Свіжий номер

1(501)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

День Зелених Свят

День Зелених Свят, які охоплюють два важливого значення свята: пам’ять Пресвятої Трійці, яке припадає на перший день в неділю і Сшестя Святого Духа, чи як також в нас називають Зіслання Святого Духа, вимагають від нас окремої застанови. Зелені Свята після Рождества Христового, Богоявлення і Христового Воскресення належать до найбільших празників у церковному році. Вони є фундаментальними в Христовій Церкві. Крім цього Зелені Свята мають національні нашарування. Ці празники потребують окремого наголошення, зокрема серед вірних в діяспорі, бо з часом довшого перебування поза межами батьківщини поволі затрачають свої питоменні вартості. Коли ж ідеться про терен США то це зокрема помітно. Майже вся західна Европа святкує ці свята. Це є дні вільні від праці, які все троха більше дають можливість наголосити і підкреслити зміст цих свят. Тут в США цього не відчувається, бо всі працюють, а тільки можна піти на Службу Божу у ранніх або вечірних годинах, але і це не для всіх є можливе до здійснення. Тому все ж таки варто над цими празниками хоч думкою зупинитись та вдуматись в їх суть.

Треба підкреслити, що свято Пресвятої Трійці, яке відмічаємо в перший день Зелених Свят — неділю є своєрідним закінченням, чи вірніше завершенням циклю свят в церковному році, що починається Христовим Воскресенням. В цьому циклі свят від Христового Воскресення до Пресвятої Трійці в особливий спосіб підкреслюється Другу Особу Божу Ісуса Христа. Це є своєрідне наростаюче звеличення Ісуса Христа, Сина Божого. Заразом це є закінчення новозавітньої п’ятидесятниці, яка також має своє походження з старозавітньою п’ятидесятницею. Це мабуть апостоли перенесли цю традицію з юдаїзму. В Старому Завіті жиди в той час святкували свято жнив — свято подяки, а також 50 день після виходу з Єгипту, коли Мойсей на горі Синай одержав Божі Заповіді. Цей день жиди окремо відзначали, замаювали свої хати галузками з дерев і цвітами, а долівку встеляли запашною травою. Цей день стояв у животворящій зелені. Це глибока символіка, яка також знайшла відгук у християнській п’ятидесятниці.

Наше східно-християнське розуміння Пресвятої Тройці є дещо відмінне від західної Церкви. Треба підкреслити, що хоч східня і західня Церкви визнають, вірять і відзначають Пресвяту Трійцю, але їх підхід і розуміння є інші. При цьому належить під­креслити, що Пресвята Трійця належить до одних найбільш складних Божих тайн її розуміння. Щоби дати повноту розуміння Пресвятої Трійці треба не тільки самого знання, але й відчуття Божого Духа, ось цього третього компонента Пресвятої Трійці.

Коли приглянутись до тієї тринітарної концепції в нашій Церкві то вона помічається в самому хрещені, коли ми робимо на собі хрест, складаємо три пальці правої руки і все хрестимося три рази. Ось ця тринітарність повторяється і підкреслюється в наших св. Літургіях для особливого відмічення і заразом прослави Пресвятої Трійці, як вічного і животворящого Божого буття. Пресвяту Трійцю чудово схоплено у вислові «Триєдиний Бог». Дехто готовий був це спринимати як новий словотвір, що не є вірно, бо воно має глибоко охопний і сутній зміст, що відповідає повноті Пресвятої Трійці.

Наша східна Церква вчить, що Дух Святий, що складається на природу Пресвятої Трійці походить не з двох начал, але одного, себто від Отця через Сина. Східні святі отці вчили, що Святий Дух ізходить від Отця через Сина, що випливає і підтверджує східню концепцію тринітарности. Святі отці пояснювали й зображували Пресвяту Трійцю образами з природи. Коли взяти до уваги дерево, то Бог Отець — це корінь, Бог Син — це стовбур, чи стебло, Святий Дух — це цвіт. Пресвята Трійця є ця неохопна, охопна повнота Триєдиного Бога. Західна Церква має дещо відмінну інтерпретацію, але сутність Пресвятої Трійці остається майже та сама. Східна Церква під тим оглядом все була більше містична, а західна прагматична.

Належить хоч кількома словами підкреслити Зіслання Святого Духа. Якщо ми щойно сказали, що в Пресвятій Трійці є вся повнота животворящого Триєдиного Бога то власне Церква в перше після циклю прославлення Сина Божого підкреслює третій чинник Святий Дух, який сходить на апостолів, діючи животворячо. Отже тут діяв Святий Дух у своїй нерозривній повноті Триєдиного Бога, який дав силу, відвагу і спроможність апостолам іти в світ й навчати народи, ширити слово Боже. Знаємо силу слова, якщо ним належно і вміло орудувати. Знаємо, що Слово було в началі і Слово було Бог. Отже Святий Дух, що від Отця через Сина зійшов, щоби животворяще діяти тоді, коли Син Богочоловік, що від Отця з землі перенісся до Отця. Після цього коли були сутньо підкреслені Бог Отець, Бог Син і Бог Дух Святий, які творять повноту Пресвятої Трійці, діють не як окремі Боги,але як Один.

Зелені Свята для нас українців мають ще окрему вагу й символіку, яка звичайно також випливає з релігійних заложень, а саме відзначення ось цього духа, духа українських героїв, які віддали своє життя за свій нарід, свою батьківщину, за свою Христову Церкву. Власне в нашому культі могил, який ми з пошаною і святочністю відмічали на рідних землях власне була підкреслена животворящість Святого Духа. З часовим нашаруванням, Зелені Свята називались святом героїв. Як Христова церква вчить — немає більшої любови, як життя віддати за друзів своїх. Тому в ці дні згадаймо також в молитвах наших героїв, що так рясно своїми кістьми встелили нашу батьківщину — Україну.

Поділитися: