніх сесій, а із результатів праці Патріяршого Собору буде складено корисне для кожного вірного нашої Церкви видання.

Попри обмеження людських ресурсів та інших проблем, повернення до соборової діяльности УГКЦ триває. Задіяні ще під час першої сесії комісії вже дали свої позитивні результати. У багатьох ділянках ми вже користаємо з їх праці.

Жива душа УГКЦ може бути розшарпана і умови наших спільних розмов можуть бути ускладнені. Але Собор, що є характеристичним для кожної Східної Церкви, устократ збільшує спасительну місію Київського благочестя у світі. Тому вся Церква та її установи із пошаною і розумінням великих вимог праці покликані сприяти успішному і Боголюбивому завершенню праці Собору.

Рома М. Гайда – голова Ради Мирян Крайової Управи Українського Патріярхального Товариства в США, член дирекції PAX ROMANA. Займається відновленням товариства “Обнова” в Україні.