Свіжий номер

2(508)2025

Час ставати сильнішими

Стати автором

Анатолій Бабинський

Папа зняв екскомуніку з чотирьох послідовників Єпископа Лефевра

Протягом Тижня молитов єдність християн, який проходив з 19 по 25 січня 2009 року, мала місце унікальна за своїм змістом та важливістю для Католицької Церкви подія. У відповідь на лист глави «Лефевристів» монсеньйора Бернарда Фелле, в якому він звернувся до Апостольської столиці від імені всіх єпископів Братства святого Пія Х, Конгерагація у справах єпископів Декретом від 21 січня 2009 року зняла екскомуніку, накладену на єпископів 1988 року.

У своєму Зверненні до Святішого Отця єпископ Бернард Фелле, висловив глибоке бажання «присвятити свої сили служінню Церкві нашого Господа Ісуса Христа, тобто Римо-Католицькій Церкві», а також ствердив синівський послух її настановам. Єпископ засвідчив тверду віру у примат Петрового служіння та визнав згубність свого нинішнього стану.

Папа Венедикт XVI, який на момент накладення екскомуніки в 1988 році займав посаду префекта Конгрегації віровчення, особисто докладав усіх зусиль, щоб не допустити відходу від Католицької Церкви єпископів, від початку свого понтифікату шукав шляхів залагодження розколу. Після низки консультацій та у відповідь на подану Братством святого Пія Х заяву папа переглянув канонічне положення екскомуніко- ваних єпископів та схвалив рішення Конгрегації у справах єпископів. Також він висловив думку, що за цим прийде бажане досягнення єдності, що засвідчить правдивість слів членів Братства про визнання авторитету Риму.

Водночас ватиканіст Андре Торнеллі (відомий своїм добрим знанням тонкощів роботи Ватиканської адміністрації), у своєму інтерв’ю газеті «Il Giornale» висловив думку щодо можливого швидкого врегулювання відносин із послідовниками Архиєпископа Марселя Лефевра. На його думку, рух канонічно буде оформлений у «персональну прелатуру». Персональні прелатури в Римо-Католицькій Церкві мають особливий статус надтериторіальних структур, які підпорядковуються безпосередньо Риму. Також у каноні 297 Римо-Католицької Церкви йдеться про необхідність координації дій прелатури з місцевими Єпископами.

Однак такий гіпотетичний розвиток подій для УГКЦ на сьогодні ставить більше запитань, аніж дає відповідей. У випадку входження лефевристського руху в рамках певної надтериторіальної структури в Католицьку Церкву, може виникнути прецедент, коли на території помісної Греко-Католицької Церкви паралельно існуватиме «греко-католицька» структура з прямим підпорядкуванням Ватикану (йдеться про членів українського Братства святого Йосафата, заснованого Бернардом Феле у 2000 році). Це може спричиняти значні проблеми і для місцевих єпископів, і для Церкви загалом. Зокрема невідомо, з яким із місцевих єпископів (латинським чи греко-католицьким) прелатура повинна координувати свої дії.

Отець Михайло Палій, промотор справедливості Львівської архиєпархії УГКЦ, який займався справою о. Василя Ковпака, у своєму коментарі наголосив, що уповноваженим органом, який може зняти екскомуніку з лідера «українських лефевристів», є тільки Трибунал Конгрегації у справах віри, оскільки о. Василь був осуджений від імені цієї конгрегації.

Відповідаючи на запитання щодо можливого входження групи традиціоналістів у лоно Церкви в якості окремої прела- тури та можливих наслідків цього для Української Греко-Католицької Церкви, отець Михайло зазначив, що в Україні ми вже маємо монас- тирі папського права, які напряму підпорядковуються Папі Римсько- му. Тому такий сценарій не буде безпрецедентною подією. Однак він зазначив, що такий сценарій є рад- ше гіпотетичним, оскільки існує низка інших шляхів відновлення єдності лефевристів із Католиць- кою Церквою.

Найпершою перешкодою, яка стоїть на шляху розв’язку цього питання, є те, що чотири єпископи на чолі з Бернардом Феле просили папу і виявили у своєму проханні певний акт каяття за вчинений злочин і пообіцяли виправитись. На жаль, до цього часу священики, які вчинили цей злочин у середині УГКЦ, не здійснили такого акту каяття, зазначив отець Михайло. Також він наголосив, що зняття папою екскомуніки з чотирьох єпископів-лефевристів не поширюється автоматично на українських священиків. Своєю чергою священик Василь Ковпак, коментуючи дану подію, сказав, що Братство святого Йосафата, яке він очолює, підтримує звернення до папи чотирьох єпископів.

На запитання: “Які Ви бачете шляхи для відновлення єдності із Католицькою Церквою?” священик Ковпак відповів: «Перш за все необхідна добра воля з обох сторін, яку ми маємо». Проте подальший коментар о. Ковпака дозволяє припустити, що в основі «готовності до поступок» лежить принцип ультиматуму. «Звернення єпископа Бернарда Феле – це лише крок назустріч. Далі повинні бути дебати з Ватиканом щодо рішень II Ватиканського Собору», – продовжив провідник українських традиціоналістів. Так Василь Ковпак вже звернувся до Глави УГКЦ Патріярха Любомира з проханням рукоположити нових священиків для традиціоналістів. Це при тому, що жоден із пропонованих не закінчував семінарій УГКЦ. При цьому усьому сам священик Ковпак так і не вважає, що у теперішньому своєму стані він перебуває поза Католицькою Церквою, що якісно відрізняє його позицію від позиції чотирьох екс-екскомунікованих єпископів, які, між іншим, визнали, що «теперішня ситуація» завдає їм «великих терпінь». Навіть у випадку повернення в Католицьку Церкву послідовників Лефевра в якості окремої надтериторіальної структури, вони і надалі, за словами о. Ковпака, «хотіли б зберігати автономію Братства та надавати духовну опіку своїм парафіям».

У кожному конфлікті, який йде до вирішення, завжди знаходиться бодай одна сторона, яка покладає свою надію на Бога, незважаючи навіть на те, що інша сторона й далі розкреслює мапу можливих втрат чи здобутків. Вже цього достатньо, щоб конфлікт був вирішений. Це лише питання часу. Папа Венедикт зробив гідний люблячого батька крок. Чи ця ж таки гідність допускає торги? Глава Римо-Католицької Церкви розтлумачив своє рішення щодо чотирьох єпископів: «Сподіваюся, що цей мій крок буде супро- воджуватись швидким старанням з їхнього боку, аби здійснити необхідні кроки для звершення повної єдності з Церквою, засвідчивши правдиву вірність і правдиве визнання навчання та авторитету папи і Другого Ватиканського Собору».

Російське православ’я заручене зі змінами у православ’ї українському

У Московській Патріархії все стало на свої місця. Патріарха і керівника цією структурою ми бачимо в одній особі. Шістнадцятим Патріархом Московським став глава Відділу Зовнішніх Церковних Відносин Московського Патріархату митрополит Кирило (Гундяєв).

Легітимізація влади

З цього часу ми з впевненістю можемо назвати людину, яка стоїть за тими чи іншими діями Патріархії. Якщо раніше майже нічого в Російській Церкві не відбувалось без прямої чи опосередкованої участі митрополита Кирила, то після інтронізації ця опосередкованість буде виключена. Помісний Собор легітимізував повноту влади одіозного митрополита.

Загалом охарактеризувати погляди та пріоритети нового Патріарха не є важким завданням, оскільки, як вже було сказано, довгий час він був de-facto першою особою в Патріархаті. Колишній глава РПЦ Алексій ІІ був радше «першим за честю» архиєреєм Церкви, аніж реальним її керівником. Звичайно, це не всім було до вподоби, і митрополита Кирила неодноразово піддавали критиці за перевищення своїх повноважень.

Дозволю собі короткий відступ і зверну увагу на те, що будь-яка дія в будь-якій публічній сфері не може оминути критики, а сфера церковна, як одна з найбільш тонких матерій, завжди сприймається вірними з підвищеною чутливістю. І митрополит наражався на критику саме через свою активність. Колишній же глава РПЦ відійшов у вічність як світла постать саме завдяки своїй пасивності. Тільки два моменти з його церковної біографії по сьогоднішній день провокують у середовищі вірян критичні висловлювання: промова до рабинів в Нью-Йорку та спільний молебень із католиками у Франції.

Натомість в життєписі нового Патріарха таких екуменічних ініціатив та висловлювань є чимала кількість. Будучи вихованцем відомого прокатолицького митрополита Никодима (Ротова), владика Кирило провадив активний діалог із Ватиканом та дозволяв собі доволі сміливі твердження. В своїх висловлюваннях на тему католицько- православних відносин митрополит Кирило зокрема говорив, що не розуміє людей, які переходять із Католицької Церкви в Православну чи навпаки. Цим намагався підкреслити тезу, що дві структури є Церквами-сестрами, а не конкурентами. Ці та інші «екуменічні» висловлювання Кирила постійно ставали причиною шквальних нападок на нього з боку російських православних фундаменталістів.

Однак митрополит Кирило не залишав поза увагою і цей сегмент вірних та духовенства Російської Православної Церкви. Проектом, що задовольняє фундаменталістське крило Московського Патріархату, став Всесвітній Російський Собор, який щороку проходить у столиці Росії. Виступи делегатів, як правило, містять агресивну проросійську риторику та постулюють духовний (а часом і політичний) месіанізм Росії у світі. Зрозуміло, що цей месіанізм не терпить будь-яких західних проявів, а також порушників єдності «неділимої триєдиної Pyci».

Ще одним аспектом діяльності колишнього митрополита, а нині Патріарха, була систематична «праця» з помісними Православними Церквами. Московський Патріархат, який є найбільшою Православною Церквою у світі, в диптиху, який визначає честь тієї чи іншої кафедри, стоїть тільки на п’ятому місці. Константинопольський Па- тріархат, який в цьому списку стоїть на першому місці, намагається підтверджувати певну «вертикальну структуру» у взаємовідносинах між помісними Церквами, залишаючи за собою особливе право «першого по честі престолу» координувати ці взаємовідносини та привілей останньої апеляційної інстанції у православному світі. Не маючи змоги остаточно витіснити Вселенську Патріархію з почесного першого місця в диптиху, Московський Патріархат намагається впровадити у структуру взаємовідносин в Православ’ї «горизонтальну форму», де всі автокефальні Церкви є рівні між собою, а «першому серед рівних» Константинополю відводиться формальна почесна першість, яка виключає будь-які зовнішні прояви авторитету першої кафедри.

На противагу Константинополю, митрополит Кирило докладав зусиль для створення «сім’ї Православних Церков», солідарних із Московським Патріархатом. А також зумів переорієнтувати невизнану автокефальну Македонську Церкву на Московський Патріархат задля запобігання контактів македонців із автокефальними юрисдикціями в Україні.

Про митрополита Кирила можна говорити ще багато, оскільки це справді непересічний церковний діяч і особливо дипломат. Не без величезної частки правди говорять, що цей єрарх має «своїх людей» у всіх Православних Церквах, включаючи українські автокефальні УАПЦ та УПЦ КП (і звичайно, в УПЦ (МП)). А короткий огляд основних напрямків його діяльності дозволяє зрозуміти, наскільки йому вдавалось, будучи ще митрополитом, балансувати по- між фундаменталістським та ліберальним, проекуменічним крилом Російської Церкви.

Щоправда, напередодні виборів владика Кирило дещо змінив тон своїх виступів і однозначно став на сторону «захисників Православ’я». В його риториці більше звучало критики на адресу католиків і протестантів, він все більше приділяв уваги необхідності відстоювати та розвивати російську православну екумену. А митрополит Володимир (Котляров) у своєму привітанні з нагоди обрання митрополита Кирила Патріархом Московським побажав йому продовжувати справу «собиранія Святої Русі»…

Патріарх і Україна

Це «собираніє», безперечно, включає в себе вирішення проблеми, пов’язаної з розколом в Українській Православній Церкві (в даному випадку маю на увазі не юрисдикційний термін, а всю українську православну екумену). Погляди Патріарха Кирила на ситуа- цію, яка склалась в Україні, є доволі оригінальними в порівнянні з думками інших архиєреїв РПЦ. Голов- ною причиною розділень в Україні він, будучи ще на посаді голови Відділу Зовнішніх Церковних зв’язків, назвав підтримку автокефальних юрисдикцій деякими політичними силами. Митрополит зазначав, що розкол буде подолано, як тільки відбудеться зміна політичного керівництва України.

Звичайно, гіпотетично до влади в Україні може прийти така політична сила, яка, застосовуючи адміністративні засоби, зможе «подолати» розкол. Як це було, до прикладу, в Болгарії, коли новообране керів ництво держави на чолі з відвертим прихильником однієї зі сторін конфлікту в Болгарській Церкві за- собами поліції «викинуло» з храмів своїх опонентів.

Але, сподіваюсь, до такого сценарію в нашій країні не дійде. Проте наївно було б вважати, що Патріарх Кирило справді так думає, оскільки він добре знає українські реалії, на ментальній різниці українського суспільства як причині розколу в Україні неодноразово наголошував у своїх промовах митрополит Київський Володимир. Спрощена схема «української ситуації» в устах Патріарха є не більше, ніж засобом для отримання прихильного ставлення до своєї особи в середовищі вірних та духовенства, які схильні демонізувати українську владу й Україну як таку.

Загалом же новообраний Патріарх відомий своїми непересічними дипломатичними якостями, який буде шукати реальні моделі для виходу з тієї чи іншої ситуації.

Так, наприклад, одним із можливих шляхів розв’язку патової ситуації, яка склалась в Україні, митрополит Кирило пропонував відновлення Галицької Митрополії. Завдяки цьому проавтокефальні сили були б ізольовані від решти Української Церкви з центром у Києві. Цікавим є те, що такий сценарій неодноразово підтримував один з єрархів УАПЦ – архиєпископ Іоан (Модзалевський), який проживає в Москві. Зважаючи на те, що основна маса парафій і УАПЦ, і Київського Патріархату зосереджена в цьому регіоні, даний проект не виглядав безперспективним. А особлива за цікавленість до нього зі сторони Автокефальної Церкви свідчить, що такі переговори були. Однак до справи не дійшло. Такий сценарій не набув популярності в УПЦ КП та в УПЦ (МП), які претендують на всеукраїнський масштаб. Чи має сьогодні новообраний Патріарх модель вирішення проблеми, яка б задовольняла всі сторони? Мабуть, ні.

Невигідна автономія

Українська Православна Церква в юрисдикції Московського Патріархату сьогодні має широкі права автономії у складі Патріархату, які перевищують права деяких автокефальних Церков, про що часто люблять нагадувати її чільники. В останньому твердженні мається на увазі Елладська Православна Церква, права якої є «урізаними» з боку Константинопольської Патріархії і стосуються поставлення єпископів у північних єпархіях. Також права УПЦ є значно ширшими від звичайних автономних Церков.

Тож, направду, УПЦ є більш незалежна у своєму внутрішньому житті, аніж Українська Греко-Католицька Церква, оскільки сама поставляє нових єпископів, канонізує святих тощо.

Помісний Собор Російської Церкви, на якому й було обрано Патріарха, показав, що українська делегація є доволі великою групою, здатною впливати на ті чи інші рішення. В той же час керівництво Московського Патріархату не здатне впливати на поставлення єпископів в УПЦ (МП). Це створює ситуацію, коли непідконтрольна в плані хіротоній Українська Церква здатна впливати на рішення Архиєрейських Соборів Російської Церкви (!!!). А враховуючи зростання кількості єпископів в УПЦ (МП) за останні кілька років, це спричинює значний неспокій у керівництва Патріархії.

У зв’язку з цим у середовищі РПЦ все чутнішими стають голоси про те, що межі незалежності, надані УПЦ (МП), є надто широкими, а процеси всередині Київської митрополії стають для Москви неконтрольованими.

Проте Помісний Собор так і не розглядав статусу Української Церкви окремим питанням. А опосередковано підтвердив його у Статуті РПЦ. Власне ця опосередкованість і викликає певну недовіру до рішення, оскільки у Статуті немає докладного опису прав, якими наділена Київська митрополія. Тому під словами «незалежна в управлінні з широкими правами автономії» можна підставляти різну «широту» цих вольностей.

Навряд чи новий Патріарх піде на обмеження широких прав УПЦ, оскільки їх гарантом виступає сам предстоятель УПЦ, авторитет якого в РПЦ є незаперечним. Однак після його смерті такий перегляд є цілком можливим. Особливо якщо главою Митрополії стане один із противників автономії УПЦ зі середовища українських архиєреїв. Адже відомо, що саме ці владики виступали в Україні найбільш активними пропа-гандистами кандидатури митрополита Кирила на патріарший престол.

Водночас Патріарх Кирило розуміє, що надмірний тиск на архиєреїв та духовенство Української Церкви з метою їх переорієнтації на Москву може спровокувати невдоволення в проукраїнських колах УПЦ. Тому, судячи з усього, митрополит намагатиметься знаходити баланс між прихильниками жорсткішого контролю з боку Патріархії над Києвом та києвоцентричними силами, які зараз є під покровительством митрополита Володимира. Ситуація може змінитися тільки з відходом від справ Блаженнішого Володимира. А вибори нового предстоятеля УПЦ будуть набагато важливішими для РПЦ, аніж вибори Патріарха.

Анатолій Бабинський

Колонка редактора

Викресати світло із темряви

Якщо буденне життя – наїжджена колія, то криза – це нагода вискочити з неї, потрапити на цілину, на бездоріжжя, у простір, де знову треба давати відповідь на прості й водночас складні запитання: хто я? куди йду? як сталося, що я сюди потрапив? Криза світової економіки – це нагода для Церкви, її покликання, її місії. Більшість авторів цього числа, кожен у свій спосіб, вказує на кризу як на нагоду пізнати Спасителя в кон- кретних обставинах життя особи чи спільноти. Причому криза виявляється не як щось, що є виключно пов’язане з якимись негативними подіями чи явищами: вибір нового Патріарха викликав велику кризу в Українському та Російському православ’ї (5-7 стор.), зняття екскомуніки з чотирьох єпископів послідовників Лефевра викликало кризу в середовищі єпископів та священиків, які свого часу відкинули рішення II Ватиканського Собору (7-8 стор.), масове будівництво церков в Галичині в 90-х викликало кризу душпастирювання УГКЦ (17-19 стор.). Що може бути кращого для християнина, ніж ясне усвідомлення кризи своєї віри? Остання стає нагодою позбутися зайвого, вкрай небезпечного для Церкви багажу аргументу сили, впливовості, кількісної переваги тощо. Якщо таким чином розуміти кризу, тоді кожен піст, а особливо Великий піст, є тою нагодою, якою Церква ділиться з людиною, щоб та з легкістю могла викресати світло Воскресіння зі, здавалося б, незворушної, всепоглинаючої темряви.

Підсумки року: суспільний, екуменічний, еклезіальний вимір

Співпраця між конфесіями

У 2008 році продовжувала свою активну діяльність Всеукраїнська Рада Церков і релігійних організацій (ВРЦІРО). Вона за останні роки стала центром консолідації релігійного життя та прикладом можливості позитивної співпраці Церков, між якими є канонічні розбіжності. Особливо якісною і показовою діяльність ВРЦІРО була у сфері співпраці з політиками, які відстоюють законодавчі інтереси Церков у Верховній Раді, чи урядовцями, насамперед Державним комітетом у справах національностей та релігій, робота якого за нового голови значно активізувалася. Незважаючи на те, що до ВРЦіРО не входять всі конфесії, вона дійсно стає представницьким органом, який захищає інтереси всіх і не дозволяє політизувати релігійне життя. Важливим фактором є те, що всі рішення від імені Ради приймають консенсусом.

Соціальні ініціативи

Загалом, у 2008 році християнські Церкви України запропонували кілька важливих документів, які формують новітнє соціальне вчення. Значну реакцію в пресі отримало звернення Патріарха Любомира до всіх учасників дорожнього руху щодо необхідності дотримуватися правил безпеки. Проблема смертності на дорогах стала однією з найболючіших для багатьох. Збільшення кількості транспорту супроводжується зменшенням культури руху, внаслідок чого зростає кількість смертей. Тому Глава УГКЦ звернув увагу, що порушення правил руху, перевищення швидкості є гріхом, за який доведеться відповідати. Також Патріарх Любомир підтримав незалежне тестування як засіб протидії хабарництву в школі. І вже восени спочатку спільнота УКУ, а пізніше Нарада представників християнських Церков заявили про необхідність відповідальності політи ків і вказали на причини політичної кризи в Україні. Ніби підсумком цієї активності став Суспільний тиждень, проведений УГКЦ за підтримки інших Церков і релігійних організацій, присвячений темі суспільної солідарності й відповідальності та звернення ІІ з’їзду мирян УГКЦ, який запропонував свої шляхи виходу з кризи.

Церква і школа

З точки нерухомості, здається, зрушилася справа співпраці Міністерства освіти і релігійних організатерства освіти і релігійних організацій. Вперше після людей байдужих чи ворожих до релігії Міністром став Іван Вакарчук, який розуміє значення релігійного виховання дітей та молоді. Вперше із зрозумінням і схвально в Міністерстві освіти поставилися до ініціативи УГКЦ і низки християнських політиків-депутатів щодо надання можливості Церквам засновувати загальноосвітні навчальні заклади. Вперше суттєво заговорили про постійну співпрацю Міністерства освіти зі Всеукраїнською Радою Церков і релігійних організацій, зокрема, у формі дорадчого органу з представників Церков при Міністрові. Можна сподіватися, що й справа викладання християнської етики набуде загальнонаціонального характеру.

Руйнації року

2008 рік також трагічно запам’ятається численними випадками руйнування християнсько-культурної спадщини України. За рік згоріло до десятка дерев’яних храмів. Найбільше втрат на Львівщині. Разом із тим, обкрадено декілька десятків церков, зникають старовинні ікони. На жаль, у багатьох випадках можна припускати причетність священнослужителів до цих актів вандалізму. Серед злочинців усе більше молодих людей чи навіть дітей. З боку влади було прийнято ряд заходів. У західних областях місцева влада провела наради про те, як діяти щодо захисту сакральної спадщини. Але від рішень до їх виконання – традиційно довга дорога. У районах не створено органів, які мають займатися захистом історичної спадщини. Також існують проблема коштів на збереження і проблема повернення колишнього церковного майна. Нерідко захист храмів блокують самі парафіяни чи священнослужителі, які не хочуть укладати охоронні договори, або й свідомо руйнують церкви, оббиваючи їх пластиком, бляхою, не дбаючи про те, що тече дах або не дотримано норм пожежної безпеки, замальовуючи старі розписи тощо.

Променем світла у цій ситуації став створений у 2008 році Музей ікони. До колекції музею увійшла відновлена збірка «Студіон» братів-студитів, яка постала завдяки праці о. Севастіана Дмитруха. Активність керівництва УГКЦ і готовність до співпраці музейників, а також розвиток туризму можуть стримати процес зникнення нашої сакральної спадщини.

Тарас Антошевський, директор Релігійно-інформаційної служби України (www.RISU.org.ua)

У пошуку єдності Київської Церкви

В історію Київської Церкви 2008 рік увійде як рік відновлення діалогу між її розділеними нащадками. Діалогу, якого не було вже більш ніж десять років.

За винятком спільної комісії між УАПЦ та УПЦ (МП), яка, однак, з боку Автокефальної Церкви виглядала як ініціатива окремих її ієрархів, між українськими Церквами східної традиції всі ці роки не було жодної розмови на власне церковні теми. Ієрархи та представники Церкви обмежувались спільними деклараціями суто щодо суспільно-політичних питань.

Відновленню діалогу сприяли як внутрішні процеси в усіх без винятку частинах Київської Церкви,, так і низка зовнішніх чинників, а особливо «державний».

УАПЦ, УПЦ КП: на шляху до чи від самоізоляції

Загальною тенденцією внутрішнього розвитку трьох православних юрисдикцій в Україні було те, що кожна із них почала гостро відчувати неповноцінність власного існування у розділенні зі своїми православними братами.

Інтелектуальний голод та неспроможність єпископату УАПЦ вирішувати свої внутрішні проблеми вже давно поставили цю юрисдикцію перед вибором: або вступати в діалог із іншими православними Церквами Київської традиції, або стати на шлях самоізоляції та поступового вимирання. У 2008 році ця юрисдикція ще раз підтвердила своє прагнення вести діалог та здійснювати конкретні кроки для виходу з патової ситуації, що склалась в українському Православ’ї.

Внутрішня еволюція Київського Патріархату виявилась у поступовому усвідомлені хибності позиції самодостатності, яка плекається її найвищим керівництвом. В середовищі духовенства та єпископату цієї Церкви все більш чутними стають заклики до подолання розколу шляхом відходу від категоричних ультимативних позицій.

Українська Православна Церква (в єдності з Московським Патріархатом) попри нарощування та розвиток своєї інтелектуальної та адміністративної бази, також зазнала значних внутрішніх перетворень. У середовищі Церкви поступово визріло усвідомлення себе органічною частиною народу України. Разом з цим прийшло розуміння, що такими ж органічними складовими є обидві інші православні юрисдикції, які в чисельному відношенні складають третину від її власного (УПЦ (МП)) масиву парафій, а на ментальному рівні, як показує низка соціологічних досліджень, мають трохи більший ареал прихильників. Виходячи з таких міркувань, у Київській Митрополії (в єдності з Московським Патріархатом) усвідомили, що подальша місія Православної Церкви в Україні вже не можлива без досягнення єдності трьох православних юрисдикцій.

УПЦ: вчимося самостійно ходити

Наступною причиною, що слугувала покращенню взаємин у розділеному українському Православ’ї, стало блискавичне входження процес подолання розколу Константинопольського Патріарха.

В травні 2008 року Україну з офіційним візитом відвідала делегація Вселенського Патріархату, яка провела зустрічі із главами та представниками Православних Церков в Україні, а також із представниками Української Греко-Католицької Церкви. Остання подія, до якої ми повернемось нижче, з невідомих причин не отримала уваги греко-католиків (за винятком кількох скупих інформаційних повідомлень).

Однак, якщо весняні зустрічі давали тільки невелику надію на те, що Вселенська Патріархія наважиться стати повноправним партнером у розв’язанні української кризи, то влітку стало цілком зрозуміло, що Константинополь перейшов «пункт неповернення». Візити до Вселенського Патріарха глав Київського Патріархату й Української Автокефальної Православної Церкви та переговори щодо можливого входження цих Церков як митрополії в склад Константинопольського Патріархату спершу всі сприйняли як спроба створити на території України паралельні ієрархічні структури – Московську та Константинопольську, як це є в Естонії. Проте подальші події виявили, що цей сценарій був тільки одним із можливих і мав слугувати тільки «терапевтичним» засобом для єдності зі Вселенським Православ’ям тих православних українців, які на сьогоднішні позбавлені можливості брати участь у спільній Чаші зі своїми братами у світі.

Події, що супроводжували святкування 1020-ліття Хрещення Русі, теж виявили одну дуже важливу тенденцію, яка матиме відгук найближчими роками. Переговори між Московським та Вселенським Патріархами в стінах Києво-Печерської лаври закріпили за Константинополем місце повноправного учасника процесу з урегулювання канонічного становища в українському Православ’ї. Якщо протягом останніх років Москва постулювала своє ексклюзивне право вирішувати цю проблему, то, за результатами цієї розмови, обидва Патріархати спільно (!!!) працюватимуть над подоланням українського розколу.

В душах багатьох православних вірних України (переважно в середовищі автокефальних юрисдикцій) утвердилась думка про утопічність будь-яких спроб подолати розкол, а також сумнів у спроможності Вселенського Патріарха впливати на процес, події осені засвідчили далекоглядність та виваженість позиції Константинопольського Патріарха. На Всеправославній нараді в Стамбулі Митрополит УПЦ (МП) Володимир, не узгоджуючи своєї позиції з Московським Патріархом, виступив зі зверненням до глав помісних Православних Церков, у якому закликав їх узяти участь в урегулюванні «українського питання». На думку автора цих рядків, цьому передували консультації представників УПЦ (МП) із Вселенською Патріархією, оскільки практичне втілення такого всеправославного обговорення лежить в площині прав Константинопольського Патріарха (зокрема, таким чином були врегульовані внутрішні проблеми в Єрусалимській Патріархії та Болгарській Церкві).

Аналізуючи взаємини між розділеними православними братами в Україні, відзначимо потеплішання в риториці кожної з Церков. Низка адресованих опонентам заяв, які були оприлюднені кожним із учасників десятилітнього протистояння, вже не містили різких ультиматумів. Усе частіше їхні тексти рясніли такими словами, як «порозуміння» та «діалог».

Завершуючи огляд подій у православному середовищі Київської Церкви у 2008 році, слід ще раз наголосити, що цей рік дав надію на подолання в найближчі роки найскладнішої та найважчої проблеми в релігійному житті України – розколу українського Православ’я. А основним арбітром у цій справі має стати Вселенське Православ’я на чолі з Константинопольським Архієреєм.

Греко-католики: обмін думка- ми як початок діалогу

Українська Греко-Католицька Церква в минулому році вкотре підтвердила своє рішуче прагнення розвивати діалог із іншими спадкоємцями Володимирового хрещення. Навесні 2008 року Глава УГКЦ Любомир Гузар звернувся з листом до Предстоятеля УПЦ (МП) Митрополита Володимира. Патріарх Любомир висловив своє бачення того, як практично можна досягнути євхаристійної єдності між греко-католиками й православними. Незважаючи на те, що реакція Синоду УПЦ (МП) здавалася радше переляком і повторювала думки, які висловив у своїй тенденційній праці «Униатство: богословские аспекты» Архієпископ Львівський та Галицький цієї Церкви Августин Маркевич, обмін думками між нашими Церквами треба сприймати як початок діалогу, якого ми вже не в змозі уникнути (чи уникати). Про це свідчить і ще одна безпрецедентна подія – робота спільної групи із узгодження спільної історії Берестейської унії. Перефразовуючи думку Предстоятеля УГКЦ, яку він висловив у трохи іншому контексті, цей діалог істориків стане фундаментом для того, «щоб мати загальноукраїнську підставу…, де ми можемо справді знайти один одного, не блукаючи».

Щодо зустрічей делегації Вселенського Патріархату із представниками УГКЦ, про яку вже йшлося вище, то можна лише припустити, що цей візит свідчить про зацікавленість життям нашої Церкви з боку Константинопольського престолу, яку, на думку автора цих рядків, слід сприймати в контексті православно-католицького діалогу.

Наприкінці – кілька слів у зв’язку зі смертю Глави Російської Православної Церкви Алексія II. Ймовірний наступник Патріарха Митрополит Кирило Гундяєв, обраний місцеблюстителем, вже десяток років вважається основним ідеологом зовнішньої, а частково і внутрішньої політики цієї квазіструктури.

Зокрема, Митрополит Кирило є послідовним противником першості Вселенського Патріарха православному світі, що, мабуть, відобразиться на участі останнього у вирішенні українського протистояння. Водночас, як свідчать пропозиції Митрополита Синодові УПЦ (МП), що їх він висловив улітку 2008 року, він буде працювати над звуженням автономії Київської Митрополії в складі РПЦ та боротьбою з відцентровими рухами в УПЦ (MII).

Щодо УГКЦ, то Митрополит Кирило кілька разів доволі терпимо висловлювався на адресу греко-католиків. Однак із промов одного з його неформальних речників Кирила Фролова відомим є прагнення Митрополита цілком ізолювати УГКЦ в межах Галичини. Так само, як він намагається втілити в життя ізоляцію проавтокефальних православних сил у відновленні окремої Галицької митрополії.

Анатолій Бабинський, аналітик РІСУ