Свіжий номер

3(509)2025

Час ставати сильнішими

Стати автором

Анатолій Бабинський

Помісність УГКЦ як вона є

(Продовження. Початок читайте в попередньому числі «Патріярхату»)

— На сьогодні в Америці постало складне завдання поєднати місію серед нащадків наших емігрантів, представників нової хвилі еміграції і людей інших національностей. Як поєднати потреби всіх цих людей?

— Треба мати розуміння Церкви. Бачите, маємо чотири хвилі емігрантів. Я особисто належу до третьої хвилі емігрантів. Пригадую, коли ми прийшли в Америку, в Канаду, зустрілися із вже чинними інституціями — єпархіями, парафіями, різного роду церковними і світськими організаціями, але контакт з представниками другої чи першої хвилі не був для нас легким. Вони відчували певну трудність, я не кажу нехіть, але певне нерозуміння нових емігрантів. Бо прийшли люди, дуже відмінні від них. Тепер вже третя хвиля добре осіла, створила, так би сказати, свої структури, а тут приходить нова четверта хвиля людей, я би сказав, людей «підсовєцьких». Я не кажу цього в злому розумінні, тільки ці люди виховані в дуже інших обставинах, в яких спосіб думання, спосіб підходу до справ є інакшим. Знову ж, там ми маємо конфлікти, не так конфлікти, може, а брак співпраці. І це забере часу, добрих кілька років ще, поки ці дві хвилі, ті всі попередні хвилі й ця нова, почнуть співпрацювати.

Друге питання, яке Ви порушили, — це існування і праця нашої Церкви серед «чужих людей». «Чужих» — у значенні не українського походження. Мені здається, що наша Церква повинна бути вповні відкрита для них. Ми не повинні казати, що українська Церква виключно для українців, якщо ти не говориш українською — геть. Ні. Це не правильно. Церква повинна бути відкрита. Ми не хочемо з тих людей робити українців або обмежувати Церкву суто до українців чи україномовних, але ми мусимо зберегти ту традицію, яку ми принесли з України — духовну традицію. Навіть якщо повинні це зробити мовою країни, в якій ми опинилися. Скажімо, в Північній Америці — англійська мова. Мусимо перекласти наші Богослужіння, але чого ми не повинні перекладати, то це нашої духовності. Ми повинні бути настільки свідомими, хто ми є, щоби ми могли це сказати чужою мовою.

І якщо хтось зацікавлений і відчуває, що та духовність промовляє до нього, його треба пригорнути, не відкинути. Одним словом, наша Церква мусить бути відкритою. Не боятися, що ми перестанемо бути собою, коли будемо мати у себе людей інших народів чи інших культур. Якщо ми є свідомі свого, якщо ми переконані й маємо направду глибоке розуміння, що це — наша традиція, ми не маємо чого боятись. Ми приймемо їх, вони скріплять нашу Церкву. Вони не зруйнують її. Не так легко нам це прийняти, є різні думки щодо цього. Я Вам кажу так, як, мені здається, воно повинно бути.

Це поняття відкритої Церкви, яка не боїться, яка є свідома і готова послужити іншим. Бо тут розходиться про служіння. Ми хочемо з ними поділитися нашими скарбами. Наші діди, прадіди, батьки, що приїхали до Північної й Південної Америки, нічого з собою не привезли — порожні кишені, але привезли віру в Бога. І будували Церкви скоріше, як будували свої власні хати. Вони були віруючими людьми. Вони ту віру зберегли. Та віра розрослася, постали єпархії, митрополії. Одним словом, ми закорінилися в тамтешній землі. Наше третє, четверте, п’яте, шосте покоління почувається в Америці цілковито вдома. Вони вже не є емігранти, вони там удома.

Може, вони прийшли на сто років пізніше від англо-саксів чи від ірландців, але сьогодні вони там вже відчувають себе цілковито вдома. Вони вже є місцевими людьми, але водночас мають великий скарб, який їм передали їхні батьки і їхні прадіди, їхні предки, які привезли це з України. І вони повинні не боятися, на мою думку, тим скарбом ділитися з іншими. Чого боятися? Ті «інші» нас не знищать, якщо ми залишатимемось собою. Ми самі знищимося, якщо ми будемо сидіти у своєму гетто. Будемо гинути з року в рік, будемо слабшими й слабшими…

Якщо ми будемо відважні, упевнені в собі, свідомі своєї традиції та гідності, ми не стратимося, ми тільки скріпимося і ще послужимо іншим.

— Ваше Блаженство, як стремління до Патріаршого устрою може зблизити єдність Католицької і Православної Церкви?

— Що значить патріарший устрій? Що значить Патріархат? Це форма, яка повинна нам допомогти бути собою. Не удавати, а серйозно, в повному значенні цього слова, бути собою. Патріархат — це не є якась магія. Це є нормальна форма існування. Суть в тому, що ми, з одного боку, хочемо якнайкраще зберегти або, радше, відтворити те, що ми втратили, й зберегти цю східну традицію візантійської Церкви, з якої ми починали нашу історію. З другого боку, ми повинні не боятися бути також в сопричасті із Римським Апостольським престолом, з наступником Святого Петра. Якщо ми бачимо Патріархат в такому контексті, тоді він буде для наших православних, конфесійно православних співбратів свідченням того, що бути католиком не суперечить бути справді православним в богословському й традиційному значенні.

У цей спосіб ми будемо краще свідчити те, що повинні свідчити. Скажімо, патріарший устрій для Української Греко-Католицької Церкви — це не вершина наших мрій. Що, як ми будемо його мати, то вже все є розв’язане? Ні. Патріархат — це тільки засіб, а не ціль. Патріархат не є ціллю в собі. Ціль полягає в тому, щоб стовідсотково бути собою. І показати на нашому власному прикладі, що вселенська єдність і збереження власної традиції не противляться одна одній, що вони є в повній сумісності. Але ми мусимо до того підходити дуже й дуже серйозно і з повним розумінням того, що це значить «бути собою».

— Кілька років тому Православні Церкви виступили із заявами, в яких засудили наше прагнення Патріархату. Чи була спроба скористати з цієї нагоди і нав’язати безпосередні контакти із цими Церквами? І взагалі, наскільки прийнятними є для нас безпосередні контакти з Православними Церквами, такі, що розвиваються поза контекстом католицько-православного діалогу?

Бачите, ми дуже мало під цим оглядом ще робимо. Десь кілька років тому були такі заяви, але треба було б пояснити цілий контекст того. Це не було з якогось глибокого переконання. Але також з їхнього боку є закид, що ми, властиво, є частиною Латинської Церкви, бо ані вони, ані, до великої міри ми, католики, взагалі, не до кінця розуміємо, що то значить сопричастя. Сопричастя це ключ. І нашим завданням,
завданням нашої Церкви зокрема, оскільки ми все ж таки представляємо чисельно поважну Церкву, є випрацьовувати це поняття сопричастя. Бо сопричастя, як я згадав, це є форма єдності, яка, з одного боку, забезпечує вселенськість, а з другого життя у власній традиції.

Православні Церкви, конфесійно Православні Церкви, реагують в такий спосіб на нас, немов би ми були троянським конем, який має заманити їх і зробити латинниками. Багато хто з них має таке переконання. Ми мусимо дуже послідовно показати, що воно не є так. А це не легке завдання. Воно вимагає дуже поважної і серйозної праці. Перш за все на науковому відтинку, але також і на душпастирському відтинку. Мусимо над тим дуже солідно попрацювати.

— Ваше Блаженство, проти визнання Патріархату УГКЦ служить переконання багатьох вірних Римо-Католицької Церкви, що в сучасному глобалізованомусвіті Католицька Церква потребує потужного духовного і адміністративного центру. Без такого центру, на їхнє переконання, вона набагато легше підпаде під вплив секулярного світу, ліберальних настроїв у самій Церкві. Чи ми маємовідповідь на цей аргумент?

Та певно, що маємо відповідь, бо Церкву не спасе одноманітність. Те, що треба мати сильний центр, то тут немає найменшого сумніву. І Господь Бог дав нам той центр. Це не ми самі те видумали, що нам потрібний центр. Центром є Ісус Христос, центром є і наступник святого Петра Папа Римський. Але повинні бути сильні помісні Церкви, які, так би мовити, маючи цей центр, можуть протистояти будь-яким глобалізаційним чи іншим деформаціям.

Візьмімо так по-людськи, маєте товариство, що складається з осіб, які не мають своєї думки. То таке товариство нічого не варте. Яке товариство є сильне? Там, де є люди, які мають свою думку. Це не значить, що всі сваряться між собою. Це значить, що кожний доповнює всіх інших. Так само в Католицькій Церкві. Чому помісні Церкви? Бо є різні культури: індійська культура, японська, американська, українська. Усі вони є різні. І не можна того стерти з лиця землі й сказати, що ви всі мусите молитися по-латинськи, згідно з латинською формою і так далі. Це є не реалістичним і це суперечить, між іншим, природі Церкви. Якби в тих часах давали паспорти, то який би мав паспорт Ісус Христос? Римського громадянина? Ні. Мав би напевне ізраїльського громадянина, бо він жив у Палестині, за тілом був євреєм.

Не може бути людини, яка була би водночас і японцем, і китайцем, і аргентинцем, і американцем, і українцем. Людина є так збудована. Ісус Христос прийняв людську природу, а не якусь ангельську. Він належав до конкретного місця, конкретного народу, говорив конкретною мовою, жив у певний час. Інакше бути не може.

Той факт, що Церква існує в помісних Церквах, існує в різних культурах, але має одну Божу науку і тримається однієї основної Божої науки це є сила. І тут треба мати добрий центр, який це береже.

Пам’ятайте таку невеличку річ: Церкви, які не належать до якогось центру, дуже скоро стають жертвами своїх урядів. І роблять те, що ті їм диктують. Тому що вони не мають на кого опертися і скоріше чи пізніше починають підлабузнюватися до уряду, думають, що їхнє спасіння залежить від того, чи уряд до них усміхається чи ні. Одним словом, Церква стає департаментом держави. На жаль, дуже часто так воно є. Подивіться довкола. Церква є слабкою, коли вона не має сильного центру, який дає ту силу, щоби бути незалежною від держави.

Тому сильний центр це дуже важлива річ. Мені здається, це один із дуже сильних елементів у Вселенській Католицькій Церкві.

— Владико, в Римо-Католицькій Церкві розвивається рух «Неокатехуменальна дорога», але ці спільноти є радше трансцерковними, і їхні практики не закорінені в традицію місцевої Церкви. Разом з тим, позитивний вплив таких спільнот на розвиток Церкви є очевидним. Як Ви бачите перспективу цього руху в УГКЦ?

Бачите, треба бути свідомими кожна спільнота є доброю, доти, поки вона не думає стати «Церквою в Церкві». «Неокатехуменат» чи інші спільноти дуже добрі, поки вони залишаються живою частиною цілої Церкви чи парохії. Але коли вони починають ставати «Церквою в Церкві», казати «ми і ви», тоді вже виникає небезпека.

Це проблема для будь-якої традиції, чи латинської чи іншої.

Неокатехуменальний рух сам в собі є дуже гарний, бо він допомагає родинам жити більш християнським життям. Тільки небезпека є, власне, в тому, що їхній провід починає для них оформлювати інші Богослужіння, відмінні від цілої

Розмовляли Анатолій Бабинський та Петро Дідула

Уроки єдності

Проблема двох розколів, які за часом свого існування є майже ровесниками – лефевристів у Західній
Церкві та розділення в Українському Православ’ї – останнім часом займає левову частку на шпальтах
українських релігійних видань. З початку 2009 року в обох випадках у діалог було влито чергову порцію
свіжої крові, що значною мірою пожвавило спілкування між опонентами.

Після зняття екскомуніки з чотирьох єпископів-традиціоналістів, Папа Римський виступив із зверненням до католицьких єпископів світу, яке, на мою думку, ще більше сприятиме процесу відновлення єдності традиціоналістів із Римо-Католицькою Церквою, аніж попередня його дія. Якщо перед цим Папа одноосібно простягнув руку лефевристам, то тепер він у непрямий спосіб попрохав усіх вірних і насамперед духовенство простягнути свої руки відділеним братам. Знаковим є також те, що в центр поняття єдності Церкви Римський Понтифік ставить не доктринальну однодумність, не єрархічну дисципліну, а прагнення сповняти головний обов’язок Церкви (і його, як першого її єпископа) – приводити людей до Бога – Бога, який говорить через Біблію.

Відновлення цього фундаментального і першочергового завдання, яке за декілька століть церковного тріумфу було відсунуте десь на інший план, а його місце зайняли радше ідеологічні чи політичні інтереси, спричинене насамперед нинішнім станом суспільства. На ті виклики, які сьогодні стоять перед Церквою, їй все важче й важче реагувати, будучи розділеною. Далекоглядна позиція глави Католицької Церкви мотивує його шукати спільних знаменників не тільки в середовищі християн, а навіть і в мусульманському світі. Адже виклики сучасності стоять не тільки перед християнами, а перед віруючими взагалі. «Людство втрачає свої орієнтири, і руйнівні наслідки цього процесу стають все більш очевидними», – пише Венедикт XVI.

На перший погляд здається, для чого такий глобальний контекст, коли йдеться про кількатисячну групу віруючих, які відділились від більш ніж мільярдної спільноти? Однак на це питання Папа дає відповідь словами апостола Павла: «Бо ввесь Закон в однім слові міститься: Люби свого ближнього, як самого себе! Коли ж ви гризете та їсте один одного, то глядіть, щоб не знищили ви один одного!» (Гал. 5, 14-15).

В цей сам час в нашій країні триває чергова фаза діалогу (поки що неофіційного) між представниками Київського та Московського Патріархатів. На початку березня глава УПЦ КП розіслав усім єпископам Української Православної Церкви, Вселенському Патріарху Варфоломею та главам Помісних Православних Церков «Лист з приводу хрещення».

В ньому гострій критиці була піддана практика повторного перехрещування в Московському Патріархаті вже раніше охрещених в УПЦ КП. Офіційної відповіді поки ще немає, а тільки скупе повідомлення від прес-секретаря Блаженнішого Володимира (Сабодана) протоерея Георгія Коваленка, в якому чіткої відповіді ми не почули. А зрештою, на це годі було сподіватись. Адже чільники УПЦ (МП) сьогодні постали перед дилемою: визнати хрещення – тоді доведеться вести діалог і про інші таїнства, не визнати – це потягне за собою низку старих казусів. Наприклад, існують випадки, коли священнослужитель з Київського Патріархату, який забажав розвестись із дружиною, йде із «покаянням» в Московський Патріархат, де його приймають «з чистого аркуша»: неодруженого, без свячень… Бо таїнства ж не дійсні… І він починає все спочатку.

Ця ситуація сильно нагадує вже апостола Павла: цитовані слова «Коли ж ви гризете та їсте один одного, то глядіть, щоб не знищили ви один одного!».

«Не можна бути байдужим до 491 священика, 215 семінаристів та тисяч вірних», – звертається Папа Венедикт ХѴІ до єпископів РКЦ. В «православному» розколі, що триває в Україні, відмовлено у спілкуванні більш ніж 4 тисячам священнослужителям та мільйонам віруючих.

Анатолій Бабинський

Помісність УГКЦ як вона є

Інтерв’ю з Патріархом Любомиром започатковуємо ceрію публікацій про розбудову помісності та становлення патріарших структур Церкви. Буде в цій історії своя фабула, свої герої та антигерої, але не буде розв’язки. Ціль публікації, щоб кожен з нас пробував знайти цю розв’язку у своїй родині, своїй парохії, у середовищі свого служіння.

Від редакції

Ледь не на кожній прес-конференції, в якій бере участь Глава УГКЦ Патріарх Любомир Гузар, хтось та й поставить запитання щодо перспективи патріаршого устрою Греко-Католицької Церкви. Загострена увага до цього питання дуже часто супроводжується очікуванням чогось незвичайного, чогось, що просто на очах змінить Церкву, немовби від поруху чарівної палички. Майже завжди на лиці Блаженнішого Любомира перед відповіддю на це питання з’являється легка усмішка. Направду важко дати відповідь на це питання, яке стосується розбудови цілої Церкви в усіх ділянках її служіння. Завжди відповідь з’ясовує один і той самий момент: «ми не стоїмо на місці». У пропонованому вам інтерв’ю Патріарх Любомир з’ясовує, що означає це «не стояння на місці» в богословському, екуменічному, канонічному, пасторальному, місійному, навчальному аспектах життя Української Греко-Католицької Церкви.

– Для вірних УГКЦ слово «помісність» усе ще залишається мало зрозумілим. Зазвичай вони чують його з уст нашого Президента, який хоче створити в Україні Єдину Помісну Православну Церкву. У чому суть, яка особливість помісності, яку розвиває УГКЦ?

– Бачите, на це треба дивитися, що так скажу, історично. Коли в 60-х роках почався патріархальний рух в рамцях Української Греко-Католицької Церкви, після вислову-заяви Патріарха Йосифа, що патріархат нам потрібний, що це для нашої Церкви важливо – почався цей рух. Я був свідком того, як цей рух розвивався від самих початків. Ми почали, з дуже примітивними поглядами. Ми не розуміли про що йдеться, уживали слово «патріархат», «патріархальний», але щойно з бігом часу, я сказав, аж до сьогодні відбувається процес пізнання: що, властиво, є той патріархат, а разом з ним, що це є ота помісна Церква?

Знову ж таки, «помісна Церква» це богословське поняття, яке зафіксоване і дуже чітко виражене у апостольській Конституції Lumen Gentium Другого Вселенського Ватиканського Собору (специфічно в 23 параграфі), де говориться, що існують помісні Церкви. Це означає Церкви, які є не тільки прив’язані до одної єпархії з осідком у Львові чи Києві, але що є помісна Церква – а це значить група єпархій, які мають певні спільні прикмети – спільна богословська, літургійна, духовна традиція, спільна канонічна дисципліна і також має, зрозуміло, свою єрархію. Ця єрархія може бути в різні способи оформлена, але вона є об’єднаною для даної групи. Усе це разом взяте і називається помісна Церква. І це українське слово, на мою думку, доволі вдале, передати це значення іншими мовами не так легко. В офіційній мові, технічній мові Католицької Церкви говоримо – не місцева, локальна, але «церква свого права» «sui uris». Сьогодні, я думаю, з бігом часу, після призадуми, після студій, після застанови, після такого, що так скажу, практикування тої спільноти, ми починаємо краще розуміти, що таке помісна Церква.

– В останніх роках йде активний процес розбудови патріарших структур Церкви. Які першочергові цілі цього процесу? Чи є видимі успіхи?

– Це нормальні прояви життя помісної Церкви. Візьмімо справу Патріаршої курії, передбаченої церковним правом. Помісна Церква, як я вже сказав, складається з певного числа єпархій. У самій Україні ми маємо дев’ять єпархій, три екзархати, а коли ще почислимо Канаду, Сполучені Штати, Південну Америку, Австралію, екзархати в Західній Європі – це становить поважне число єпархій і екзархатів. Тепер усі вони є, можна б сказати, на одному рівні – кожна завершена єпископом і кожна існує як цілісна одиниця. Коли ж ми говоримо про помісну Церкву, ця структура вимагає певного рівня співдіяння, яке в’яже ці всі єпархії в одне. Постать Патріярха чи постать Верховного Архиєпископа є тим об’єднуючим пунктом, довкруги якого гуртуються всі інші єпископи і разом з ними їхні єпархії.

Тепер же розходиться про співдіяння цієї досить уже поважної групи. Коли єпископи сходяться під проводом Верховного Архиєпископа чи Патріарха, вони творять Синод, який, власне, і є тим об’єднуючим елементом. Синод як збір єпископів триває тиждень, може трохи більше днів. А що далі? А далі треба мати відповідні структури, які будуть виконувати рішення синоду, які будуть служити об’єднуючим фактором для всіх єпархій разом узятих у конкретному житті Церкви. Це завдання і творить Патріаршу курію.

– Чи було щось подібне в історії УГКЦ?

– Це щось нове для нас. Ми цього дотепер ще не мали. Ані у ХVІІІ ст., ані за часів митрополита Шептицького не було такої структури, яка була би об’єднуюча для цілої нашої Церкви, для всіх єпархій і екзархатів і яка би діяла на основі рішень синоду. Тому це не є проста і легка справа. Мислення багатьох єпископів, духовенства, мирян пов’язане з їх власною єпархією. І це цілком природно. Але мусимо тепер виховати себе, що так скажу, думати також категоріями цілої Церкви, категоріями помісності, категоріями патріархату. Ми тепер працюємо не за книжкою церковних правил, мовляв, нам ще потрібно ось такого. Це не є, що так скажу, книжкова справа, це справа життя.

– Чи можете це завдання продемонструвати на якомусь прикладі?

– Візьмімо наш патріарший центр, який тепер розбудовуємо в Києві і який є символом нашої єдності. Це не є храм для Києва, чи навіть тільки для України. Це храм, в якому кожен член нашої Церкви, де б він не жив, має себе знайти як у рідному храмі. Щоби він міг прийти і сказати це мій храм, це наш храм, ми тут належимо, так само як і місцеві жителі. Це значить, що ті форми спільного діяння – синоди, патріарша курія, патріарший центр – усе це є вирази отої спільноти, яку бажаємо здійснювати у практичному житті. Це не зовсім нова ідея, але активно її розвивати ми почали може яких 40 років тому. I зараз розходиться про те, що ми мусимо дозрівати в цьому розумінні. Українська Церква чи православна, чи католицька – такої форми не мала. Тепер у Католицькій Церкві ми цього стали дуже свідомі і ми над тим дуже, що так скажу, інтенсивно працюємо, щоби розвивати в нашій свідомості, а також практиці щоденного життя такі структури, такі інституції, які забезпечують життя й діяння цілої нашої Церкви.

– На 20-му році від часу виходу з підпілля УГКЦ потерпає від внутрішнього протистояння восточництва і пролатинських настроїв. Що це: хвороба росту чи щось, що є самою природою нашої Церкви? Чи є щось позитивне у цьому протистоянні?

– Латинізація означає приймати форми думання і діяння, які є питомі для латинської традиції. А за цим стоїть переконання, що найкраща, найдостойніша традиція в рамцях Вселенської Католицької Церкви є латинська. Якщо ми робимо так, як це роблять латиняни, то значить ми це робимо краще, ніж би ми це робили на підставі нашої власної традиції. Упродовж XIX – початку ХХ ст. у західній Україні, яка тоді була частиною Австрійської імперії, латинізація набрала дуже поважних форм: з одної сторони, наслідували, можна сказати, мавпували деякі зовнішні аспекти церковних практик, але головно набували певного способу думання, який більш питомий для латинської традиції, ніж для нашої рідної східної традиції. Це значною мірою сталося через те, що в наших богословських школах ми щораз більше почали уживати латинські тексти. Забракло своїх текстів, забракло своєї богословської продукції, через яку ми б розуміли, що значить бути частиною тої православної традиції; (тепер я уживаю це слово не у вузько-конфесійному, а в широкому значенні єрусалимо-візантійської традиції, яка прийшла до нас через Царгород). Що значить бути живим членом цієї традиції і в той сам час бути в сопричасті з наступником Святого Петра, з Римською Церквою, тою, яка, за словами св. Кипріана, «предсідає у любові»? Чи є східна та західна традиції сумісні, чи не противляться одна одній, чи треба, будучи в сопричасті з апостольською столицею Римською, в будь-який спосіб заперечувати свої власні східні традиції? На жаль, через брак відповідної формації і через той факт, що ми опинилися в окупації – ми не мали своєї держави, яка могла би крім усіх інших справ, також плекати ту свідомість, ту чисту, гарну, позитивну національну свідомість, яка б дала розвиток свідомості церковній. Внутрі самої Церкви ми почали свідомо впроваджувати латинські способи думання, і це поставило нашу Церкву в дуже прикре становище. В головах багатьох людей, головно мирян та духовенства, це зробило певне замішання понять, внаслідок чого ми перестали стовідсотково розуміти, хто ми властиво є, яке наше місце у Вселенській Церкві. Митрополит Андрей відчув оту потребу, щоб наша Церква була собою, і почав цілий процес проти латинізації. І він це почав робити, стараючись нашу літургійну й монастичну традицію повертати до тих джерел, коли вони були справді речниками, виразниками нашої духовної приналежності.

– Але процес, який розпочав А. Шептицький, ще не є закінчений. У нас ще дуже багато є елементів латинського мислення. Є ще, приміром, такі поняття, що тільки наслідуючи латинників, ми є вповні католиками.

– Тут маємо два елементи, на які треба звернути увагу. Перший – відбувся час переслідування, в якому, на жаль, через такі об’єктивні, не залежні від нас обставини, склалася певна деформація понять, а саме, що ми почали ідентифікувати східну традицію, нашу властиву традицію, з конфесійним православ’ям, яке було в тих часах підтримуване державою і нам накинене. Хоча, при Божій помочі, більшість населення не прийняла того. Але щоби боронитися проти такого насильного підходу, вони почали уважати оті латинізуючі форми як захист проти такої насильної конфесійної православізації. Тим самим дух латинізації до деякої міри, трудно сказати до якої, а напевно не малої, був дуже скріплений.

Друга річ, на яку треба звернути увагу, зі сторони Західної Церкви є ще багато такого мислення, що латинський обряд це й справді кращий, вищий обряд, і що скоріше чи пізніше ми повинні усі перейти на латинський обряд. Це поняття, що так скажу, все ще нуртує в латинських головах. І це незважаючи на те, що Другий Вселенський Ватиканський Собор дуже виразно і недвозначно підкреслив, що нашим обов’язком є плекати свою власну традицію. Ми маємо заяви Пап, звернені особливо до нашої Греко-Католицької Церкви. Зокрема Папа Венедикт XVI дуже виразно написав нам у двох листах у різних нагодах, що наше завдання берегти і плекати східні традиції в рамках Вселенської Церкви.

Ми, українці, але також інші східні Церкви є в процесі, щоб старатися добитися свого місця у Вселенській Церкві, щоб нас так трактували, як того вимагає Другий Ватиканський Собор. Щоб це в практичному житті стало нормою.

– На сьогоднішній день унію як принцип досягнення єдності однозначно засудили римо-католики, православні і греко-католики. Але коли йдеться про історичний факт прийняття Берестейської унії, то тут наші позиції розходяться. Кілька років тому ми святкували 400-ліття Берестейської Унії. Поясніть, що власне ми засуджуємо, а що святкуємо?

– Ми засуджуємо незрозумілі відношення такої помісної Церкви, як наша, до Римської Церкви. В розумінні, що це відношення повинно бути відношенням сопричастя.

Сопричастя – це форма єдності, де респектується специфіка кожної помісної Церкви, де поняття латнізації, поняття вищості латинського обряду відкидається. Уніатизм у формі такого підкорення, не у значенні юридичного, а у значенні перш усього духовного підкорення, є несприйнятливим. Це не є в дусі Христової Церкви. Свого часу Західна Церква боролася проти так званої Лютеранської реформи і в цій боротьбі витворила дуже специфічні поняття, через які важко включити поняття сопричастя в повному значенні цього слова. Багатьом людям в латинській традиції здається, що існування помісної Церкви в повному значенні цього слова противиться церковній єдності, що це немов би відколення помісної Церкви, певної групи християн від тої вселенської єдності. Це неправильно. Сопричастя в повному значенні цього слова, є справжньою єдністю людей, які респектують культуру й усе інше, що властиве іншим помісним Церквам.

– Як може сприяти утвердженню помісності УГКЦ її безпосереднє спілкування з іншими помісними Східними Католицькими Церквами?

– Перш за все ми мусимо самі, внутрі нашої Церкви, стати на ноги, бути цілком свідомими, що це означає помісність. Те, що ми переживаємо, не є виключно наша трудність, це також трудність більшості Східніх Католицьких Церков, особливо тих, що в Європі (дещо інакше справа на Близькому Сході та в Індії). Прикмети помісної Церкви мусять бути дуже правильно розвинені, упорядковані і зрозумілі. Ми, приміром, не маємо ще дуже сильно випрацьованого богословського аспекту: яке наше справжнє богосолов’я? Часто ми так трохи легкодушно кажемо: наше богослов’я то все те, що не є латинське. Але це дефініція через заперечення: я не є ти, бо ти не є я, що не є суттєвим. Тут треба, бачите, глибше заглянути і зрозуміти нашу власну традицію, в чому вона полягає, в чому вона проявляється. Вона не полягає в запереченні чогось, а навпаки, в поглибленні і підтвердженні того, що є для нас питомим.

Під цим оглядом ми трошки клигаємо. І ми тепер створили таке неформальне Товариство єпископів Східних Католицьких Церков Європи. Нас, здається, всіх разом є 35. 1 ми кожного року з’їжджаємося, хоч усі не приїжджають, але біля 25 приїжджає, і стараємося пізнавати спільно нашу традицію, те, що є для нас специфічне, щоби ми перш усього самі почувалися свобідними і певними своєї гідності, а з другої сторонни, також могли цю нашу традицію представляти іншим, зокрема латинянам.

– Протягом ХХ століття Православна Церква Америки змогла ефективно консолідувати свої внутрішні сили, сформувати визначну богословську школу, успішно провадить місію серед населення Америки. Чимось подібним наша Церква похвалитись не може. В середовищі єпископату і духовенства УГКЦ в Америці відчувається брак знань власної традиції та духовності. Що робиться для того, щоб вийти із застою духовної формації, богословської освіти священнослужителів УГКЦ, зокрема в Америці?

– Треба працювати, треба формувати свої власні духовні центри. Бачите, Православна Церква має Інститут Святого Володимира недалеко від Нью-Йорку, де поважні православні богослови (Шмеман, Майєндорф та інші) працювали і розбудували гарну богословську школу. Вони вміли це зібрати, вони мали людей. На жаль, ми зробили великі помилки. Бачите, ми маємо семінарії, але наші студенти не виховуються в цих семінаріях, як у школі. Наша семінарія – це бурса, а богословську формацію вони відбувають у латинських школах. І тому не диво, що ми не становимо духовної богословської сили, яку ми повинні би мати, будучи все ж таки великою групою людей, які зайняли становище в інших ділянках, то могли також і зайняти відвідне становище також і в богослов’ї.

Ми маємо свою малу семінарію, і вона видала дуже поважних людей, які стояли на власних ногах, і в цьому її сила. Але пізніше у вищій семінарії ми ходили до латинських шкіл. І це, розуміється, на нас відбилося.

Тому ми не зберегли тої богословської інтелектуальної сили, яку ми повинні були би дати. Інститут Святого Володимира організували заслужені богослови, які вже мали за собою великі досягнення. Ми таких людей не мали, які прийшли би сформовані і могли би утворити свій відповідний Інститут.

– Яка розв’язка сьогодні?

– Щойно 1928 р. митрополит А. Шептицький організує Богословську Академію у Львові, в якій він, як читаємо у його творах, у його промовах, бажає розвинути богословську науку. Війна це все розбила, і тепер вже ми, при Божій помочі, завдяки доброму проводу Патріарха Йосифа і бажанню охочих людей – молодших і старших – почали відновлювати Академію й остаточно завершили це у формі Українського Католицького Університету. Цей Університет – для нас надія, що ми цю велику прогалину, яка в нас є, заповнимо.

Коли ще Україна була поневолена, а Католицький Університет у Римі був дослівно ще в колисці, Патріарх Йосиф мав дуже цікаву думку, щоби в усіх наших поселеннях, головно в Північній та Південній Америці, творити філії Українського Католицького Університету. Сьогодні ця ідея набирає нового життя. Священики, монахи, монахині, миряни з Бразилії, Аргентини, інших країн звертаються до нас, щоби творити для них курси університетського рівня, на яких вони могли би вивчати свою власну богословську літургійну духовну традицію. І я думаю, що якщо при Божій помочі буде на то можливість, а можливість буде – треба тільки часу і людей – то ми через Український Католицький Університет, якого осередок є у Львові, все ж таки будемо могти створити такі центри богословської науки в різних наших поселеннях Америці, Австралії, Західній Європі. Це була мрія Патріарха Йосифа і, я думаю, дуже гарна мрія, яку ми повинні здійснити, щоби заповнити оту прогалину, яка в нас є.

(продовження інтерв’ю читайте в наступному числі)

Розмовляли Анатолій Бабинський та Петро Дідула

Українські Церкви говорять про єдність

Дайджест ЗМІ

За останні кілька місяців український медіальний простір не був надто скупий на огляд подій релігійного життя в нашій країні. Серед тем, які займали левову частку інформаційних матеріалів, були статті, присвячені тривалому протистоянню розділених частин Київської Церкви.

«Український тиждень» надрукував інтерв’ю з Патріархом УПЦ КП Філаретом, в якому він виклав своє бачення майбутнього для Українського Православ’я, а також розповів деталі минулорічних переговорів із Константинопольським Патріархатом. Зокрема глава УПЦ КП зазначив наступне: «В нас і у Вселенського патріарха була різна мета. Наша – увійти на короткий термін до Константинопольського патріархату і вийти звідти автокефальною церквою. Його – зробити Київський патріархат частиною Константинопольської церкви й таким чином зміцнити її. А автокефалію нам дати в майбутньому, коли – невідомо. Та нам немає різниці – бути в Московському патріархаті чи в Константинопольському. Тобто вийшли з одного ярма, потрапили в інше.

Газета «Дзеркало тижня» надрукувала статтю протоерея УПЦ (МП) Петра Зуєва, в якій він виклав своє бачення перспективи для своєї Церкви за патріаршества Кирила Гундяєва. Говорячи про можливість подолання розколу в Україні, протоєрей зазначив: «Новий патріарх буде, безперечно, динамічнішим, а отже, і впливовішим, ніж покійний Олексій ІІ. Його слова дослухатимуться і в Росії, і в Україні. Проте гадати, що чотири з половиною тисячі парафій УПЦ-КП та УАПЦ можуть приєднатися до УПЦ тільки завдяки харизмі патріарха Кирила i митрополита Володимира, було б наївно. Новому патріарху разом з єпископатом УПЦ рано чи пізно доведеться запропонувати реальну модель улікування розколу».

Патріарх Любомир в інтерв’ю Донецькому порталу «Остров» на запитання стосовно церковної єдності в Україні відповів: «Я вже кількох православних наших братів питав: скажіть, що значить «православний»? Щиро скажу: ніхто з них не зумів мені остаточно відповісти. Я даю своє зрозуміння. Православний для мене це не є конфесійно православний, це не є людина, яка не є в єдності з Апостольським Престолом. Для мене православний – це той, хто притримується візантійської літургійної духовної традиції. І під цим оглядом так, ми також вважаємо себе православними. Те, що ми перебуваємо в сопричасті з Римським Апостольським Престолом, не робить нас частиною латинської традиції. Ми є в со-при-час-ті. Це не значить, що ми є тотожні. Ми дуже різні – маємо різне богослов’я, різну духовну традицію, різну літургійну традицію, але маємо певні елементи, які ми вважаємо основними, де ми є об’єднані».

Підготував Анатолій Бабинський

Папа зняв екскомуніку з чотирьох послідовників Єпископа Лефевра

Протягом Тижня молитов єдність християн, який проходив з 19 по 25 січня 2009 року, мала місце унікальна за своїм змістом та важливістю для Католицької Церкви подія. У відповідь на лист глави «Лефевристів» монсеньйора Бернарда Фелле, в якому він звернувся до Апостольської столиці від імені всіх єпископів Братства святого Пія Х, Конгерагація у справах єпископів Декретом від 21 січня 2009 року зняла екскомуніку, накладену на єпископів 1988 року.

У своєму Зверненні до Святішого Отця єпископ Бернард Фелле, висловив глибоке бажання «присвятити свої сили служінню Церкві нашого Господа Ісуса Христа, тобто Римо-Католицькій Церкві», а також ствердив синівський послух її настановам. Єпископ засвідчив тверду віру у примат Петрового служіння та визнав згубність свого нинішнього стану.

Папа Венедикт XVI, який на момент накладення екскомуніки в 1988 році займав посаду префекта Конгрегації віровчення, особисто докладав усіх зусиль, щоб не допустити відходу від Католицької Церкви єпископів, від початку свого понтифікату шукав шляхів залагодження розколу. Після низки консультацій та у відповідь на подану Братством святого Пія Х заяву папа переглянув канонічне положення екскомуніко- ваних єпископів та схвалив рішення Конгрегації у справах єпископів. Також він висловив думку, що за цим прийде бажане досягнення єдності, що засвідчить правдивість слів членів Братства про визнання авторитету Риму.

Водночас ватиканіст Андре Торнеллі (відомий своїм добрим знанням тонкощів роботи Ватиканської адміністрації), у своєму інтерв’ю газеті «Il Giornale» висловив думку щодо можливого швидкого врегулювання відносин із послідовниками Архиєпископа Марселя Лефевра. На його думку, рух канонічно буде оформлений у «персональну прелатуру». Персональні прелатури в Римо-Католицькій Церкві мають особливий статус надтериторіальних структур, які підпорядковуються безпосередньо Риму. Також у каноні 297 Римо-Католицької Церкви йдеться про необхідність координації дій прелатури з місцевими Єпископами.

Однак такий гіпотетичний розвиток подій для УГКЦ на сьогодні ставить більше запитань, аніж дає відповідей. У випадку входження лефевристського руху в рамках певної надтериторіальної структури в Католицьку Церкву, може виникнути прецедент, коли на території помісної Греко-Католицької Церкви паралельно існуватиме «греко-католицька» структура з прямим підпорядкуванням Ватикану (йдеться про членів українського Братства святого Йосафата, заснованого Бернардом Феле у 2000 році). Це може спричиняти значні проблеми і для місцевих єпископів, і для Церкви загалом. Зокрема невідомо, з яким із місцевих єпископів (латинським чи греко-католицьким) прелатура повинна координувати свої дії.

Отець Михайло Палій, промотор справедливості Львівської архиєпархії УГКЦ, який займався справою о. Василя Ковпака, у своєму коментарі наголосив, що уповноваженим органом, який може зняти екскомуніку з лідера «українських лефевристів», є тільки Трибунал Конгрегації у справах віри, оскільки о. Василь був осуджений від імені цієї конгрегації.

Відповідаючи на запитання щодо можливого входження групи традиціоналістів у лоно Церкви в якості окремої прела- тури та можливих наслідків цього для Української Греко-Католицької Церкви, отець Михайло зазначив, що в Україні ми вже маємо монас- тирі папського права, які напряму підпорядковуються Папі Римсько- му. Тому такий сценарій не буде безпрецедентною подією. Однак він зазначив, що такий сценарій є рад- ше гіпотетичним, оскільки існує низка інших шляхів відновлення єдності лефевристів із Католиць- кою Церквою.

Найпершою перешкодою, яка стоїть на шляху розв’язку цього питання, є те, що чотири єпископи на чолі з Бернардом Феле просили папу і виявили у своєму проханні певний акт каяття за вчинений злочин і пообіцяли виправитись. На жаль, до цього часу священики, які вчинили цей злочин у середині УГКЦ, не здійснили такого акту каяття, зазначив отець Михайло. Також він наголосив, що зняття папою екскомуніки з чотирьох єпископів-лефевристів не поширюється автоматично на українських священиків. Своєю чергою священик Василь Ковпак, коментуючи дану подію, сказав, що Братство святого Йосафата, яке він очолює, підтримує звернення до папи чотирьох єпископів.

На запитання: “Які Ви бачете шляхи для відновлення єдності із Католицькою Церквою?” священик Ковпак відповів: «Перш за все необхідна добра воля з обох сторін, яку ми маємо». Проте подальший коментар о. Ковпака дозволяє припустити, що в основі «готовності до поступок» лежить принцип ультиматуму. «Звернення єпископа Бернарда Феле – це лише крок назустріч. Далі повинні бути дебати з Ватиканом щодо рішень II Ватиканського Собору», – продовжив провідник українських традиціоналістів. Так Василь Ковпак вже звернувся до Глави УГКЦ Патріярха Любомира з проханням рукоположити нових священиків для традиціоналістів. Це при тому, що жоден із пропонованих не закінчував семінарій УГКЦ. При цьому усьому сам священик Ковпак так і не вважає, що у теперішньому своєму стані він перебуває поза Католицькою Церквою, що якісно відрізняє його позицію від позиції чотирьох екс-екскомунікованих єпископів, які, між іншим, визнали, що «теперішня ситуація» завдає їм «великих терпінь». Навіть у випадку повернення в Католицьку Церкву послідовників Лефевра в якості окремої надтериторіальної структури, вони і надалі, за словами о. Ковпака, «хотіли б зберігати автономію Братства та надавати духовну опіку своїм парафіям».

У кожному конфлікті, який йде до вирішення, завжди знаходиться бодай одна сторона, яка покладає свою надію на Бога, незважаючи навіть на те, що інша сторона й далі розкреслює мапу можливих втрат чи здобутків. Вже цього достатньо, щоб конфлікт був вирішений. Це лише питання часу. Папа Венедикт зробив гідний люблячого батька крок. Чи ця ж таки гідність допускає торги? Глава Римо-Католицької Церкви розтлумачив своє рішення щодо чотирьох єпископів: «Сподіваюся, що цей мій крок буде супро- воджуватись швидким старанням з їхнього боку, аби здійснити необхідні кроки для звершення повної єдності з Церквою, засвідчивши правдиву вірність і правдиве визнання навчання та авторитету папи і Другого Ватиканського Собору».

Російське православ’я заручене зі змінами у православ’ї українському

У Московській Патріархії все стало на свої місця. Патріарха і керівника цією структурою ми бачимо в одній особі. Шістнадцятим Патріархом Московським став глава Відділу Зовнішніх Церковних Відносин Московського Патріархату митрополит Кирило (Гундяєв).

Легітимізація влади

З цього часу ми з впевненістю можемо назвати людину, яка стоїть за тими чи іншими діями Патріархії. Якщо раніше майже нічого в Російській Церкві не відбувалось без прямої чи опосередкованої участі митрополита Кирила, то після інтронізації ця опосередкованість буде виключена. Помісний Собор легітимізував повноту влади одіозного митрополита.

Загалом охарактеризувати погляди та пріоритети нового Патріарха не є важким завданням, оскільки, як вже було сказано, довгий час він був de-facto першою особою в Патріархаті. Колишній глава РПЦ Алексій ІІ був радше «першим за честю» архиєреєм Церкви, аніж реальним її керівником. Звичайно, це не всім було до вподоби, і митрополита Кирила неодноразово піддавали критиці за перевищення своїх повноважень.

Дозволю собі короткий відступ і зверну увагу на те, що будь-яка дія в будь-якій публічній сфері не може оминути критики, а сфера церковна, як одна з найбільш тонких матерій, завжди сприймається вірними з підвищеною чутливістю. І митрополит наражався на критику саме через свою активність. Колишній же глава РПЦ відійшов у вічність як світла постать саме завдяки своїй пасивності. Тільки два моменти з його церковної біографії по сьогоднішній день провокують у середовищі вірян критичні висловлювання: промова до рабинів в Нью-Йорку та спільний молебень із католиками у Франції.

Натомість в життєписі нового Патріарха таких екуменічних ініціатив та висловлювань є чимала кількість. Будучи вихованцем відомого прокатолицького митрополита Никодима (Ротова), владика Кирило провадив активний діалог із Ватиканом та дозволяв собі доволі сміливі твердження. В своїх висловлюваннях на тему католицько- православних відносин митрополит Кирило зокрема говорив, що не розуміє людей, які переходять із Католицької Церкви в Православну чи навпаки. Цим намагався підкреслити тезу, що дві структури є Церквами-сестрами, а не конкурентами. Ці та інші «екуменічні» висловлювання Кирила постійно ставали причиною шквальних нападок на нього з боку російських православних фундаменталістів.

Однак митрополит Кирило не залишав поза увагою і цей сегмент вірних та духовенства Російської Православної Церкви. Проектом, що задовольняє фундаменталістське крило Московського Патріархату, став Всесвітній Російський Собор, який щороку проходить у столиці Росії. Виступи делегатів, як правило, містять агресивну проросійську риторику та постулюють духовний (а часом і політичний) месіанізм Росії у світі. Зрозуміло, що цей месіанізм не терпить будь-яких західних проявів, а також порушників єдності «неділимої триєдиної Pyci».

Ще одним аспектом діяльності колишнього митрополита, а нині Патріарха, була систематична «праця» з помісними Православними Церквами. Московський Патріархат, який є найбільшою Православною Церквою у світі, в диптиху, який визначає честь тієї чи іншої кафедри, стоїть тільки на п’ятому місці. Константинопольський Па- тріархат, який в цьому списку стоїть на першому місці, намагається підтверджувати певну «вертикальну структуру» у взаємовідносинах між помісними Церквами, залишаючи за собою особливе право «першого по честі престолу» координувати ці взаємовідносини та привілей останньої апеляційної інстанції у православному світі. Не маючи змоги остаточно витіснити Вселенську Патріархію з почесного першого місця в диптиху, Московський Патріархат намагається впровадити у структуру взаємовідносин в Православ’ї «горизонтальну форму», де всі автокефальні Церкви є рівні між собою, а «першому серед рівних» Константинополю відводиться формальна почесна першість, яка виключає будь-які зовнішні прояви авторитету першої кафедри.

На противагу Константинополю, митрополит Кирило докладав зусиль для створення «сім’ї Православних Церков», солідарних із Московським Патріархатом. А також зумів переорієнтувати невизнану автокефальну Македонську Церкву на Московський Патріархат задля запобігання контактів македонців із автокефальними юрисдикціями в Україні.

Про митрополита Кирила можна говорити ще багато, оскільки це справді непересічний церковний діяч і особливо дипломат. Не без величезної частки правди говорять, що цей єрарх має «своїх людей» у всіх Православних Церквах, включаючи українські автокефальні УАПЦ та УПЦ КП (і звичайно, в УПЦ (МП)). А короткий огляд основних напрямків його діяльності дозволяє зрозуміти, наскільки йому вдавалось, будучи ще митрополитом, балансувати по- між фундаменталістським та ліберальним, проекуменічним крилом Російської Церкви.

Щоправда, напередодні виборів владика Кирило дещо змінив тон своїх виступів і однозначно став на сторону «захисників Православ’я». В його риториці більше звучало критики на адресу католиків і протестантів, він все більше приділяв уваги необхідності відстоювати та розвивати російську православну екумену. А митрополит Володимир (Котляров) у своєму привітанні з нагоди обрання митрополита Кирила Патріархом Московським побажав йому продовжувати справу «собиранія Святої Русі»…

Патріарх і Україна

Це «собираніє», безперечно, включає в себе вирішення проблеми, пов’язаної з розколом в Українській Православній Церкві (в даному випадку маю на увазі не юрисдикційний термін, а всю українську православну екумену). Погляди Патріарха Кирила на ситуа- цію, яка склалась в Україні, є доволі оригінальними в порівнянні з думками інших архиєреїв РПЦ. Голов- ною причиною розділень в Україні він, будучи ще на посаді голови Відділу Зовнішніх Церковних зв’язків, назвав підтримку автокефальних юрисдикцій деякими політичними силами. Митрополит зазначав, що розкол буде подолано, як тільки відбудеться зміна політичного керівництва України.

Звичайно, гіпотетично до влади в Україні може прийти така політична сила, яка, застосовуючи адміністративні засоби, зможе «подолати» розкол. Як це було, до прикладу, в Болгарії, коли новообране керів ництво держави на чолі з відвертим прихильником однієї зі сторін конфлікту в Болгарській Церкві за- собами поліції «викинуло» з храмів своїх опонентів.

Але, сподіваюсь, до такого сценарію в нашій країні не дійде. Проте наївно було б вважати, що Патріарх Кирило справді так думає, оскільки він добре знає українські реалії, на ментальній різниці українського суспільства як причині розколу в Україні неодноразово наголошував у своїх промовах митрополит Київський Володимир. Спрощена схема «української ситуації» в устах Патріарха є не більше, ніж засобом для отримання прихильного ставлення до своєї особи в середовищі вірних та духовенства, які схильні демонізувати українську владу й Україну як таку.

Загалом же новообраний Патріарх відомий своїми непересічними дипломатичними якостями, який буде шукати реальні моделі для виходу з тієї чи іншої ситуації.

Так, наприклад, одним із можливих шляхів розв’язку патової ситуації, яка склалась в Україні, митрополит Кирило пропонував відновлення Галицької Митрополії. Завдяки цьому проавтокефальні сили були б ізольовані від решти Української Церкви з центром у Києві. Цікавим є те, що такий сценарій неодноразово підтримував один з єрархів УАПЦ – архиєпископ Іоан (Модзалевський), який проживає в Москві. Зважаючи на те, що основна маса парафій і УАПЦ, і Київського Патріархату зосереджена в цьому регіоні, даний проект не виглядав безперспективним. А особлива за цікавленість до нього зі сторони Автокефальної Церкви свідчить, що такі переговори були. Однак до справи не дійшло. Такий сценарій не набув популярності в УПЦ КП та в УПЦ (МП), які претендують на всеукраїнський масштаб. Чи має сьогодні новообраний Патріарх модель вирішення проблеми, яка б задовольняла всі сторони? Мабуть, ні.

Невигідна автономія

Українська Православна Церква в юрисдикції Московського Патріархату сьогодні має широкі права автономії у складі Патріархату, які перевищують права деяких автокефальних Церков, про що часто люблять нагадувати її чільники. В останньому твердженні мається на увазі Елладська Православна Церква, права якої є «урізаними» з боку Константинопольської Патріархії і стосуються поставлення єпископів у північних єпархіях. Також права УПЦ є значно ширшими від звичайних автономних Церков.

Тож, направду, УПЦ є більш незалежна у своєму внутрішньому житті, аніж Українська Греко-Католицька Церква, оскільки сама поставляє нових єпископів, канонізує святих тощо.

Помісний Собор Російської Церкви, на якому й було обрано Патріарха, показав, що українська делегація є доволі великою групою, здатною впливати на ті чи інші рішення. В той же час керівництво Московського Патріархату не здатне впливати на поставлення єпископів в УПЦ (МП). Це створює ситуацію, коли непідконтрольна в плані хіротоній Українська Церква здатна впливати на рішення Архиєрейських Соборів Російської Церкви (!!!). А враховуючи зростання кількості єпископів в УПЦ (МП) за останні кілька років, це спричинює значний неспокій у керівництва Патріархії.

У зв’язку з цим у середовищі РПЦ все чутнішими стають голоси про те, що межі незалежності, надані УПЦ (МП), є надто широкими, а процеси всередині Київської митрополії стають для Москви неконтрольованими.

Проте Помісний Собор так і не розглядав статусу Української Церкви окремим питанням. А опосередковано підтвердив його у Статуті РПЦ. Власне ця опосередкованість і викликає певну недовіру до рішення, оскільки у Статуті немає докладного опису прав, якими наділена Київська митрополія. Тому під словами «незалежна в управлінні з широкими правами автономії» можна підставляти різну «широту» цих вольностей.

Навряд чи новий Патріарх піде на обмеження широких прав УПЦ, оскільки їх гарантом виступає сам предстоятель УПЦ, авторитет якого в РПЦ є незаперечним. Однак після його смерті такий перегляд є цілком можливим. Особливо якщо главою Митрополії стане один із противників автономії УПЦ зі середовища українських архиєреїв. Адже відомо, що саме ці владики виступали в Україні найбільш активними пропа-гандистами кандидатури митрополита Кирила на патріарший престол.

Водночас Патріарх Кирило розуміє, що надмірний тиск на архиєреїв та духовенство Української Церкви з метою їх переорієнтації на Москву може спровокувати невдоволення в проукраїнських колах УПЦ. Тому, судячи з усього, митрополит намагатиметься знаходити баланс між прихильниками жорсткішого контролю з боку Патріархії над Києвом та києвоцентричними силами, які зараз є під покровительством митрополита Володимира. Ситуація може змінитися тільки з відходом від справ Блаженнішого Володимира. А вибори нового предстоятеля УПЦ будуть набагато важливішими для РПЦ, аніж вибори Патріарха.

Анатолій Бабинський

Колонка редактора

Викресати світло із темряви

Якщо буденне життя – наїжджена колія, то криза – це нагода вискочити з неї, потрапити на цілину, на бездоріжжя, у простір, де знову треба давати відповідь на прості й водночас складні запитання: хто я? куди йду? як сталося, що я сюди потрапив? Криза світової економіки – це нагода для Церкви, її покликання, її місії. Більшість авторів цього числа, кожен у свій спосіб, вказує на кризу як на нагоду пізнати Спасителя в кон- кретних обставинах життя особи чи спільноти. Причому криза виявляється не як щось, що є виключно пов’язане з якимись негативними подіями чи явищами: вибір нового Патріарха викликав велику кризу в Українському та Російському православ’ї (5-7 стор.), зняття екскомуніки з чотирьох єпископів послідовників Лефевра викликало кризу в середовищі єпископів та священиків, які свого часу відкинули рішення II Ватиканського Собору (7-8 стор.), масове будівництво церков в Галичині в 90-х викликало кризу душпастирювання УГКЦ (17-19 стор.). Що може бути кращого для християнина, ніж ясне усвідомлення кризи своєї віри? Остання стає нагодою позбутися зайвого, вкрай небезпечного для Церкви багажу аргументу сили, впливовості, кількісної переваги тощо. Якщо таким чином розуміти кризу, тоді кожен піст, а особливо Великий піст, є тою нагодою, якою Церква ділиться з людиною, щоб та з легкістю могла викресати світло Воскресіння зі, здавалося б, незворушної, всепоглинаючої темряви.

Підсумки року: суспільний, екуменічний, еклезіальний вимір

Співпраця між конфесіями

У 2008 році продовжувала свою активну діяльність Всеукраїнська Рада Церков і релігійних організацій (ВРЦІРО). Вона за останні роки стала центром консолідації релігійного життя та прикладом можливості позитивної співпраці Церков, між якими є канонічні розбіжності. Особливо якісною і показовою діяльність ВРЦІРО була у сфері співпраці з політиками, які відстоюють законодавчі інтереси Церков у Верховній Раді, чи урядовцями, насамперед Державним комітетом у справах національностей та релігій, робота якого за нового голови значно активізувалася. Незважаючи на те, що до ВРЦіРО не входять всі конфесії, вона дійсно стає представницьким органом, який захищає інтереси всіх і не дозволяє політизувати релігійне життя. Важливим фактором є те, що всі рішення від імені Ради приймають консенсусом.

Соціальні ініціативи

Загалом, у 2008 році християнські Церкви України запропонували кілька важливих документів, які формують новітнє соціальне вчення. Значну реакцію в пресі отримало звернення Патріарха Любомира до всіх учасників дорожнього руху щодо необхідності дотримуватися правил безпеки. Проблема смертності на дорогах стала однією з найболючіших для багатьох. Збільшення кількості транспорту супроводжується зменшенням культури руху, внаслідок чого зростає кількість смертей. Тому Глава УГКЦ звернув увагу, що порушення правил руху, перевищення швидкості є гріхом, за який доведеться відповідати. Також Патріарх Любомир підтримав незалежне тестування як засіб протидії хабарництву в школі. І вже восени спочатку спільнота УКУ, а пізніше Нарада представників християнських Церков заявили про необхідність відповідальності політи ків і вказали на причини політичної кризи в Україні. Ніби підсумком цієї активності став Суспільний тиждень, проведений УГКЦ за підтримки інших Церков і релігійних організацій, присвячений темі суспільної солідарності й відповідальності та звернення ІІ з’їзду мирян УГКЦ, який запропонував свої шляхи виходу з кризи.

Церква і школа

З точки нерухомості, здається, зрушилася справа співпраці Міністерства освіти і релігійних організатерства освіти і релігійних організацій. Вперше після людей байдужих чи ворожих до релігії Міністром став Іван Вакарчук, який розуміє значення релігійного виховання дітей та молоді. Вперше із зрозумінням і схвально в Міністерстві освіти поставилися до ініціативи УГКЦ і низки християнських політиків-депутатів щодо надання можливості Церквам засновувати загальноосвітні навчальні заклади. Вперше суттєво заговорили про постійну співпрацю Міністерства освіти зі Всеукраїнською Радою Церков і релігійних організацій, зокрема, у формі дорадчого органу з представників Церков при Міністрові. Можна сподіватися, що й справа викладання християнської етики набуде загальнонаціонального характеру.

Руйнації року

2008 рік також трагічно запам’ятається численними випадками руйнування християнсько-культурної спадщини України. За рік згоріло до десятка дерев’яних храмів. Найбільше втрат на Львівщині. Разом із тим, обкрадено декілька десятків церков, зникають старовинні ікони. На жаль, у багатьох випадках можна припускати причетність священнослужителів до цих актів вандалізму. Серед злочинців усе більше молодих людей чи навіть дітей. З боку влади було прийнято ряд заходів. У західних областях місцева влада провела наради про те, як діяти щодо захисту сакральної спадщини. Але від рішень до їх виконання – традиційно довга дорога. У районах не створено органів, які мають займатися захистом історичної спадщини. Також існують проблема коштів на збереження і проблема повернення колишнього церковного майна. Нерідко захист храмів блокують самі парафіяни чи священнослужителі, які не хочуть укладати охоронні договори, або й свідомо руйнують церкви, оббиваючи їх пластиком, бляхою, не дбаючи про те, що тече дах або не дотримано норм пожежної безпеки, замальовуючи старі розписи тощо.

Променем світла у цій ситуації став створений у 2008 році Музей ікони. До колекції музею увійшла відновлена збірка «Студіон» братів-студитів, яка постала завдяки праці о. Севастіана Дмитруха. Активність керівництва УГКЦ і готовність до співпраці музейників, а також розвиток туризму можуть стримати процес зникнення нашої сакральної спадщини.

Тарас Антошевський, директор Релігійно-інформаційної служби України (www.RISU.org.ua)

У пошуку єдності Київської Церкви

В історію Київської Церкви 2008 рік увійде як рік відновлення діалогу між її розділеними нащадками. Діалогу, якого не було вже більш ніж десять років.

За винятком спільної комісії між УАПЦ та УПЦ (МП), яка, однак, з боку Автокефальної Церкви виглядала як ініціатива окремих її ієрархів, між українськими Церквами східної традиції всі ці роки не було жодної розмови на власне церковні теми. Ієрархи та представники Церкви обмежувались спільними деклараціями суто щодо суспільно-політичних питань.

Відновленню діалогу сприяли як внутрішні процеси в усіх без винятку частинах Київської Церкви,, так і низка зовнішніх чинників, а особливо «державний».

УАПЦ, УПЦ КП: на шляху до чи від самоізоляції

Загальною тенденцією внутрішнього розвитку трьох православних юрисдикцій в Україні було те, що кожна із них почала гостро відчувати неповноцінність власного існування у розділенні зі своїми православними братами.

Інтелектуальний голод та неспроможність єпископату УАПЦ вирішувати свої внутрішні проблеми вже давно поставили цю юрисдикцію перед вибором: або вступати в діалог із іншими православними Церквами Київської традиції, або стати на шлях самоізоляції та поступового вимирання. У 2008 році ця юрисдикція ще раз підтвердила своє прагнення вести діалог та здійснювати конкретні кроки для виходу з патової ситуації, що склалась в українському Православ’ї.

Внутрішня еволюція Київського Патріархату виявилась у поступовому усвідомлені хибності позиції самодостатності, яка плекається її найвищим керівництвом. В середовищі духовенства та єпископату цієї Церкви все більш чутними стають заклики до подолання розколу шляхом відходу від категоричних ультимативних позицій.

Українська Православна Церква (в єдності з Московським Патріархатом) попри нарощування та розвиток своєї інтелектуальної та адміністративної бази, також зазнала значних внутрішніх перетворень. У середовищі Церкви поступово визріло усвідомлення себе органічною частиною народу України. Разом з цим прийшло розуміння, що такими ж органічними складовими є обидві інші православні юрисдикції, які в чисельному відношенні складають третину від її власного (УПЦ (МП)) масиву парафій, а на ментальному рівні, як показує низка соціологічних досліджень, мають трохи більший ареал прихильників. Виходячи з таких міркувань, у Київській Митрополії (в єдності з Московським Патріархатом) усвідомили, що подальша місія Православної Церкви в Україні вже не можлива без досягнення єдності трьох православних юрисдикцій.

УПЦ: вчимося самостійно ходити

Наступною причиною, що слугувала покращенню взаємин у розділеному українському Православ’ї, стало блискавичне входження процес подолання розколу Константинопольського Патріарха.

В травні 2008 року Україну з офіційним візитом відвідала делегація Вселенського Патріархату, яка провела зустрічі із главами та представниками Православних Церков в Україні, а також із представниками Української Греко-Католицької Церкви. Остання подія, до якої ми повернемось нижче, з невідомих причин не отримала уваги греко-католиків (за винятком кількох скупих інформаційних повідомлень).

Однак, якщо весняні зустрічі давали тільки невелику надію на те, що Вселенська Патріархія наважиться стати повноправним партнером у розв’язанні української кризи, то влітку стало цілком зрозуміло, що Константинополь перейшов «пункт неповернення». Візити до Вселенського Патріарха глав Київського Патріархату й Української Автокефальної Православної Церкви та переговори щодо можливого входження цих Церков як митрополії в склад Константинопольського Патріархату спершу всі сприйняли як спроба створити на території України паралельні ієрархічні структури – Московську та Константинопольську, як це є в Естонії. Проте подальші події виявили, що цей сценарій був тільки одним із можливих і мав слугувати тільки «терапевтичним» засобом для єдності зі Вселенським Православ’ям тих православних українців, які на сьогоднішні позбавлені можливості брати участь у спільній Чаші зі своїми братами у світі.

Події, що супроводжували святкування 1020-ліття Хрещення Русі, теж виявили одну дуже важливу тенденцію, яка матиме відгук найближчими роками. Переговори між Московським та Вселенським Патріархами в стінах Києво-Печерської лаври закріпили за Константинополем місце повноправного учасника процесу з урегулювання канонічного становища в українському Православ’ї. Якщо протягом останніх років Москва постулювала своє ексклюзивне право вирішувати цю проблему, то, за результатами цієї розмови, обидва Патріархати спільно (!!!) працюватимуть над подоланням українського розколу.

В душах багатьох православних вірних України (переважно в середовищі автокефальних юрисдикцій) утвердилась думка про утопічність будь-яких спроб подолати розкол, а також сумнів у спроможності Вселенського Патріарха впливати на процес, події осені засвідчили далекоглядність та виваженість позиції Константинопольського Патріарха. На Всеправославній нараді в Стамбулі Митрополит УПЦ (МП) Володимир, не узгоджуючи своєї позиції з Московським Патріархом, виступив зі зверненням до глав помісних Православних Церков, у якому закликав їх узяти участь в урегулюванні «українського питання». На думку автора цих рядків, цьому передували консультації представників УПЦ (МП) із Вселенською Патріархією, оскільки практичне втілення такого всеправославного обговорення лежить в площині прав Константинопольського Патріарха (зокрема, таким чином були врегульовані внутрішні проблеми в Єрусалимській Патріархії та Болгарській Церкві).

Аналізуючи взаємини між розділеними православними братами в Україні, відзначимо потеплішання в риториці кожної з Церков. Низка адресованих опонентам заяв, які були оприлюднені кожним із учасників десятилітнього протистояння, вже не містили різких ультиматумів. Усе частіше їхні тексти рясніли такими словами, як «порозуміння» та «діалог».

Завершуючи огляд подій у православному середовищі Київської Церкви у 2008 році, слід ще раз наголосити, що цей рік дав надію на подолання в найближчі роки найскладнішої та найважчої проблеми в релігійному житті України – розколу українського Православ’я. А основним арбітром у цій справі має стати Вселенське Православ’я на чолі з Константинопольським Архієреєм.

Греко-католики: обмін думка- ми як початок діалогу

Українська Греко-Католицька Церква в минулому році вкотре підтвердила своє рішуче прагнення розвивати діалог із іншими спадкоємцями Володимирового хрещення. Навесні 2008 року Глава УГКЦ Любомир Гузар звернувся з листом до Предстоятеля УПЦ (МП) Митрополита Володимира. Патріарх Любомир висловив своє бачення того, як практично можна досягнути євхаристійної єдності між греко-католиками й православними. Незважаючи на те, що реакція Синоду УПЦ (МП) здавалася радше переляком і повторювала думки, які висловив у своїй тенденційній праці «Униатство: богословские аспекты» Архієпископ Львівський та Галицький цієї Церкви Августин Маркевич, обмін думками між нашими Церквами треба сприймати як початок діалогу, якого ми вже не в змозі уникнути (чи уникати). Про це свідчить і ще одна безпрецедентна подія – робота спільної групи із узгодження спільної історії Берестейської унії. Перефразовуючи думку Предстоятеля УГКЦ, яку він висловив у трохи іншому контексті, цей діалог істориків стане фундаментом для того, «щоб мати загальноукраїнську підставу…, де ми можемо справді знайти один одного, не блукаючи».

Щодо зустрічей делегації Вселенського Патріархату із представниками УГКЦ, про яку вже йшлося вище, то можна лише припустити, що цей візит свідчить про зацікавленість життям нашої Церкви з боку Константинопольського престолу, яку, на думку автора цих рядків, слід сприймати в контексті православно-католицького діалогу.

Наприкінці – кілька слів у зв’язку зі смертю Глави Російської Православної Церкви Алексія II. Ймовірний наступник Патріарха Митрополит Кирило Гундяєв, обраний місцеблюстителем, вже десяток років вважається основним ідеологом зовнішньої, а частково і внутрішньої політики цієї квазіструктури.

Зокрема, Митрополит Кирило є послідовним противником першості Вселенського Патріарха православному світі, що, мабуть, відобразиться на участі останнього у вирішенні українського протистояння. Водночас, як свідчать пропозиції Митрополита Синодові УПЦ (МП), що їх він висловив улітку 2008 року, він буде працювати над звуженням автономії Київської Митрополії в складі РПЦ та боротьбою з відцентровими рухами в УПЦ (MII).

Щодо УГКЦ, то Митрополит Кирило кілька разів доволі терпимо висловлювався на адресу греко-католиків. Однак із промов одного з його неформальних речників Кирила Фролова відомим є прагнення Митрополита цілком ізолювати УГКЦ в межах Галичини. Так само, як він намагається втілити в життя ізоляцію проавтокефальних православних сил у відновленні окремої Галицької митрополії.

Анатолій Бабинський, аналітик РІСУ

Київська Церква: до єдності між висловленим і почутим

Коли греко-католицький священик запитав професора патристики Віденського університету Ернста Крістофа Суттнера про перспективу православно-католицького діалогу з огляду на те, що Російська Православна Церква щоразу демонструє своє небажання брати у ньому реальну участь, професор дав радше пасторальну, ніж академічну відповідь: «Можливо, це і є покликання Вашої Церкви, яка вистояла важкі переслідування, — вистояти й перед спокусою зневіри в перспективу церковної єдності. Греко-Католицька Церква має живий стержень досвіду мучеництва, і, як я бачу, це допомагає їй пройти випробування».

Міжнародна наукова конференція «Київська Церква: еклезіальна традиція — історіографічна проблема — екуменічна перспектива», одним із учасників якої був і професор Суттнер, пройшла на перетині академічного та пасторального. Досвід кенозису (умалення) (пор. Фл. 2, 8) більшою чи меншою мірою здобули всі учасники конференції.

Ще задовго до святкування 1020-ї річниці Хрещення України-Русі Патріарх Любомир звернувся до тодішнього директора Інституту історії Церкви УКУ д-ра Олега Турія з проханням провести конференцію, в якій би екуменічна перспектива Київської Церкви була обговорена в колі провідних істориків та богословів різних Церков київського християнства. Конференція відбулася на початку вересня у приміщенні Національного університету «Києво-Могилянська академія». У цій публікації представимо лише один із ключових моментів цієї конференції, а саме круглий стіл на тему «Єдина помісна Церква в Україні: плани — проблеми — перспективи». Його головними дискутантами виступили представники чотирьох частин первісної Київської Церви: о. Андрій Чировський від УГКЦ, Архімандрит Кирило Говорун від УПЦ, єпископ Євстратій Зоря від УПЦ КП та Архієпископ Ігор Ісіченко від УАПЦ.

Щонайменше є три вагомих причини, чому звертаємо увагу саме на цю дискусію. По-перше, такого ще не було, щоби в Україні за одним столом зустрілися науковці-богослови, що представляють різні Церкви, для того, щоб дискутувати питання перспективи єдності Київської Церкви. Вже в цьому факті є щось безпрецедентне. Адже екуменічний діалог в Україні дотепер розглядався суто в площині глобальних екуменічних процесів, де гравцями виступали Рим, Москва, Константинополь. Київ як церковна дійсність — залишався пасивним коментатором цих глобальних процесів. Київська конференція фактично спричинилася до розриву з цією згубною для української Церкви традицію.

По-друге, розглядати різні варіанти єдності Церков київської традиції в Україні без участі греко-католиків стало загальною нормою. Демаркаційна лінія між католицизмом та православ’ям є такою сильною, що впізнати в греко-католиках ту ж таки православну Церкву — справа не з легких. Саме цей круглий стіл став винятком, і, будемо сподіватися, поклав кінець цьому загальному правилу. Греко-католики не тільки брали участь у цьому круглому столі, але ціла дискусія зводилася до тих аспектів, що їх актуалізує активна присутність католиків східного обряду в розмові про перспективу відновлення Євхаристійної єдності Київської Церкви.

По-третє, ця дискусія вийшла за академічні рамки і фактично стала явищем, по суті, вселенським, де про себе заговорила вже в якомусь сенсі єдина Київська Церква. Мабуть, уперше так чітко вималювалася спільна для всіх Церков місія Київської Церкви, яку, може, найбільш влучно висловив один із учасників круглого столу президент Інституту релігії та суспільства УКУ Мирослав Маринович: «Ми можемо сказати, що Рим і Константинополь не перебувають у єдності тому, що Київська Церква не виконала свого завдання».

Особисто я з великою пересторогою ставлюся до месіанських ідей. Дуже часто вони спричиняють дійсність, у якій із огляду на високу ціль не зважають на засоби. Проте в цьому випадку, як мені, принаймні, бачиться, єдність Вселенської Церкви через посередництво єдності Церкви Київської вказує і на засіб — умалення, кенозис, що дійсно дає перспективу для євангельської динаміки розвитку київського християнства.

Характерною для цієї дискусії, яка в деяких місцях таки доходила до стану кипіння, була мовчазна присутність ініціатора конференції Патріарха Любомира. Адже проблема сучасного екуменізму не в тому, що ще якісь аргументи «за» чи «проти» залишилися невисловленими. Проблема в тому, що не вислуханими, а отже не визнаними залишаються цілі пласти церковної дійсності — убогі духом, засмучені, убогі духом, засмучені, лагідні, голодні та спраглі правди, милостиві, чисті серцем, миротворці, гнані за правду (пор. Лк. 6, 20-23).

На титульну сторінку цього журналу винесено знамениту ікону зі збірки Львівського національного музею ім. Митропота Андрея Шептицького Зішестя Святого Духа (с. Радруж, кін. ХІV ст.) Мабуть, багатьох традиційних читачів «Патріярхату» здивує ця давня ікона саме в цьому числі, адже празник П’ятдесятниці вже далеко позаду. У розмові з провідним знавцем іконографії Соломією Тимо ми дійшли до висновку, що саме ця ікона буде найкраще відповідати провідній тематиці цього числа, може, лише з одним уточненням. Після того, як Святий Дух зійшов на учнів, вони розійшлися ширити Євангеліє по світу, який був культурно, політично, релігійно розрізненим. Запорукою їхнього успіху була єдність із Христом. Сучасна екуменічна ситуація у вселенській Церкві вимагає повернення учні до Христа із розрізнених, чи радше розрізничкованих Церков. Цей рух до Христа і є запорукою єдності як Київської, так і Вселенської Церкви. На цьому, здається, зійшлися усі учасники круглого столу, доповіді яких (переважно у скороченому варіанті) публікуємо нижче.

Механічно чи органічно?

Коментар на статтю доктора Миколи Крокоша «Крига скресла»

Стаття доктора Миколи Крокоша є чи не першою спробою публічно осмислити лист Блаженнішого Любомира до Блаженнішого Митрополита Володимира, Предстоятеля Української Православної Церкви, та відповіді на нього Синоду УПЦ. Стаття містить низку справедливих зауважень щодо обох документів. До прикладу, яким чином функціонуватиме спільна структура греко-католиків та православних? Авторові цих рядків теж не зовсім зрозумілою є теза Предстоятеля УГКЦ про те, яким чином спільно обраний Патріарх Української Церкви буде взаємовідноситись з Предстоятелями Церков, які перебуватимуть у сопричасті в Україні. А яким буде його статус в католицько-православному світі? Чи він перебуватиме у сопричасті з Римом, Константинополем і Москвою одночасно? Останнє виглядає дуже примарним. Аналізуючи одну з останніх заяв провідного богослова Російської Церкви, Єпископа Іларіона Алфєєва (статус якого свідчить про те, що це думка Патріархії, а не просто його власна), можна дійти до висновку, що Московський Патріархат узагалі не бачить можливості досягнення єдності католиків і православних.

Справедливим є й звинувачення Синоду УПЦ у пропагуванні «найгіршого уніатизму». Адже в своєму зверненні синодальні отці пропонують найжахливішу модель єдності — нівелювання еклезіальної ідентичності УГКЦ та зведення її до «візантійського обряду» в Латинській Церкві.

Безперечно, не все ще з’ясовано (чи все ще не з’ясовано) в плані еклезіології між греко-католицьким Києвом і Римом. І латинська еклезіологія на сьогодні зовсім не відповідає поглядам багатьох українських богословів, які бачать стосунки між Києвом і Римом у формі сопричастя. Але еклезіальність УПЦ «існує» також тільки в двох документах — Уставі РПЦ та Статуті УПЦ. У рамках православної ойкумени УПЦ — це митрополія Руської Православної Церкви.

Можливо, для початку будь-якого діалогу обом Церквам слід з’ясувати стосунки зі своїми юридичними центрами?

Повертаючись до статті доктора Миколи Крокоша, вважаю за потрібне зупинитися на запропонованій ним моделі єдності, оскільки на з’ясування нюансів листів Предстоятелів не вистачить і сотні номерів журналу.

Що пропонує доктор Крокош? На думку автора цих рядків, ніщо інше, як те, що пережили українці у своїй церковній історії як мінімум двічі. Це юрисдикційне з’єднання. У першому випадку (1596 року) Київська митрополія розділилася на Православну та Греко-Католицьку, а в другому (1946 року) «возз’єднання» загнало частину українських греко-католиків у підпілля, під час виходу з якого між ними та православними розкол поглибився в декілька разів. Чи варто ставати ще один раз на те ж саме садівниче приладдя? Чи потрібно нам в Україні примножувати християнські юрисдикції? Гадаю, ні.

Архієпископ Скопельський Всеволод у одній зі своїх промов звернув увагу на те, що в Україні мало відомо, що відбувається між Православною і Католицькою Церквами у світі, які існують досягнення на шляху до єдності. Зокрема, він говорив про досвід Антіохійських Церков, у яких дійшли до висновку, що «Євхаристійне єднання є важливішим за організаційні питання».

Як Православна, так і Католицька Церкви визнають, що Таїнства неможливі поза Церквою. Водночас вони визнають дійсність Таїнств одна одної (в нашому випадку, з боку УПЦ про це не раз заявляв Митрополит Володимир). Тому чи може бути прийняття Тіла й Крові Господа християнами двох Церков-сестер прогрішенням? Навіть якщо вони ще не вирішили всіх формальних та канонічних розбіжностей. Чи є ті неузгодженості важливішими за єдність, про яку обидві Церкви моляться на кожній Літургії і якої бажає Господь? Звичайно, ні.

Саме такими були мотиви православного Митрополита Банатського Миколая (Румунська Православна Церква), який нещодавно причастився разом із греко-католицькими ієрархами.

На мою думку, сьогодні нам необхідно поки що облишити пошуки еклезіологічних можливих систем та моделей і шукати єднання в Крові й Тілі Ісуса Христа. Тим паче, що саме така Євхаристійна еклезіологія, еклезіологія сопричастя лежить в основі розуміння християнської єдності як Греко-Католицької, так і Православної Церков.

Анатолій Бабинський, аналітик релігійно-інформаційної служби України