Свіжий номер

1(501)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

Українська Церква за часів Київської Русі

(стаття друга)

За часів короля Володимира спочатку, як вважає такий відомий дослідник історії Руської Церкви, як. Є. Голубинський, греки дали Руси автокефального єпископа [1, 270]. А О. Лотоцький стверджував, що оскільки Володимир прагнув незалежносте, то міг прийняти тільки незалежного автокефального митрополита. Візантія ж такого не давала, тому за часів Володимира у Києві такого не було. І з’явився він (у 1037 р. — грек Феопемт) лише за часів Ярослава Мудрого у зв’язку з поширенням християнства [2, 22-24].

Але дійсність виявляється, як завжди, цікавішою за будь-які пізніші припущення. Літописець не засвідчує, щоб під час Володимирового хрещення Руси у цьому брали участь візантійські священики. Володимир залучив корсунських [3, 9]. І літописець пише впевнено, що очолив Церкву Руси після охрещення піп Анастас. Киян, як відомо, хрестили в Дніпрі, що було брутальним порушенням канонів, чого не сталося б, якби це все відбувалося під патронатом першоієрарха якогось зі світових християнських центрів — Риму чи Константинополя [3, 10]. Це говорить тільки про одне. Русь хрестилася самочинно. І цей крок короля Володимира був цілком логічним. По-перше, це може служити тільки ще одним доказом того, що Ольга — таки досягла незалежної Церкви, а Володимир її просто намагався відновити після руйнівних політичних акцій свого батька Святослава. І по-друге, Володимир мав вже на цей час свій слов’янський обряд, своїх слов’янських єпископів в Перемишлі й, очевидно, Турові. Він мав християнську Галичину і Волинь, охрещені за 100 років до цього у тому ж обряді. У тім краї були сотні священиків і монахів з манастирів Старого Самбора, Синевідська, св. Миколая у Чинадієві, Бакотського над Дністром тощо. На цей час слов’янський обряд мав свої богослужбові книжки, які не потрібно було перекладати з грецьких. Цей обряд панував тоді в Чехії, Моравії, Словаччині, Угорщині, Польщі, Галичині, Волині й Правобережжі разом з Києвом. Тому король Володимир грецької опіки й допомоги не потребував [4, 238- 262]. Додамо: і не втрачав жодної нагоди продемонструвати це. Володимир бачив, як Візантія ламала незалежну Болгарську державу та її Церкву, пам’ятав смерть батька і цілої його армії — за грецькі гроші, приклад королеви Ольги був у нього перед очами завжди. І діяв рішуче, сміливо, створюючи незалежну, самоуправну церкву, на яку мусили б зважати інші держави [3,10].

І тут знов постає проблема геополітичної орієнтації. Вже у 988 р. до здобутого Володимиром Корсуня (доказ того, що Володимир розмовляв з Візантією з позиції сили (прибули посли папи Іоана XV, занепокоєного долею Галицько-Волинських єпархій слов’янського обряду. В Корсуні посли обговорили майбутнє цих єпархій, які визнавали примат папи, як, також, без сумніву, заторкнули справу київського митрополита й коронації Володимира [5, 89]. Вони принесли Володимиру мощі святих, необхідні для заснування нових єпархій, єпископських катедр, обговорили справу фаворита Володимира Анастаса щодо його Київського єпископства, а сам Анастас визначив ті проблеми, які папа мав схвалити.

Це посольство настільки занепокоїло греків, що 2 жовтня наступного року (989) з Візантії в Русь прибуло посольство з кількох грецьких митрополитів, єпископів і монахів-ігуменів для передачі Володимиру царських інсигній (корони, скіпетру, червоного плащу тощо). У реєстраційній грамоті грецької імперської канцелярії так і записано: передати, а не коронувати [5, 86]. Це говорить про те, що попередники Володимира були короновані, хоча й не Візантією (відповідний запис обов’язково б зберігся). Це підтверджується також і тим, що західноєвропейські тодішні історики титулують аж до часу знищення Києва Андрієм Суздальським титулом «каган-рекс», а галицьких — від Романа Мстиславовича. Адам Бременський у своїй історії єпископів Гамбурзької церкви (1065-1075 pp.) подає, що з поморських русинів лише плем’я «ранів» має короля — «чех» Інші племена (називає їх біля 30-ти) мають лише князів — «dux», або князьків — «princeps» [6, 516]. А він у тодішній політичній ситуації в північно-східній Европі орієнтувався добре і помилки зробити не міг. Римські папи, що вельми обережно ставилися до титулятури глав держав, також титулують київських володарів титулом «чех». І це при тому, що папи навіть польських королів (наприклад, Болеслава II Сміливого) у цей період титулують «dux» [5, 87]. Вже М. Грушевський звернув на це увагу й припустив, що коронація Володимира є дуже правдоподібною [7, 506-510]. Тієї ж думки був і М. Чубатий [4, 274-278].

Для нас це важливо з огляду проблеми геополітичної орієнтації Руси в часи Володимира. Ситуація була гіршою, ніж у часи Ольги: Хозарія розгромлена, звідки можна було дістати легітимний титул «кагана», підтримки одного, до того ж не дуже сильного болгарського патріярхату (з 1018 р. перестане існувати) у справі легітимізації Церкви Руси недостатньо. В пляні коронації вибір один: або Рим, або Константинополь. Але Володимир розумів, що коронація від Константинопольського патріярха – це залежність не тільки церковно-духовна, а й політична. Греки чекали, що Володимир прийме пропозицію Патріярха на коронування. Але, очевидно, цього не сталося, хоча інсигнії могли бути прийняті, а що такого: це ж ні до чого не зобов’язувало…

У Володимира ж все було вже узгоджено з Римом. Бо у 991 р. папські посли знову прийшли в Русь «з любов’ю і честю» і Володимир приймав їх також «з любов’ю і честю» [4, 264]. «З любов’ю і честю» присилали папи посольства до глав держав приязних, які визнавали примат папи, а папа у відповідь міг визнати окремий руський слов’янський обряд [5, 89]. Тільки за таких умов можна зрозуміти, чому Володимир також приймав послів «з любов’ю і честю». Ті посли, очевидно, встановили митрополію та надавали повновладдя Володимиру у справах Церкви. Видно, папа задовольнив-таки прохання Володимира у цій справі, бо у 994 р. посли короля повернулися з Риму, куди вони ходили з подякою і дарами [8]. Безсумнівно, такі високі особи у таких питаннях були обережними і робили все це не для забави. Однак це може бути доказом того, що вчені, які стверджують, що за часів короля Володимира Українська Церква була незалежною, тільки в органічному зв’язку з Охридським патріярхом, а через неї — у канонічному зв’язку з Римом [Докладніше: 7, 58-60], мають певну рацію. Й тоді безжальне знищення Візантією цього Патріярхату у 1018 р. дивним не видається.

Між Константинополем і Києвом таких посольств наші літописці, попри все їх грекофільство, не зафіксували. їх просто не було. А у 1000 р. до Києва прибули папські посли — ті ж, що за 3 місяці до цього коронували угорського короля Стефана, причому у супроводі послів чеського і угорського королів. А за традицією папської канцелярії тих часів у такий спосіб приходили папські посли коронувати монарха тієї держави, куди вони прибували. Посли ж королів сусідніх держав мали бути міжнародними свідками коронації [5, 90]. І через рік — у 1001 р. — король Володимир висилає до папи посольство з подякою і дарами [8]. Доказом коронації є також зображення короля Володимира при всіх королівських регаліях на руських золотих і срібних монетах та напис: «Володимир на столі», тобто на троні [10, 94]. З такими речами не жартували. Безсумнівно, можна «затерти» будь-які відомості у літописах, але написи на монетах не зітреш. Та й момент для цього було забагато, всі не вилучили, навіть якщо цього дуже заохотити. Крім того, існує й прямий доказ усього вищенаведеного — грамота Константинопольського патріярха до царя Московського Івана IV Грозного (а він був Рюрикович, не забуваймо) від 1561 p., у якій Патріярх підтверджує титул царя Івана на тій підставі, що царські інсигнії і царський титул мав король Володимир [5, 90]. Таким чином, Володимир Великий вісь геополітичної орієнтації Руси спрямовував на Европу, Церкву ж зберігав під своєю опікою незалежною у слов’янському обряді, що визнавав примат папи.

Навіть сама організаційна побудова Церкви за часів короля Володимира була не візантійською, чого не допустив би митрополит-грек, якби такий був тоді у Києві. Папські легати, що неодноразово приїздили до Києва, добре ознайомили київського короля з організаційною схемою Римської Церкви. За зразком останньої Володимир і будував свою. Доказами цього може бути наступне: а) за західним зразком архиєпископ Києва був у боярській раді, що діяла при королі, заступником короля; б) для будування й устаткування церков Володимир створив десятинний фонд з своїх доходів. Такий фонд, поширений ще з апостольських часів на Заході, був у Візантії не тільки невідомий, але з уваги на державний і церковний устрій цієї держави просто немислимий; в) сама ієрархія Української Церкви у своїх початках не була візантійською. Вона намагалася створити правові основи своєї незалежносте для розвитку духовенства в окремий суспільно-громадський стан [Докладніше: 9,47; 11, 74].

Все вищенаведене, очевидно, й було однією з головних причин того, чому Візантія довго не визнавала святосте ні короля Володимира, ні королеви Ольги.

«Візантійський цезаропапізм, — писав проф. М. Чубатий, — получений пізніше з московським націоналістичним месіянізмом є прямо протилежним до тих церковних ідей, що їх голосили слов’янські апостоли. Коли б той обряд був утримався, то слов’янський світ був би по стороні Риму» [4, 108-109]. Додамо, що не тільки історики XX ст. думають так. Це прекрасно зрозуміла й Візантія XI ст. Недопущення незалежного руського першоієрарха, який став би патріярхом і конкурентом Константинопольського, — це був тільки перший її крах. Візантія зрозуміла: допоки буде жити слов’янський кирило-методіївський обряд, допоки спокій їй може тільки снитися. Цим головна стратегічна мета Візантії була визначена.

Тому не є дивною та обставина, що якщо на політичному відтинку король Володимир досягав своїми рішучими діями успіхів, то не можна сказати того ж про стан його справ на відтинку церковному. Складну й заплутану систему церковних взаємостосунків він перебороти не зміг [3, 10]. Він зіткнувся з проблемою, що виникає раз-по-раз перед Україною, коли вона намагається легалізувати свою незалежну Церкву: жодна з існуючих церков Володимирову Церкву визнати не могла. Без кардинальних кроків, серйозних політичних рішень ця проблема не могла бути вирішеною.

Це зрозумів син короля Володимира Ярослав.

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Голубинский Е. Е. История Русской Церкви. Изд-е 2-е. – М., 1905. – Т. 1. Кн. 2.
  2. Лотоцький О. Автокефалія. — Т. 1. — Варшава, 1935.
  3. Історія Православної Церкви в Україні (Збірка наукових праць). — К., Четверта хвиля, 1997.
  4. Чубатий М. Історія християнства на Русі-Україні. — Рим-Н.Йорк, 1956.
  5. Кузич-Березовський І. Жінка і держава. — Львів, Світ, 1994.
  6. Schmid R. Die Lesetze der Angelsaechen. — Leipzig. — 1858.
  7. Грушевський M. Історія України-Руси. — K., 1990. – T. 1.
  8. Никоновськая летопись // Полное собрание русских летописей. — М., 1962.
  9. Лужницький Г. Українська Церква між Сходом і Заходом. — Філядельфія, 1954.
  10. Аркас М. Історія України-Руси, — К., 1990.
  11. Греков Б. Д. Культура Київської Руси. — М.-Л., 1954.
Поділитися: