Свіжий номер

1(501)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

За чистоту обряду

Хоч Декрет про Східні Католицькі Церкви наказує очистити наш обряд від усіх чужих засмічень, які закралися до нашої Церкви впродовж віків, то на жаль і досі ще покутують у наших Богослужбах різні латинські, а головно польські запозичення, як дзвінки, принимання Св. Причастя клячали, суплікації, монстранції та хресні дороги,тощо. Д-р Степанія Бережницька у Філядельфії видає журнал п.н. «Літургійно-Церковний Рік», що присвячений повністю церковно-обрядовим справам нашої Церкви. На цьому місці передруковуємо з ч.9. за 1978 р. важливий церковний обряд у час Великодня п.н. «Неділя Пасхи.» Ідеться про те, що в багатьох наших церквах на Великдень у часі обходу тричі довкруги Церкви, священики несуть монстранції, а вірні Плащаницю, воно противне нашому обрядові. Ось що пишеться у у згаданій статті на повищу тему:

У цих відправах ціла глибінь східної богословської думки, висловлена у майстерній, поетичній формі, сплетена з чудовими мельодіями в одну прегарну цілість, робить незабутнє вражіння. Вершком і перлиною наших Великодніх відправ є ВОСКРЕСНА УТРЕНЯ З її КАНОНОМ св. ЙОНА ДАМАСКИНА.

Безпосередньо перед Утренею правиться перед Господнім гробом т.зв. МІСТОПОЛУНОЧНИЦЮ (у багряних ризах!) По «відпусті» співається тричі: «Благообразний Йосиф..» з поклонами, а після того священик знімає плащаницю та умішує її на святій трапезі, або вішає на запрестольній стіні, де вона остає аж до Вознесення.

Після того священик передягається в світлі ризи й починається Воскресна Утреня. Її відправу попереджає хресний похід: всі вірні виходять з церкви з горючими свічками в руках, священик іде з хрестом, за ним несуть св. Євангелію, ікону Воскресення Христового та інші ікони, а діякон має кадильницю. Похід іде кругом церкви, в напрямі назустріч сонцю. Двері церкви в той час мають бути зачинені. Підчас обходу співається: «ВОСКРЕСЕННЯ ТВОЄ, ХРИСТЕ СПАСЕ, АНГЕЛИ ОСПІВУЮТЬ НА НЕБЕСАХ, І НА ЗЕМЛІ СПОДОБИ, ЧИСТИМ СЕРЦЕМ ТЕБЕ ОСПІВУВАТИ І СЛАВИТИ.»

Цей обхід символізує ходу жінок-мироносиць до гробу Господнього в неділю раненько. Ношення плащаниці підчас того походу є неправильне, а також несення св. Тайн у процесії. Того звичаю не мають ані греки, ані західні християни. Це був тільки місцевий звичай польських католиків, який ми від них безкритично перебрали, але це є незгідне з духом нашого обряду. Похід обходить звичайно три рази церкву кругом. За останнім разом священик зупиняється перед замкненими дверима й тепер щойно починається властива ВОСКРЕСНА УТРЕНЯ. Після короткої відправи й грімкого великоднього тропаря: «ХРИСТОС ВОСКРЕС ІЗ МЕРТВИХ…» починають дзвонити дзвони, які мовчали від п’ятниці рано, щоб звістити світові радісну вістку, священик відчиняє хрестом двері церкви на знак, що Спаситель Своєю смертю відчинив нам «райські двері». Похід входить до середини, продовжувати Утреню.

Поділитися: