Свіжий номер

6(506)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

Юрій Чорноморець

Богослов’я в УГКЦ: невиконані завдання

Богослов’я в УГКЦ стоїть перед кількома рубіконами, які необхідно перейти, – такі вимоги все нових і нових обставин: повернення в Україну, віднайдення своєї східної традиції, перманентна криза «проекту Україна», постмодернізм доби глобалізації. Викликів буде щораз більше, а богослов’я не переступає жодного із рубіконів, не ступає на нові й нові території, не відповідає на виклики. Богослов’я існує саме по собі – «для галочки», бо у Церкви воно має бути. Як свічники у храмах. Оце існування «для меблів» дозволяє богослов’ю нібито існувати – у навчальних закладах, нечасто в книжечках та журналах, в якихось конференціях та сертифікаційних програмах. Але дійсність відкриває перед УГКЦ все нові й нові горизонти, на УГКЦ звалюються все нові й нові виклики, а богослов’я все ще на тому самому березі, на якому богословську науку в УГКЦ залишив патріарх Йосиф Сліпий.

Місце богослов’я УГКЦ

Кожне духовне явище має свій «хронотоп» – тобто час та місце. В одну історичну епоху співіснують явища не лише сьогодення, але й минулого, і потроху пробиваються феномени майбутнього. Минуле, присутнє в сьогоденні, відрізняється різноманіттям, має власний час та власний горизонт (духовний простір). Богослов’я УГКЦ залишилося в 1970-х, його простір – це горизонт духовного бачення діаспори, визначений поворотом патріарха Йосифа до богословської традиції Східної Церкви.

Будучи знавцем західноєвропейської схоластики, патріарх Йосиф усвідомив необхідність принципової відкритості до східнохристиянської богословської традиції. В цьому його підтримала група молодших богословів, із яких майбутній патріарх Любомир намагався віднайти обґрунтування для самостійного патріаршого устрою УГКЦ, а о. Петро Біланюк показував, як спрощена до пропедевтичного рівня східна традиція може бути корисною у богословській самоідентифікації УГКЦ. Весь цей «поворот» видався частиною екуменічної справи. В дусі післясоборового католицизму 1960 – 1970-х (з його зацікавленістю православ’ям та екуменічною відкритістю) переінтерпретовувалася спадщина УГКЦ взагалі та митрополита Андрея Шептицького зокрема.

При зверненні до східнохристиянської традиції стало очевидним, що сучасне православне богослов’я – це спроби створити неопатристичний синтез з одного боку та літургійне відродження з іншого. Природно, що саме ці тренди викликали найбільше зацікавлення у богословів УГКЦ. Отець Борис Гудзяк писав ліценціат на тему «До аналізу неопатристичного синтезу Георгія Флоровського», патріарх Святослав присвятив свою докторську роботу спадщині одного з представників неопатристики – Павла Евдокимова. Секретар Синоду УГКЦ вл. Богдан Дзюрах писав про Феодора Студита, а завідувач кафедри богослов’я УКУ Віталій Жуковський вже як справжній «неопатрист» писав кандидатську дисертацію на тему «Проблема «еnergeiа» у філософському вченні Григорія Палами». Але УГКЦ за всі ці роки зацікавлення неопатристикою не дала світові жодного богослова, який зрівнявся б за власним доробком чи богословським горизонтом з православними класиками неопатристичного напрямку – о. Г. Флоровським, В. Лоським, Х. Яннарасом, Й. Зізіуласом, о. Д. Станілоае. Аналогічними є результати закоханості в богослов’я діячів православного літургійного відродження. Численні дисертації, але… нікого, хто став би греко-католицьким класиком величини о. Миколи Афанасьєва чи о. Олександра Шмемана. Все це дуже дивно, тому що стати класиком східнохристиянської традиції набагато простіше, аніж західнохристиянської. Ще якось зрозуміло, чому в УГКЦ немає свого Карла Барта, Ганса фон Бальтазара чи Йосифа Ратцингера. Дійсно, аби стати класиками Заходу, треба зробити щось дуже величне, бути геніальним богословом. Але в східнохристиянській традиції необхідно мати лише талант і нічого не боятися! Та чомусь нічого не виходить. Здається, що і таланти є, і боязні немає. Здається, що богослови УГКЦ просто не розуміють, які саме завдання є на часі в межах неопатристики, а тому не можуть спрацювати «на випередження», зробивши те, що через кілька років так чи інакше зроблять православні теологи.

Що робити, якщо працювати в межах неопатристичної парадигми?

Отже, через власне місцезнаходження в інтелектуальному просторі та часі богослови УГКЦ мають найбільшу готовність до праці в межах «неопатристичного» напрямку. Цікаво, що цей напрямок розвитку є перспективним, оскільки найголовнішого тут ще не зроблено: власне неопатристичний синтез так і не створено! І три завдання о. Г. Флоровського, засновника неопатристики, так і не було виконано. По-перше, не реконструйовано патристичну систему богослов’я. Тобто погляди святих отців на Бога, Христа, людину, світ ще не зведено в єдину систематичну теологію. А проте, після багатьох попередніх робіт православних теологів XX століття таке завдання сьогодні виконати більш ніж реально. По-друге, не переосмислено доробку сучасної теології в світлі патристичного синтезу та не дано версії ортодоксальної систематики (вірній грецьким отцям) сучасною мовою. Таких вдалих спроб донині ще не здійснено, хоча окремі підготовчі матеріали вже самі по собі були цікавими (догматики о. Д. Станілоае та преп. Іустина Поповича, «Православ’я» митр. Іларіона Алфєєва). По-третє, за задумом о. Г. Флоровського, з допомогою сучасної православної систематики мала б бути написана Сумма православної теології з відповідями на всі сучасні питання – богословські та філософські. Сумнівно, щоб у межах неопатристики могла народитися така книга. Бо відповіді на сучасні питання потребують нових підходів – менш метафізичних і більш феноменологічних. Девід Бентлі Харт, за прикладом Бальтазара, почав писати таку «Сумму», але зміг зробити лише перший том – «Краса нескінченного». Написати щось подібне і повніше, але в дусі неопатристики – завдання можливе для виконання, якщо цим серйозно зайнятися. Тим більше що неопатристика, як течія православної думки, більш відкрита до впливів сучасної філософії, аніж прийнято вважати. Неопатристика в цьому відношенні аналогічна неотомізму. Лозунги про повернення (до отців, до Томи), критика сучасної теології щодо засилля казуїстики та шкільної сухої схоластики, пошуки виходу в новому прочитанні давніх текстів та ідей крізь призму феноменології, екзистенціалізму, фундаментальної онтології. До речі, неопатристика містить заряд внутрішньої суперечності. Адже, з одного боку, вимагається бути вірними букві та духу отців, повернутися до їхньої мови, їхніх ідей. А з іншого, прямо чи завуальовано використовується сучасна філософія, положення якої часто суперечать святоотцівським. Наприклад, в неопатристиці широко використовується екзистенціалізм, головна ідея якого – існування (особистість) передує сутності. Але святі отці такого положення не знали і наголошували на відсутності тут жодного пріоритету: ані сутність не передує іпостасі, ані іпостась не передує сутності. Треба подивитися правді у вічі: єретичні елементи присутні в теології В. Лоського та Й. Зізіуласа, превалюють в теології Х. Яннараса. Інші представники неопатристики більш зважено підходять до використання сучасної філософії у своїй теології. І тому залишаються більш-менш у межах патристичної ортодоксії. Але платять за це меншою оригінальністю власних теологічних систем та концепцій.

Отже, працювати в межах неопатристики можливо, і основних завдань неопатристичного руху ще не виконано. Звісно, цікавою подією світового масштабу стало б виконання богословами УГКЦ всіх завдань, які поставила неопатристика (о. Г. Флоровський та його соратники) перед православною теологією. Але богослови УГКЦ поки що не перейшли цього першого рубікону. Бажаючи працювати в межах неопатристики, вони не зрозуміли, що сьогодні для цього напрямку актуальним є підведення підсумків, написання синтетичних робіт. Богослови УГКЦ намагаються працювати в цій сфері аналітично, розробляючи окремі теми, актуальні для моральної теології чи українського контексту. Зрідка стаються «набіги» на проблематику, що має екуменічну перспективу. Найкращий взірець такого роду – праця отця Юрія Аввакумова (який все-таки є богословом УГКЦ, і то найкращим на сьогодні з числа тих, чиї книги видано в Україні). В цілому ситуація критична, бо навіть якщо в межах неопатристики написати десятки звичайних аналітичних монографій та сотню звичайних підручників – такої теології християнський світ не помітить. І жодної ролі «екуменічної лабораторії» в такому випадку Україна відіграти не зможе.

Все це означає одне: якщо й працювати в межах неопатристики, то працювати по-новому, ставлячи проблеми глобально, створюючи авторські та колективні роботи цілком нового рівня. Відриваючись від провінціальної боязні глобальних тем і завдань. Йдучи в ногу з часом та простором початку XXI століття.

Чи є щось після неопатристики?

Якщо вже УГКЦ власний погляд спрямувала на східнохристиянське богослов’я, то важко не помітити нового тренду в православ’ї, який сьогодні стрімко розвивається. Головні православні богослови сучасності – Девід Бентлі Харт, архимандрит Джон Пантеліймон Мануссакіс, прот. Джон Бер, Пантеліс Калаїцидіс, о. Теодор Стиліанопулос, Олександр Філоненко – радикальні ортодокси. Радикальна ортодоксія – це повернення до джерел, яке здійснюється в епоху постмодерну. Це повернення більш радикальне, аніж те, що здійснювалося в межах неопатристики. В добу постмодерну християнське богослов’я може бути засноване лише на одному Камені – на самому Христі. Але головна вимога радикальної ортодоксії – щоб і вся християнська філософія, гуманітаристика, культура, соціальне вчення були винятково христоцентричними. При цьому Христос як єдиний Камінь присутній не лише як засновник радикального морального та соціального вчення, яке знайшло власний вираз у Біблії. Він же є єдиною основою для богослов’я як Христос Євхаристії. Радикальне повернення до таїнств як єдиного з високою мораллю способу християнського життя передбачає нове осмислення і общини, і ієрархії як внутрішньо належних до сакраментальної реальності.

Очевидно, що сьогоднішня радикальна ортодоксія була підготовлена в теології о. Миколи Афанасьєва, о. Олександра Шмемана, митрополита Антонія Сурожського. Їхня теологія євхаристійної общини, їхня теологія Зустрічі та Спілкування, їхній акцент на пріоритеті істин Писання та досвіду сакраментального життя над переданням, слов’янофільщиною та візантійщиною – все це готувало сьогоднішню православну радикальну ортодоксію не менше, аніж теоретичні праці Г. У. фон Бальтазара, Дж. Мілбанка чи К. Піксток.

В прихильності богословів УГКЦ до богослов’я, започаткованого о. Миколою Афанасьєвим, є глибока інтуїція, пошук нового шляху для східної традиції. Адже не лише новими Хуанами Матеосами чи Робертами Тафтами намагаються стати численні дослідники-літургісти з УГКЦ. Вони намагаються бути новими Шмеманами. Але бути такими означає одне: або повторювати Афанасьєва-Шмемана-Сурожського (при безсиллі повторити можуть просто перекладати і пропонувати як «наше богослов’я»), або стати сучасними шмеманами, тобто хартами чи мануссакісами. Саме при останній метаморфозі можна вийти на оригінальність. Бо шмеман – це вже те, що відбулося, і є повністю завершеним. А ось теологія Хартів та Мануссакісів як «неошмеманізм» чи «неоафанасьєвщина» – радше простір для богословської творчості цілих шкіл, бо це проект, завершення якого ще не видно навіть у перспективі.

Католицька спадщина та її зустріч із радикальною ортодоксією

Єдине, що в часи патріарха Любомира залишилося від власне католицької спадщини в теології УГКЦ, це соціальне вчення Церкви. За роки незалежності і сам патріарх Любомир, і курія УГКЦ, і інтелектуальні лідери УГКЦ на чолі з о. Борисом Гудзяком та Мирославом Мариновичем доклали значних зусиль до популяризації соціального вчення католицизму. Це вчення було контекстуалізоване, пов’язане з київською церковною традицією, майже вписалося в сучасні українські дискусії. Зовсім мало бракує для того, щоб це вчення було сприйняте суспільством як реальна християнська альтернатива, як програма розвитку і держави, і суспільства, і особи, і сім’ї, і економіки, і політики, і моралі, і культури. Не вистачає ентузіазму самих греко-католиків. Вони не люблять власного соціального вчення. Вони за ним не живуть. Вони його не знають. І тому не вміють неформально донести його до суспільства. Єдиний прояв живої любові до соціального вчення католицизму з боку греко-католицьких мас – це журнал «Християнин і світ», який не був жодного разу розданий у парламенті – хоча саме так зробила б будь-яка сучасна конфесія, якби мала такий журнал. Хоча саме так вчинив би Андрей Шептицький. Журнал, який нині не має підтримки ні Церкви, ні вірних УГКЦ, який усім подобається, але в який ніхто не хоче вкласти власний гріш.

Об’єктивно соціальне вчення католицизму необхідне Україні. Саме воно може бути тією основою, на якій може бути побудована і християнська культура України як самостійного національного цілого, і християнська культура України як частини Європи. Але нині лише патріарх Любомир докладає серйозних зусиль до популяризації соціального вчення. Всі стомилися, в усіх опущені руки. І це дуже дивно, тому що тепер католицьке соціальне вчення переживає нову епоху якісного зростання. Папа Бенедикт XVI у своїх енцикліках вийшов за межі неотомістичної соціальної етики та моральної теології. На основі свого неоавгустинізму де-факто заснував радикальну ортодоксію в соціальному вченні Церкви. Його ідеал суспільства любові так само посткапіталістичний, як і всі інші соціальні проекти сучасних представників радикальної ортодоксії. Понад те, проект християнського солідаризму Папи Бенедикта XVI – не постметафізичне та постфілософське теологічне мислення, суголосне із сучасними тенденціями до постсекуляризму та постатеїзму. Немає сумнівів, що соціальна етика Бенедикта XVI – це те, чого не вистачало в проекті католицької теології XXI століття, тобто в проекті Г. У. фон Бальтазара. І дивним видається той факт, що в УГКЦ не написано жодної наукової чи популярної книги про соціальне вчення Бенедикта XVI! Жодного збірника статей! Жодного спеціального номера богословського журналу! «Усе мовчить, бо благоденствує», як казав класик. Але нині не час рабства феодального або ж комуністичного. Нині існує свобода для власної церковної творчості, для богословського та соціально-політичного церковного слова. Посткризове суспільство чекає на це нове слово, яке радикально вкорінене в євангельському вченні, в традиції Августина та інших ранніх отців Церкви. Чекає на слово, яке для українських умов та українського контексту розвивало б соціальне вчення Бенедикта XVI, тобто вчення Папи, який повернувся більш радикально до Євангелії та ранніх отців, аніж його попередники.

Ось тут, у розвитку соціального вчення католицизму взагалі та Бенедикта XVI зокрема, і є та стежка, на якій УГКЦ могла б зустрітися із радикальною ортодоксією ще раз. Ось тут і є той шлях, на якому можна сформувати образ сучасної християнської України. Адже ми не можемо повертатися до традиції заради самого повернення. Ми, як і Папа Бенедикт XVI, маємо повертатися до традиції для формуван‑ ня нових образів майбутнього, для створення таких соціальних проектів, які були затребуваними в XXI столітті.

Отже, майбутнє богослов’я УГКЦ – у подоланні трьох рубіконів власного страху. По-перше, треба перестати боятися глобальних проектів у процесі пізнання власної традиції та виконати завдання неопатристичного синтезу. Це можливо і потрібно зробити. Вже це уславило б українське богослов’я назавжди. По-друге, потрібно подолати власний страх перед необхідністю перейти від «шмеманівщини» до радикальної ортодоксії. Богослови, добре обізнані із сучасною філософією і теологією, могли б представити українську теологію у світовому дискурсі не гірше, аніж там нині представлена теологія Англії чи Америки, Франції чи Німеччини. По-третє, необхідно подолати власний страх перед завданням осмислення та всебічної трансляції соціального вчення Бенедикта XVI. Не можна залишатися з установками десятилітньої давнини. Папа робить революцію в соціальному вченні католицизму, і залишатися осторонь цієї революції – означає втратити унікальний шанс для України. Шанс не лише соціально-теоретичний, але й практичний. Такий шанс митрополит Андрей не пропустив би.

д-р. Юрій Чорноморець

Патріарх Любомир – 10 років предстоятельства

Особистість

Головна ідея, з якою 2001 року асоціювалось ім’я Архієпископа Любомира, – це ідея Київської Церкви. «УГКЦ – законна спадкоємниця Володимирового хрещення», – звучало на всю Україну. Спочатку вона сприймалася як забаганка, як намагання набити ціну власній релігійній організації. Поступово суспільна еліта почала до цієї ідеї придивлятися і дуже швидко її прийняла. І величезна заслуга в цьому Патріарха Любомира.

Україні потрібна українська Церква. Українська до самих глибин. Тоді вона може претендувати на високе звання Церкви Київської, Церкви Володимирового хрещення. Для того, щоб впевнитися в тисячопроцентній українськості УГКЦ, достатньо почути Патріарха Любомира. Він говорить тільки як українець. Не галичанин, не емігрант, що повернувся. Українець. Відчуття справжності його українськості робить саме його українським Патріархом. В його українськості немає політики, немає уходництва, немає пристосуванства. Бути українцем для нього так само природно, як небу – небом, землі – землею, сонцю – сонцем… В наші часи, коли все втрачає смак справжності, найбільше необхідні саме такі владики – непідробні, нештучні, невимушені. Природні, витесані долею із цілісного каменя українського материка.

Україна задихається без християнської ідеї. Душа українства – християнство. І в цій душі ледь теплиться життя. Тому й Україна – ледь жива. Всі церковні лідери намагаються вгадати, чого від них бажала б почути влада, політики, народ. Пристосуванство до часу, до обставин, до геополітики, до суспільних пристрастей, і найогидніше – пристосування до власних страхів. Лише одна людина серед очільників Церков завжди говорить правду Христового вчення. Патріарх Любомир просто вимкнув людські запобіжники. Як біблійний Йов, він повністю віддав себе в руки Божі. І говорить завжди лише те, чого від Нього вимагає Господь. Коли політики чи журналісти бажають дізнатися, якою є християнська відповідь на важливі для суспільства питання, вони звертають до Патріарха Людомира. Вони, як дозорці суспільства, ясно відрізняють універсальне християнство від місцевих підробок. Підробки можуть бути створені в дуже малій місцині – товаристві русинів, наприклад. Чи у більшому масштабі – товаристві так званих щирих патріотів. Або місцина може охопити шосту час‑ тину суші та гордо назвати себе світом. Руським чи третьоримським, цивілізаційним чи імперським. Під‑ міна універсального християнства партикуляризмом – хвороба доби. Найбільший дефіцит сучасності – це архіпастирі, які б залишилися вірни‑ми універсальному ідеалу християнства. Пам’ятали б, що Царство Боже – не від світу цього. І не від частини цього світу – пострадянської, української, русинської. Глобальне хуторянство, цивілізаційне хуторянство, національне хуторянство, сепаратистське хуторянство. До цих варіантів намагаються звести вибір сучасних християн політики та ідеологи. Просте свідчення про те, що християнство – інакше, що воно більше, бо нескінченне, – стає на вагу золота. Це просте свідчення стає тим духовним хлібом, якого люди шукають від одного краю землі до іншого. Мати живого свідка, який так просто і без пафосу має хліб та його щедро роздає, – великий дар для українського народу.

Коли кафедра переносилась у Київ, спокуса підмінити християнське благовістя Київською ідеєю була найбільша. Але Патріарх зумів правильно розставити акценти, правильно вибрати пріоритети. Київська спадщина – універсальна для українського народу. Християнська ідея – це імператив, згідно із яким має проходити життя народу. Не християнство має пристосуватися до українськості. А українськість має знайти собі місце в християнському універсумі. Хліб української культури, жито української ідеї, соняшники укра‑ їнської духовності мають рости на землі християнства.

Сьогодні Патріарх залишається живим свідком ідентичності УГКЦ. Того, що ця Церква є українською, і того, що вона є християнською. Патріарх із його справжністю став тією закваскою, яка змінює все тісто. УГКЦ виростає для повного здійснення власного покликання бути національною Церквою для всієї України поступово і непомітно для самих вірних. Цей процес малопомітний тому, що він – природний. А відбувається він завдяки малій заквасці духовності Патріарха.

Ідентичність

В епоху глобалізації геополітика набула рис маніпулювання ідентичностями. Сьогодні сусідня держава намагається переконати українців, що для них природно перебувати в якомусь «Руском мірє», в якому українець та росіянин – брати. Патріарх Любомир – єдиний із українських єпископів, який мав сміливість сказати правду: «Ну який мені брат Путін? Сусід, і то не найкращий». Збереження ідентичності починається із адекватного самоусвідомлення, для якого потрібні чесність, мудрість, мужність. Якими б ми не були, ми маємо власну ідентичність. І вона відрізняється від російської. Захист цієї простої істини потребує значних зусиль. Адже ідентичності не зберігаються самі собою. Їх захищають. Захищають від маніпуляцій. Захищають щоденною важкою працею.

Коли Іван Франко та Андрей Шептицький розпочинали власну діяльність, українська ідентичність була під загрозою. Ці велетні духу із своїми соратниками та учнями не лише зберегли українську ідентичність. Вони зробили її більш розвинутою, прийнятною для сучасників.

Сьогодні УГКЦ є колективним Іваном Франком, соборним Андеєм Шептицьким, оскільки намагається відстояти українську християнську ідентичність, сміливо надаючи їй нових рис, необхідних для захисту та розвитку. Але не маючи всебічної підтримки суспільства, УГКЦ не встигає виконати найнеобхідніші завдання власного служіння.

Є радіо, але немає телебачення. Є книжки, але немає книжкової зливи. Є журнали, але немає професійного менеджменту. Є церковні документи, але немає суспільного розголосу.

Здається, Патріархові Любомиру не вистачає сміливості висувати все нових і нових людей. Які були б гідними грандіозних завдань. Число найближчих співробітників Патріарха є просто мізерним порівняно з сотнями і тисячами співробітників Патріарха Кирила, який так напористо намагається змінити українську ідентичність на загальноруську. Ресурси людські та матеріальні є малопомітними поруч із грошами Газпрому. Тому РПЦ видає вже 23-й тисячосторінковий том Православної Енциклопедії, а в УГКЦ немає аналогічних проектів. Тому в УПЦ є телеканал «Глас», а в УГКЦ немає таких каналів. Тому УПЦ – державна церква «де-факто», а УГКЦ зависає між безкрайнім небом власного покликання та земним болотом власних можливостей. І ніякими молитвами, ніякими упованнями на Бога не подолати цієї відстані.

Щоб захистити українську ідентичність та зберегти київську християнську традицію, УГКЦ має зустрітися із громадянським суспільством України. УГКЦ в цьому суспільстві повинна впізнати природних провідників свого народу. А громадянське суспільство має побачити в УГКЦ власну Церкву.

Майбутнє

Саме від значного розширення діяльності УГКЦ залежить її майбутнє. А також – майбутнє народу, майбутнє держави. Пора відновлення УГКЦ завершується. Розпочинається нова епоха. Вже десятиліття УГКЦ сповіщає про власну заявку – бути лідером християнського відродження в Україні. Вона претендує на особливу роль в майбутньому християнському наверненні України, в розквіті її християнської культури, в збереженні та розвитку українського християнства як такого. Упродовж десятиліття УГКЦ вдавалося підтверджувати серйозність власної заявки лише тому, що її очолює Патріарх Любомир. Йому вірили на слово. Але тепер, коли пройшло десятиліття правління, необхідно зробити нові кроки. УГКЦ як ціле має взятися за втілення власного покликання Церкви. Надіятися лише на самого Предстоятеля – неможливо. Адже пророків не посилають, щоб вони самотужки відновили Єрусалим. Їх посилають для того, щоб відновлення Єрусалиму стало справою народу.

Юрій Чорноморець

Українське православ’я: двадцять років на роздоріжжі

Останнє відродження українського православ’я вже нараховує двадцять років. З самого початку воно набуло двох форм. Перша – це автокефальний рух в Україні. Друга форма – це автономістські тенденції у тієї частини православних України, які залишаються в Московській Патріархії. Двадцятилітня історія існування обох форм українського православ’я драматична, сучасність сповнена нових викликів, майбутнє обіцяє бути зовсім важким.

Переплетіння двох шляхів автокефального руху

З самого початку існування сучасний український автокефалістський рух відрізнявся намаганням бути повноцінною Православною Церквою із законним єпископатом, з дотриманням всіх канонічних приписів Православної Церкви. Фактично відразу перемогла орієнтація на зразок УАПЦ 1942 року. Ідеї ж соборноправності та народності Церкви втілювалися в життя в межах звичайного канонічного устрою, що зробило УАПЦ традиційною Церквою українського народу. Від такої Церкви можна було сподіватися лише власного церковного (ритуального) життя, але не провідної ролі в духовному житті народу взагалі.

Автономістська тенденція в межах Московської Патріархії була пов’язана із діяльністю тодішнього Митрополита Київського Філарета. Ця тенденція була породжена його прагненням зберегти владу спершу як екзарха, а потім і в межах можливої автокефальної Церкви. Боротьба за автономізацію УПЦ мала своїм здобутком грамоту Московського Патріарха «про права широкої автономії» 1990 року. На основі цього статусу Митрополит Філарет порушив питання про автокефалію УПЦ. В цьому прагненні він був підтриманий не лише єпископатом. По всіх єпархіях відбувалися збори духовенства, проводилися голосування, в ході яких переважна більшість священиків висловилась за автокефалію. Але внаслідок заклику Патріарха про безпосереднє підкорення йому українських громад за можливої самостійності УПЦ, фактична відмова від розгляду питання про автокефалію, організація кампанії з дискредитації Патріарха Філарета привели УПЦ в 1992 році до розколу. Ті, хто залишилися вірні ідеї автокефалії, об’єдналися із УАПЦ, яка на той час вже мала тисячу громад в Україні. Ті, хто хотіли єдності з РПЦ або повірили обіцянкам розглянути питання української автокефалії пізніше, залишилися в УПЦ МП.

Українська Православна Церква Київського Патріархату була зареєстрована через зміни в статуті УАПЦ. Тоді ж єпископи УАПЦ, щодо свячень яких у Митрополита Філарета були сумніви, отримали повторні свячення. Таким чином, від УАПЦ були успадковані більшість громад, устав, ідея автокефалії, а від УПЦ Митрополита Філарета – посвячення в єпископський сан.

Вірні УАПЦ, що не ввійшли в УПЦ КП, були маргіналізовані аж до 1995 року, коли обрання Митрополита Філарета Патріархом зумовило відхід низки архієреїв та відновлення УАПЦ. З 1995 року в Україні існують дві автокефальні Церкви – більша УПЦ КП та менша УАПЦ. Якщо спочатку їх роз’єднувала лише фігура Патріарха Філарета, то тепер існують деякі відмінності в церковній ідеології.

На початку автокефального руху в свідомості його керівників панували дві ідеї: розбудова самостійної Церкви за фактом і апеляція до Вселенського Патріарха. У випадку з УПЦ КП були не лише звернення щодо долі української Церкви, а й апеляція Митрополита Філарета на дії щодо нього Московського Патріархату. В 2000 році з подачі Архієпископа Ігоря Ісіченка з’явилася ідея приєднання до Константинопольського Патріархату в статусі автономної Церкви. Цей варіант Вселенський Патріарх мав за власну ціль і під час переговорів 2000-2001 року, намагаючись об’єднати УПЦ КП і УАПЦ. На цей варіант спрямовані значні зусилля УАПЦ в 2005-2010 роках. УПЦ КП наголошує на прийнятності для себе лише автокефалії і не бажає «тимчасового входження» в Константинопольський Патріархат. Якщо для УАПЦ головним завданням є досягнення спілкування із світовим православ’ям і незалежність від Москви, то для УПЦ КП догмою є вимога повної незалежності.

Манівці автономізму

УПЦ МП від 1992 року існує з об’єктивним протиріччям у своїй самоідентичності. Як визнав Митрополит Володимир (Сабодан) у своїй доповіді на Архієрейському соборі РПЦ 2008 року, УПЦ – це Церква, що об’єднує людей не лише східно православної, а й західної (європейської) цивілізацій. Ця єдність склалася в межах УПЦ стихійно, історично. На думку Митрополита, намагання перетворити УПЦ на Церкву суто східної орієнтації може привести лише до руйнування її. Саме завдяки наявності переважної більшості парафій в областях Заходу та Центру України УПЦ не може позиціонувати себе як антиукраїнська Церква. В цих умовах антиукраїнські заяви та дії виглядають ініціативою окремих архієреїв. Для вірних УПЦ, що мають українську ідентичність, було розроблено спеціальну тактику пояснення неможливості автокефального існування. З одного боку, Москва та її союзники в УПЦ відкрито розпалювали імперіалістичні настрої, представляли у власних проповідях та публічних виступах єдність із російським народом і Церквою як найвищу цінність. З іншого боку, керівництво УПЦ посилалося на результати такого виховання і говорило про те, що частина вірних не сприймає ідею автокефалії. Іншим способом обману вірних УПЦ із українською ідентичністю були постійні відкладання розгляду питання про українську автокефалію, які завершилися відмовою від його обговорення взагалі. Ясно, що українська ідентичність проростала навіть в УПЦ МП – як трава крізь асфальт. В новому тисячолітті з’явився український варіант «Церковної православної газети», українська звукова доріжка на супутниковому каналі «Глас», почало розвиватися книговидання українською богословської та церковноісторичної літератури. Але загалом УПЦ МП була настільки ж українською Церквою, як і Партія регіонів – українською партією. Невипадково, із самого виникнення цієї партії вона була підтримувана УПЦ МП в різний спосіб – від особистої участі намісника Лаври владики Павла у виборчій кампанії 1998 року, хресних ходів на підтримку блоку «За ЄдУ» 2002 року до агітації 2004 року, м’якої пропаганди наступних кампаній. Таким чином, українська ідентичність була символічною і ніколи не виходила за межі тієї видимої української ідентичності, яку собі дозволяють політики Партії регіонів. Але в 2007-2008 роках українська ідентичність в УПЦ МП «проросла крізь асфальт» у спосіб, який злякав Московську Патріархію та збентежив Партію регіонів.

Предстоятель УПЦ МП Митрополит Володимир у програмній доповіді у Варшаві характеризував УПЦ як самостійну Церкву, яка давно готова до власної автокефалії. Було прийнято рішення припинити діяльність найбільш проросійського сегменту активістів в УПЦ МП, і 2007 року відправлено на відпочинок єпископа Іполіта (Хілька) та засуджено політичне православ’я, очолюване В. Кауровим. В 2008 році Митрополит Володимир звернувся із листом до Предстоятелів всіх православних Церков з проханням допомогти у вирішенні проблем українського православ’я. Були прийняті поправки до уставу УПЦ, в результаті яких зникали формальні підстави для впливу Московського Патріарха на Київського Митрополита й УПЦ взагалі. Автономізм УПЦ перетворювався на автокефалізм, але в керівництва УПЦ забракло сміливості та вміння довести справу до логічного завершення. Фактично, УПЦ так і залишилась на роздоріжжі трьох власних ідеологій: єдності з РПЦ, видимої української ідентичності, дійсної української ідентичності.

Доба випробувань

Після обрання Патріарха Московського Кирила виникають зовсім нові умови для українського православ’я. По-перше, Патріарх Кирил у десятки й сотні разів підвищує градус пропаганди не лише єдності з російським православ’ям, а й так званого «руського світу». За Патріархом, вся Україна завдяки київському хрещенню належить до «руського світу», який базується на трьох основах: православ’ї, російській мові та культурі (національні мови й культури дозволяються настільки, наскільки вносять своє до загальноросійської скарбниці), російські традиції державництва та громадського життя. Пропаганда російського світу замінила дискурс про необхідність «канонічності» та «визнаності світовим православ’ям». По-друге, Патріарх Кирил зробив своїм союзником Патріарха Константинопольського Варфоломія, розблокувавши процес скликання Всеправославного Собору. При цьому напрацьовується така процедура здобуття автокефалії, щоб українське православ’я не мало змоги її здобути ніколи. По-третє, Патріарх Кирил руйнує переговорний процес із УАПЦ та УПЦ КП і розпочинає широку інформаційну та провокаційну війну з «розкольниками». Московських керівників не влаштовують жодні з пунктів попередніх домовленостей УПЦ із УПЦ КП та з УАПЦ. Не влаштовує навіть прийнята в усьому світі практика називання цих Церков та їхніх представників за самоназвою. Не влаштовують посилання на прецеденти мирного вирішення проблем розколу в різних державах. Замість переговорів Патріарх Кирил пропонує УАПЦ та УПЦ КП «здатися». Щоб полегшити «розкольникам» «капітуляцію», Патріарх називає їх людьми, що перебувають у полоні в ненависті, а себе описує як втілення любові, що чекає на повернення із покаянням без будь-яких умов і попереднього діалогу. По-четверте, Патріарх відроджує «політичне православ’я», заборонене в УПЦ в грудні 2007 року. «Одеське лоббі» Митрополита Агафангела, Валєрій Кауров, Кирил Фролов, Наталя Вітренко, Васілій Анісімов щодня працюють над новим виданням цього монстра політичної релігійності, чи то пак псевдорелігійності. По-п’яте, Патріарх вважає, що Президент Янукович – це не другий Кучма, а другий Путін. А тому при ньому можна всерйоз розраховувати на негласний державний тиск на УПЦ КП і УАПЦ. Ясно, що далі буде гірше. 75річчя Митрополита Володимира сприймається як черговий можливий привід для відставки. І тому УПЦ вступає в смугу нестабільності. А Патріарх Кирил старається, щоб нестабільність відчули і УПЦ КП, і УАПЦ.

Тенденції на майбутнє

Українське православ’я сьогодні – це три гравці, що розподілили між собою можливі ролі в часи змін, викликаних новою українською політикою Патріарха Кирила. УПЦ КП розраховує на виживання в самоізоляції та починає нарешті нарощувати власну інформаційну діяльність. УАПЦ все ще дивиться з надією на Константинополь (хтось же повинен стукати в ці ворота!) і зобов’язує свого Предстоятеля поминати як власного Патріарха Варфоломія Константинопольського. УПЦ МП демонструє повну лояльність до нової української політики Патріарха Кирила аж до апологетики вчення про «Руський світ». У керівництва УПЦ МП сьогодні бажання бути «своїми» не лише для росіян в Україні, а й для російського керівництва та народу перемагає всі інші наміри.

Всі три Церкви виглядають заслабкими. Всі вони є українськими копіями московського православ’я, які відрізняються за ступенем українізації – від майже нульової в УПЦ МП до майже стовідсоткової в УПЦ КП і УАПЦ. Але по суті, як і в сьогоднішньому московському православ’ї, храм – це ритуальне бюро, а батюшка – працівник сфери послуг. Це бюро – дивний залишок (реконструйований) традиційного суспільства, яка на сьогодні майже повністю зникло. Україна намагається стати модерною державою та вижити в світі, що активно вступає в епоху постмодерну. Церква об’єктивно переживає стан кризи, оскільки не створена модерна українська православна культура. Те, що опора лише на традицію – це вчорашній день для Церкви, зрозумів із українських християнських лідерів XX століття лише Митрополит Андрей Шептицький. В умовах розпаду традиційного суспільства він модернізував УГКЦ, яка стала центральним осередком громадського життя. Священики УГКЦ проповідували не консервативну парадигму, а соціальне вчення Лева XIII і Андрея Шептицького, здійснювали модернізацію суспільства покатолицьки. Саме завдяки такій модернізації західні українці виявилися готовими до суспільної боротьби й опору в добу великих викликів XX століття. І сьогодні УГКЦ має сучасне соціальне вчення, і готова до праці як в модерному суспільства, так і в добу постмодерну. Православні на всі виклики сучасного світу можуть відповісти лише глухим консерватизмом. В 2000 році РПЦ прийняло консервативну соціальну доктрину, й УПЦ КП наслідувала цей консерватизм у власному аналогічному документі. В 2008-2010 роках у соціальній доктрині РПЦ стався ще один консервативний поворот, і в документах про права людини, економічну політику, державницьке будівництво РПЦ проповідує вже нове видання ідеології «самодержавіє-православіє-народность». А ще РПЦ бажала б, щоб цей крайній консерватизм, заснований на відродженні цінностей та принципів традиційного суспільства, став ідеологією модернізації Росії та «інших країн руського світу». При цьому якось випадає з уваги, що модернізація – це перехід від традиційного суспільства до модерного, який не може спиратися на традиційні цінності.

Православ’я в Україні виявляється безсилим у справі породження такої інтерпретації вічних цінностей та принципів християнства, яка була б зрозумілою і прийнятною для модерного суспільства. Таким чином, модерна православна культура не лише не розбудовується як історичне явище, а й не створюється ідеологічна основа для її існування.

Саме відсутність модерної православної культури зумовила швидку «капітуляцію» УПЦ МП перед Патріархом Кирилом. Керівництво УПЦ МП не відчувало «фундаменту», на якому реально будувати незалежну Церкву. Відсутність модерної православної культури зумовлює те, що УПЦ КП та УАПЦ мають з погляду суспільства чи світового православ’я вигляд «слабких Церков». Немає богослов’я, немає власного «православного телебачення», немає системи розвинутих друкованих та електронних ЗМІ, немає самопіару, немає модерного соціального вчення, немає впливових громадських рухів.

Зіткнувшись на своєму історичному шляху із найбільшим викликом для власного існування, українське православ’я або створить модерну українську православну культуру, або загине. Це і є сьогоднішнє роздоріжжя українського православ’я. Маємо надію на творчий потенціал православних українців, але й не забуваймо жорстоких уроків української історії.

Юрій Чорноморець, к. ф. н, релігієзнавець, УПЦ (МП)

Візит патріарха Кирила в Україну

Кожен із візитів Патріарха Кирила в Україну стає важливим явищем у церковній політиці Російської Православної Церкви або навіть в геополітиці Російської Федерації. Не став виключенням і візит Московського предстоятеля 2010 року, який на запрошення Української Православної Церкви (Московського Патріархату) перебував 20-23 липня в Одесі, 24-25 липня – в Дніпропетровську, 25-28 липня – в Києві.

Контекст візиту, очікування українських експертів та справжня мета поїздки Патріарха Кирила

Перший візит влітку 2009 року Патріарх Кирил присвятив критиці прозахідних і проукраїнських політичних ідей та цінностей. Носіям цих цінностей було протиставлено вірного сина РПЦ та друга РФ Віктора Януковича. Крім того, Патріарх Кирил почав вчити про Київ як один із центрів особливої східноправославної цивілізації. В листопаді 2009 року ця цивілізація була названа «Руським світом», вільним від згубного впливу глобалізації та моральної кризи постмодерну. Згідно із Патріархом, цей «Руський світ» реально існує, незважаючи на державні кордони, як певна духовна реальність.

Як особлива цивілізація «Руський світ» протистоїть західній, так само як цивілізації ісламська чи китайська. «Руський світ» має три опори: православні цінності; російські мова та культура; російські традиції державного устрою і громадського життя. Щодо першої «опори», то важливо зазначити: Патріарх Кирил не визнає жодних особливостей українського православ’я порівняно з російським, а тому «православні цінності» намагається проповідувати як загальні для «Святої Русі». Так само не визнаються загальні для всього православ’я (і ширше – християнства) цінності. Щодо другої опори, російської мови та культури, то патріарше вчення в цьому аспекті є імперіалістичним. Націоналістичним чи шовіністичним це вчення було б, якби Патріарх не знаходив місця в цивілізації «Руського світу» для мов і культури не-росіян. Але Патріарх, як і всі теоретики імперіалізму, прихильно ставиться до розвитку мови національних меншин цивілізації та культурної діяльності представників не-російських націй – якщо ці мови та культурні діячі привносять плоди власної творчості в «загальноросійську мову» (!) та спільну російську культуру.

Ще імперіалістичнішим виявляється вчення про третю опору «Руського світу». Патріарх впевнений, що не лише росіяни, а й українці, білоруси та молдавани мають «сильну свідомість безперервності й спадкоємності руської державної суспільної традиції, починаючи з часів Київської Русі». Цю традицію, в описі якої можна впізнати риси й самодержавства, й більшовицького колективізму, й путінізму, Патріарх вважає вдалою і життєздатною альтернативою щодо західної демократії, з її ідеалами правового суспільства та прав людини.

Із своїм вченням про «Руський світ» Патріарх виявився співзвучним сподіванням виборців Партії регіонів і Віктора Януковича, але навіть вони поставилися із обережністю до зусиль РПЦ в пропаганді «цивілізаційної єдності». Тому Патріарх Кирил благословив Віктора Януковича на президентство ще до початку офіційної частини інавгурації. І тому під час візиту 20-28 липня 2010 року Патріарх значно менше говорив про «Руський світ», підкреслював духовний і неполітичний характер цієї цивілізації, наголошував на тому, що кордони не заважають існуванню «Руського світу». Західна цивілізація критикувалась за ідеологію споживацтва, абсолютизацію прав людини, відмову від християнських коренів, моральну кризу. Але ця критика вже була спокійнішою і аргументованішою, оскільки не мала передвиборчого контексту, як то було в 2009 році. Крім того, Патріарх визнавав, що і «Руський світ» перебуває в духовній кризі, оскільки дух споживацтва та аморальність розповсюджені на його просторах не менше, ніж на Заході. При цьому Патріарх не бачить інших характерних для Росії, України й Білорусі рис духовної кризи: схильності до тоталітаризму та нехтування правами особистості.

Перед візитом 2010 року більшість експертів та оглядачів чекали, що Патріарх Кирил буде насамперед пропагувати вчення про «Руський світ», реінтеграція якого прямо називається стратегічним завданням Церкви та Російської держави в програмних документах РПЦ та РФ. Другою вірогідною ціллю візиту називали підготовку суспільної свідомості до обмеження прав УПЦ МП, яка «користується правами широкої автономії» в РПЦ. Але Патріарх використав візит для досягнення іншої мети, не менш важливої для РПЦ: початку нової політики щодо «українських розкольників». Адже саме «розкольники» – після деморалізації «помаранчевого» політикуму – залишаються останньою організованою силою, яка стоїть на заваді тріумфальній реінтеграції «Руського світу». Правда, ще твердішим камінцем на шляху перемоги політики русифікації по-патріаршому є УГКЦ. Тому деякі активісти УПЦ МП намагалися заохотити РПЦ розпочати боротьбу за нове «повернення греко-католиків у лоно православ’я». Але тверезі голови в Москві все-таки вирішили не робити цього, принаймні поки що. По-перше, легше воювати із українськими Церквами поетапно. По-друге, тимчасове визнання права УГКЦ на існування як організації для «католиків східного обряду» (але не «православних у єдності з Римом») може полегшити справу діалогу РПЦ та РКЦ. Літо 2010 року Патріарх Кирил оцінив як сприятливий час для наступу саме на УПЦ КП і УАПЦ, оскільки влада Президента Януковича та проросійських сил вже є в Україні міцною та стабільною. А саме на активне «невтручання» цієї влади розраховує Патріарх. Необхідно пам’ятати, що мовою путінізму «невтручання» режиму Януковича в релігійне життя цілком аналогічне російському називанню війни «примушуванням до миру» чи «миротворництвом».

Наступ на «розкольників»: підготовка, початок, перші удари

Перед візитом два найближчі помічники Патріарха – Митрополит Іларіон і Володимир Легойда – дали низку інтерв’ю, головними месиджами яких стали заяви про тисячі «сигналів» від вірних, священиків і навіть єпископів УПЦ КП і УАПЦ про бажання повернутися в лоно Церкви. Ці бажання нібито гостро викликанні усвідомленням безблагодатності Таїнств Хрещення та Священства, здійснених «в розколі». За словами речників РПЦ, бажав повернутися навіть недавно спочилий Митрополит Львівський Андрій (Горак), але не встиг. Щоб із іншими «охочими» не сталося аналогічного, помічники Патріарха Кирила закликали переходити до РПЦ негайно і без жодних переговорів.

На початку візиту, під час проповідей і виступів в Одесі та Дніпропетровську, Патріарх закликав православних України до єдності, ототожнивши єдність Церкви Христової з єдністю Московського Патріархату і «Руського світу». Також Патріарх особливо наголосив на тому, що, на його думку, головними рисами вірних РПЦ є любов і добро, а «розкольників» – ненависть і злоба. Але порівняно з минулорічним візитом вже була одна відмінність: «розкольники», а також громадяни і політики, що симпатизують іншим Церквам, не називалися в 2010 році «агентами Заходу». Пропаганда, спрямована проти «розкольників» була позбавлена політичного й геополітичного контексту, в який вона вписувалась РПЦ в 2004 і 2009 роках.

26 липня в Києві було прийнято «Звернення Священного Синоду РПЦ до православних християн України, що перебувають поза єдністю із Святою Церквою». В цьому зверненні не було заявлено про підтримку процесу підготовки до діалогу УПЦ МП з УПЦ КП і УАПЦ. Із УАПЦ така «підготовка до діалогу» активно розвивалась в 2005-2009 роках. Значною мірою її наслідками стали засудження проросійського «політичного православ’я» УПЦ МП в грудні 2007 року, декларації Митрополита Володимира про УПЦ як Церкву єдності двох ідентичностей – «східноцивілізаційної» та «західноцивілазаційної», про готовність УПЦ до повної самостійності та необхідність участі всеправославної наради предстоятелів Церков у вирішенні проблем українського православ’я. УАПЦ зі свого боку перейшла від хуторянського типу богослов’я національних гасел і «роздумів» до еклезіології, що панує в грецькій теології. З УПЦ КП «підготовка до діалогу» розпочалася восени 2009 року, але була одразу ж заморожена. Але мало того, що звернення від 26.07.10 не говорить про «підготовку до діалогу». Синод РПЦ закликає «розкольників» повернутися до РПЦ через покаяння без будь-яких переговорів. В коментарях до звернення Патріарх та його помічники ясно висловилися за повернення «індивідуальне», без будь-яких умов з боку тих, що повертаються. Ясно, що індивідуальна «безумовна капітуляція» вірних, священиків і єпископів УПЦ КП і УАПЦ можлива лише при такій активній допомозі державної влади, яка була в часи сталінізму. За всієї схильності В. Януковича до наведення путінського порядку в Україні, навряд чи він захоче повторити досвід Сталіна, бо це повністю ізолювало б його режим від Європи. Хоча, можливо, саме це і є стратегічною ціллю російської політики: спровокувати порушення прав вірних в Україні, дочекатися рішень Європейського суду із прав людини, вимагати від Януковича не виконувати ці рішення, а потім користати із ізоляції Української держави.

Однією із проблем, що піднімалась під час «підготовки до діалогу», було визнання із боку УПЦ і РПЦ хрещень, здійснюваних в УПЦ КП і УАПЦ. Сьогодні «розкольників» перехрещують. У зверненні та коментарях на нього Патріарха і його помічників була засвідчена необхідність перехрещень і перерукоположень. Водночас, згідно із канонами, на які є посилання в зверненні, перехрещення необхідне щодо тих розкольників, у яких християнське віровчення за час їх самостійного існування зазнало змін. Нічого такого не відбулося із УПЦ КП чи УАПЦ, віровчення яких тотожне із вченням всієї Православної Церкви. Канони можна лише проінтерпретувати таким чином, що при приєднанні «розкольників» здійснені над ними форми Таїнств наповнюються благодаттю. І сам текст звернення дозволяє таку інтерпретацію, а тому можливе його використання УПЦ МП в разі поновлення «підготовки до діалогу» для обґрунтування прийняття «розкольників» «в сущому стані».

Після звернення Патріарх та Митрополит Іларіон провели пропагандистську кампанію в жорсткому стилі в телеефірі, намагаючись довести штучний характер УПЦ КП і УАПЦ, відсутність у цих Церквах великої кількості вірних та підтримки українського народу. Антиканонічною була названа вимога для України, національної Церкви, яка була б подібна до Румунської чи Болгарської Церков. Якщо РПЦ 20 років говорила про можливість автокефалії для УПЦ, в разі одностайного бажання православних України, то тепер всяке посягання на єдність РПЦ відкидається в принципі. На думку Митрополита Іларіона, перебування Церков України, Білорусі та Молдови в Московському Патріархаті так само закономірне, як і перебування країн Африки в Патріархаті Олександрійському.

У своїх київських проповідях Патріарх Кирил говорив про те, що найстрашнішим гріхом є релігійне «самозванство» керівників церковно-національних рухів, підміна християнства політичними ідеологіями, зрада єдності церковної (МП) та духовно-цивілізаційної («Руського світу»).

Наслідками війни з розкольниками, яку намагається розпочати Патріарх Кирил (в розрахунку на успіх за підтримки В. Януковича) можуть бути «гарячі» міжконфесійні конфлікти, масові порушення прав вірних на свободу совісті та зібрань. В результаті цих процесів Україна опиниться або на межі розпаду як держава, або в міжнародній ізоляції. Нова ситуація вимагає підвищеної відповідальності від всіх трьох українських Православних Церков – УПЦ МП, УПЦ КП, УАПЦ, а також від державного керівництва України. І здається, така відповідальність наявна. Адже невипадково Патріарх відлітав до Росії в дуже похмурому настрої, який не зміг починаючи, із 27 липня, приховувати під час спілкування із єпископами та мирянами.

Юрій Чорноморець, к. ф. н, релігієзнавець, оглядач РІСУ

РПЦ-УГКЦ – нова фаза відносин?

24 червня під час розмови із польськими журналістами, митрополит Волоколамський Іларіон, голова Відділу зовнішніх церковних зв’язків Московського Патріархату вкотре висловився на тему православно–греко-католицьких стосунків в Україні. Зокрема він зазначив: «Нажаль, все що ми мали в Західній Україні на рубежі 80-90-х років. І те, що могло б стати відновленням історичної справедливості, обернулось новою історичною несправедливістю. В 1946 року греко-католицька церква була заборонена тоталітарним режимом – це було насиллям над совістю людей. І деякі з них потрапили в сталінські застінки. Це була одна з багатьох історичних несправедливостей, один з багатьох злочинів сталінського режиму. Але не можна виправляти одну історичну несправедливість, створюючи нову. Не можна було на рубежі 80-х и 90-х років насильницьким способом відновлювати ситуацію до 1946 року. Повинен був відбутись більш цивілізований, грамотний и дружелюбний процес передачі храмів». Редакція нашого часопису звернулась із проханням прокоментувати ці слова до представників обох Церков: РПЦ та УГКЦ.

Микола Крокош, доктор богослов’я УГКЦ

Вислови Митрополита без перебільшення можна назвати переломними для взаємин між РПЦ і УГКЦ. Якщо ще не так давно РПЦ святкувала роковини Львівського собору чи деякі з її владик навіть богохульно називали його «волею Божою», то тепер оцінка повоєнних подій обернулася на 180°. Фактично РПЦ устами Іларіона визнала незаконність цього собору і цим зробила максимум можливого. Адже не можна очікувати від РПЦ як Православної Церкви ще й засудження самих діянь псевдособору, тобто повернення греко-католиків до Православ’я.

«Міністр закордонних справ» РПЦ також фактично визнав законним і справедливим повернення храмів УГКЦ, навіть якщо й був засуджений спосіб, у який воно інколи відбувалося. Натомість Іларіон не мав би нічого проти «більш цивілізованого, грамотного і дружнього процесу передачі храмів». Отже, РПЦ почала відмовлятися від повторювання заяложеного міфу про «розгром трьох західноукраїнських єпархій РПЦ уніатами» після виходу УГКЦ з підпілля.

Митрофорний протопресвітер Михайло Димид, доктор канонічного права, викладач еклезіології УКУ

Греко-католики можуть не мати чітко вираженої ідентичності, чи їхня ієрархічна структура може бути оформлена в рамках Римського Патріархату, однак це не відбирає в них того, що вони – єдині прямі спадкоємці Київської митрополії, і що вони є православними у вірі й католиками у любові, а також, що в них перебуває Христова Церква в повноті. Про це яскраво свідчить досвід РПЦ, яка 1946 р. прийняла від комуністичної влади три єпархії УГКЦ в Галичині, а згодом і на Закарпатті, в Румунії, Угорщині та Чехословаччині, не вимагаючи ніяких змін ортопраксії, крім самого юрисдикційного підпорядкування. Підданство Київської митрополії Римському Патріархатові не було і не може трактуватися зрадою православної віри, бо не від цього залежить православна віра.

Що ж до втраченої можливості «відновлення історичної справедливості» наприкінці 80-х років, пригадаю, що тоді господарем в Галичині була РПЦ, і вона дійсно не змогла зрозуміти, що прийшов час правдомовності й віддавання церковних будівель, які вона зайняла неканонічно, не будучи їхнім будівничим, ані спадкоємцем. Це і є перша причина конфліктів. Церкви – як люди, і для них приходить час навернення. Я радий, що Архієпископ Іларіон висвітлив християнську точку зору щодо греко-католиків і що, можливо, це стане й офіційним поглядом Христової Церкви, яка перебуває в РПЦ, однак, мені цього не досить. Я ще сумую через брак християнської простоти й радикалізму у висловлюваннях Архієрея, які на мою думку, мали б проявитися у визнанні причетності РПЦ до ліквідації УГКЦ в 1946 р. Оскільки про активну співучасть РПЦ в знищенні УГКЦ свідчать автентичні історичні документи, нині всім відомі, вважаю, що для РПЦ тепер не тільки найвищий час, а й має бути справою честі визнати свої помилки, що і буде конкретним свідченням вірогідності її намірів відносно інших Церков у так званому екуменічному русі. Поки що цього немає. Так що потрібен ще час для РПЦ, щоб вона все ж усвідомила собі свою грішність, покаялася перед Господом і попросила вибачення в своїх «зненавиджених» братів… Тоді вона насправді зможе багато зробити як серед православної повноти, так і на вселенському рівні для самоосвячення і свідчення Христової любові в сучасному світі, в тому числі й в Україні.

Протоієрей Орест Фредина, протосинкел Львівської Архієпархії УГКЦ.

З тексту запитання про відновлення справедливості й отриманої відповіді прослідковується одна цікава деталь: відповідальність за скоєні злочини у 1946 і подальших роках покладається суто на сталінський тоталітарний режим. Відповідь у такій площині неначе дає можливість РПЦ на об’єктивний аналіз. Однак історичні факти, документи й матеріали того часу свідчать про інше. РПЦ не лише заплющувала очі на те, як нищать, розпинають братній християнський народ, а й брала якнайактивнішу участь у реалізації планів НКВС та безбожницької держави. Саме така незавидна роль (прислужників і співпрацівників), принаймні у совісті, не давала права представникам РПЦ ставити питання про справедливість швидше від публічного покаяння.

Щодо несправедливості у 1946 році, то тисячі священиків і вірних, сміливо опираючись безбожному режимові, віддали своє життя за вірність Христовій Церкві.

Щодо «несправедливості» у 80-90-х роках, слід визнати, що свою роль відіграли, жорсткі слова, суперечки, подекуди навіть стусани, але тут не шукали для когось кривди, не вивозили за релігійні переконання в концтабори. Гадаю, щоб об’єктивним було б поставити ці дві «несправедливості» – 1946 і 80-90-х років – на терези, і тоді стане зрозуміло, що до тих, хто винен у такій великій кривді, мій народ поставився справді великодушно й по-Божому. Я пишаюся моїм народом, який не піддався спокусі відплати й помсти. Сьогодні РПЦ має право вільно визнавати свою віру.

Щодо храмових будівель, які несправедливо були загарбані у часи панування більшовицької орди, то представники РПЦ мали б подякувати за можливість користування, великодушно повернути несправедливо набуте й так створити можливість для цивілізованого процесу співжиття й діалогу в Правді.

Юрій Чорноморець, релігієзнавець, кандидат філософських наук, УПЦ (МП)

Позиція, висловлена Митрополитом Іларіоном Алфеевим, заслуговує на схвальну оцінку. Фактично, голова ОВЦС МП пропонує при ставленні до греко-католиків виявити заповідану Спасителем любов. Оскільки греко-католики вже існують і мають власну ідентичність, іншу, ніж православна, то вони заслуговують не на заклики «повернутися» чи навіть «приповзти» (які звучали від православного журналіста із МП Василя Анісімова). Греко-католиків не знищила радянська машина із її КГБ. Очевидно, що навіть якщо Україна стане тоталітарною державою, знищення УГКЦ неможливе. Як кого Митрополит Іларіон згоден визнати греко-католиків? Як католиків східного обряду. Така позиція є реалістичною. Адже стати православними в єдності з Римом поки що греко-католикам не вдалося. Католицизм в їхній ідентичності на сьогодні є тією закваскою, яка робить католицьким все тісто. І це добре, бо дає змогу УГКЦ бути християнською універсальною Церквою по суті, зберігаючи національну форму. Православні Церкви в Україні ще мають пройти великий шлях, щоб їх православний універсальний зміст та українська національна форма стали очевидними, виринувши з-під руїн партійності та політич‑ ності. МП могла б підштовхнути православних України до формування такої автокефальної Церкви, союзницької до МП. При поверненні всієї Церкви до єдності першого тисячоліття, УГКЦ могла б дійсно стати православною за власною ідентичністю та приєднатися до помісної Православної Церкви. Сьогодні утопічний проект єдності з Римом та православ’ям одночасно може стати реальністю, бо Православ’я та Рим – на шляху до такої єдності.

Архієпископ Львівський і Галицький Августин, УПЦ (МП)

У принципі, з оцінкою православно-уніатських взаємин, яку дав Високопреосвященніший Митрополит Волоколамський Іларіон, згоден. Однак, хотілось би звернути увагу на один момент. Не можна говорити, що в 1946 році всіх галичан примусово зробили православними. Велика кількість із них свідомо прагнула повернутись до віри своїх батьків, і про те, що це було так, свідчать дані сучасної статистики. В пострадянський час трохи більше ніж половина галичан повернулися в греко-католицтво, а інша частина продовжує вважати себе православною. Нам нема куди подітися від того. Тому православні й греко-католики на Західній Україні повинні співіснувати на рівних і шукати шляхи для мирного співжиття.