Свіжий номер

6(506)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

Лідія Мідик

Слово про закон і благодать

Держава і Церква – окремо, попри те що дуже близько. У кожної своя вертикаль влади, закони, покарання, вибори… і цінності. Останні можуть, щоправда, інколи не співпадати. Цікаво, що така мегадержава, як Церква, непогано функціонує сотні років. І що ще цікавіше, не завдяки ідеальності своїх законів-конституцій, а завдяки благодаті. З цим твердженням не погодиться хіба що Ден Браун.

Нема, мабуть, на планеті Земля країни, міста чи поселення, де б усі були переконаними «безвірками», а отже, мав би діяти тільки закон. Якщо ж влада не бажає благодаті (релігії), то мусить просто її заборонити назовні (історія показує, що подолати «благодать» ще не вдалося нікому). Політика мусить враховувати, що її основний «об’єкт» діяльності – homo religious. В принципі, те саме стосується релігійних інституцій у відношенні до політичних – в останніх є члени, за діяльність яких вони, ці інституції, несуть відповідальність. Отак і взаємодіють.

Християнська Русь – школа при монастирі, придворний духівник, княжий храм. Згодом – духовенство в сеймі. Присяга на Євангелії… Каплиця у Верховній Раді, читання Святого Письма групою депутатів, молитовні сніданки, які з півстолітнім запізненням намагаються укоренитися в Україні (перший відбувся щойно у вересні 2011 року).

Америку та Європу цим уже давно не здивуєш, хоча добре, що взагалі маємо діалог, ба навіть співпрацю Церкви з політикумом.

Нещодавно довелося мені побувати в каплиці Львівської міської ради. Вона там існує вже кілька років, і працівники ради навіть мають свого капелана. То було дещо несподівано – капеланська служба для політиків… З таким я ще не стикалася. І з погруддям Шептицького в державній установі також. Воно стоїть поруч із погруддям короля Данила – фундатора Львова. Як сказав отець Павло Дроздяк, капелан Львівської міської ради, символи закону і благодаті.

Захотілося глибше вивчити цю тему. Ми звикли думати, що політика – це брудна справа. Але саме це мало б бути взяте Церквою на озброєння. Якщо є десь щось брудне, чи ж не варто допомогти вимити його? (Лікаря потребують не здорові…) Таку роль «очисника» повинна відігравати Церква в усіх сферах, а в політичній поготів.

У сусідній Польщі таке служіння є звичним. Каплиця в будинку парламенту, реколекції для депутатів, щорічні прощі парламентаріїв на Ясну Гору в Ченстохові, ділення оплатком перед Різдвом. Нормально. Нормально для країни релігійно монолітної. В інших, полірелігійних державах складніше з капеланством, але не безнадійно.

Про це нам більше розповів священик Олекса Петрів, керівник Департаменту зовнішніх зв’язків УГКЦ в Україні.

«Капеланське служіння для політичних діячів здійснюється не лише в католицьких країнах, а й у православних та ще в більшій мірі у мусульманських. І реалізується це служіння по-різному: від несприйняття у Франції до того, що релігійний закон майже тотожний зі світським, як у країнах шаріату. В Україні таке душпастирство на початковій стадії розвитку, але воно вже є. Багато позитивного досвіду капеланського служіння для політиків переймаємо від країн Центральної Європи, які теж пережили комуністичний гніт, зокрема Польща і країни прибалтійські. Їм, звісно, трохи легше, ніж нам, бо там менша конфесійна строкатість. Але запозичити їхній досвід стовідсотково не можемо, оскільки Україна має свою специфіку, яку слід обов’язково враховувати.

Церква в Україні готова допомагати і сприяти тому, щоби політики мали й духовну підтримку – але тільки як відповідь на свою потребу. Не може ж Церква нав’язувати свого служіння! На щастя, такий запит є і у Верховній, і в місцевих радах. Тоді Церква відгукується на запит і дає для служіння кваліфікованих людей, які могли б ці духовні запити задовольнити на належному рівні.

В приміщенні комітетів Верховної Ради православні християни, які належать до Московського Патріархату, вже кілька років мають каплицю за сприяння одного з народних депутатів. У ній час до часу звершуються богослужіння.

УГКЦ проводить несистематичні молитовні зустрічі, бесіди з депутатами Верховної Ради. Натомість народні обранці-протестанти систематично збираються для читання Святого Письма і до них долучаються їхні колеги – віряни Української Греко-Католицької Церкви. Екуме‑ нізм…

Більшість урядовців найвищого ешелону влади, греко-католики, є активними парафіянами київських парохій. Для кращої духовної поживи їм не вистачає хіба що пояснення специфіки вчення Католицької Церкви різних аспектів соціальної доктрини. Вони по це у першу чергу звертаються.

Всі події, що відбуваються у останні місяці в Україні, чітко показують необхідність релігійного чинника в суспільному житті, зокрема в суспільно-політичному. Саме тому бачиться широка перспектива розвитку капеланського служіння парламентарям. Але, звісно, це буде присутність без втручання, адже завдання капеланів – бути духовними порадниками, впливаючи таким чином на справедливість рішень, їх відповідність законові, загальнолюдським принципам».

Чотири роки тому міський голова Львова Андрій Садовий звернувся до митрополита Львівського Ігоря Возьняка з ініціативою призначити капелана для працівників міськради. Це прохання було проявом великої відваги з боку політика, бо Церква часом «незручна» для депутатів. Багато хто не хотів би постійного «блимання» її представників перед своїм носом. Але страх налаштувати когось проти себе був подоланий, і перша робоча сесія Львівської міської ради VI скликання почалася молитвою під проводом отця Ореста Фредини, який став першим в УГКЦ капеланом для урядовців. Молитва і духовне слово дотепер передує кожній сесії Львівської міської ради.

Отця Ореста Фредину замінив священик Павло Дроздяк, який розказав «Патріярхату» про особливе служіння в особливому місці.

«Оскільки місто Лева є і містом храмів, центром духовності Захід‑ ної України, то й співпраця влади та релігійних структур тут геть не зайва. Досвід підготовки і проведення нещодавньої «Ночі у Львові» показав, що підказка духовенства про потребу в нинішніх умовах загальнонаціональної скорботи, коли доводиться обмежувати проведення розважальних заходів, зміщувати акценти на духовність, не відмовлятися від промоційної акції, а просто скерувати її в інше русло, дала добрі плоди. Свята не відмінили, гості міста не змарнували часу, а мали добру нагоду в особливій атмосфері ночі пізнати львівські храми, пом’янути загиблих і збагатитися духовною культурою.

У Львові Церква і влада разом працюють над тим, аби храми були не лише пам’ятками архітектури і культури, а носіями того, задля чого створені, – духовності в її правдивому значенні.

Крім цього, спільне проведення заходів, переплетення духовної та культурної пропозицій міста сильно об’єднує громаду, збагачує як організаторів, так і учасників.

Україну вважають християнською державою, але, на жаль, часто бачимо, що Бога витісняють з деяких сфер державного життя. І якщо це стосується політики, то тоді політика перетворюється зі служіння комусь на служіння собі. Час перестати бавитися в християнську країну – час нею бути!

Присутність Церкви в політичних коридорах може надати політиці правдивого «смаку». Капелан, промов‑ ляючи до парламентарів, може говорити сміливо, бо він нейтральний, ні в чому не зацікавлений, окрім як у спільному добрі.

Сьогодні маємо час гіперчутливості до справедливості. Особливо це стосується влади, політикуму. І власне роль Церкви, яка не має права не реагувати на зло, мовчати, не має права закривати очі на те, що завдає шкоди людям, – напоумляти і просто нагадувати, що є Бог. Це головне завдання капелана в органах влади. Він не має права безпосередньо впливати на ті чи ті рішення, але він покликаний своєю молитвою, своїм словом просто натискати «кнопку» совісті, змінювати не рішення, а людей. І за це депутати, працівники владних структур висловлюють свою вдячність усе частіше. Їхнє ставлення до духовної особи в раді того чи іншого рівня змінюється на краще».

* * * * *

Як колись у комуністичній, але все ж католицькій Польщі присутність духівників стала невід’ємним елементом страйків, так і тепер в Україні духовенство в перипетіях Майдану було на передовій серед своїх вірних. Молитва на Майдані і поза ним не вщухала.

Мучеництво отця Єжи Попелушка не залишилося без «насіння»: і далі бачимо присутність Церкви у польському парламенті, співпрацю. Ми також маємо новітніх мучеників з-поміж християн – викрадені й тортуровані священики, замордовані діти пасторів, диякони. Споді‑ ваємося, ця жертва дасть свій плід для добра всього народу, всієї держави, за яку і через яку вона принесена. Додасть благодаті…

Підготувала Ліда Мідик

Ствердження недійсності подружжя. Хто і чому?

Інтерв’ю з судовим вікарієм Львівської Архієпархії отцем Ростиславом Бубняком

– Всечесний отче Ростиславе, у шлюбі Бог злучає людей, тому, відповідно, ніхто не може скасувати того акту, що його Бог довершив. Виходить, що церковний суд виносить рішення про те, що в якомусь конкретному шлюбі Бог не злучив двох осіб? Як це розуміти?

– Подружжя — це нерозривний союз між чоловіком та жінкою, заснований Богом, який за своєю природою призначений для добра подругів та народження й виховання дітей. Церква чітко дотримується власних приписів подружнього права для того, щоб зберегти стабільність, нерозривність і святість подружжя. Щодо питання та поняття «ствердження недійсності подружжя», то тут слід вказати, що Церква не «розв’язує» церковний подружній союз, а сама процедура провадження процесу не є «церковним розлученням» і не «скасовує» факт дійсності, що відбувся. Коли людина вперше стикається з цим питанням, у неї дуже часто виникають супротивні думки щодо паралельного існування поняття «ствердження недійсності подружжя» та навчання Церкви щодо нерозривності подружжя. Ці дві позиції Церкви насправді не є суперечливими одна одній, а натомість взаємодоповнюють одна одну. Католицька Церква ставить низку вимог перед вірними, щоб могти правосильно укласти подружжя, одночасно також навчає, що може перешкодити здійсненню цього акту.

Для того, щоб укласти правосильне (дійсне) церковне подружжя, потрібно дотриматися трьох загальних приписів: не мати канонічних (визначених церковним правом) перешкод до укладання подружжя; мати добру й непримушену волю укласти своє церковне подружжя та дотриматися канонічної форми вінчання. Правосильність церковного шлюбу та його нерозривнісь полягає в тому, що подружжя потрібно укладати згідно з приписами права Церкви. Натомість неправосильний шлюб – це той, який не був укладений згідно з правом Церкви. Тільки Церква має право визначати, які шлюби, тобто укладені подружжя, правосильні чи ні згідно з власним правом, яке зобов’язує її вірних, тому рішення про те, чи дійсно під час укладання шлюбу було чи не було допущено порушення церковного права, належить до компетентності церковної судової влади.

Перший обов’язок церковного судді – це застосувати всі можливі пастирські засоби для того, щоб сторони, якщо це можливо, примирилися і поновили своє спільне життя. Керуючись процесуальними нормами та на підставі церковного подружнього права, церковний суд дає офіційну відповідь подругам щодо юридичного стану їхнього церковного шлюбу. При цьому він фактично нікого не осуджує чи за суджує. Церковний суд приймає докази та факти, які вказують на правову основу укладеного церковного шлюбу; опісля виноситься вирок, у якому стверджується правовий стан укладеного церковного шлюбу.

Причини, які довели подругів до цивільного розлучення, не завжди стають причинами ствердження недійсності подружжя. Тому, навіть якщо церковний суд бере до уваги все, що сталося під час спільного життя сторін, кінцева мета його роботи – встановити, чому особа розлучилася? Чому вона йшла до шлюбу? І чи насправді уклала нерозривний шлюб перед Богом і Церквою?

– Отче, з якого часу в церковному праві маємо таке поняття, як ствердження недійсності подружжя, які умови стали першими для винесення рішення про це?

– Перші згадки щодо процедури ствердження недійсності подружжя у Католицькій Церкві знаходимо у приписах IV Латеранського Собору (1215 р.). Отці Собору поставили особливий наголос на інституції подружжя як на Таїнстві, вказуючи на його нерозривність аж до смерті одного з подругів. Продовжуючи своє вчення, подають також причини, згідно з якими Церква могла б ствердити недійсність подружжя: укладення шлюбу з корисливих мотивів, укладення таємних шлюбів та укладення шлюбу у випадку насильства над людиною чи її викрадення задля одержання згоди.

Пізніше, на Тридентійському Соборі, богослови та церковні правники продовжать систематизацію у сфері подружнього права. На XXIV сесії (листопад 1653 р.) було підтверджено норми IV Латеранського Собору та задекларовано, що недійсність подружжя, чи іншими словами недійсність подружнього вузла, може проголосити лише церковний суддя, тобто це є компетенцією тільки церковної судової влади.

У ХХ ст. Кодекс канонічного права Римо-Католицької Церкви, проголошений Папою Бенедиктом XV у 1917 році, вже містить досить чітку структуру церковних норм, у тому числі й процедуру ствердження недійсності подружжя. Тут також подаються вимоги щодо правосильного укладення церковного шлюбу та причини, які, згідно з нормами права, можуть призвести до ствердження недійсності подружжя. Сучасні правові збірники, зокрема Кодекс канонічного права від 1983 р. для Римо-Католицької Церкви, та Кодекс канонів Східних Церков від 1991 р. для Східних Католицьких Церков, містять як матеріальні, так і процесуальні норми, відповідно до яких стверджується правовий стан церковного шлюбу, одночасно відповідаючи вимогам навчання Католицької Церкви, якими є пошана гідності та святості Таїнства По‑ дружжя.

– Всечесний отче, в контексті того, що Ви згадали про два Кодекси – Західної та Східних Католицьких Церков, спадає на думку різниця обрядів вінчання у цих двох традиціях, різниця їх богослов’я. Також відомо, що існують різні погляди Православної та Католицької Церков на розлучення. Чи є можливим досягти тут згоди, адже це питання досить вагоме? Чи були спроби дійти до спільного знаменника?

– Православна Церква ніколи конечно не наполягала на ідеї нерозривності подружжя. Причинами для припинення шлюбу в ній є або смерть одного з подругів, або розлучення, тобто розірвання дійсного подружжя, через зняття благословення компетентною церковною владою.

Католицька Церква бачить подружжя нерозривним, вона нікого не розлучає. Проте не всі знають, що церковний шлюб не передбачає розлучення навіть у разі невдалого спільного життя. Ця доктрина є єдиною і незмінною для всіх помісних Католицьких Церков, адже вона базується на словах Ісуса Христа: «Що, отже, Бог злучив, людина хай не розлучає» (Мр. 10, 9). Вірні, котрі отримують цивільне розлучення, перед Католицькою Церквою вважаються надалі пов’язаними попереднім подружнім вузлом, і їм заборонено укладати новий церковний шлюб.

Це означає, що коли католик бажає укласти подружжя з особою, яка раніше була одружена, а на даний момент розлучена перед державою чи в Православній Церкві, то компетентна судова влада в Католицькій Церкві повинна оцінити правосильність цього подружжя. Цивільне розлучення, видане згідно з державним законом, або зняття благословення, здійснене владою Православної Церкви, не будуть визнані Католицькою Церквою, оскільки вони суперечать абсолютній забороні розлучення.

На сьогодні не видно можливостей дійти до певної згоди на тему розлучення у баченні Католицької та Православної Церков, оскільки обидві сторони не здійснюють жодних кроків для спільного наукового дослідження у церковному подружньому праві.

– Які законні підстави сьогодні є найчастіше приводом для ствердження шлюбу недійсним?

– Правосильність подружжя розглядається через зав’язку спору, або іншими словами «формулювання сумніву». Цей сумнів визначає причину або причини, згідно з якими оскаржується правосильність подружжя. Кодекс канонів Східних Церков у розділі «Подружжя» подає список загальних перешкод, які можуть призвести до ствердження недійсності подружжя. Вважаю недоцільним, поза судовими справами, називати причини, які найчастіше стають приводом для ствердження неправосильності шлюбу. В даному випадку може існувати небезпека так званої допомоги для подругів у відшукуванні причин, щоби вийти з «невдалого» співжиття, а не намагатися всіма силами зберегти цей подружній союз.

Зважаючи на це, процедура ствердження недійсності подружжя є закритою. Церковні процеси не мають публічного характеру в способі їх проведення, і тому на них присутні лише особи, причетні до справи. Церковний суддя не має права розголошувати жодної інформації щодо стану та змісту будь-якого процесу, оскільки в Церкві встановлені певні норми секретності та конфіденційності. З іншого боку, це не означає, що щось приховується від сторін, котрі беруть участь у справі, вони проінформовані про процедуру повністю. Кожна особа, котра подає позов, має право на добру репутацію, тому процедура не є відкритою на публічне обговорення. Лише кваліфіковані церковні особи, встановлені в церковному суді, мають право оцінювати правовий стан даного подружжя.

– Що спонукає людей клопотатися про ствердження недійсності подружжя? Адже відомо, що багато християн вступають вдруге в громадянський шлюб без особливих мук сумління.

– Коли особа, розлучена державною владою та, здебільшого, проживаючи в іншому цивільному шлюбі, навертається, бажає увійти в тісніший стосунок із Богом через участь у Таїнствах, виникає питання статусу її церковного шлюбу. Аби вирішити його, людина мусить звернутися до церковного суду. Спонукою, у даному випадку, є намір жити справжнім християнським життям, заспокоїтися і звільнитися від будь-яких вузлів свого невдалого подружжя, бо, як стверджують, приходить момент полагодити своє життя перед Богом.

Хоча більшість українців декларують себе християнами, але насправді незначний відсоток тих, котрі вже перебувають у повторному цивільному шлюбі, запитують себе: що їм тепер робити; як їм сповідатися чи приступати до Святих Таїнств? Цю байдужість людей вважаю проблемою цілого нашого суспільства, оскільки розлучені не можуть приймати Святе Причастя. Бо саме подружжя як людська спільність поглиблюється через життя спільної віри і через Євхаристію, яку подружжя приймає спільно.

– Отче Ростиславе, видається, що нині значна частина вірних нашої Церкви недостатньо усвідомлює серйозність і важливість подружнього союзу, не розуміє суті церковного шлюбу, навряд чи чула що-небудь про канонічні перешкоди тощо. Чи не мала б ієрархія Церкви звернути увагу на цю проблему та інтенсивніше запобігати розлученням?

– Відповідно до церковного права, яке подається у 783 кан. Кодексу канонів Східних Церков, «душпастирі зобов’язані турбуватись про те, щоб вірні готувалися до подружнього стану… через особисте повчання наречених перед подружжям, яке б готувало наречених до нового стану». Поряд із цим, Церква запровадила відповідну програму передподружніх наук, щоби належно підготувати наречених до укладення шлюбу, й зобов’язала священиків дотримуватися їх порядку. Ймовірно, що деякі священики безвідповідально та байдуже підходять до виконання цих обов’язків. Це, зокрема, притаманне малим парафіям, оскільки при великих парафіяльних храмах діють постійні центри передподружніх наук. Окрім того, вважаю, що проблема криється не тільки в якості підготовки наречених до одруження, а й, скажімо, у відсутності після вінчання душпастирської допомоги подружжям, щоб ті, вірно зберігаючи й шануючи подружній союз, проводили щораз святіше й досконаліше життя в сім’ї.

Розмовляла Л. Д